XS400 flat tracker project

Het eerste rondje rond de kerk is een feit, kon het toch niet laten.


Het loopt nog niet optimaal, nieuwe contactpunten zijn onderweg... juiste setting van de luchtschroef nog zoeken, de pilot en main jet zijn alletwee een stapje omhoog gegaan. Bougies zien er netjes uit vooralsnog.

Al met al succesvol ritje, maar ook nog wat dingen anders maken. Daar zijn eerste ritjes voor. Het stuurt erg scherp, /crossser gedrag, niks mis mee, hoe het stuurt bij snelheden boven de 100 moet je even tegoedhouden. Dit ritje was vooral om de remmerij even te testen. Achter houd het niet over, maar voor remt het zoals verwacht, alsof je een anker uitgooit.
De ketting rammelt nog tegen het binnenspatbordje, iest meer ruimte geven. En in die spiegels zie ik inderdaad geen fuck.

Volgend weekend weer !

Grtz,
John
 
Zo, progressie op de vrijdagavond.

Nieuwe punten, en meteen alle 38 jaar oude verrot gedraaide kruiskoppen vervangen door inbus. En het laat zich allemaal weer perfect afstellen,zowel de contact afstand als de (statische) timing. De timing voor de rechter cylinder was niet meer goed te krijgen met de oude punten, nu wel. Dat kan niet anders als een groot verschil maken.

Morgen verder met de carbs, volgende ronde....
full
 
Laatst bewerkt:
Nu nog ff likje kogellagervet aan de nokjes die over de as lopen. Dan gaan ze nog langer mee zonder te slijten
 
Vraagje, waar heb jij de contactpunten vandaan gehaald ?

Grote kans dat ik in de toekomst ook nog een dergelijke klusje moet verrichten (en dan zijn goede onderdelen best handig ;) ).

Alvast dank.
 
Vraagje, waar heb jij de contactpunten vandaan gehaald ?

Grote kans dat ik in de toekomst ook nog een dergelijke klusje moet verrichten (en dan zijn goede onderdelen best handig ;) ).

Alvast dank.

Hi Wim, mijn puntjes komen van Roukama / Japparts.nl De oude waren echt niet meer te stellen. Punt afstand nog wel, maar ik kreeg de rechter timing niet meer goed, die nok was echt te ver heen.

Grtz
John
 
Alle XS400 sites zijn het erover eens: vlotterhoogte documentatie voor deze brommert deugt niet. Die houdt namelijk geen rekening met het gewicht van de vlotter die het veertje van de vlotternaald indrukt als je de boel op zijn kop zet. Komt nog bij dat ik nieuwe vlotternaaldjes heb gemonteerd, waar de veerpuntjes net weer een fractie langer zijn dan het origineel. De duitsers hebben het fenomeen tot in de puntjes uitgezocht, en ik heb de Röhrli methode (wet van communicerende vaten) maar opgebouwd om het niveau in de vlotterkamer te kunnen meten, en op basis daarvan de hoogte van de vlotter weer aan te passen. Het is ff wat werk, paar keer de boel weer openschroeven en aanpassen. Maar weer een tick in the box.

full
 
Laatst bewerkt:
Goede tip Wim.
De glaszekeringen met klemmetjes vervangen door steekzekeringen. Nog even een ander plekkie onder het zitje zoeken. Dit wordt een stuk betrouwbaarder dan het origineel (waar inderdaad bij het verwijderen van een zekering het klemmetje brak.... )
full
 
Laatst bewerkt:
Zonde om mijn nieuwe contactpunten weer te gaan verslijten: 2 transistor ontsteking kitjes van Velleman gebouwd.
Deze kitjes bestaan al 20 jaar, mega betrouwbaar. Ik heb nog wel warmte geleidende pasta tussen de transistor, mika plaatje en de koelplaat gesmeerd.
full
 
Laatst bewerkt:
Het is niet mijn mooiste creatie, maar het moet ook nog onder het zitje passen. Dat koellichaam is mega overgedimensioneerd, zo warm wordt het allemaal niet. Dus een kunststof montagedoos voldoet. Nog wel een tussenschotje geplaatst, En met een lijmpistool een zacht bedje rondom en eronder gelegd.

Grtz,
John
full
 
Laatst bewerkt:
Operatie vlinderklep... ik ben alle zwakke punten maar aan het wegtikken: seals van de vlinderkleppen vervangen. En dat was geen overbodige luxe, de 38 jaar oude seals waren echt bagger. Dat verklaart in ieder geval weer een van de valse lucht zuigende punten. Dan nog de chokeschuiven aan de binnenkanten afdichten met O-ringen, en dan kunnenn we weer een testrun maken (nee, niet op de dynobank, gewoon op het industrieterrein... :]
full
 
De duitsers hebben het fenomeen tot in de puntjes uitgezocht, en ik heb de Röhrli methode (wet van communicerende vaten) maar opgebouwd om het niveau in de vlotterkamer te kunnen meten, en op basis daarvan de hoogte van de vlotter weer aan te passen.

Dat is een hele mooie testopstelling. Simpel maar effectief.
 
Bye Oma....

Even een update. Die transistor ontsteking werkt perfect. Knetter blauwe vonken.
Het ding liep niet lekker, als hij lekker warm is, begon het hoog stationair te lopen. Runaway idle. En af en toe een plof uit de carb’s, en af en toe wat hakkepuf waarbij het leek of hij een verbrandingsslag oversloeg. Zowel links als rechts.

Zoals wij brikkers gewend zijn, is het dus nooit een enkele oorzaak. Het heeft even geduurd voor deze update, omdat ik alles afgetikt heb ondertussen:

*D Nieuwe O-ringen bij de vlinderkleppen op de carbs, zoals in de vorige post.
*D Nieuwe inlaatrubbers.
*D Transistor ontsteking
*D Nieuwe puntjes en statisch timing goed kunnen stellen
*D Vlotterhoogte
*D Klepspeling
*D Gasnaalden 1 tikkie hoger
*D Main jet 2 stappen groter
*D Pilot jet 1 stap groter
*D Mijn 2-1 uitlaat was een design fout, links en rechts stonden te schuin op,elkaar en stonden in elkaars pijp te blazen. Ik heb afgelopen weekend een compleet nieuwe 2-1 in elkaar gebakken, waar de verlopen nu parallel in de eindpijp komen. Nu trekken ze onderdruk in de andere pijp.
*D Mijn open filters hebben aan de binnenkant een rubber opstaande rand, die zat wel erg dicht bij dat kanaal wat de vacuum schuiven aanstuurt. Ideaal zou er een “velocity stack” tussen moeten, maar ik heb besloten om bij de afdeling Loodgieter van de doe-het-zelvert een verlengstuk te zoeken.
*D Opnieuw synchroniseren. Guess what, mijn kwikbuizen lezen nu een onderdruk die twee keer zo hoog is als voorheen.
*D Luchschroef en stationair schroef in de juiste balans.

Tadaaaaa Loopt als een zonnetje nu !! Helemaal heppie de peppie ! Mist geen slag meer, geen plofjes meer, start als een nieuwe injectiefiets.

Die pvc pijpen zijn zo verkeerd nog niet. De filters hangen nu lekker te showen in de open V. Uiteraard zijn die dingen niet te krijgen met een exacte binnendiameter van 38mm. Daar heeft Meneer Gulpener de fluitjes voor uitgevonden. Men neme een stuk pijp met 36mm binnendiameter. Teken een lijntje op een glazen fluitje waar de diameter 38mm is. Vervolgens dat fluitje in die pijp, met een verfafbrandföhn voorzichting opwarmen, en de pijp over dat fluitje drukken tot het streepje. Past precies.

Of de sproeier en naald setting precies genoeg is, gaan we uitvinden op het moment dat de temperatuur weer boven nul is, test run.

Grtz
John
full
 
Laatst bewerkt:
Met bevroren vingers kan ik melden dat alles toppie functioneert, goed scherp stuurt, lekker doortrekt, en de bougies er netjes uitzien.

Nog een nieuwe koppelings drukstang en keerring monteren, daar lekt het wat. En nog een setje conische balhoofdlagers, en klaar is John 8-)

Ik ben een tijdje weggeweest, dus ik vraag me af: worden er nog OBT’s gereden ?

Grtz
John

full
 
Mooi project. In mijn optiek is het eindresultaat beter gelukt dan de inspiratiefoto uit de openingspost van dit topic. Respect. :t
 
Ik blijf het geweldig vinden, nieuw uit de 40 jaar oude verpakking. Toen dit verpakt werd ging ik in dienst.... Djiezus, waar blijft de tijd....
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan