35kW-begrenzer verwijderen (inlaatringen)?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ruim 2 jaar geleden behaalde ik mijn A2-rijbewijs en kocht ik een motor. Destijds gelijk laten begrenzen op 35kW bij de dealer, met een TÜV-certificaat (echter niet op kenteken). Ik heb m'n eerste rijles gepland staan voor over 2 weken en verwacht snel m'n A te hebben. Daarom ben ik alvast aan het kijken hoe de begrenzer eruit moet (gaat er uiteraard pas uit als ik A heb O-)).
Ik heb me laten vertellen dat hij is begrensd middels ringen in de inlaat. Ik ben wat handiger geworden sinds de aankoop van mijn motor en vroeg me daarom af of ik ze zelf kan verwijderen of dat ik het door een garage moet laten doen.
Zo ja, hoe krijg ik die ringen er dan uit? En is het dan een kwestie van alles terugzetten en rijden maar, of moeten er dan ook dingen opnieuw afgesteld worden?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit het. 4 ringen waarschijnlijk en een sticker, die zit op het frame.

CDiIpdw.jpg
 
martell de handleiding staat al op de foto. zijn 4 rubber ringen in de aanzuigbuizen en een stikker. en er staat zelfs bij wat je allemaal moet verwijderen om er bij te komen.
als de motor behoorlijk wat kilometers heeft gemaakt met die begrenzing ga dan niet meteen helemaal los als je ze hebt verwijderd. een motor die nooit vol belast wordt heeft wel eens een neiging om wat te vervuilen en ga je dan plotseling wel vol vermogen vragen dan willen er wel eens dingen kapot gaan. gewoon goed door en door warm rijden en dan op een punt waar het mag en kan steeds wat harder gaan zodat het vuil de tijd krijgt om op natuurlijke manier de motor te verlaten. en gebruik voor dat opbouwen gerust een halve tank benzine dat is een stuk goedkoper als motorschade.
 
Laatst bewerkt:
martell de handleiding staat al op de foto. zijn 4 rubber ringen in de aanzuigbuizen en een stikker. en er staat zelfs bij wat je allemaal moet verwijderen om er bij te komen.
als de motor behoorlijk wat kilometers heeft gemaakt met die begrenzing ga dan niet meteen helemaal los als je ze hebt verwijderd. een motor die nooit vol belast wordt heeft wel eens een neiging om wat te vervuilen en ga je dan plotseling wel vol vermogen vragen dan willen er wel eens dingen kapot gaan. gewoon goed door en door warm rijden en dan op een punt waar het mag en kan steeds wat harder gaan zodat het vuil de tijd krijgt om op natuurlijke manier de motor te verlaten. en gebruik voor dat opbouwen gerust een halve tank benzine dat is een stuk goedkoper als motorschade.

Goede tip, thanks!

Zoek eens de handleiding op van het setje. Dan zie je wat er gedaan is, en weet je wat je moet doen.

Duurde even voordat ik door had dat het stappenplan ernaast stond. In ieder geval, alles overgetypt en door de vertaler gegooid. Mocht iemand anders het ooit nodig hebben, zie hieronder :}


Yamaha FZS 600 Fazer (RJ02)
Installatie-instructies voor vermogensbeperking tot 35 kW
Het vermogen wordt verminderd door één ring per inlaatpoort te installeren



INSTRUCTIE:

1. Verwijder het zadel en verwijder de tank.

2. Verwijder de twee zijpanelen en de zijluchtfilterbakafdekkingen.

3. Verwijder de accu en verwijder de bevestigingsschroeven van de luchtfilterkast.

4. Maak de slangklemmen op de inlaatrubbers los (carburateurzijde) en trek de carburateur met de luchtfilterbox uit de inlaatrubbers naar achteren.

5. Druk één van de meegeleverde restrictoropeningen (code 0262) stevig in elk van de inlaatrubbers totdat deze stopt. Zorg ervoor dat het gat in het midden naar beneden wijst!

6. Zet het voertuig in omgekeerde volgorde weer in elkaar.

7. Plak de meegeleverde naamsticker met het reeds aangebrachte chassisnummer op het bestaande typeplaatje.


Denk dat dat allemaal wel moet lukken :t



En het origineel voor de Duitssprekende zoekers:

Einbauanleitung für Leistungsreduzierung auf 35 kW
Die Leistungsreduzierung erfolgt durch den Einbau von je einer Drosselblende pro Ansaugkanal

VORGEHENSWEISE:
1. Die Sitzbank abnehmen und den Tank abbauen.
2. Die beiden Seitendeckel und die seitlichen Luftfilterkastenabdeckungen demontieren.
3. Die Batterie ausbauen und die Befestigungsschrauben des Luftfilterkastens entfernen.
4. Die Schlauchschellen der Ansauggummis (vergaserseitig) lösen und den Vergaser mit dem Luftfilterkasten aus den Ansauggummis nach hinten ziehen.
5. Je einer der mitgelieferten Drosselblenden (Kennziffer. 0262) in je einen Ansauggummi kräftig bis zum Anschlag eindrücken. Darauf achten, dass die außermittige Bohrung nach unten zeigt!
6. Das Fahrzeug in umgekehrter Reihenfolge wieder zusammenbauen.
7. Den mitgelieferten Typenschildaufkleber, mit der bereitsaufgeklebten Fahrgestellnummer, über das vorhandene Typenschild kleben.
 
Even oma wegwerken.

Ik ben nu bezig met de zoektocht naar de inlaatringen, maar ik zie niks afwijkends.. iemand die iets raars ziet toevallig in m’n carb? Daar zou de ring namelijk moegen zitten.

Kreeg niet echt een duidelijkere foto
Zl5uDth.jpg


zaKnXm7.jpg
 
Ik lees in de beschrijving dat je de carbs loshaalt van de rubbers die aan je blok zitten. Dus carbs met daaraan nog het filterhuis naar achteren en dan zou je de bewuste ringen in de rubbers (aan je blok) moeten zien zitten.

M.a.w. aan de andere kant van je carbs kijken :)
 
Jeetje je hebt gelijk inderdaad, niet goed gelezen hahah. Wel een hels karwei om ze naar achter te krijgen. Hangen de carbs in principe los dan? Anders kan je ze toch niet zomaar naar achteren trekken? De uitleg doet het veel makkelijker lijken dan het is...
 
De duivels

Wat een werk om alles terug te zetten, had de bevestigingstingen losgemaakt en er zaten van die hulsjes omheen. Kreeg ze maar niet dicht. Uiteindelijk op het idee te komen om ze al dicht te maken en dan eromheen schuiven aangezien de carbs toch los hingen :')
Weer een hoop geleerd vandaag wel.

42cBPu4.jpg
 
Jeetje je hebt gelijk inderdaad, niet goed gelezen hahah. Wel een hels karwei om ze naar achter te krijgen. Hangen de carbs in principe los dan?
Alleen vast aan de rubbers inderdaad.
Anders kan je ze toch niet zomaar naar achteren trekken? De uitleg doet het veel makkelijker lijken dan het is...
Japanse engineers zijn meesters in dingen verzinnen die -bijna- alleen theoretisch of met behulp van kaboutervingers nog verwijderbaar zijn ;)
De duivels

Wat een werk om alles terug te zetten, had de bevestigingstingen losgemaakt en er zaten van die hulsjes omheen. Kreeg ze maar niet dicht. Uiteindelijk op het idee te komen om ze al dicht te maken en dan eromheen schuiven aangezien de carbs toch los hingen :')
:?
Weer een hoop geleerd vandaag wel.
:t
 
Laatst bewerkt:
Nu ik het teruglees realiseer ik me inderdaad dat het nogal wartaal is :X De carburateurs zitten in de inlaatrubbers en worden gezekerd door van die slangenklemmen. Die slangenklemmen worden strakgetrokken met boutjes, maar ieder boutje had ook een hulsje eromheen. Waarschijnlijk zodat je ze niet te strak kan aandraaien. Ik had de schroeven helemaal uit de klemmen gedraaid (stom), waarna het onmogelijk was om de hulsjes en boutjes weer terug te doen en de slangenklemmen dicht te draaien. Dus uur een later bedacht ik me dat ik de klemmen al dicht moest draaien terwijl ik ze in m’n handen had, en dan er gewoon opschuiven terwijl de cabs nog los hingen.

En met terugzetten doelde ik uiteraard op de motor weer in elkaar zetten, niet de begrenzer :9

Edit:

Daar zie je die hulsjes om de boutjes

hose-clamp-assy_big9045047001-01_6f79.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu ik het teruglees realiseer ik me inderdaad dat het nogal wartaal is :X De carburateurs zitten in de inlaatrubbers en worden gezekerd door van die slangenklemmen. Die slangenklemmen worden strakgetrokken met boutjes, maar ieder boutje had ook een hulsje eromheen. Waarschijnlijk zodat je ze niet te strak kan aandraaien. Ik had de schroeven helemaal uit de klemmen gedraaid (stom), waarna het onmogelijk was om de hulsjes en boutjes weer terug te doen en de slangenklemmen dicht te draaien. Dus uur een later bedacht ik me dat ik de klemmen al dicht moest draaien terwijl ik ze in m’n handen had, en dan er gewoon opschuiven terwijl de cabs nog los hingen.

En met terugzetten doelde ik uiteraard op de motor weer in elkaar zetten, niet de begrenzer :9

Edit:

Daar zie je die hulsjes om de boutjes

[afbeelding]
Ha ha. Idd. Weer wat geleerd ;) :t

Die dingen moet je ietwat lossen, niet geheel losdraaien.

Dat buisje is fijn, want met een bout kun je zoveel kracht zetten bij indraaien, dat je het rubber gewoon plet en vervormd. Met dat buisje zitten ze gewoon lekker omsluitend strak vast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan