Vering vervangen

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
75
10
Poortugaal
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.

Mijn vering is nogal zacht. En ik wil met het nieuwe seizoen een set nieuwe veren erop zetten, voor en achter.

Alleen weet ik niet welk merk goede kwaliteit is of is er juist geen verschil?

Kan iemand mij iets aanraden? Ik heb een Kawasaki z800 uit 2014.
 
Ik vind het altijd vreemd dat het maatje van me, die 60kilo weegt exact dezelfde progressieve veren krijgt als die andere maat van mij die 110kilo weegt :?
En waar zijn die dan besteld/gekocht?
In de omschrijving van de streetbox staat netjes dit omschreven:

De schokdemper in deze set is ontworpen voor een standaard beladingsgewicht van ca 70 kg - 100 kg.
Bent U lichter of zwaarder, of wordt er meer dan 50% van de tijd gereden met meer of minder gewicht (passagier en / of bagage), dan is het verstandig dit in de schokdemper te laten aanpassen. Dat is bij deze set niet mogelijk. U dient dan de schokdemper en de voorvering apart te bestellen.


Dus zowel jij als die maat vallen daar niet in. :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
En waar zijn die dan besteld/gekocht?
In de omschrijving van de streetbox staat netjes dit omschreven:

De schokdemper in deze set is ontworpen voor een standaard beladingsgewicht van ca 70 kg - 100 kg.
Bent U lichter of zwaarder, of wordt er meer dan 50% van de tijd gereden met meer of minder gewicht (passagier en / of bagage), dan is het verstandig dit in de schokdemper te laten aanpassen. Dat is bij deze set niet mogelijk. U dient dan de schokdemper en de voorvering apart te bestellen.


Dus zowel jij als die maat vallen daar niet in. :+ ;)

pff, hij heeft ut over veren en jij over een demper. ik mot meer koffie :Z
 
En waar zijn die dan besteld/gekocht?
In de omschrijving van de streetbox staat netjes dit omschreven:

De schokdemper in deze set is ontworpen voor een standaard beladingsgewicht van ca 70 kg - 100 kg.
Bent U lichter of zwaarder, of wordt er meer dan 50% van de tijd gereden met meer of minder gewicht (passagier en / of bagage), dan is het verstandig dit in de schokdemper te laten aanpassen. Dat is bij deze set niet mogelijk. U dient dan de schokdemper en de voorvering apart te bestellen.


Dus zowel jij als die maat vallen daar niet in. :+ ;)

Bij hyperpro in alphen toendertijd. Doe tegenwoordig alleen nog maar werken met HK. :P
 
pff, hij heeft ut over veren en jij over een demper. ik mot meer koffie :Z
De streetbox is maar een voorbeeld.
Het staat er gewoon duidelijk bij vermeld, 70-100 kilogram.

De spiraaltjes ;) zijn gewichtsafhankelijk, je kan ze natuurlijk ook los bestellen. :Y
Dan hoor je ze bij afhalen niet zomaar te krijgen.. al kan er soms een foutje ontstaan bij drukte.

Even gecheckt, bij de losse (progressieve) veren staat het niet op de website, dus dat is een verbeterpunt. :(
 
Laatst bewerkt:
Tijd om bij te vullen!

full


De gewone camera van mijn mobiel is defect, sorry voor het schrikken. :+
 
kleine oneffenheden vlot wegfilteren voor het comfort , en die ene bult/put die je niet meer kan ontwijken overleven doordat de vering niet kompleet dicht slaat lijkt je niet echt nuttig ?

progressieve vering is altijd een voordeel. op eendert welke ondergrond.
zoals reeds gezegd is een gewone telescoopvork ook progressief door het comprimeren van de lucht. een grote kamer levert minder weerstand om 10cm ingedrukt te worden dan een kleine, en de eerste cm comprimeren gaat gemakkelijker dan de laatste. houd met je vinger een fietspomp afgesloten en test het zelf ;).

zo is ook stereovering achteraan met lineaire veren toch progressief ALS je ze onder een hoek plaatst waarbij je per extra cm veerweg van het wiel steeds meer veerweg van de veer gebruikt.
vb : eerste cm wiel = 0.5cm veer, laatste cm wiel = 1cm veer.

dubbele vering achter heeft het niet gehaald omdat je met een linksysteem veel meer controle hebt over de mate van progressiviteit, je een veel grotere mate van progressiviteit kan inbouwen en omdat dubbele veren achteraan niet genoeg veerweg hebben tov een link (tenzij je met mega-lange veerpoten afkomt die dan weer teveel wegen). linksystemen zijn nl. in de cross ontstaan.

waarom geen progressieve veren ? ze reageren niet consequent op het aanpassen van de veervoorspanning : niet iedere mm extra veervoorspanning levert hetzelfde op. van de eerste ga je niets merken, van de 2de ook niet en dfan ga je steeds met wat meer vehogen en plots is het teveel.
met lineaire weet je exact wat je doet : als 2mm voorspanning teveel is, en 1 te weinig, zit je met 1.5mm exact in het midden van beide, met progressieve weet je dat nooit.


Zo had ik vroegah een RM125 Full Floater.
 
kleine oneffenheden vlot wegfilteren voor het comfort , en die ene bult/put die je niet meer kan ontwijken overleven doordat de vering niet kompleet dicht slaat lijkt je niet echt nuttig ?

progressieve vering is altijd een voordeel. op eendert welke ondergrond.
zoals reeds gezegd is een gewone telescoopvork ook progressief door het comprimeren van de lucht. een grote kamer levert minder weerstand om 10cm ingedrukt te worden dan een kleine, en de eerste cm comprimeren gaat gemakkelijker dan de laatste. houd met je vinger een fietspomp afgesloten en test het zelf ;).

zo is ook stereovering achteraan met lineaire veren toch progressief ALS je ze onder een hoek plaatst waarbij je per extra cm veerweg van het wiel steeds meer veerweg van de veer gebruikt.
vb : eerste cm wiel = 0.5cm veer, laatste cm wiel = 1cm veer.

dubbele vering achter heeft het niet gehaald omdat je met een linksysteem veel meer controle hebt over de mate van progressiviteit, je een veel grotere mate van progressiviteit kan inbouwen en omdat dubbele veren achteraan niet genoeg veerweg hebben tov een link (tenzij je met mega-lange veerpoten afkomt die dan weer teveel wegen). linksystemen zijn nl. in de cross ontstaan.

waarom geen progressieve veren ? ze reageren niet consequent op het aanpassen van de veervoorspanning : niet iedere mm extra veervoorspanning levert hetzelfde op. van de eerste ga je niets merken, van de 2de ook niet en dfan ga je steeds met wat meer vehogen en plots is het teveel.
met lineaire weet je exact wat je doet : als 2mm voorspanning teveel is, en 1 te weinig, zit je met 1.5mm exact in het midden van beide, met progressieve weet je dat nooit.
aanvulling, waarom geen progressieve veren ? Met een linksysteem of juiste plaatsing vd set is zowel de demper als de veer progressief. Wanneer je nu een progressieve veer gaat plaatsen blijft de demper (die de veer in toom moet houden) lineair. Dat werkt niet goed samen.

Bij een voorvork is de demping op het laatste stuk veel zwaarder vanwege de progressiviteit van de luchtkamer.

Hyperpro schrijft veel grotere luchtkamers voor voor hun progressieve veren, waardoor ze de luchtkamer bijna niet gebruiken, terwijl de demper vd vork daarop gemaakt is.

alles bij elkaar vind ik het gepruts voor een marketing dingetje.
 
Laatst bewerkt:
Argumenten voor progressieve voorveren als reactie op Zot:

Luchtkamers van alle motoren met standaard vering waar ik op het gereden werken lang niet zo progressief als Hyperpro.

Door gebruik te maken van de progressiviteit van de luchtkamer worden keerringen zwaarder belast.

Hyperpro schrijft natuurlijk grotere luchtkamers voor, want de progressiviteit zit al in de veer.

Vanwege de progressiviteit van de veer is het minder kritisch om de veer aan te passen aan het lichaamsgewicht van de berijder en dat maakt de motor dus universeler.

Afstellen op lichaamsgewicht met een lineaire veer is niet zo heilig als hier overal wordt beweerd, want je kiest de veerconstante niet alleen op lichaamsgewicht, maar ook op veerweg en gewenst comfortniveau! Het blijft dus een compromis.

Bij slechtere voorvering die van binnen geen cartridges hebben maar een simpele zuiger, zorgt een progressieve veer ervoor dat je dunnere vorkolie kunt gebruiken en daarmee de kans op hydraulic lock mitigeert. Vanwege het zachte karakter "onderin" is daar minder demping gewenst en vanwege het progressieve karakter is minder ingaande demping nodig om het induiken te verminderen.

Bottom line is dat mijn persoonlijke ervaring met Hyperpro-voorvering erg positief is: oneffenheden worden fijngevoelig weggefilterd en het induiken bij remmen is sterk verminderd. Stuurprecisie verhoogd (al is dat laatste meer een geometriedingetje dat je ook kunt bereiken met lineaire veren).

Voor op straat: progressief. Op het circuit: lineair.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar maanden geleden de voorvork van mijn 1 jaar oude Ducati Hyperstrada laten "doen" bij Hyperpro Alphen.
Resultaat: stick slip verdwenen en de vork is veel comfortabeler en tegelijkertijd harder geveerd. Het duiken van de voorvork is ook sterk verminderd.
 
Wat mij opviel is dat Hyperpro windingen heeft met verschillende spoed, dus een fijne spoed boven en grovere onder.
Volgens mij is dat eigenlijk 2traps liniair en makkelijker te produceren.

@RR: stick slip kun je ook verhelpen met de speciale SKF keringen, dat merk je echt.
Vork reageert veel beter.


Edit;
Makkelijk veranderd in makkelijker, dus goedkoper te produceren?
 
Laatst bewerkt:
Toch maar eens kijken op een groter scherm dan. De ruimte tussen 4-5 is al een stuk groter dan tussen 1-2 en tussen 6-7 is hij weer groter.
marketing in vorm.

je kunt de slag die gemaakt wordt zien aan de demper stang.

Wanneer de windingen minder schuin staan wordt de veer zachter. Hij zal dan vooral op dat stuk gaan veren. Hoeveel windingen gaan er op elkaar liggen voor de demper aan het eind van zijn slag is?

:') :') :') :')
 
Argumenten voor progressieve voorveren als reactie op Zot:

Luchtkamers van alle motoren met standaard vering waar ik op het gereden werken lang niet zo progressief als Hyperpro.

Door gebruik te maken van de progressiviteit van de luchtkamer worden keerringen zwaarder belast.

Hyperpro schrijft natuurlijk grotere luchtkamers voor, want de progressiviteit zit al in de veer.

Vanwege de progressiviteit van de veer is het minder kritisch om de veer aan te passen aan het lichaamsgewicht van de berijder en dat maakt de motor dus universeler.

Afstellen op lichaamsgewicht met een lineaire veer is niet zo heilig als hier overal wordt beweerd, want je kiest de veerconstante niet alleen op lichaamsgewicht, maar ook op veerweg en gewenst comfortniveau! Het blijft dus een compromis.

Bij slechtere voorvering die van binnen geen cartridges hebben maar een simpele zuiger, zorgt een progressieve veer ervoor dat je dunnere vorkolie kunt gebruiken en daarmee de kans op hydraulic lock mitigeert. Vanwege het zachte karakter "onderin" is daar minder demping gewenst en vanwege het progressieve karakter is minder ingaande demping nodig om het induiken te verminderen.

Bottom line is dat mijn persoonlijke ervaring met Hyperpro-voorvering erg positief is: oneffenheden worden fijngevoelig weggefilterd en het induiken bij remmen is sterk verminderd. Stuurprecisie verhoogd (al is dat laatste meer een geometriedingetje dat je ook kunt bereiken met lineaire veren).

Voor op straat: progressief. Op het circuit: lineair.

Welke folder heb jij gelezen?
 
Laatst bewerkt:
marketing in vorm.

je kunt de slag die gemaakt wordt zien aan de demper stang.

Wanneer de windingen minder schuin staan wordt de veer zachter. Hij zal dan vooral op dat stuk gaan veren. Hoeveel windingen gaan er op elkaar liggen voor de demper aan het eind van zijn slag is?

:') :') :') :')
Als ik er vanuit ga dat alle windingen even veel veren is dat 140mm/22 windingen is 6,4mm per winding. De bovenste 7 windingen zitten op elkaar voordat de poot helemaal is ingeveerd.
Als die windingen niet op elkaar zouden komen liggen, wat zou de veren dan progressief maken?
Als hij verder inveert komen de windingen steeds vlakker liggen en zou juist steeds lichter gaan veren. Volgens mij heeft de hoek van de winding weinig of niks met de veerkracht te maken, anders kon een veer nooit lineair zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan