€500 challenge 2019: Borisz en de Kawasaki GPZ500

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.308
698
Leeuwarden
Het is zover, we kunnen weer los met de 500 Euro Challenge voor 2019. Na het grote project van de Venture Royale van 2017 wilde ik dit keer op een lichte motor. Licht en overzichtelijk van techniek. dit keer geen kabelbomen van 20km lengte en een massa aan kuipdelen, snufjes, compressoren, cruise control en dergelijke.

Het toeval wil dat Kawastefan al 2 GPZ'jes in de werkplaats heeft staan en na even proefgezeten te hebben was ik eigenlijk wel om: doe mij ook maar zo een!!! Na even gespeurd te hebben is het gelukt om in Dinxperlo een GPZ500 op te halen voor €125,-
Niet moeders mooiste: het spuitwerk is niet helemaal jofel, de magneten van het vliegwiel zijn losgekomen, de banden hebben een DOT-code van ergens begin deze eeuw en ga zo nog maar even door. Een prima uitdaging dus!!

full

full



Al met al heb ik er zin in! Het is ook iets heel anders dan mijn vorige Challengebike. Veel simpeler van opzet. En niet te vergeten: deze GPZ weegt slechts de helft van de Venture.
 
Ik denk dat je daar erg veel lol aan gaat beleven. Een licht fietsje door de alpen maakt het plezier alleen maar groter! En je hebt gezien hoe Martien alle GS'en wegreed!
 
Ik denk dat je daar erg veel lol aan gaat beleven. Een licht fietsje door de alpen maakt het plezier alleen maar groter! En je hebt gezien hoe Martien alle GS'en wegreed!

Das waar, het enige minpunt is nu nog dat ik 2x zo zwaar ben als Martien!!!
 
Das waar, het enige minpunt is nu nog dat ik 2x zo zwaar ben als Martien!!!

Is dat dan geen goede reden om het komende 1,5 jaar aan de lijn te gaan })
Tegen de tijd dat de challenge vertrekt, komt de GPZ sneller vooruit _O-
 
Is dat dan geen goede reden om het komende 1,5 jaar aan de lijn te gaan })
Tegen de tijd dat de challenge vertrekt, komt de GPZ sneller vooruit _O-
Is al eens geprobeerd. Was een heel gedoe om de halsband om te doen. Daarna heeft men het aanlijnen opgegeven! :o
 
Laatst bewerkt:
Het is zover, we kunnen weer los met de 500 Euro Challenge voor 2019. Na het grote project van de Venture Royale van 2017 wilde ik dit keer op een lichte motor. Licht en overzichtelijk van techniek. dit keer geen kabelbomen van 20km lengte en een massa aan kuipdelen, snufjes, compressoren, cruise control en dergelijke.

Het toeval wil dat Kawastefan al 2 GPZ'jes in de werkplaats heeft staan en na even proefgezeten te hebben was ik eigenlijk wel om: doe mij ook maar zo een!!! Na even gespeurd te hebben is het gelukt om in Dinxperlo een GPZ500 op te halen voor €125,-
Niet moeders mooiste: het spuitwerk is niet helemaal jofel, de magneten van het vliegwiel zijn losgekomen, de banden hebben een DOT-code van ergens begin deze eeuw en ga zo nog maar even door. Een prima uitdaging dus!!

[afbeelding]
[afbeelding]


Al met al heb ik er zin in! Het is ook iets heel anders dan mijn vorige Challengebike. Veel simpeler van opzet. En niet te vergeten: deze GPZ weegt slechts de helft van de Venture.
Ik wilde t neg zeggen: de magneten kunnen loslaten.

Ik eb goede ervaring met UHU lijm, voo rmetaal en bestendig tegen olie en hitte.

Tweede ding is dat de timing op mysterieuze wijze kan verspringen, een tandje.

Al bij twee verschillende modellen mee gemaakt, zonder dat t blok open was, of open was geweest.

grappig detail, de jongen die mijn frame gaat lassen, heeft net voor zijn GPZ500 een hardtail gebouwd. Daarom kwamen we op het idee.... :)
 
leuke brommert! ik heb op zo'n ding mijn eerste kilometers gereden nadat ik geslaagd was voor mijn motor-rijbewijs. al vrij snel ging de GPZ de schuur in omdat ik een SilverWing uit 1982 had aangeschaft.

grootste ergernis van de GPZ: de spiegels. je zit namelijk tegen je klauwen aan te kijken. je ziet dus nauwelijks iets van wat er achter je rijdt.
 
leuke brommert! ik heb op zo'n ding mijn eerste kilometers gereden nadat ik geslaagd was voor mijn motor-rijbewijs. al vrij snel ging de GPZ de schuur in omdat ik een SilverWing uit 1982 had aangeschaft.

grootste ergernis van de GPZ: de spiegels. je zit namelijk tegen je klauwen aan te kijken. je ziet dus nauwelijks iets van wat er achter je rijdt.

Thnx Saabert. Ik ben ook benieuwd of het gaat bevallen. Vwb de ergernis: ik heb tot nu toe slechts 1 motor gehad waar ik fantsoenlijk in de spiegels kon kijken. Dat is bij mijn Venture. Alle andere motoren die ik heb of heb gehad hebben ook deze ergernis. Enige remedie is om de spiegels te verlengen of het hoofd wat te bewegen en de armen wat naar binnen te draaien.
 
Doe al 4 jaar woonwerk met een gpz500 '97. Zeer betrouwbaar (afkloppen :P). Spiegels zijn, laten we zeggen, 'goed genoeg'... Zit nu een scheurtje in de balanspijp, maar zolang de herrie niet te erg is laat ik het maar zo...
Veel plezier met de jouwe :)
 
Doe al 4 jaar woonwerk met een gpz500 '97. Zeer betrouwbaar (afkloppen :P). Spiegels zijn, laten we zeggen, 'goed genoeg'... Zit nu een scheurtje in de balanspijp, maar zolang de herrie niet te erg is laat ik het maar zo...
Veel plezier met de jouwe :)
caravanspiegels_1.jpg


Custommade obv postuur
 
De afgelopen week de GPZ maar eens op de brug gehad en de stator er maar eens vanaf gehaald. Zoals jullie zien zijn de magneten losgekomen en door het blok gaan zwerven. Een ander vliegwiel heb ik al geritseld maar wat me wel wat zorgen baart: de olie is helemaal wit uitgeslagen! Blijkbaar zit er koelvloeistof in de olie en dat zou duiden op een lek. Hoe nu verder met deze GZP?

full

Eentje zat helemaal los

full

Bij nadere inspectie bleken ze allemaal los te zitten

full

Aaaij, toch koelvloeistof in de olie

full

Overal magneetresten

full

full



Een speurtocht op marktplaats bracht me bij iemand die onderdelen aanbood voor een GPZ500. Na wat heen en weer gemail kwam ik erachter dat de verkoper een ex-challenger uit 2014 was. Smoelwerkje! Hij reed destijds op een witte GPZ500 de Challenge. Hij had nog een bult onderdelen liggen en ik heb besloten om maar alvast een (goedlopend) blok van hem te ritselen. En passant ook maar een originele 2in2 uitlaat gekocht van hem. Ik vind de 2in1 die er nu opzit niet zo heel erg mooi. Ik vind hem te groot en te lomp en hij komt erg hoog waardoor het straks lastig wordt om bagage mee te nemen.

Over bagage gesproken: ik besef me nu dat ik een heel lichte motorfiets heb gekocht. De bagagemogelijkheden zijn natuurlijk beperkt met een dergelijke fiets. Waar ik mijn met mijn tourmotoren allemaal koffers heb die ik vol kan stouwen heb ik die hier niet. Ik denk dat ik ook maar geen topkofeer moet monteren. Deze lichte fiets zou daar wel eens heel erg raar van kunnen gaan sturen. De aanhanger is ook geen optie gezien het gewicht van de Kawa. Ikzit er nu aan te denken om een paar zijtassen te scoren en wellicht om een plaat te maken op de plek van de passagierszit waar nog een rol op kan. Dat moet denk ik de klus wel klaren. En dit keer dus heel erg kritisch zijn met de spullen die ik meeneem! Mijn inflatable matras blijft dit keer maar thuis en er moet echt een heel klein stoeltje mee.
 
Je hebt niet voor niets een sleutelbudget })


En hij/zij ziet er nog wel zo mooi uit (op de foto’s). En dan al een harttransplantatie :)
 
Voor Fazers jaargang 1998/1999 zijn er speciale kunststof tussenstukken om spiegels naar buiten te brengen.
Werkt perfect 👍 (zit al 10 jaar op de mijne)
 
Over bagage gesproken: ik besef me nu dat ik een heel lichte motorfiets heb gekocht. De bagagemogelijkheden zijn natuurlijk beperkt met een dergelijke fiets. Waar ik mijn met mijn tourmotoren allemaal koffers heb die ik vol kan stouwen heb ik die hier niet. Ik denk dat ik ook maar geen topkofeer moet monteren. Deze lichte fiets zou daar wel eens heel erg raar van kunnen gaan sturen. De aanhanger is ook geen optie gezien het gewicht van de Kawa. Ikzit er nu aan te denken om een paar zijtassen te scoren en wellicht om een plaat te maken op de plek van de passagierszit waar nog een rol op kan. Dat moet denk ik de klus wel klaren. En dit keer dus heel erg kritisch zijn met de spullen die ik meeneem! Mijn inflatable matras blijft dit keer maar thuis en er moet echt een heel klein stoeltje mee.
Dat is precies hetgeen er voor zorgt dat ik, ondanks het puntennadeel, toch voor een wat zwaarder model wil gaan. Kamperen is immers zo al genoeg "creperen" voor mij, beetje luxe op de fiets is niet verkeerd :+

Wat mij wel iets lijkt:
- Kawasaki GTR1000
- Honda Pan European

Maar goed, nog tijd genoeg ;) Ik blijf je topic volgen!
 
Er gaat toch support mee om alle zooi te verplaatsen :? O-)
 
Dat is precies hetgeen er voor zorgt dat ik, ondanks het puntennadeel, toch voor een wat zwaarder model wil gaan. Kamperen is immers zo al genoeg "creperen" voor mij, beetje luxe op de fiets is niet verkeerd :+

Wat mij wel iets lijkt:
- Kawasaki GTR1000
- Honda Pan European

Maar goed, nog tijd genoeg ;) Ik blijf je topic volgen!
GTR1000 ben ik mee op vakantie geweest. Heerlijke kuip van onder tot boven.
Als we hetzelfde weer krijgen als vorig jaar, vervloek je de kuip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan