Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goede keus Sh300i (wat een verwarrende naam :? ) , de SH300 is wel een mooie upgdrade van de SH150.
Laat weten als je hem hebt hoe hij bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik hem heb zal ik dat zeker doen. Ik zal hem wel eerst willen inrijden waardoor het verschil in optrekken en snelheid nog niet direct merkbaar zal zijn. Ik woon in rotterdam en ga hem halen in bodegraven. Snelweg aldaar een stukje 130 km. Wordt spannend daar mn sh150 met mijn postuur bij 110 wind mee er de brui aan geeft. Wind tegen 90km. voordeel vindt ik dat de 300 pas, (voor zover ik het weet) een onderhoudsbeurt bij 12000km ipv elke 4500km voor de 150 nodig heeft.
 
Vandaag tweede SH300 na 6 weken gestart, liep onmiddelijk met tikje op de startknop. Had ik niet verwacht met een accu die al 5 jaar oud is. Topspul!
 
Ja, Honda heeft er vertrouwen in met de nieuwe 12k interval. Toch zou ik kwetsbare punten vaker doen, komt in ieder geval de levensduur ten goede!
 
Laatst bewerkt:
Kan je de kwetsbare punten bij gelegenheid eens kort oplijsten?
Ik rij niet zo veel, maar wil mijn brommer wel in topconditie houden.
Alvast bedankt voor de moeite.
 
De accu van de 300 heeft het steeds moeilijker.
Tijd voor een verse dus..maar welke.
Hebben jullie bijv. een zwaardere (ytz 14s) of gewoon de standaard accu..(ytz12bs).
Ook kwam ik veel positieve reacties tegen van motobatt accu's...kosten een stuk minder dan de yuasa..tjaaa.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het op de standaard houden, daar is het systeem op berekend. Ik heb een motobat in mijn Husqvarna en die bevalt prima. Maar in de regel kies ik voor Yuasa. Wel prijsvergelijken.
 
Kan je de kwetsbare punten bij gelegenheid eens kort oplijsten?
Ik rij niet zo veel, maar wil mijn brommer wel in topconditie houden.
Alvast bedankt voor de moeite.

Een opsomming, waarschijnlijk niet compleet:

Remklauwen goed schoonhouden/reviseren.
Achtervario lagers goed vet houden (eigenlijk iedere 5k)
Transmissie olie vervangen door hypo gl5 80w90. (1 malig, of 30k)
Voorvork olie verversen/reviseren. (15k)
Middenbok en zijstandaard vet houden.
Wiellagers regelmatig controleren. Bv om de 3k

Aanvulling:
Spanningsregelaar stekkers goed in de vaseline/silicone, anders rotten ze een keer door (vooral voor de doorrijders)
Stekker contacten primair vd bobine, deze ook goed vet houden, en goed klemmend op contact steken.
Oliekeerring aandrijfas motor lekt wel eens.
Noodknop laat witte inleg vd markering los.

De rest vogens het boekje.
Verder zijn er meer zwake punten, maar die komen exemplarisch voor.
 
Laatst bewerkt:
De accu van de 300 heeft het steeds moeilijker.
Tijd voor een verse dus..maar welke.
Hebben jullie bijv. een zwaardere (ytz 14s) of gewoon de standaard accu..(ytz12bs).
Ook kwam ik veel positieve reacties tegen van motobatt accu's...kosten een stuk minder dan de yuasa..tjaaa.

Ik zou een lithium accu aanraden, geweldige accu. Doet het ook in de kou goed. En als hij leeg is (had mn contact vergeten af te schakelen), laad je hem binnen 5 minuten op en start je motor al. Ik heb een JMT: JMT Accu Lithium Ion YTZ14S-FP
Scheelt je ook nog eens 2,7kg aan gewicht! Kan ook lange stilstand aan.
 
Ik zou het op de standaard houden, daar is het systeem op berekend. Ik heb een motobat in mijn Husqvarna en die bevalt prima. Maar in de regel kies ik voor Yuasa. Wel prijsvergelijken.

Klopt als loodaccu is de yuasa die er standaard in zit het beste.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het op de standaard houden, daar is het systeem op berekend. Ik heb een motobat in mijn Husqvarna en die bevalt prima. Maar in de regel kies ik voor Yuasa. Wel prijsvergelijken.
Denk dat ik de motobat eens ga proberen..hij kost nog eens de helft van een yuasa ook..
 
Valt te proberen, wie weet bevalt deze accu. Voor €1,- per maand besparing neem ik de gok niet, en koop ik origineel Yuasa of Lithium. :)

Edit: en dan ga ik ervan uit dat de motobat en Yuasa even lang mee gaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik de motobat eens ga proberen..hij kost nog eens de helft van een yuasa ook..


Zijn zeer goede accu's Motobatt. Maar let bij elke accu die je koopt voor een auto of in dit geval scooter of de CCA waarde hetzelfde is zoniet hoger. Vaak zijn ze van Motobatt iets lager.
CCA is cold cracking amps. Koude start capaciteit dus.
 
Goeie tip!
In mijn scooter zit een Exide accu, omdat ik daar het makkelijkste aan kon komen. Zonder me ergens in te moeten verdiepen. Die doet het al drie jaar goed. Omdat ik al een paar weken niet rijd, af en toe aan de lader gehangen. De lader zei steeds dat het onnodig was. Mij best.
 
Ik zie dat de YTX12bs Yuasa accu die bij mij al 5 jaar mee gaat €2,- goedkoper is dan de Motobatt MBTX9U (€51,95 )voor de SH300.
Officieel gaat er een YTZ12s in, maar dat is overkill (die accu kan oa grotere hellingshoek aan zonder te lekken) en twee keer duurder. Overzichtje accu’s SH300: MLM-parts: Motor Onderdelen en Accessoires
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de YTX12bs Yuasa accu die bij mij al 5 jaar mee gaat €2,- goedkoper is dan de Motobatt MBTX9U (€51,95 )voor de SH300.
Officieel gaat er een YTZ12s in, maar dat is overkill (die accu kan oa grotere hellingshoek aan zonder te lekken) en twee keer duurder. Overzichtje accu’s SH300: MLM-parts: Motor Onderdelen en Accessoires
Oookeee ik ging eigenlijk uit van de originele die rond de 100 euro zit..er niet bij stil gestaan dat de ytz voldoende is voor de sh...thanks.
 
Leuk onderwerp en naar aanleiding daarvan ook even gaan zoeken:

AGM Motor accu’s online kopen - Mymotor.nl

Ik vind persoonlijk het verschil wel heel groot en stel, wat ik niet geloof maar stel, dat die Motobatt accu slechts de helft van de levensduur van de YTZ12S heeft dan heb je nog een klein voordeel in geld. Daarbij is die prijs van de YTZ12S ook nog eens een goedkope aanbieding...

Wat een geld, voor die prijs van de YTZ12S heb ik ook een Varta huishoudaccu met een veel hoger amperage voor mijn camper.
 
Voordeel van een goede accu, die zeg twee keer zo lang mee gaat is dat je jezelf 1x accuproblemen en vervangen van de accu bespaart. Dat alleen al vind ik goud waard. :)

Verder is de YTX12s (hierboven door sommige verward met de YTZ12s), aanbieding of niet, nu wel erg goedkoop voor een Yuasa. Vreemd genoeg ging de YTZ12s bij mij 3,5 jaar mee, en de YTX12s nu al 5 jaar, en doet het nog uitstekend! (Na 6 weken stilstand, in één tik lopen!) wie weet haalt de motobat dit ook.
 
Laatst bewerkt:
De YTZ heeft een startcap.van 210 en de YTX 180...of dat echt in de praktijk merkbaar is weet ik ook niet

Weet iemand of de afmeting ook geen probleem geeft de ytz is 150×87×110 en de ytx 150×87×130..iets groter dus.
 
Laatst bewerkt:
uit mijn hoofd weet ik het even niet meer maar om bij de accu te komen hoef je maar 2 schroeven onder het zadel los te halen en zo het paneel waar je je voeten plaatst los te halen.
die start capaciteit zal bij een zware twin bij koud weer de doorslag kunnen geven van starten/niet starten. In dit geval zal het voldoende zijn.

mlm parts heeft soms aanbiedingen dat ik voor die paar euro winst op een accu van 100 euro die er dan nog overblijft geen moeite ga zitten doen om dat te matchen.
voorgevulde accu's moeten niet te lang stilstaan dus misschien dat ze een soort first in first out systeem hanteren om zo verse accu's op voorraad te houden.
lekker oftopic :P
 
nu ik de maten hierboven zie van de YTX12bs, begin te twijfelen wat ik erin heb zitten. SH opgengehaald: Dit blijkt een TTZ12s te zijn. :$

TTZ12s is voor €67,- te koop: Yuasa TTZ12S
 
Laatst bewerkt:
Buldozer nou heb ik eens ergens gelezen dat een ouderwetse lood accu het extra zwaar heeft in de wintermaanden bij koude. Het vermogen daalt dan met tig procenten.
In de zomermaanden doet de lood accu het op zijn best.
Daarin tegen zou het met een gel accu precies andersom zijn.
Heb ik dat nou goed begrepen ??
 
nu ik de maten hierboven zie van de YTX12bs, begin te twijfelen wat ik erin heb zitten. SH opgengehaald: Dit blijkt een TTZ12s te zijn. :$

TTZ12s is voor €67,- te koop: Yuasa TTZ12S
TTZ stond ook op mijn lijstje....deze link had ik nog niet.
Zal toch wel een zuurpakket bijzitten voor die 67 euro.. :?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan