Groot onderhoud Versys synchroniseren & kleppen stellen

Bertjuh_24

MF'er
15 feb 2013
34
0
Nijmegen
Beste Mede-motorrijders,

Sinds twee jaar rijd ik een kawasaki versys 650

Groot onderhoud komt eraan en de winter is daar de ideale tijd voor. Nu ben ik echter nog op zoek naar een goede tool om mijn injectiemotor te synchroniseren. Zelf zat ik te denken aan de carbtune, hoor daar goede verhalen over, en dan meteen een 4 kanaals gericht op de toekomst. Hebben jullie tips voor een goede tool en waar ik de carbtune tegen een goede prijs zou kunnnen krijgen?

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een set shims voor het stellen van de kleppen. Heeft iemand een tip waar ik een setje van deze shims tegen een goede prijs zou kunnen halen?

Ook heb ik nog een set voelers nodig, zou ik deze op ebay kunnen kopen of adviseren jullie mij toch om voor een echt merk te gaan als gedore of facom, i.v.m. maatnauwkeurigheid al dan niet via Ebay.

Graag jullie advies hierin.

Groet bart
 
Nou ga je wel kort door de bocht, dat ligt er grotendeels aan hoe je met je meetgereedschap om gaat. Als jij zegt dat een kwalitatieve schuifmaat (zoals) mitutoyo alleen gebruikt kan worden om tot 0,1mm te meten dan ben ik het zeker niet met je eens.

Heb je er 1 met beschadigde bekken of 1 die niet meer netjes 'schuift' dan ben ik het meer dan met je eens :)


Wat is het verschil tussen een schroefmaat en een schuifmaat?
De constructie, de schuifmaat is minder stijf dan zo'n beugel en is eerder gammel.

En druk hem maar eens op 0, en losdicht en weer op 0 en nog eens, dan zit er verschil in.
 
Ben er al uit hoor, schijfmaat en micrometer kan ik beide lenen en voelers kopen we op eBay van een bekend merk.

De klokken schaf ik aan van efta, meteen voor 4 cilinders in de toekomst.

Dank voor alle reacties! De klus komt vast goed
 
Koop de voelers nou gewoon hier in NL. Is 7 euro voor een setje. Daar ga ik zelfs niet voor kloten.

En geen ervaring met carbtune maar wel met een dergelijk systeem. Klokken zijn vele malen nauwkeuriger zoals gezegd. Zelfs die van autogereedschap.com. de demping is met een kogeltje wat je tegen de slang aan duwt, dit systeem iets aanpassen naar eigen ingeving dat het balletje niet meegezogen wordt MOCHT je hem door de wand van de slang duwen.

Ook een prima micrometer koop je voor 20-30 euro. Uitstekend voor dit soort werk. Heb er zelf 1 van Limit gehad, die ging helaas defect en toen omgeruild (gekregen) voor een mitutoyo.
 
Laatst bewerkt:
Nou ga je wel kort door de bocht, dat ligt er grotendeels aan hoe je met je meetgereedschap om gaat. Als jij zegt dat een kwalitatieve schuifmaat (zoals) mitutoyo alleen gebruikt kan worden om tot 0,1mm te meten dan ben ik het zeker niet met je eens.

Heb je er 1 met beschadigde bekken of 1 die niet meer netjes 'schuift' dan ben ik het meer dan met je eens :)

Nee, het meet gewoon niet nauwkeurig, ze komen vaak in de buurt, maar hetgene wat er inzit kan de 0.01 gewoonweg niet goed verwerken lijkt het.
Ook kunnen ze fouten gaan geven als je veel meet en je schuift de schuif een aantal keren heen en weer.
Dus als je hem net aanzet en je meet iets dan geeft ie een bepaalde waarde aan, doe je 10 andere metingen tussendoor en je meet hetzelfde nog eens, dan geeft ie wat anders aan.
Zet je hem uit en weer aan, dan meet ie wel weer goed.

Maar als je alleen een digitale schuifmaat gebruikt en je hebt geen vergelijkingsmateriaal, dan kom je hier natuurlijk niet zo snel achter.

Een digitale schuifmaat is alleen lekker makkelijk aflezen, een afleesfout zal minder snel gemaakt worden.
 
Wat is het verschil tussen een schroefmaat en een schuifmaat?
De constructie, de schuifmaat is minder stijf dan zo'n beugel en is eerder gammel.

En druk hem maar eens op 0, en losdicht en weer op 0 en nog eens, dan zit er verschil in.
Waarom stel je deze vraag aan mij en welk punt probeer je te maken? :?
Misschien moet je gewoon eerst een goede schuifmaat kopen, die van mij komt altijd weer op 0.00
 
Terug
Bovenaan Onderaan