KTM LC8,de motor voor echte mannen. Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan vergelijken tussen mijn eigen 1290 SAS en ettelijke ritten met een demo-1090. ...geen ervaring met de R-versies.

Hou je van een zeer WENDBARE motor, ga dan voor de 1090.... Wil je verschroeiende acceleraties, kies dan de 1290.

Het hoge zwaartepunt , het gewicht en de grote draaicirkel van de 1290 SAS vind ik minpunten, zeker met een duo in de bergen.

Zijn ongelooflijke kracht en stabiliteit, o.m. in snelle bochten vind ik pluspunten...

Als je echter voor de KTM 1090 valt, moet je m.i. ook de R1200GS LC serieus in overweging nemen : zelfde power, meer snufjes en nog wendbaarder en mét cardan.

De GS heeft regelmatig recalls... de 1290 SAS ook... geen verschil qua betrouwbaarheid i.m.h.o .

Voilà, mijn hoogstpersoonlijke ervaring... 8-)
 
Laatst bewerkt:
De R versie heeft geen electronisch verstelbare vering terwijl de andere versies dat wel hebben. Nou ja, hadden, want dat was bij de 1190 zo. Zeker weten doe ik het niet.
R-versie heeft spaakwielen, de anderen niet.
Volgens mij is de wielmaat ook anders, maar dat weet ik ook niet zeker. :9 Als ik mijn 990 Adventure RRRR inruil komt er sowieso weer een R voor terug, want ik gebruik dat ding bijna als crossmotor. ;)

De R versie is meer voor offroad tov de ander versies. Ga bij een grote dealer langs die ze allemaal heeft staan en laat je voorlichten.
 
Laatst bewerkt:
Erg bedankt al.

Voorgelicht ben ik, ik vraag me enkel af hoe hard je de andere wielmaten op straat voelt / of het de moeite loont voor de S te gaan. Bijkomend ook of het verschil in brute power nuttig is en hoe veel zwaarder de 1290 stuurt. Als het verschil in sturen minimaal is, is de keuze snel gemaakt. Als het verschil in power in praktijk minimaal is, ook. Is moeilijk ze allemaal zelf te testen, meeste dealers hebben niet alle modellen in demo staan. Testrit met 'een' KTM adventure staat op de planning.

De R1200GS LC heb ik al getest, beviel super. Zelfs de 1090 is minder lichtvoetig, begrijp ik?
KTM geeft eh.. betere voorwaarden dan BMW (vinden het niet nodig de verkoop te pushen, verkoopt zo al goed genoeg 'en we zijn dan ook arrogant genoeg om geen extra korting te geven he meneer'). Zijn dan weer wel waardevaster, als ik zo naar occasies kijk.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me enkel af hoe hard je de andere wielmaten op straat voelt / of het de moeite loont voor de S te gaan. Bijkomend ook of het verschil in brute power nuttig is en hoe veel zwaarder de 1290 stuurt. Als het verschil in sturen minimaal is, is de keuze snel gemaakt. Als het verschil in power in praktijk minimaal is, ook.De R1200GS LC heb ik al getest, beviel super. Zelfs de 1090 is minder lichtvoetig, begrijp ik?
KTM geeft eh.. betere voorwaarden dan BMW (vinden het niet nodig de verkoop te pushen, verkoopt zo al goed genoeg 'en we zijn dan ook arrogant genoeg om geen extra korting te geven he meneer'). Zijn dan weer wel waardevaster, als ik zo naar occasies kijk.
BMW en KTM volgen elk een volstrekt andere ontwerpfilosofie, en het karakter van de fietsen is dus ook totaal anders. BMW rijdt bijna vanzelf en is juist ontworpen om de berijder - als het ware - zo min mogelijk lastig te vallen met dingen die met motorrijden te maken hebben. De KTM betrekt de berijder wat meer bij het rijden: meer input vereist, en daar krijg je meer feedback voor terug.

Uitrustingsnivo van de BMW vind ik in verhouding tot de prijs teleurstellend: vrijwel alles dat standaard op een KTM zit kost (veel) extra. Per saldo vind ik KTM - in eender welke uitvoering - sowieso stukken vermakelijker rijden dan een BMW GS(A). Beide zijn erg goed, maar gewoon anders. Het is een smaakkwestie: als je BMW gaaf vind overweeg je meestal geen KTM, andersom is dat mss anders, dat weet ik niet. Over het verschil tussen beide schreef eerder hiero iets: klik

BMW is lastig aankopen idd, dat viel mij recentelijk ook op toen ik de FJR probeerde in te ruilen op een simpele RT. Mijn conclusie was: dan maar lekker geen BMW. BMW's lijken waardevaster zodra je ze wilt kopen, maar zijn dat niet persé als je ze wilt inruilen. Dat begint er al mee dat je bijna verplicht bent - als je t.z.t. de motor schappelijk wilt kunnen inruilen - om bijna alle optiepaketten mee te bestellen, want anders val je uit de toon. En dan is zo'n BMW onder de streep best wel duur rijden.

Qua KTM: 1050/1090 zijn iets lichtvoetiger dan de 1290, voornamelijk vanwege de smallere achterband. De 1290 SAR is mijn absolute favoriet - want meer off-road georiënteerd - maar het verschil tussen 21/18 wielen t.o.v. 19/17 kun je natuurlijk merken (insturen vooral). Daar wen je trouwens vrij snel aan. Uitproberen dus, of gewoon even bedenken wat je zoal met de motor wilt gaan doen en/of hoezeer je hecht aan de (semi-)actieve demping en elektronische verstelling van de SAS/SAT. De SAT (destijds was dat de enige Super Adventure) vond ik eigenlijk al een lekkere gooi- en smijtmotor; huidige SAS/SAR zijn ietsjes lichter (kleinere tank), maar het zal elkaar niet veel ontlopen.

Verschil in prestaties (koppel, vermogen) tussen 1090 en 1290 blok ga je beslist merken als je enthousiast aan de bak gaat, maar wat voor jou voldoende is kan ik niet beoordelen. Een GS(A) komt iig niet in de buurt van de sensatie die het 1290 blok je desgevraagd geeft :9 maar wat je daarvan vind is eveneens persoonlijk.
 
Je schrijft : "Het is een smaakkwestie: als je BMW gaaf vind overweeg je meestal geen KTM, andersom is dat mss anders"

Ik heb ze echter allebei en ik ga dit voorjaar mijn 1290 SAS weer uit Zuid-Frankrijk ophalen, om er opnieuw de GS permanent te plaatsen : met duo (!) en in de bergen rijdt de GS fijner, is hij handelbaarder en véél gemakkelijker te beheersen op smalle bergwegen en in haarspeldbochten, vooral met kruisend verkeer.

De 1290 SAS voelt veel zwaarder aan, heeft een hoger zwaartepunt en heeft een veel grotere draaicirkel.... in precaire omstandigheden is het niet altijd vanzelfsprekend om de boel rechtop te houden (ik heb het nog steeds over rijden met duo !).

Bij het begin van een pittige rit, mét mijn vrouw achterop de KTM, moet ik even nadenken welke wegen ik ga nemen... met de GS speelt het type van weg, hoe veeleisend ook, geen enkele rol, zolang hij maar geasfalteerd is...

Ik ga wél de flitsende acceleratie en de verslavende kracht van m'n KTM missen, daar in Zuid-Frankrijk... maar mijn vrouw rijdt graag mee, en dat is voor mij dan belangrijker dan de pure solo-lol (op de brommer :+ !).
 
Laatst bewerkt:
Nog even meegeven.. Het ding moet m'n auto vervangen op lange reizen en het dagelijkse fileleed verzachten.
Sportieve straatmachine en echte offroaders staan al in de garage.
 
We gaan hier toch niet de Volkswagen Golf onder de motoren vergelijken met zoiets cools als een KTM he. Als iemand de BMW beter vind sturen, kan hij gewoon niet rijden. Haha, ik zeg het gewoon. Je rijdt niet hard genoeg! :W

Maar goed. Had nog een Osco liggen en die heb ik vandaag gemonteerd. Iemand wil plaatjes zien, tuurlijk...komt ie.

RPjO%252BSpXTiee0rq031xCJg.jpg


6yi%252BG7S%252BSQCSm%2525Fg8XAy9w.jpg
 
Je schrijft : "Het is een smaakkwestie: als je BMW gaaf vind overweeg je meestal geen KTM, andersom is dat mss anders"

Ik heb ze echter allebei en ik ga dit voorjaar mijn 1290 SAS weer uit Zuid-Frankrijk ophalen, om er opnieuw de GS permanent te plaatsen : met duo (!) en in de bergen rijdt de GS fijner, is hij handelbaarder en véél gemakkelijker te beheersen op smalle bergwegen en in haarspeldbochten, vooral met kruisend verkeer.

De 1290 SAS voelt veel zwaarder aan, heeft een hoger zwaartepunt en heeft een veel grotere draaicirkel.... in precaire omstandigheden is het niet altijd vanzelfsprekend om de boel rechtop te houden (ik heb het nog steeds over rijden met duo !).

Bij het begin van een pittige rit, mét mijn vrouw achterop de KTM, moet ik even nadenken welke wegen ik ga nemen... met de GS speelt het type van weg, hoe veeleisend ook, geen enkele rol, zolang hij maar geasfalteerd is...

Ik ga wél de flitsende acceleratie en de verslavende kracht van m'n KTM missen, daar in Zuid-Frankrijk... maar mijn vrouw rijdt graag mee, en dat is voor mij dan belangrijker dan de pure solo-lol (op de brommer :+ !).
Je bevestigt precies de andere punten die ik maak, maar die je niet quote. Ik snap dat jij de BMW voor jouw gebruiksdoeleinden mss de fijnere motor vind. Al blijft dat nog steeds erg persoonlijk: ik heb geen enkele moeite met de eigenschappen van de SAS, ook niet onder de door jou beschreven omstandigheden. Maarja, het is maar net waar je de prioriteiten legt, nog steeds een smaakkwestie dus.
 
Nog even meegeven.. Het ding moet m'n auto vervangen op lange reizen en het dagelijkse fileleed verzachten.
Sportieve straatmachine en echte offroaders staan al in de garage.
De Super Adventure die ik destijds reed was comfortabeler dan mijn FJR... maar niet comfortabeler dan mijn auto :+
 
We gaan hier toch niet de Volkswagen Golf onder de motoren vergelijken met zoiets cools als een KTM he. Als iemand de BMW beter vind sturen, kan hij gewoon niet rijden. Haha, ik zeg het gewoon. Je rijdt niet hard genoeg! :W

"]afbeelding~[/url]]


Ja hoor,.... :Z

Ik ga hier niet lopen "bewijzen" dat ik (hard) kan rijden.... na o.m. een SuperBlackbird, een Fireblade en 2x een R1....

Ik ben geen superman op de motor... ik rij alleen sinds een kleine 25 jaar lang 20.000 km/jaar , zodat ik toch een béétje ervaring heb...

Maar...KTM rules, het is de god onder de motoren... er is NIKS beters.... :+ :W
 
Laatst bewerkt:
Je bevestigt precies de andere punten die ik maak, maar die je niet quote. Ik snap dat jij de BMW voor jouw gebruiksdoeleinden mss de fijnere motor vind. Al blijft dat nog steeds erg persoonlijk: ik heb geen enkele moeite met de eigenschappen van de SAS, ook niet onder de door jou beschreven omstandigheden. Maarja, het is maar net waar je de prioriteiten legt, nog steeds een smaakkwestie dus.

Klopt.... en die prioriteiten verschillen dan nog eens volgens de omgeving en de omstandigheden waarin je je motor gebruikt... :Y
 
Ja hoor,.... :Z

Ik ga hier niet lopen "bewijzen" dat ik (hard) kan rijden.... na o.m. een SuperBlackbird, een Fireblade en 2x een R1....

Ik ben geen superman op de motor... ik rij alleen sinds een kleine 25 jaar lang 20.000 km/jaar , zodat ik toch een béétje ervaring heb...

Maar...KTM rules, het is de god onder de motoren... er is NIKS beters.... :W

Ik wil niet zeggen dat KTM de beste van allemaal is, zelfs niet beter dan een GS. Alleen stuurt de KTM echt wel beter dan een GS, en je ziet hem ook niet op iedere straathoek staan.
En mijn tante heeft ook een R1, maar kan dus niet rijden. Je MOET het dus bewijzen. :+
 
Ik wil niet zeggen dat KTM de beste van allemaal is, zelfs niet beter dan een GS. Alleen stuurt de KTM echt wel beter dan een GS, en je ziet hem ook niet op iedere straathoek staan.
En mijn tante heeft ook een R1, maar kan dus niet rijden. Je MOET het dus bewijzen. :+
Lekker belangrijk allemaal, maar even over die tante... hoe oud is die eigenlijk? :+
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan pippen: heb je zelf een recente GS (gehad) ?

Ik bedoel de nieuwe versie : de LC.


En het is dat mijn vrouw bijna steeds meerijdt, anders wilde ik het adres van die tante van je wel... als ze tenminste nog redelijk appetijtelijk is... :+
 
Laatst bewerkt:
Lekker belangrijk allemaal, maar even over die tante... hoe oud is die eigenlijk? :+

Ssst, ze heeft niet echt een R1. Wel een Street Triple. Maar ik was hier een punt aan het maken.
Ik hoop wel dat iedereen snapt dat ik hier nu even een troll ben toch? Die eindeloze discussies welke de beste is...en de langste heeft...ik ga er nu een eind aan maken voor eens en altijd zodat we nooit meer topic vervuiling hebben: Motorfietsen uit Europa zijn veel leuker dan die uit andere landen, en ik heb maar een heel kleintje.
 
Daar gaat het inderdaad niet om, maar Hubertje vraagt om onze mening.

Welnu, die heb ik zo genuanceerd mogelijk gegeven.

In een ideale wereld, heb ik in Frankrijk 2 motorfietsen staan : de KTM voor mijn soloritten en de GS voor de duo-ritten.

Als werkende mens, moet ik echter een keuze maken... daarom komt de KTM naar het noorden, waar hij voornamelijk solo zal bereden worden... .

Een betere piloot dan ik kan mogelijk met een 1290 SAS mét duo even goed uit de voeten als ik op de GS met duo... maar ik moet het doen met de rijcapaciteiten die ik heb...
 
Daar gaat het inderdaad niet om, maar Hubertje vraagt om onze mening.

Welnu, die heb ik zo genuanceerd mogelijk gegeven.

In een ideale wereld, heb ik in Frankrijk 2 motorfietsen staan : de KTM voor mijn soloritten en de GS voor de duo-ritten.

Als werkende mens, moet ik echter een keuze maken... daarom komt de KTM naar het noorden, waar hij voornamelijk solo zal bereden worden... .

Een betere piloot dan ik kan mogelijk met een 1290 SAS mét duo even goed uit de voeten als ik op de GS met duo... maar ik moet het doen met de rijcapaciteiten die ik heb...
Ik denk dat het er helemaal niet om gaat wie wat met welke motor kán, maar dat BMW en KTM volstrekt verschillend zijn in hetgeen ze de rijder vragen resp. bieden. Dat is het gevolg van bewuste keuzes die de fabrikanten maakten. BMW zal b.v. niet zo snel een motor aanprijzen met de slogan "ready to race", maar zal behoudender te werk gaan om een groter publiek te bereiken. Precies die filosofie is ook te merken in het gedrag en de capaciteiten van beide motoren.
Wie graag op de grens rijdt kan met de BMW sneller in de problemen komen, omdat de KTM onder de streep (met wat harder werken) gewoon meer kan. Wie niet zo nodig de grenzen opzoekt zal dat nooit merken en er geen boodschap aan hebben. Dan resteert nog slechts de persoonlijke voorkeur, al dan niet ingegeven door een referentiekader. Zelfs simpele dingen, zoals ergonomie (o.a. zit, instrumentarium, bediening), zijn anders bij beide fietsen, gaan heel erg tellen als je er veel gebruik van maakt, en wat je ervan vind is erg persoonlijk.

Hubertje doet er imho dus goed aan om zelf een oordeel te vormen o.b.v. proefritten, maar dat is mijn mening. Er werd iets geroepen over filerijden... voor wat het waard is: ik vind zowel de GS(A) als de SA ondingen in de file: veel te breed op de verkeerde plaatsen, zelfs met een bekofferde FJR is het veel gemakkelijker laveren doorheen oerwouden van koekblik...

En voor zover het je interesseert: ik heb alle GS-modellen sinds 1998, dus ook alle LC's, uitvoerig mogen rijden, maar nooit zelf gekocht
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is een erg bruikbare kanttekening.
Adventure fiets te groot in de file omwille van stuur, tank of koffers?

Ik vraag niet per se naar een vergelijking met de GS, meer naar ervaringen met de ktm's. Specifiek onderhoud? Kosten?
 
Laatst bewerkt:
Een vriendin van mij rijdt met een GS LC.
Het valt me op dat de zit in verhouding erg laag is.
De Zit van de KTM is een stukje hoger.

En een GS of KTM adventure zijn met koffers loeibreed.
Dat wordt spiegeltje tikken .
 
Een vriendin van mij rijdt met een GS LC.
Het valt me op dat de zit in verhouding erg laag is.
De Zit van de KTM is een stukje hoger.

En een GS of KTM adventure zijn met koffers loeibreed.
Dat wordt spiegeltje tikken .

Ik rij normaal nooit met de koffers. Maar tijdens weekenden of vakantie geen problemen met files rijden. Mijn motto: als het stuur past, past de rest ook.
 
Een vriendin van mij rijdt met een GS LC.
Het valt me op dat de zit in verhouding erg laag is.
De Zit van de KTM is een stukje hoger.

En een GS of KTM adventure zijn met koffers loeibreed.
Dat wordt spiegeltje tikken .

De passagier zit zéker een heel stuk hoger, maar met meer gebogen benen... ready to race, hmmmm...

Wat de eventuele keuze voor de 1290 SAR betreft, maak ik me toch de bedenking : nog los van het feit dat hij duurder is dan de SAS, ondanks de afwezigheid van de elektronische veringafstelling, moet je van erg goeden huize zijn om met deze überkrachtige kolos vlot off road te gaan...

Het zwaartepunt ligt hoog en ik vrees dat je off road erg snel op het punt komt dat je het zaakje niet meer kan recht houden.

Met m’n 690 Enduro lukt me dat meestal vrij goed, maar die weegt een dikke 80 kilo*s minder...
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is een erg bruikbare kanttekening.
Adventure fiets te groot in de file omwille van stuur, tank of koffers?
Te groot, te groot... is maar net wat je ervan verwacht, maar igg is-ie breed, en breder dan de meeste niet-all-roads.

Zijkoffers maken de meeste all-roads idd erg breed, maar zelfs als je die koffers thuislaat: het stuur is dat ook. Tevens bevindt het stuur zich op een hoogte dat je eerder rekening moet gaan houden met spiegels van auto's.

Bijvoorbeeld, met een FJR - maar dat geldt voor verreweg de meeste niet-all-roads - gaan de spiegels (breedste punt) keurig netjes over die van personenauto's heen, en onder die van vracht- en bestelauto's door. Met een GS of SA (of Africa Twin, etc.) kom je sneller ruimte te kort, m.n. door vracht- en bestelauto's i.c.m. je eigen stuuruiteinden of spiegels. Niet erg, wel iets om rekening mee te houden.

Zeker bij een GSA geldt daarnaast dat de hele "voorpartij" (tank, cilinders + valbeugels al (iets) meer dan een meter breed is. Als die ruimte er is: no problemo. Maar in randstedelijk fileverkeer is die ruimte er in mijn ervaring juist niet altijd, en dan ben je blij als je 10 of 20 centimeter smaller bent en/of wat lager.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan