Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Accu zou volgens specs moeten zijn, ik ga zeker wel een goede yuasa erin zetten, wil eigenlijk eerst de motor even aan de praat zien te krijgen .
Decompressieklep zou er op zitten volgens wphb,echter nog niet naar gekeken.
Zou het kunnen dat die klep stuk is?
Morgen carb eraf om schoon te maken.
Gelijk alles van de waterkoeling er maar af om overal beter bij te kunnen.
Voor klepspelingscontrole heb je een speciaal tooltje nodig?
Klepspeling volgens wphb 0,05 mm???
Ik hoor graag van jullie!!
 
Ik weet niet precies hoe alles bij een 610 zit, maar de klepspeling zou ergens in de range 0.10-0.20 moeten zitten. 0.05 zal de maximale afwijking van de opgegeven maat zijn.

De decompressie heeft doorgaans geen eigen klep bij dit soort motoren. Het is meestal een constructie die een uitlaatklep open drukt. Dat is in ieder geval zo bij alle drie mijn motoren.
 
Nu heb ik knipperlichten op de 510 gezet, alleen nu doen deze het heel soms wel, en meestal niet?
Zitten geen storing oid in volgens mij, zou dit dan gewoon de schakelaar zijn die een slecht contactje heeft?


Koen
 
Das net mooi ... dan. Ik dacht eerst misschien is het nog het relais, maar dat zit in de schakelaar zelf. En daar kan je niet bij als je m uit elkaar haalt..
Dan maar nieuwe kopen? Kost nieuw 100 euro, dus ik dacht het niet.
Voortaan handje uitsteken dus (;
 
Das net mooi ... dan. Ik dacht eerst misschien is het nog het relais, maar dat zit in de schakelaar zelf. En daar kan je niet bij als je m uit elkaar haalt..
Dan maar nieuwe kopen? Kost nieuw 100 euro, dus ik dacht het niet.
Voortaan handje uitsteken dus (;

ik heb 3 jaar rond gereden met alleen remlicht.
nooit gezeik gehad ook, weet niet of je in een stad of dorp woont?
 
Helaas in een stad, rijd best veel politie rond.
In een dorp zal je dit veel minder snel hebben inderdaad
 
Ik heb een husky smr 510 uit 2006. Hier zat dus geen temperatuurmeter, ventilator en thermostaat op. Een temperatuurmeter en ventilator heb ik er inmiddels zelf op gebouwd. Zoals ik al zei zit er dus ook geen thermostaat in het systeem. Betekent dus dat al het koelwater ten alle tijden volledig over de radiatoren flowed. Te warm worden zie ik op de meter en kan dan dus de ventilator aanzetten maar het is toch behoorlijk slecht voor een motor als deze niet op bedrijfstemperatuur word gehouden en vaak "te koud" blijft? Hebben jullie hiervoor een oplossing?
 
Gashendel verder opentrekken :-)

Alle gekheid op een stokje: laat je temperatuurmeter inderdaad zien dat de motor niet op temperatuur komt/blijft bij normaal gebruik?
 
Ik heb een husky smr 510 uit 2006. Hier zat dus geen temperatuurmeter, ventilator en thermostaat op. Een temperatuurmeter en ventilator heb ik er inmiddels zelf op gebouwd. Zoals ik al zei zit er dus ook geen thermostaat in het systeem. Betekent dus dat al het koelwater ten alle tijden volledig over de radiatoren flowed. Te warm worden zie ik op de meter en kan dan dus de ventilator aanzetten maar het is toch behoorlijk slecht voor een motor als deze niet op bedrijfstemperatuur word gehouden en vaak "te koud" blijft? Hebben jullie hiervoor een oplossing?


Hoe heb je de temp. Meter erop gezet als ik vragen mag?

Koen
 
Nog even een vraagje,

Ik rij soms ook in het donker, en dan is het standaard ligt vd huskie niet echt optimaal. Nou zei iemand dat je een H4 lamp erin moest zetten, zou dit kunnen ivm warmte en aansluiting?
Wil eigenlijk geen extra spotje/lamp erop zetten
 
Ik heb een husky smr 510 uit 2006. Hier zat dus geen temperatuurmeter, ventilator en thermostaat op. Een temperatuurmeter en ventilator heb ik er inmiddels zelf op gebouwd. Zoals ik al zei zit er dus ook geen thermostaat in het systeem. Betekent dus dat al het koelwater ten alle tijden volledig over de radiatoren flowed. Te warm worden zie ik op de meter en kan dan dus de ventilator aanzetten maar het is toch behoorlijk slecht voor een motor als deze niet op bedrijfstemperatuur word gehouden en vaak "te koud" blijft? Hebben jullie hiervoor een oplossing?

Zelf heb ik ook een smr 510 uit 2006 gehad, waarbij ik juist dat spul eraf gehaald had. Heel toevallig heb ik eergisteren de ventilator uiteindelijk in de container gegooid. O-)
Blok wordt alleen te warm als je in de zomer in de stad rijdt of iets anders uitvoert waarbij je weinig rijwind hebt.
En als je zeker bent dat de motor "te koud" wordt, dan kan je ervoor kiezen om een deel van de radiator te bekleden/ af te dichten (zodat er geen rijwind door heen kan)
 
Zelf heb ik ook een smr 510 uit 2006 gehad, waarbij ik juist dat spul eraf gehaald had. Heel toevallig heb ik eergisteren de ventilator uiteindelijk in de container gegooid. O-)
Blok wordt alleen te warm als je in de zomer in de stad rijdt of iets anders uitvoert waarbij je weinig rijwind hebt.
En als je zeker bent dat de motor "te koud" wordt, dan kan je ervoor kiezen om een deel van de radiator te bekleden/ af te dichten (zodat er geen rijwind door heen kan)

ik heb 2 jaar circuit gereden op mijn 2008, ventilator altijd laten zitten maar nog nooit horen draaien _O-
 
Hoe heb je de temp. Meter erop gezet als ik vragen mag?

Koen

De kunstof T-splitsing vervangen door een stalen T-stuk (zelf in elkaar gelast) en daar draad in getapt voor de sensor. De sensor is een universeel van Koso. Mijn dashboard is nog standaard dus geeft geen temp aan... en die ventilator ook universeel. Zelf passend gemaakt met gewoon een aan/uitschakelaar ertussen. De sensor wel zo dicht mogelijk bij "koelwater blok uit" houden omdat die temperatuur belangrijk is.
 
Gashendel verder opentrekken :-)

Alle gekheid op een stokje: laat je temperatuurmeter inderdaad zien dat de motor niet op temperatuur komt/blijft bij normaal gebruik?

Haha ja sowieso.
Nee moet nog goed gaan rijden om er zeker van te zijn wat de temperatuur werkelijk doet. Maar weet vanuit ervaring (ben dieselmonteur) dat de thermostaat niet er alleen voor zorgt dat de motor niet te warm word, maar er ook voor zorgt dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt en daar blijft. Vandaar dat ik het raar vind dat er geen thermostaat tussen zit... radiatoren een deel afblinden is inderdaad een goeie wat Markbenq zegt!
 
Net een hele vervelende ontdekking gedaan,
Kwam net terug van een ritje en kwam tot de ontdekking dat het kvs reservoir ineens een stuk leger is.
Er komt geen rook uit de uitlaat oid, dus mijn eerste gedachte dat het een lekke koppakking was is van de baan. Nu zit er onder het reservoir, een laagje olie/kvs op het blok...
Kan het niet goed definieren. Voelt wel beetje als olie maar ruikt niet als olie.
Iemand hier misschien uitleg voor?
Hoe onlogisch het ook klinkt, zou het misschien kunnen dat het kvs uit het reservoir nu in het blok zit, en later na stilstaan terug het reservoir in loopt? (Dit zou mij nogal onmogelijk lijken maar die gedachte is fijner dan dat koppakking rot is)
Heb de olie even snel bekeken maar dit was nog geen melk. Morgen of overmorgen even aftappen.

Koen
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een lekkage van kvs die op het hete blok verdampt en dan een olie-achtug laagje achterlaat. Dus geen lekkage het blok in. Ik zou op zoek naar een lekkende slang, radiateur of reservoir, en nog geen zorgen maken over de koppakking oid. Succes,
 
Bedankt voor de reacties!
Heb het momenteel erg druk met school maar in t weekend duik ik even lekker de garage in!
 
Volgende week blokje loshalen van de husky :) ga preventief revisie uitvoeren.
Alles klinkt goed maar ken de historie van blok niet.
Is kijken of we wat geks tegenkomen.
 
heren/dames, heb me hier nog niet eerder gemeld, alleen hier en daar nog maar wat mee gelezen.
Ik heb sinds oktober een SMR 510 in de schuur staan. Hier moeten nieuwe bandjes omheen voor het nieuwe seizoen, maar heb geen idee welke! Iemand hier een onderbouwd advies? Ik gebruik de SMR om wat heen en weer te blazen in de buurt, al zijn de plannen voor dit jaar om een paar keer op circuit te gaan rijden en om hem mee te nemen naar duitsland. Zou dus mooi zijn als de bandjes behalve goede grip op circuit, ook nog wat in te brengen met wat water op het wegdek!
Mvg,
Dennis
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan