Vosges du nord ( vogezen Noord )

mikejux

Die hard MF'er
4 jul 2007
484
20
Wij hebben vandaag het plan opgepakt om een weekend te gaan rijden in het gebied vogezen noord. Ik kan alleen niet veel ervaringen vinden op internet over het motorrijden in dit gebied.

Hier mensen met ervaringen?
 
Erg mooie omgeving en een genot voor motorrijders, ware het niet dat je last hebt van veel los/vast grind met de nodige slechte wegreparaties/gaten.

En voor de meeste Nederlanders op prima afstand te rijden op 1 dag.
 
Het is wel mooi maar ik vind het niet zo bijzonder. Zou ik eerder naar Luxemburg of de Eifel gaan, is nog dichterbij ook.
 
Dat klinkt positief. Vast bedankt.

Is het ergens mee te vergelijken? Sauerland of luxemburg bijvoorbeeld? Dat is precies de reden van dit gebied. N keer iets anders als weer de eifel. En toch makkelijk naar toe te rijden in een dag. Als het maar lekker veel slingert zodat je sportief kunt touren. Gaat ons vooral om de bochten...
 
Minder.
Ga naar zuid vogezen :t

Ben er in 2016 geweest. Zuidelijke deel is hoger en mooier, mi.

Mocht je willen, kun je boeken bij Jos, La Mouche.
 
Als je ter plekke bent is het niet ver meer naar de zuidelijke Vogezen, waar veel meer leuke wegen zijn. Vandaar dat iedereen dat doet.
 
Ben het eens met RR.

Waarom Noord? In de zuidelijke Vogezen zijn de mooiere wegen te vinden. Bijv de Ballonnen!
Met de motor zou je startpunt kunnen nemen in de buurt van bijv. Colmars. (dichtbij de Deutsche Autobahn)

Echter kijk goed op de kaart want bijv. heel vlakbij ligt Stosswhir (eigen ervaring) waar netjes Duits wordt gesproken. (als je niet Frans spreekt) De 1e col begint direct bij de voordeur.
Andere mooie steile col is de Col du Platzerwasel! Hoe Duits-Frans wil je het hebben :?

Een vraag die voorbij kwam waarmee Vogezen zijn te vergelijken:
Vogezen zitten de cols vwb hoogte en lengte tussen Alpen en Luxemburg in. (10-15km)
Veel cols klimmen vnl in het bos. De Route des Crêtes is wel kaal en gaat over de kam vd bergen.
Bij mooi weer (dat is niet vaak in de Vogezen) zie je dan aan de ene zijde de Rijn met daarachter het Schwarzwald, de andere kant kijkt een heel eind Frankrijk in.

Nu effe andere plannen, maar les Vosges staan voor mij zeker nog wel eens op de rol........ :]
 
Laatst bewerkt:
Prima motorgebied.

Je kan in "de vogezen" rustig een aantal dagen rondrijden.
De rit erheen kan je ook zo mooi maken als je wilt, via Ardennen, Eifel, Luxemburg.

Ooit in Sept2016 geweest, op doorreis, maar wel even genoten.
Let op: In het (mooie) weekend zat het vol, heel vol, met fun-riders.
Als ik kans zie plan ik bij een vd volgende expedities weer minstens 1 doordeweekse dag "Voges" in.

55efe1d4f4ded4c8b9b2f285ffd752c9
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het n combi denk ik. Via luxemburg heen. Overnachten in noord vogezen.Dag twee doortrekken naar DE vogezen. Dag 3 weer mooi route terug...

Nogmaals bedankt voor julie reacties.
 
Ik ben de afgelopen jaren 2 x door de Vogezen gereden op weg naar zuid Frankrijk.
Slechte wegen, bakken grind. En de Grand ballon is echt niet zo Grand. :N
Een weekend Luxemburg is 10x leuker.

Maar smaken verschillen . ;)
 
Verwacht geen spectaculaire hoogtes in de Noord Vogezen, maar leuk rijden is het wel. In deze regio zijn veel overblijfselen te vinden van het Westfront uit de eerste wereldoorlog. Dat was ook mijn doel van de trip, dus ben er bewust heen gegaan. In tegenstelling tot de meeste bekende gebieden, kom je hier geen massatoerisme tegen. Gebied is mooi te combineren met de zuidelijke Vogezen of lekker binnendoor naar toe rijden via Luxemburg en de Ardennen.

 
Er is hier op MF wel een topic al over de vogezen. Ff zoek functie gebruiken.

Ben zelf een rondrit van een kleine week aan het plannen, heen door de vogezen, en terug dood zwarte woud. Dus dat topic al meerdere keren bekeken.
 
St Die overslaan. Hebben wij een keer overnacht maar geen fraaie stad. Ik las later dat de 2e wo daar iets mee te maken had!?.
Verder zou ik snelweg nemen om van Luxemburg naar de Vogezen te rijden. Dan richting Strasbourg en bij Savernes er weer af (ff uit het hoofd). Dat noorddeel van Frankrijk is niet zo bijzonder.
Mijn ervaring is dat Luxemburg fraaier is dan Noord Vogezen.
 
Ik vond Ribeauvillé wel een leuk plaatsje om te overnachten. Van daaruit kun je dan mooi de tweede dag een rondje Vogezen doen. Wij sliepen aan het plein. Was bij ons ook een 3 daagse in het voorjaar.

full
 
ga vanavond ook eens met route maken aan de slag. Bedankt voor alle input. Even kijken of we luxemburg en stuk vogezen erin verwerkt krijgen.

Voorpret is al "bijna" net zo leuk toch....
 
Vanuit Motorhotel La Mouche kan je een heerlijk weekendje sturen. Ik geloof dat ik nog wel wat routes heb liggen. Altijd gezellig en altijd mooi weer. :Y

650 km vanuit Utrecht en vanuit La Mouche mooie dagroutes over de Ballons. Aanrader dus.
 
Gisteren de route gemaakt vanuit hier snel naar luxemburg... Daar lekker rondtuffen. Daarna doorrijden naar noord vogezen. Overnachten twee dag trekken we de vogezen dan in. Bij dabo pak ik er dan zeker bij...
Derde dag weet ik nog niet...
 
Terug van ons weekend. Was geweldig! Luxemburg en de vogezen zijn n genot om in te rijden. We hadden gelukkig mooi weer en het is daar (afgelopen weekend) nergens druk.

Noord vogezen is dus n fijne uitvalsbasis om tussen luxemburg en vogezen te zitten.

Maar inderdaad lang niet zo mooi als het zuidelijker deel. Wel lastig om ergens n lekker hapje te eten. Of wij hadden net pech.

Ga hier zeker n keertje terug.

full
 
Op tijd een plek zoeken (geldt zo'n beetje voor heel Frankrijk. :$ ) en als je een goede plek gevonden hebt...........onthouden. ;)

We zijn ook net terug uit de Vogezen (Saint Die) en kwamen tijdens een rit bij toeval in een soort van herberg terecht.
Zelf hebben we alleen wat brood met worst genomen, maar de collega-motorrijders konden uit 2 gerechten kiezen en zij vonden het heerlijk.
Dat bleek ook wel: niet de makkelijkste plek om te komen, fantastisch uitzicht, stampvol met maar 2 gerechten op de kaart. :o

In Saint Die zelf zat een top-pizzeria, voor weinig geld enorm goed gegeten........dan maar 2x pizza. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de Vogezen heel mooi, ik heb er een aantal malen gefietst. Mooie natuur, mooie uitzichten, mooie kronkelwegen. En in deze tijd veel bosbessen, die zijn heel lekker. Dan zag je de lokale bevolking met rieten mandjes bosbessen plukken en overal verkopen ze bosbessentaart en bosbessen jam. "myrtilles" in het frans. Goede wijn ook. Maar je moet wel de Gewürtztraminer op z'n Frans uitspreken, anders doen ze alsof ze je niet begrijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan