Klein vraagje betreft testen startmotor

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Heel af en toe weigert mijn motor te starten.

Nu wil ik de startmotor even testen dmv een testkabel op de accu aan te sluiten en met het andere einde van die kabel de startmotor een keer of dertig starten (met het motorcontact uit). Nu is het enige stroomdraad dat ik hier heb liggen standaard installatiedraad (harde kern, 2.5mm denk ik) voor 230 volt. Ik neem aan dat dit geen probleem is maar voor de zekerheid toch even hier checken: kan ik dit draad hiervoor gewoon gebruiken of gaat er dan zoveel stroom doorheen lopen dat er dingen misgaan?
 
Ik lees dat 30A bij een auto niet vreemd is maar dan zitten er 2 spoelen in. Een om aan te trekken die geen spanning meer krijgt zodra deze is aangetrokken, de houdspoel die veel minder stroom trekt neemt het dan over. Of dat bij Ts ook het geval is weet ik niet. Stel dat de startschakelaar in de startmotor geen of slecht contact maakt dan blijft de hoge stroom door de aantrekspoel lopen en zou de zekering kunnen springen. De bedoeling is dat hij maar een fractie van een seconden bekrachtigt wordt.
full
 
Dat startrelais schakelt enkel de solenoid van de bendix.
De bendix bediend weer een schakelaar die de startmotor schakelt.
Door de zekering en die kabel loopt maar een paar ampere voor de spoel.
Als je startmotor soms helemaal niet draait maakt de schakelaar in je startmotor geen contact.
Je bendix komt er da wel uit maar hij gaat niet draaien.
Wat gebeurt er bij jou als hij niet start?

Op het moment dat hij niet start, is er als ik de startknop indruk een luide 'klak' hoorbaar en gebeurt er verder helemaal niets. De 15A zekering in de voedingskabel die van de accu naar de startrelais loopt brand hierbij door. Met een 20A zekering brand deze niet door. Als ik de startknop vervolgens opnieuw indruk (met eventueel een nieuwe 15A zekering) dan start de motor wel.
Heel af en toe is er de klak, dan even niets, en dan start de motor alsnog met een vertraging van een seconde of twee maar dat is maar twee keer ofzo voorgekomen.

Het gebeurt meestal op de eerste start van de dag, maar niet altijd (vorige week had ik het na het tanken).


Dat zou wel kunnen.

Dat heb ik bij meer Italianen gezien, dat er halverwege het startcircuit ergens een draad niet dik genoeg wordt gemaakt (RSV4 bijvoorbeeld).

Maar dan nog wordt het soort zekering bepaald door de gebruikte draaddikte. Je gaat dus ook nooit zomaar een zwaardere zekering ergens in zetten. Immers, je draad wordt dan de zekering. Degene die dat advies dan ook geeft mag wat mij betreft nooit meer in de buurt van een elektrisch systeem komen.

Vervelend om te lezen. Advies werd gegeven door een oud moto guzzi monteur, en in het betreffende forum topic waren meerdere personen die al jaren met een 20A zekering in hun Griso reden. Ik geloof dat de redenering was dat als er iets echt misgaat die 20A ook knalt, en de te hoge spanning door de draad maar even is (alleen de paar seconden tijdens de start). Daarom dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen. Maar liever verhelp ik het euvel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Op het moment dat hij niet start, is er een luide 'klak' hoorbaar en gebeurt er verder helemaal niets. De 15A zekering in de voedingskabel die van de accu naar de startrelais loopt brand hierbij door. Met een 20A zekering brand deze niet door. Als ik de motor vervolgens opnieuw start (met eventueel een nieuwe 15A zekering) dan start de motor wel.
Heel af en toe is er de klak, dan even niets, en dan start de motor alsnog met een vertraging van een seconde of twee maar dat is maar twee keer ofzo voorgekomen.

Het gebeurt meestal op de eerste start van de dag, maar niet altijd (vorige week had ik het na het tanken).Vervelend om te lezen. Advies werd gegeven door een oud moto guzzi monteur, en in het betreffende forum topic waren meerdere personen die al jaren met een 20A zekering in hun Griso reden. Ik geloof dat de redenering was dat als er iets echt misgaat die 20A ook knalt, en de te hoge spanning door de draad maar even is (alleen de paar seconden tijdens de start). Daarom dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen. Maar liever verhelp ik het euvel natuurlijk.
Alles wijst er op dat het startcontact geen goede verbinding maakt.
Het kan zijn dat de contacten zijn ingebrand of dat er iets mechanisch blijft haken waardoor er geen contact gemaakt wordt.
 
Alles wijst er op dat het startcontact geen goede verbinding maakt.
Het kan zijn dat de contacten zijn ingebrand of dat er iets mechanisch blijft haken waardoor er geen contact gemaakt wordt.

Dit stukje klopt dan weer aardig met dit stukje?:

Ik lees dat 30A bij een auto niet vreemd is maar dan zitten er 2 spoelen in. Een om aan te trekken die geen spanning meer krijgt zodra deze is aangetrokken, de houdspoel die veel minder stroom trekt neemt het dan over. Of dat bij Ts ook het geval is weet ik niet. Stel dat de startschakelaar in de startmotor geen of slecht contact maakt dan blijft de hoge stroom door de aantrekspoel lopen en zou de zekering kunnen springen. De bedoeling is dat hij maar een fractie van een seconden bekrachtigt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Alles wijst er op dat het startcontact geen goede verbinding maakt.
Het kan zijn dat de contacten zijn ingebrand of dat er iets mechanisch blijft haken waardoor er geen contact gemaakt wordt.

Hiermee bedoel je het start contact in de solenoide? Dan zal ik daar als eerste naar kijken, bedankt!

Zou het overigens ook kunnen dat door teveel weerstand in de bedrading, de solenoide te langzaam activeert/te veel amperes trekt?
 
Hiermee bedoel je het start contact in de solenoide? Dan zal ik daar als eerste naar kijken, bedankt!

Zou het overigens ook kunnen dat door teveel weerstand in de bedrading, de solenoide te langzaam activeert/te veel amperes trekt?
Ja, ik bedoel het startmotor contact in de bendix. Iedere weerstand in de bedrading naar de solenoïde zal de spanning daarop en daarmee het vermogen verlagen. Ik neem aan dat hij in het begin wel goed heeft gewerkt met dezelfde bedrading. Ik verwacht dan ook niet dat het nu aan de dikte van de bedrading ligt. Heb je de spanning gemeten over de solenoïde en over de bedrading?
 
Hoe hoger de weerstand hoe lager de stroom.

En door te weinig stroom kan hij inderdaad slecht werken, maar daar zou je zekering niet van stuk gaan.
Daar ben ik niet zo zeker van. Als het startcontact door de bendix niet gemaakt wordt blijft de hoge stroom door de solenoide lopen. Normaal is dit maar een paar ms.
De zekering heeft een langere tijd het dubbele nodig dan er op staat om te springen.
 
Als je nu gewoon achter op de solenoide de plusdraad en het stuurcontact doorverbind? Gewoon met een stuk ijzer of een oude schroevendraaier.
Mijn ervaring met Guzzi is dat de weg van de accu via stekkerblokken via het relais naar de solenoid veel te lang is en te veel weerstanden telt. Een beetje corrosie en de boel stort in elkaar.
 
Update hierover voor de mensen die al weken 's nachts wakker liggen over wat er toch aan de hand kan zijn:
Ik heb de draad van de starter relay naar de solenoïde op de startmotor vervangen door een dikkere draad (origineel was ongeveer 17-18 gauge, nieuwe draad is 12 gauge).

Probleem lijkt hier volledig mee te zijn verholpen, start tot nog toe feilloos. Heb de 15A zekering teruggeplaatst en die knalt niet meer. Motor start ook merkbaar sneller na de startknop te hebben ingedrukt.

@halflive, had je opmerking niet eerder gezien. Dat klopt inderdaad. Ik heb al eerder een modificatie gedaan om dat probleem te verhelpen: de starter relais krijgt zijn stroom al direct van de accu (via gezekerde draad) ipv dat de stroom eerst door de hele motor heen gaat voordat het bij de starter relais aankomt.
 
Laatst bewerkt:
Update hierover voor de mensen die al weken 's nachts wakker liggen over wat er toch aan de hand kan zijn:
Ik heb de draad van de starter relay naar de solenoïde op de startmotor vervangen door een dikkere draad (origineel was ongeveer 17-18 gauge, nieuwe draad is 12 gauge).

Probleem lijkt hier volledig mee te zijn verholpen, start tot nog toe feilloos. Heb de 15A zekering teruggeplaatst en die knalt niet meer. Motor start ook merkbaar sneller na de startknop te hebben ingedrukt.

@halflive, had je opmerking niet eerder gezien. Dat klopt inderdaad. Ik heb al eerder een modificatie gedaan om dat probleem te verhelpen: de starter relais krijgt zijn stroom al direct van de accu (via gezekerde draad) ipv dat de stroom eerst door de hele motor heen gaat voordat het bij de starter relais aankomt.


Ik lees het nu pas, het dunne gele draadje vervangen?

Je had ook nog eerst een iets grotere accu kunnen plaatsten. De originele heeft te weinig CCA en dat geeft na een jaartje al klik,..tijdens het starten kom je onder de 9 a 10 volt waardoor de motor niet aanslaat (beveiliging) want het amperage giert omhoog.

Volgende accu: IJzervreter in "Breva 850 / 1100 / 1200 topic"
 
Bij de griso is de gele draad aanvoer stroom naar de starter relais. Dat is nu een directe draad van accu naar relay. Draad van starter relay naar solenoide van startmotor was een oranje draad. Die is nu vervangen door een dikkere.

B4_EE255_C_C850_4_C1_E_8376_9_DD26_B5319_CC.jpg

Afgeknipte oranje = origineel, zwarte draad uit de terminal is nieuw.


De volgende accu gaat een lithium worden met meer CCA, heb ik ook meer ruimte onder het zadel (fysiek grotere accu gaat zo en zo niet passen). Maar het feitelijke probleem is denk ik de bedrading en niet zozeer de accu. Anders zou het probleem na vervanging van de draden nog steeds aanwezig moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Bij de griso is de gele draad aanvoer stroom naar de starter relais. Dat is nu een directe draad van accu naar relay. Draad van starter relay naar solenoide van startmotor was een oranje draad. Die is nu vervangen door een dikkere.
De volgende accu gaat een lithium worden met meer CCA, heb ik ook meer ruimte onder het zadel. Maar het feitelijke probleem is denk ik de bedrading en niet zozeer de accu. Anders zou het probleem na vervanging van de draden nog steeds aanwezig moeten zijn?

Bij de Breva is het de afstand die de bedrading af moet leggen van accu naar tellerunit en terug.Dat geeft een terugval in voltage bij starten en dan mogelijk een klik. Bij mijn Breva is het door alleen vervangen van de accu door een grotere helemaal top. De mijne deed het altijd als je maar regelmatig reed. Als het ding een paar weken stilstond kon het een klik geven of kostte het moeite. (tenzij je het voltage wat omhoog had gebracht door er eventjes een druppellader aan te hangen.) Die startmotor(groot lomp ding) is ooit gemaakt om een Fiat Panda te starten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan