Aprilia RSV4 deel 2, #bearacer

Alarm kan in de kuip. })

Niet als ie SCM gekeurd moet zijn.

Een datatool alarm past er overigens in (incl scm bescherming) als je het startrelais verplaatst naar achter het zijpaneel vh kontje en de plastic bevestigingspunten van de originele montageplek wegknipt.
 
Laatst bewerkt:
Heren, dames?

Ik sta op het punt een rsv4 aprc uit 2011 te kopen.

Zijn er nog punten waar ik echt op moet letten?
Voor-nadelen?

Huidige motor is een r6, dus dat ik in het begin even moet oppassen met de gashendel, is wel duidelijk haha
 
Op tijd onderhoud en kleppen stellen, verder duimen dat hij heel blijft, dan is het een fantastische motor.
 
Witte van Lemar Baszos?
Gefeliciteerd, mooie machine.

Ben wel benieuwd wat je ervoor betaald hebt, stond er al langer dan een jaar. Ik heb er op proefgereden, reed fijn. :)
 
Idd de witte van lemar, zei die inderdaad dat die al een tijdje stond.

En zeker een erg fijne machine, wat er verbazingwekkend goed uitziet!
 
Iemand ervaring met dat nieuwe digi display? Ziet er allemaal best geinig uit maar wordt een beetje gest**rd van die lampenkermis bovenin die oplicht alsof het kermis is zodra je wat bovenmatig gas geeft. Ongeacht de tot nog toe geprobeerde instellingen van ATC, AWC, LC etc blijven die lampjes actief.
Kunnen die überhaubt uitgeschakeld worden? Heb iig nog geen manier gevonden.
Blijft verder een beul van een motor, koppel is mega. *D

Momenteel de standaard RSV4 demper pasgemaakt, ging ervan uit dat die stiller zou zijn dan de Akra, niet dus. B|

misc.php
 
Op tijd onderhoud en kleppen stellen, verder duimen dat hij heel blijft, dan is het een fantastische motor.


Duimen dat hij heel blijft? Is dat een grap of zijn ze echt zo onbetrouwbaar?

Heb onlangs een Tuono V4 uit 2011 met aprc aangeschaft namelijk.
 
Duimen dat hij heel blijft? Is dat een grap of zijn ze echt zo onbetrouwbaar?

Heb onlangs een Tuono V4 uit 2011 met aprc aangeschaft namelijk.

Zoals bij elke motor goed en tijdig onderhoud en netjes warm rijden. Met name de 2009 Factory en de 2010 r modellen hadden veel problemen.
 
Iemand ervaring met dat nieuwe digi display? Ziet er allemaal best geinig uit maar wordt een beetje gest**rd van die lampenkermis bovenin die oplicht alsof het kermis is zodra je wat bovenmatig gas geeft. Ongeacht de tot nog toe geprobeerde instellingen van ATC, AWC, LC etc blijven die lampjes actief.
Kunnen die überhaubt uitgeschakeld worden? Heb iig nog geen manier gevonden.
Blijft verder een beul van een motor, koppel is mega. *D

Momenteel de standaard RSV4 demper pasgemaakt, ging ervan uit dat die stiller zou zijn dan de Akra, niet dus. B|

[afbeelding]

Wat een gaaf ding :9~ , helaas geen ervaring maar een maat van mij heeft een 2017RR gekocht voor circuit. Volgende maand ophalen 8-)
 
Zoals bij elke motor goed en tijdig onderhoud en netjes warm rijden. Met name de 2009 Factory en de 2010 r modellen hadden veel problemen.
Tjaa, helaas is mijn ervaring anders.... en als je eens een klein beetje rond kijkt op internet / facebook kom je echt een hoop brokken tegen.
Na mijn ervaring met een V4 (netjes bereden en dealer onderhouden) ben ik weer terug naar een Twin.
Helaas want de V4 is echt goed voor een grote grijs op mijn gezicht, alleen mijn portemonnee trok het niet. En die van mij was een 2014 model.

Mijn verhaal : https://aprilia-riders.nl//public/forum/viewtopic.php?f=4&t=24621
En nog één https://aprilia-riders.nl//public/forum/viewtopic.php?f=4&t=24372 met rare probemen.
En de de laatste : https://www.oliepeil.nl/uitlaat/3886-de-10-slechtste-motoren-aller-tijden-7-aprilia-rsv4
 
Laatst bewerkt:
Wij racen met een zestal mannen op een RSV4, daarbij ben ik de enige geweest die met een getuned blok heeft gereden (inmiddels overleden). Ik rij nu zonder problemen met een origineel 2013 blok. Bij 2 zijn de blokken uit 2009 vervangen en hebben sindsdien geen problemen en de overige mannen hebben buiten regulier onderhoud geen problemen.
Er zijn 2 blokken inmiddels gereviseerd tussen de 8000 en 10000 racekilometers, wat behoorlijk netjes vergeleken met andere moderne 1000's.

Tijdens het racen zie ik regelmatig motoren ploffen of stuk lopen, BMW's, Yamaha's maar ook Honda's. Kortom persoonlijk vind ik een RSV4 niet onbetrouwbaarder dan een Jap, waarbij de onderhoudskosten van een Aprilia wel hoger liggen (oa controleren kleppen).
 
Iemand ervaring met dat nieuwe digi display? Ziet er allemaal best geinig uit maar wordt een beetje gest**rd van die lampenkermis bovenin die oplicht alsof het kermis is zodra je wat bovenmatig gas geeft. Ongeacht de tot nog toe geprobeerde instellingen van ATC, AWC, LC etc blijven die lampjes actief.
Kunnen die überhaubt uitgeschakeld worden? Heb iig nog geen manier gevonden.
Blijft verder een beul van een motor, koppel is mega. *D

Momenteel de standaard RSV4 demper pasgemaakt, ging ervan uit dat die stiller zou zijn dan de Akra, niet dus. B|

[afbeelding]

Ik heb een '17 met dat dash.

All things considered is het echt wel een upgrade. Afgezien van het feit dat het oude dashboard toch wel erg gedateerd was.

Pluspunten:

- Shiftlights zichtbaar zonder je blik te moeten verleggen naar het dash.
- Reageert niet meer met een vertraging zoals het oude dash.
- Meer functies.
- Duidelijker af te lezen (persoonlijk, en behalve de toerenteller).
- Dag/nacht omschakeling automatisch.
- Ziet er beter uit (subjectief).

Minpunten:

- Persoonlijk vindt ik de manier waarop ze de toerenteller weergeven op het dash minder duidelijk dan een wijzer op een plaat. Er zijn zat fabrikanten die dat wel goed voor elkaar krijgen op een LCD dashboard, maar in dit geval is het niet helemaal gelukt.
- Je kan je helmset, telefoon en navi aan het dashboard koppelen waarna je de hele zooi kunt bedienen vanaf de linker stuurschakelaar. En als dat werkt, werkt het ook heerlijk. Maar de implementatie is helaas 'op zijn Italiaans'. Met regelmaat gaat er wat fout als je het contact aanzet en moet je handmatig een van de drie opnieuw koppelen. Ook doet soms doet de bediening het ineens niet meer, en als je muziek afspeelt via je telefoon naar je helm met het dashboard ertussen in plaats van de telefoon direct aan de helm gekoppeld, merk je dat de audiokwaliteit ongeveer een tiende is van wat het hoort te zijn. Je kan dan wel weer je telefoon aan je helm hangen, maar dan heb je dus ook geen bediening meer via de stuurschakelaar en zie je ook geen info meer over wat je aan het luisteren bent.


Zoals ik zei vindt ik het al met al zeker een upgrade, maar het had beter gekund.
 
Zoals bij elke motor goed en tijdig onderhoud en netjes warm rijden. Met name de 2009 Factory en de 2010 r modellen hadden veel problemen.


Ok, de mijne is uit 2011 met 28 dkm gelopen en de kleppen zijn volgens mij bij 21dkm gecontroleerd.
Daarna is het onderhoud zelf gedaan met regelmatig olie en filter wisselen. En wordt er Motul olie gebruikt dus moet goed zijn.

In het voorjaar ga ik naar Roke voor de race-mapping ivm open uitlaat....
 
Ik heb een '17 met dat dash.

All things considered is het echt wel een upgrade. Afgezien van het feit dat het oude dashboard toch wel erg gedateerd was.

Pluspunten:

- Shiftlights zichtbaar zonder je blik te moeten verleggen naar het dash.
- Reageert niet meer met een vertraging zoals het oude dash.
- Meer functies.
- Duidelijker af te lezen (persoonlijk, en behalve de toerenteller).
- Dag/nacht omschakeling automatisch.
- Ziet er beter uit (subjectief).

Minpunten:

- Persoonlijk vindt ik de manier waarop ze de toerenteller weergeven op het dash minder duidelijk dan een wijzer op een plaat. Er zijn zat fabrikanten die dat wel goed voor elkaar krijgen op een LCD dashboard, maar in dit geval is het niet helemaal gelukt.
- Je kan je helmset, telefoon en navi aan het dashboard koppelen waarna je de hele zooi kunt bedienen vanaf de linker stuurschakelaar. En als dat werkt, werkt het ook heerlijk. Maar de implementatie is helaas 'op zijn Italiaans'. Met regelmaat gaat er wat fout als je het contact aanzet en moet je handmatig een van de drie opnieuw koppelen. Ook doet soms doet de bediening het ineens niet meer, en als je muziek afspeelt via je telefoon naar je helm met het dashboard ertussen in plaats van de telefoon direct aan de helm gekoppeld, merk je dat de audiokwaliteit ongeveer een tiende is van wat het hoort te zijn. Je kan dan wel weer je telefoon aan je helm hangen, maar dan heb je dus ook geen bediening meer via de stuurschakelaar en zie je ook geen info meer over wat je aan het luisteren bent.


Zoals ik zei vindt ik het al met al zeker een upgrade, maar het had beter gekund.


Geen tips dus voor wat die kermis betreft?? '(
Wat toerenteller betreft helemaal met je eens, dat had beter gekund/gemoeten.
Rest van de mogelijkheden qua koppelen met foon nog niet mee bezig gehouden.
Wellicht in de toekomt me eens verdiepen in die V4-MP mogelijkheden, wel geinig lijkt me. Wel een xtra module voor nodig helaas. :X

Voor de rest...., :} :} :} :} :} beul van een brommer. *D

C/p van ander forumpje...;

Op zaterdag 27 januari 2018 19:51 schreef MaR1tin het volgende:

Nieuwe speeltje inmiddels redelijk gewend, wat nodige mods uitgevoerd en testgereden met de verschillende modi qua mappings en digi hulpmiddelen.

:} :} :} :} :} :} :}

Wat een "beul" van een brommer is dit.........., vond al in de "sport" modus dat ik geen gebrek aan vermogen had, iig niet onderin toerenbereik, supersoepel maar wel wat nerveus qua gasreactie, bijkomend "nadeel" was/is de flitsende kermislampjes die aangaan zodra je "echt" gas geeft. Bij "vlotjes" door accelereren beperkt het zich nog tot oplichten TC lampje, echter bij vol op het gas gaat sowieso het voorwiel omhoog, hoogte afhankelijk van welke AWC modus is je rijdt,aansluitend beginnen àlle, stuk of 12, lampjes bovenin het display op te flitsen. |(
Leidt dus af van waar je mee bezig bent. :Z
Na, niet allemaal, diverse combi's van mappings en rijmodi erbij uitgekomen dat met TC helemaal uit en in track mode ding gewoon het lekkerst loopt, minder nerveus, betere gasrespons en veel, héél veel vermogen. })
Dit trouwens met de open Akra, db-killer kost koppel, niet heel veel maar goed merkbaar. Ter illustratie, mét killer is wheeliën op het gas mogelijk tot in de 3, zonder komt ding ook in 4 los. :} En niet een hupje maar zo hoog als je wilt, mits goed gedoseerd.Waanzin dus eigenlijk maar wel erg leuk, te leuk feitelijk want het lijkt wel een, zei het te zware, Supermotard. Artikel 5 of rijcursus heb ik snel "verdiend" ben ik bang. :o
Hoe hard het ding loopt weet ik nog niet, nog niet geprobeerd. 250+ [censuur] zit je erg snel aan/over iig.
Is de eerste brommer waarbij ik de neiging heb om tandje groter vóór te doen dus. :P
Verbruik is trouwens hoger dan bij de vorige "duikboot", zal HELLdeskert wel prettig vinden. *D
 
Laatst bewerkt:
Geen tips dus voor wat die kermis betreft?? '(
Wat toerenteller betreft helemaal met je eens, dat had beter gekund/gemoeten.
Rest van de mogelijkheden qua koppelen met foon nog niet mee bezig gehouden.
Wellicht in de toekomt me eens verdiepen in die V4-MP mogelijkheden, wel geinig lijkt me. Wel een xtra module voor nodig helaas. :X

Voor de rest...., :} :} :} :} :} beul van een brommer. *D

C/p van ander forumpje...;

Dat dash heeft standaard de V4MP module aan boord (ik heb een RF, wellicht is het bij de RR een optie?)

Zal even kijken wat ik in kan stellen bij die van mij.
 
Dat dash heeft standaard de V4MP module aan boord (ik heb een RF, wellicht is het bij de RR een optie?)

Zal even kijken wat ik in kan stellen bij die van mij.

RF is, helaas, de enigste Aprilia die benodigde module standaard aan boord heeft. Tuono Factory zoú het standaard ook krijgen maar Piagio heeft zich bedacht. :(
Aanschaf mét benodigde tussen/aansluitkabel is $400,-+ '(
 
Wat ik begrijp is dat de RSV4 RR uit 2017 de module standard heeft maar dat je nog een abbonement moet afsluiten terwijl de RF dit standaard heeft.
 
Wat ik begrijp is dat de RSV4 RR uit 2017 de module standard heeft maar dat je nog een abbonement moet afsluiten terwijl de RF dit standaard heeft.

Abonnement heb ik niks van gelezen/gehoord. App is gratis en enigste wat ontbreekt is een verbinding (bluetooth) met de motor. Daar is die module voor bedoeld voor zover ik weet.
 
deze tuono van 2014 heeft 13000 km gelopen , voor de RDW keuring na kijken en aanpassen
hoorde via fora dat de kleppen snel te strak staan officieel met 20000 km kleppen stellen
bij deze staat de helft al op de grens van te strak
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan