Groot onderhoud Versys synchroniseren & kleppen stellen

Bertjuh_24

MF'er
15 feb 2013
34
0
Nijmegen
Beste Mede-motorrijders,

Sinds twee jaar rijd ik een kawasaki versys 650

Groot onderhoud komt eraan en de winter is daar de ideale tijd voor. Nu ben ik echter nog op zoek naar een goede tool om mijn injectiemotor te synchroniseren. Zelf zat ik te denken aan de carbtune, hoor daar goede verhalen over, en dan meteen een 4 kanaals gericht op de toekomst. Hebben jullie tips voor een goede tool en waar ik de carbtune tegen een goede prijs zou kunnnen krijgen?

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een set shims voor het stellen van de kleppen. Heeft iemand een tip waar ik een setje van deze shims tegen een goede prijs zou kunnen halen?

Ook heb ik nog een set voelers nodig, zou ik deze op ebay kunnen kopen of adviseren jullie mij toch om voor een echt merk te gaan als gedore of facom, i.v.m. maatnauwkeurigheid al dan niet via Ebay.

Graag jullie advies hierin.

Groet bart
 
Carbtune is het goedkoopste rechtstreeks bij Carbtune: Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs

Of zoeken op de tweedehandspagina's, soms komen ze wel eens voorbij.

Shims koop je normaal geen hele set van:
- Open maken
- Controleren welke kleppen gesteld moeten worden
- Shims er uit halen van de klep die gesteld moet worden, nummer opschrijven (dikte)
- Shim er terug in
- Volgende klep die gesteld moet worden, Shim Controleren, etc.

Vaak kun je dan wel de ene met de andere Shim wisselen en op die manier hoef je er dan maar 1 of 2 bij te kopen.

Voelermaten, of ze nu van eBay, HBM, Action of Facom zijn, werkt allemaal. Wat wel makkelijk kan zijn is als ze een smallere punt hebben, of al een voorgebogen punt, of dergelijke.
 
Dank voor de snelle reactie en tips!

Ik lees net verhalen dat analoge klokken om te synchroniseren beter zou zijn, wat is jou mening hierover?

En de shims die je dan nodig hebt koop je deze ook het makkelijkst via ebay oid?

Mbt de voelermaten, ik dacht dat ik wel eens gehoord had dat goedkope merken nogal konden afwijken in de maatvoering (dikte) wat natuurlijk niet wenselijk is bij voelermaten.
 
Zelf heb ik een setje klokken van autogereedschap.com en daar kan ik mijn v-twin uitstekend mee synchroniseren.

Kost 65 euro:

Synchronisator 2 carburateurs, EFKA

Voelermaten zijn overal te koop voor 7-10 euro met 0,05 stappen van bijv. Gedore of Vögel.

Shims kunnen wat lastiger zijn, maar als je een garage in de buurt hebt die ze wil ruilen met een kleine bijbetaling dan ben je vele malen goedkoper uit dan een complete set van ebay waar je er maar maximaal 8 van nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
V.w.b. de shims, eerst alle klepspeling meten, dan de dikte van ál je shims meten en kijken of je ze onderling kunt wisselen om tot de correcte speling per klep te komen. Kom je niet mooi uit en heb je een nieuwe nodig, dan neem je betreffende shim mee naar je lokale motorzaak en vraagt of ze de juiste hebben. Vaak kun je ze ruilen tegen een kleine vergoeding.

Voelermaatjes....de meeste die je bij de bouwmarkt of automaterialenzaak kunt kopen gaan met stappen van 5/100. Mooier is het als je er een gebruikt die met stappen van 2/100 gaat. Ik heb er toevallig vorige maand 1van Gedore gekocht.....lag voor nog geen €20,- op de mat.

Cabtune II is (w.m.b.) een fijn apparaatje om mee te werken.
 
Kun je dat ook onderbouwen met goede argumenten? Waarom klokken beter zijn?

En ja ik snap dat je moet meten waar ze slijten ja ;)
Een gewone schuifmaat werkt dan dus niet. Waar ga jij mee meten?

De staafjes zijn minder accuraat dan een goede klok. Helemaal mooi vind ik de digitale kastjes, maar ja €paarhonderd. Louis verkoopt nu digitale meetkasten, voor niet eens zo heel erg veel. Maar dit type ken ik verder niet.
Buy synX Synchroniser "classic" | Louis Motorcycle & Leisure
 
Een gewone schuifmaat werkt dan dus niet. Waar ga jij mee meten?

De staafjes zijn minder accuraat dan een goede klok. Helemaal mooi vind ik de digitale kastjes, maar ja €paarhonderd. Louis verkoopt nu digitale meetkasten, voor niet eens zo heel erg veel. Maar dit type ken ik verder niet.
Buy synX Synchroniser "classic" | Louis Motorcycle & Leisure

Tja dat snap ik dan zou ik ook een micrometer moeten aanschaffen zo'n beugel, bedoel je dat? Das jullie adviseren me de klokken te nemen? Heb alleen t idee dat t moeilijker te synchroniseren is omdat je met carbtune gewoon een horizontale lijn moet krijgen en dit makkelijker af te lezen is dan klokjes. Of zijn deze klokjes zwaar gedempt zodat de wijzers niet zo wiebelen?
 
Tja dat snap ik dan zou ik ook een micrometer moeten aanschaffen zo'n beugel, bedoel je dat? Das jullie adviseren me de klokken te nemen? Heb alleen t idee dat t moeilijker te synchroniseren is omdat je met carbtune gewoon een horizontale lijn moet krijgen en dit makkelijker af te lezen is dan klokjes. Of zijn deze klokjes zwaar gedempt zodat de wijzers niet zo wiebelen?
Als je het goed doet, staan de wijzers stil. Bij de goede klokjes zit er per vacuumleiding een handmatige 'remmer' op. Een klemmende bout. Kun je per carb goed stellen.

De carbtune heeft ook iets, een restrictor per slang. Toch blijven die zenuwachtiger, los van wat Rambabbel aangeeft.

Ja, beugelmicrometer, of digitale schuifmaat met puntjes op het einde van de bekken.
 
Ok top, dan ben ik er uit qua synchronise tool.

Alleen het meetgereedschap nog bepalen. Ik heb het idee dat het meetgereedschap dat verkocht wordt op ebay, bijvoorbeeld van mitutoyo, namaak is. Het is daar wel erg goedkoop. Hebben jullie hier toevallig ook ervaring mee?
 
Ok top, dan ben ik er uit qua synchronise tool.

Alleen het meetgereedschap nog bepalen. Ik heb het idee dat het meetgereedschap dat verkocht wordt op ebay, bijvoorbeeld van mitutoyo, namaak is. Het is daar wel erg goedkoop. Hebben jullie hier toevallig ook ervaring mee?
Free shipping from China.... :')
 
Serieus?

Jij hebt op ebay zitten kijken, en ziet goedkope Mitotoyo producten. Maar je ziet niet dat de goedkope gewoon gratis uit china verzonden worden?

De goede producten worden echt niet gratis verzonden uit de 'normale' landen. En zullen daarom altijd duurder zijn dan dan de reguliere producten hier. Misschien in DLD of VK, dat daar iets goedkoper is incl verzending, dan in NL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh dat bedoel je. Ok
Dus, wat is goedkoop gereedschap?

Jij hebt er tijd in gestoken, dus moet je er iets over kunnen zeggen, toch?

Een digitale schuifmaat met puntjes op het einde werkt ook goed. Digitaal, omdat je die op nul kunt zetten als de puntjes elkaar raken. Goedkoper dan een beugelmicrometer, zelf maken.
 
Tja dat snap ik dan zou ik ook een micrometer moeten aanschaffen zo'n beugel, bedoel je dat? Das jullie adviseren me de klokken te nemen? Heb alleen t idee dat t moeilijker te synchroniseren is omdat je met carbtune gewoon een horizontale lijn moet krijgen en dit makkelijker af te lezen is dan klokjes. Of zijn deze klokjes zwaar gedempt zodat de wijzers niet zo wiebelen?

Een schroefmaat.

Een schroefmaat tot op 0.01mm nauwkeurig, micro is 0.001.
 
Als je het goed doet, staan de wijzers stil. Bij de goede klokjes zit er per vacuumleiding een handmatige 'remmer' op. Een klemmende bout. Kun je per carb goed stellen.

De carbtune heeft ook iets, een restrictor per slang. Toch blijven die zenuwachtiger, los van wat Rambabbel aangeeft.

Ja, beugelmicrometer, of digitale schuifmaat met puntjes op het einde van de bekken.

Digitale schuifmaten zijn NIET nauwkeurig, zelfs de Mitutoyo's niet, het laatste cijfer mag je gewoon negeren.
Velen denken omdat er 0.00 op de display staat dat ze gelijk nauwkeuriger meten, maar dit klopt niet!

Regelmatig zijn ze zelfs niet eens tot 0.1 mm nauwkeurig.


Dit weet ik uit ervaring van mijn werk als kwaliteitscontroleur.
 
Als je schuifmaat tolerantie niet groter is dan je klepspeling tolerantie ...dan is het toch OK ?....
Of denk ik verkeerd?

Bij mijn Honda moet ik 0.16 mm hebben, dat is een crime om te zoeken.
In normale setjes zit deze maat niet.
En combineren......is k#t .
 
Digitale schuifmaten zijn NIET nauwkeurig, zelfs de Mitutoyo's niet, het laatste cijfer mag je gewoon negeren.
Velen denken omdat er 0.00 op de display staat dat ze gelijk nauwkeuriger meten, maar dit klopt niet!

Regelmatig zijn ze zelfs niet eens tot 0.1 mm nauwkeurig.


Dit weet ik uit ervaring van mijn werk als kwaliteitscontroleur.

Nou ga je wel kort door de bocht, dat ligt er grotendeels aan hoe je met je meetgereedschap om gaat. Als jij zegt dat een kwalitatieve schuifmaat (zoals) mitutoyo alleen gebruikt kan worden om tot 0,1mm te meten dan ben ik het zeker niet met je eens.

Heb je er 1 met beschadigde bekken of 1 die niet meer netjes 'schuift' dan ben ik het meer dan met je eens :)
 
Als je schuifmaat tolerantie niet groter is dan je klepspeling tolerantie ...dan is het toch OK ?....
Of denk ik verkeerd?

Bij mijn Honda moet ik 0.16 mm hebben, dat is een crime om te zoeken.
In normale setjes zit deze maat niet.
En combineren......is k#t .

Je kunt ze ook nog (laten) slijpen als je ze echt op de 0,01mm nauwkeurig wilt hebben ;) Normaal moeten er altijd een shim zijn die binnen je spec valt.

Als je een korrel 600 op een vlakke ondergrond hebt kun je prima een paar honderdste van en shim slijpen, tijdens het slijpen af en toe roteren en goed in de gaten houden dat hij parallel blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan