Vraag over Mikuni carburateur GS450

Claim

Rookie
17 jan 2018
5
0
Goedemorgen,

Momenteel ben ik druk bezig om mijn net aangekochte GS450L café racer op 2 cilinders te laten lopen aangezien dit nu erg moeilijk gaat. Ik heb de motor destijds gekocht om wat ervaring op te doen met sleutelen. Omdat ik toch de tijd heb ben ik eerst begonnen met het schoonmaken van carburateurs, maar er valt mij iets op wat ik niet begrijp.

Wanneer ik de carburateurs vanaf de kant waar de vlotters zitten bekijk zie ik 2 verschillende gaten. Volgens mij zijn deze voor de benzine toevoer, maar klopt het dat deze gaten verschillend moeten zijn? Vind dit zo vreemd, maar wat ik zeg ben nog een beginner.
full
 
dat zijn de ontluchtingsgaten. als er benzine in de vlotterkamers loopt via de grote gaten links waar dat staafje naast zit, moet de aanwezige lucht er ook uit kunnen.

voor je verder prutst aan carbu's, best eerst even bijlezen over de werking ervan ;)
 
het lijkt er inderdaad op dat er wat kleine verschillen tussen de 2 carburateurs zitten.
Ik zie aan de rand (waar de pakking van het vlotterbakje zit) ook een extra uitstekend 'nokje' zitten wat de andere carb niet heeft.

Dit kan allemaal gewoon 100% origineel en 'niks aan de hand' zijn.
De carburateurs zijn namelijk niet hetzelfde (gedeeltelijk spiegelbeeld) en dan is het heel goed mogelijk dat bij het samenstellen van een set er in de bak voor de linker kant een iets andere batch gelegen heeft als in de bak voor de rechter kant.

Qua werking is er geen invloed door de diameter van het ontluchtingsgat. Waarschijnlijk was het makkelijker te gieten als het gat iets groter gehouden kon worden (kostenbesparing dus).
Sowieso zijn van dit soort ingegoten kanaaltjes niet heel kritisch qua diameter. De stromingen worden veel meer beperkt door bijvoorbeeld zo'n sproeier die in het messing pijpje zit wat naar de camera toe wijst. Daar moet je ff met een haar van een groffe kwast (zeker niet met een metaaldraad of pen!!!) doorheen rageren/ prikken om te controleren of die goed schoon is.

wanneer loopt de 2e cilinder niet/wel mee??
 
Ohja aanvullingkje: zelf gebruik ik vaak dunne soepele slangetjes die je bijvoorbeeld op zo'n buisje kunt drukken en dan doorblazen. Als een sproeier of kanaaltje (half) dicht zit voel je dat gelijk aan de tegendruk als je erop blaast.
 
Hier word ik blij van. Dank je wel voor het meedenken en kijken. Nou de 2e cilinder loopt mee wanneer ik een doek om de openluchtfiler bind van de cylinder die niet mee loopt.
 
Oh, dus je hebt een ander luchtfilter dan de originele luchtfilterbox. Dan heb je hele goede kans dat je lucht/brandstofverhouding niet makkelijk goed te krijgen is. Kun je niet gewoon de originele luchtfilters terugzetten? Dat is de snelste weg naar een goed lopende motor.
 
Als test ga ik dit zeker doen, maar uiteindelijk wil ik wel deze luchtfilters erop hebben.

full


Heb dus nog een uitdaging om deze goed af te stellen, maar bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
sowieso eerst de carburateurs nog eens reinigen volgens de diverse how-to's. Het feit dat je ene cilinder het nu meestal wel goed doet en de andere niet, wil zeggen dat er een verschil zit wat eerst weggepoetst moet worden. Waarschijnlijk toch gewoon vuil ergens in een kanaaltje, of een verkeerde afstelling van het mengselschroefje.

Ik ga er wel vanuit dat je klepspeling, compressie, ontsteking allemaal al 100% gecheckt en in orde bevonden hebt???
 
Nou van de klepspeling, compressie en ontsteking ben ik dus eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat dit goed zou zijn. Wat ik zeg moet nog een hoop leren. Ik zal eerst de carburateurs reinigen en hierna de originele luchtfilter erop aansluiten. Wanneer beide cilinders dan goed lopen weet ik zeker dat dit aan de afstelling moet liggen. Is dit niet het geval dan zal ik de klepspeling, compressie en ontsteking nalopen.
 
Laatst bewerkt:
Nou van de klepspeling, compressie en ontsteking ben ik dus eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat dit goed zou zijn. Wat ik zeg moet nog een hoop leren. Ik zal eerst de carburateurs reinigen en hierna de originele luchtfilter erop aansluiten. Wanneer beide cilinders dan goed lopen weet ik zeker dat dit aan de afstelling moet liggen. Is dit niet het geval dan zal ik de klepspeling, compressie en ontsteking nalopen.

nooit doen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan