Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.003
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen voor de heb maar ook omdat ik vind dat ik het nodig heb, denk ik..


ifn66e.jpg


Nou heb ik een schoonzusje die paardenzadels, schoenen en andere leren dingen kan maken dus die gaat een mooi hoesje voor me maken. Moet nog een paar dingetjes hebben om de set compleet te maken, daarna het hoesje. Een gereedsschapsrol met draagriem.
 
Ik heb een luchthaspel van Airpress met draaibare koppelingen. Deze bleven maar lekken en ik was het beu en heb dus die koppeling er af gesneden. Nieuwe knel koppelingen gehaald van Stanley.

Iemand een idee wat de juiste manier is om ze te knijpen ?
Ik zou denken dat ik de 2 kleine “uitsteeksels” met bijv een waterpomptang kan dichtknijpen?

Maar ik wil ze niet verkloten dus ik vraag t even hier :)
46374000_s-stanley-snelkoppelingen-8016738719673-snelkoppeling.jpg
 
Ik heb een luchthaspel van Airpress met draaibare koppelingen. Deze bleven maar lekken en ik was het beu en heb dus die koppeling er af gesneden. Nieuwe knel koppelingen gehaald van Stanley.

Iemand een idee wat de juiste manier is om ze te knijpen ?
Ik zou denken dat ik de 2 kleine “uitsteeksels” met bijv een waterpomptang kan dichtknijpen?

Maar ik wil ze niet verkloten dus ik vraag t even hier :)
[afbeelding]
Speciale tang.

Kleine slangklem kan ook.

Stanley is trouwens ook maar matig spul. Jammer dat je niet voor goed gaat.
 
Ik heb een luchthaspel van Airpress met draaibare koppelingen. Deze bleven maar lekken en ik was het beu en heb dus die koppeling er af gesneden. Nieuwe knel koppelingen gehaald van Stanley.

Iemand een idee wat de juiste manier is om ze te knijpen ?
Ik zou denken dat ik de 2 kleine “uitsteeksels” met bijv een waterpomptang kan dichtknijpen?

Maar ik wil ze niet verkloten dus ik vraag t even hier :)
[afbeelding]
Met een speciale ear tang maar die ziet er eigenlijk hetzelfde uit als een kopkniptang of een vlechttang
 
Hmm. Tja. Eigenlijk wilde ik iets wat je zeg maar in elkaar schroeft..
dus een bus/moer die eerst om de skang gaat, koppeling erin en vervolgens dus op elkaar aandraaien en zo de slang klemmen... kon ik niet zo 123 vinden..

dit komt bij de Hornbach vandaan., t zit nog dicht.
Wat zou jouw alternatief zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Hmm. Tja. Eigenlijk wilde ik iets wat je zeg maar in elkaar schroeft..
dus een bus/moer die eerst om de skang gaat, koppeling erin en vervolgens dus op elkaar aandraaien en zo de slang klemmen... kon ik niet zo 123 vinden..

dit komt bij de Hornbach vandaan., t zit nog dicht.
Wat zou jouw alternatief zijn ?
Een kleine slangklem schroef je.

En betere kwaliteit koppelingen, haal je niet bij een bouwmarkt.

Stanley koop je nog bij Van Cranenbroek. Dat is het niveau.
 
Een kleine slangklem schroef je.

En betere kwaliteit koppelingen, haal je niet bij een bouwmarkt.

Stanley koop je nog bij Van Cranenbroek. Dat is het niveau.
Heb eeder een euro koppeling gehaald; was toen van mecafer. Blijkbaar is dat merk eruit en is het nu bij de HB stanley maae ze ogen een op een.

Goed jij zegt elders en beter. Noem eens een merk wat goed zou moeten zijn want nu weet ik t nog niet..
 
Heb eeder een euro koppeling gehaald; was toen van mecafer. Blijkbaar is dat merk eruit en is het nu bij de HB stanley maae ze ogen een op een.

Goed jij zegt elders en beter. Noem eens een merk wat goed zou moeten zijn want nu weet ik t nog niet..
Iig niet bij de bouwmarkt.
En je koopt spullen waarvan je niet weet hoe ze gemonteerd moeten worden.
Niet om te zeiken hoor, maar ff opletten bij upgraden kan geen kwaad :)

Ik weet niet uit het hoofd meerdere goede merken en leveranciers te noemen van meedraaiende koppelingen voor pneumatisch gereedschap. Ik hoop dat je me dat vergeeft,

Stanley is iig budget spul. Dat weet ik wel :)
 
Iig niet bij de bouwmarkt.
En je koopt spullen waarvan je niet weet hoe ze gemonteerd moeten worden.
Niet om te zeiken hoor, maar ff opletten bij upgraden kan geen kwaad :)
Vind ik wat kort door de bocht; uiteindelijk heb ik he gewoon bij het goede eind: de oogjes aan de uiteindes idd vastknijpen. Dus ik weet t wel; alleen niet zeker. En daarom vroeg ik het hier even.
 
Een Oetiker (oor) klem hoort eigenlijk met een speciale tang gemonteerd te worden. Heb je die niet, knijp dan de oren plat met een scherpe tang en knijp daarna de zijkanten van de oren ook nog plat met een combitang o.i.d.

De officiële tangen knijpen de zijkant dicht én duwen tegelijk de oren plat tegen de ring aan.

519a19e1534441af59a2445e94d4a1f6487ae388.jpg


Knijp je alleen de oren naar elkaar toe, dan zit de klem niet geborgd.
 
Een Oetiker (oor) klem hoort eigenlijk met een speciale tang gemonteerd te worden. Heb je die niet, knijp dan de oren plat met een scherpe tang en knijp daarna de zijkanten van de oren ook nog plat met een combitang o.i.d.

De officiële tangen knijpen de zijkant dicht én duwen tegelijk de oren plat tegen de ring aan.

[afbeelding]

Knijp je alleen de oren naar elkaar toe, dan zit de klem niet geborgd.
Bedankt voor je antwoord; ik wist de naam niet van deze klemmen. Nu wel; diverse youtubes bekeken waar men een gelijksoortige tang gebruikt als in het plaatje hierboven; maar het platdrukken van het oor zie ik niet gebeuren ?

Zoals hier bijv;
 
Laatst bewerkt:
Ik drukte me een beetje ongelukkig uit denk ik.

De oren worden alleen echt plat als je een normale tang gebruikt en de oren plat knijpt (zo hoort het dus niet). Je kan met een scherpe tang de oren dicht knijpen (eigenlijk naadloos, als je de juiste maat hebt), maar soms worden de oren dan ovaal, of trek je het ene oor open als je de andere dicht knijpt.

Met een officiële montagetang loopt het oor tegen een aambeeld aan terwijl je hem dicht knijpt. Zo kan je nooit de oren ovaal knijpen. Midlock heeft een versie met 2 schuivende mesjes en een grote achterplaat, doet het zelfde maar ziet er anders uit.

Er zijn BTW wel verschillende Oetiker systemen die de basiswerking delen maar net anders gemonteerd worden.
 
Zo doe ik het ook, gewoon met een nijptang. Overdwars met een zijkniptang gaat ook maar dan moet je van twee kanten knijpen om hem recht te krijgen. Een zijkniptang knijpt dichter naar het scharnierpunt toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan