Vering vervangen

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
75
10
Poortugaal
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.

Mijn vering is nogal zacht. En ik wil met het nieuwe seizoen een set nieuwe veren erop zetten, voor en achter.

Alleen weet ik niet welk merk goede kwaliteit is of is er juist geen verschil?

Kan iemand mij iets aanraden? Ik heb een Kawasaki z800 uit 2014.
 
full


over die voorvork veren : de eerste +/-6 windingen (de zachtste) ben je sowieso al kwijt aan de negatieve veerweg. ze ziet er dus heel progresief uit, maar is dat in de praktijk een heel stuk minder...
stel dat die veer staat voor 12cm veerweg, en je gebruikt daarvan 2cm als negatief, dan zit je ingaand
met een kwasi lineaire veer. tot zover het commerciele praatje :')
 
[afbeelding]

over die voorvork veren : de eerste +/-6 windingen (de zachtste) ben je sowieso al kwijt aan de negatieve veerweg. ze ziet er dus heel progresief uit, maar is dat in de praktijk een heel stuk minder...
stel dat die veer staat voor 12cm veerweg, en je gebruikt daarvan 2cm als negatief, dan zit je ingaand
met een kwasi lineaire veer. tot zover het commerciele praatje :')
Er zit minstend 3mm tussen die bovenste windingen,. Er zijn 22 windingen. Voordat die bovenste windingen op elkaar komen heb je 22x3mm nodig. Dat is 66mm. Als je op de motor gaat zitten heb je nog zo'n 2cm te gaan voordat de veer lineair wordt.
 
Er zit minstend 3mm tussen die bovenste windingen,. Er zijn 22 windingen. Voordat die bovenste windingen op elkaar komen heb je 22x3mm nodig. Dat is 66mm. Als je op de motor gaat zitten heb je nog zo'n 2cm te gaan voordat de veer lineair wordt.

die 22 windingen veren niet tegelijk evenredig in hè. denk ik extremen : maak een veer met 2 windingen 5mm van elkaar, en daarboven 2 windingen van 5cm van elkaar en duw die veer in. die van 5cm gaan niet bewegen voor die van 5mm op elkaar liggen.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

over die voorvork veren : de eerste +/-6 windingen (de zachtste) ben je sowieso al kwijt aan de negatieve veerweg. ze ziet er dus heel progresief uit, maar is dat in de praktijk een heel stuk minder...
stel dat die veer staat voor 12cm veerweg, en je gebruikt daarvan 2cm als negatief, dan zit je ingaand
met een kwasi lineaire veer. tot zover het commerciele praatje :')
Ik heb het idee dat jij er geen rekening mee houdt dat de veer over zijn gehele lengte van het begin af aan al ingedrukt wordt.
 
die 22 windingen veren niet tegelijk evenredig in hè. denk ik extremen : maak een veer met 2 windingen 5mm van elkaar, en daarboven 2 windingen van 5cm van elkaar en duw die veer in. die van 5cm gaan niet bewegen voor die van 5mm op elkaar liggen.
Waardoor zou dat verschil per winding komen volgens jou?
Stel dat de windingen die dichter bij elkaar zitten lichter veren, hoe kan een veer dan lineair zijn?
Naarmate de veer meer in veert komen de windingen dichter op elkaar en zouden ze volgens jouw theorie steeds lichter gaan veren en dat is volgens de grafieken niet het geval.
 
Ik denk dat je bedoeld dat door de hoek die de draad maakt er meer kracht nodig is om deze even ver in te drukken. Ik denk dat dat inderdaad zo is. Je vergeet echter dat je meer lengte draad nodig hebt voor een winding die schever ligt en ieder mm draad zorgt voor lichter veren. Ik verwacht dat dit elkaar opheft.
 
Bereken een drukveer - AVEK Haarlem - Technische Verenfabriek
Ik heb hier de waardes ingegeven waarvan ik denk dat die in de buurt komen.
Draaddiameter 4mm veerdiameter 35mm hoh lengte 40cm 22 actieve windingen.
Daarna heb ik enkel het aantal windingen gehalveerd en wat blijkt? De N/mm wordt exact het dubbele.
De hoek die de draad maakt doordat de windingen verder van elkaar af liggen heeft geen invloed op de druk die nodig is de veer een bepaalde afstand in te drukken.
 
Bereken een drukveer - AVEK Haarlem - Technische Verenfabriek
Ik heb hier de waardes ingegeven waarvan ik denk dat die in de buurt komen.
Draaddiameter 4mm veerdiameter 35mm hoh lengte 40cm 22 actieve windingen.
Daarna heb ik enkel het aantal windingen gehalveerd en wat blijkt? De N/mm wordt exact het dubbele.
De hoek die de draad maakt doordat de windingen verder van elkaar af liggen heeft geen invloed op de druk die nodig is de veer een bepaalde afstand in te drukken.
je moet ook de lengte halveren of verdubbelen met hetzelde aantal windingen
 
Probeer het maar. Als het aantal windingen hetzelfde blijft heeft de lengte geen invloed.

Hier een wat simpelere calculator: Spring Calculator & Instant Quote - Quality Spring, Affordable Prices

De lengte van een veer is inderdaad niet bepalend voor de veerconstante, wel het aantal windingen, materiaaleigenschappen, diameter en dikte. Als deze factoren constant blijven, heeft een veer dezelfde veerconstante ongeacht de lengte. Dat betekent dus dat alle +/-22 windingen even ver (bv. 3 mm) ingedrukt worden en dat er daarmee genoeg progressiviteit in de veer van de foto zit.
 
Ik denk dat je bedoeld dat door de hoek die de draad maakt er meer kracht nodig is om deze even ver in te drukken. Ik denk dat dat inderdaad zo is. Je vergeet echter dat je meer lengte draad nodig hebt voor een winding die schever ligt en ieder mm draad zorgt voor lichter veren. Ik verwacht dat dit elkaar opheft.
ik ga het in de praktijk testen met de pers
 
Hier een wat simpelere calculator: Spring Calculator & Instant Quote - Quality Spring, Affordable Prices

De lengte van een veer is inderdaad niet bepalend voor de veerconstante, wel het aantal windingen, materiaaleigenschappen, diameter en dikte. Als deze factoren constant blijven, heeft een veer dezelfde veerconstante ongeacht de lengte. Dat betekent dus dat alle +/-22 windingen even ver (bv. 3 mm) ingedrukt worden en dat er daarmee genoeg progressiviteit in de veer van de foto zit.


Maar als je de veer recht zou maken en hem aan 1 kant vast zou houden is een lengte van een halve meter makkelijker te torderen dan een lengte van 25cm.
Dus zou je kunnen zeggen dat de lengte wel degelijk uitmaakt.
Of zie ik dat verkeerd?
 
Dat zie je goed. Alleen stel je voor dat je een spiraalveer van een meter lang hebt, met tien windingen, en een spiraalveer van 0,25 meter lang hebt met veertig windingen , welke veer is dan langer als je hem recht zou maken? En welke zou lang-gemaakt makkelijker te torderen zijn? Aangenomen dat veerdiameter, draaddikte en materiaal gelijk zijn van beide veren.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je de veer recht zou maken en hem aan 1 kant vast zou houden is een lengte van een halve meter makkelijker te torderen dan een lengte van 25cm.
Dus zou je kunnen zeggen dat de lengte wel degelijk uitmaakt.
Of zie ik dat verkeerd?
Er is een verschil tussen de lengte van de veer en de lengte van de draad waarvan hij gemaakt is.
 
Ik heb het idee dat jij er geen rekening mee houdt dat de veer over zijn gehele lengte van het begin af aan al ingedrukt wordt.

wel, maar ik heb het idee dat jullie denken dat dit lineair gebeurt (iedere winding veert steeds evenveel in), terwijl dat absoluut niet waar is.

denk in extremen. stel een progressieve veer bestaande uit 2 trappen van gelijke lengte : een exteem lichte van 1Nm/mm en een extreem harde van 10000NM/mm. duw deze veer in : ik ben er 100% zeker van dat de zware amper ingedrukt zal zijn zolang de zachte niet volledig is ingedrukt. hoe lang beide veren dan ook mogen zijn (zelfde lengte!) zal daar weinig aan veranderen.

Waardoor zou dat verschil per winding komen volgens jou?
Stel dat de windingen die dichter bij elkaar zitten lichter veren, hoe kan een veer dan lineair zijn?
Naarmate de veer meer in veert komen de windingen dichter op elkaar en zouden ze volgens jouw theorie steeds lichter gaan veren en dat is volgens de grafieken niet het geval.

een lineaire veer zal over iedere winding evenveel inveren, een progressieve niet. en daarin zijn jullie mis. zie hierboven. bij een progressieve zullen de zachte windingen altijd veel sneller inveren en eerst op elkaar gaan liggen, en dan houdt je een veer over met veel minder windingen en gaat de hardheid snel omhoog.

en net dat laatste is waarom progressieve veren zo moeilijk af te stellen zijn tov lineaire.
 
Laatst bewerkt:
Even simpel beginnen:

Stel , je hebt een een veer met 2 constantes, zoals die vaak in een voorvork zit.

Deze kun je zien als twee afzonderlijke veren. Die veren bij belasting BEIDE in, ieder volgens hun eigen veerconstante. De totale indrukking van de vork is met twee veren groter dan met alleen de slappe of alleen de harde veer.
Dit gaat door tot de korte veer een blok wordt. Dan is er nog maar een veer over en die heeft minder windingen dan de twee samen. Daardoor wordt nu de veerconstante hoger.

Voor een progressief gewonden veer zoals gebruikt door Hyperpro geldt dat je eigenlijk te maken hebt met een zeer groot aantal zeer korte veertjes die achter elkaar gelegd zijn. Hierdoor is de veerconstante dus geen constante meer, en grafisch gezien een kromme.
 
Terug
Bovenaan Onderaan