ZX10R deel 39 "The one Ninja to rule them all"

Dames en heren! Heeft iemand heel misschien nog een compleet motorblok voor een 2007 ZX-10R liggen? Mijn blok heeft zichzelf kapot gedraaid. Ben nu aan het kijken of ik hem repareer of dat ik het hele blok gewoon vervang.
Nou ben ik toch nieuwsgierig wat er dan kapot is. En hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Heb jij dat beruchte probleem van de 06/07 dat die te dunne 'retaining clip' stuk gaan?
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik toch nieuwsgierig wat er dan kapot is. En hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Heb jij dat beruchte probleem van de 06/07 dat die te dunne 'retaining clip' stuk gaan?

Naja de oorzaak is mij niet voor de volle 100% duidelijk. Ik denk dat je doelt op die spanbusjes? Er is in elk geval een klep afgebroken. Die heeft lopen dansen in de cilinder en meteen de zuiger kapot gemaakt. Cilinderwand was uiteraard ook meteen meegenomen. Nokkenas was beschadigd en verder waren de meeste onderdelen van de klep gewoon kapot.

Nadeel hiervan was dat het vervangen van de kop niet voldoende zou zijn. Zuiger moest immers ook worden vervangen. En dan wordt de klus veel groter. Repareren is dan niet zo heel veel goedkoper dan het vervangen van het blok. Toegegeven: de minder kritische rijder had misschien alleen de kop vervangen, want de wand en de zuiger zijn er niet heul slecht aan toe. Maar ik wil gewoon dat het weer 100% in orde komt.

Opvallend is dat een kennis van me met een '04 hetzelfde probleem had met ongeveer dezelfde kilometerstand van 55.000. Ook daar een klep gebroken.

Maar goed, lang verhaal.... Belangrijkste is dat ik inmiddels een blok heb gevonden :).
 
Naja de oorzaak is mij niet voor de volle 100% duidelijk. Ik denk dat je doelt op die spanbusjes? Er is in elk geval een klep afgebroken. Die heeft lopen dansen in de cilinder en meteen de zuiger kapot gemaakt. Cilinderwand was uiteraard ook meteen meegenomen. Nokkenas was beschadigd en verder waren de meeste onderdelen van de klep gewoon kapot.

Nadeel hiervan was dat het vervangen van de kop niet voldoende zou zijn. Zuiger moest immers ook worden vervangen. En dan wordt de klus veel groter. Repareren is dan niet zo heel veel goedkoper dan het vervangen van het blok. Toegegeven: de minder kritische rijder had misschien alleen de kop vervangen, want de wand en de zuiger zijn er niet heul slecht aan toe. Maar ik wil gewoon dat het weer 100% in orde komt.

Opvallend is dat een kennis van me met een '04 hetzelfde probleem had met ongeveer dezelfde kilometerstand van 55.000. Ook daar een klep gebroken.

Maar goed, lang verhaal.... Belangrijkste is dat ik inmiddels een blok heb gevonden :).
Nou ben ik geen monteur maar jou verhaal lijkt toch wel verdacht veel op een retainer die gebroken is. Ik zou je wel aanraden om voor je 'nieuwe' blok die dingen preventief te vervangen als je met het blok gaat racen.

https://www.kawasaki.com/Parts/PartsDiagram/32504/2006/ZX1000D6F
RETAINER-VALVE SPRING (Ref # 12009) 12009-0010
 
Net nieuwe linker kuipdeel gemonteerd aan de koplamp.
(kutwerk zeker als het bijna een jaar geleden is dat je het eraf gehaald hebt en geen id meer hebt hoe het eigenlijk zat) :+
Ook net nieuwe servo kabels gemonteerd had ik nog liggen op zolder van zx6 geweest :P
Maar weet niet goed of ze juist afgesteld staan zou ik speciaal hiervoor motor bij dealer achterlaten of niet :?
Een gashendel afstellen ofzo kan ik wel maar geen ervaring of id of die servo nu wel volledig open-dicht gaat en correcte speling heeft.
Op zicht ziet het er goed uit :')
 
Net nieuwe linker kuipdeel gemonteerd aan de koplamp.
(kutwerk zeker als het bijna een jaar geleden is dat je het eraf gehaald hebt en geen id meer hebt hoe het eigenlijk zat) :+
Ook net nieuwe servo kabels gemonteerd had ik nog liggen op zolder van zx6 geweest :P
Maar weet niet goed of ze juist afgesteld staan zou ik speciaal hiervoor motor bij dealer achterlaten of niet :?
Een gashendel afstellen ofzo kan ik wel maar geen ervaring of id of die servo nu wel volledig open-dicht gaat en correcte speling heeft.
Op zicht ziet het er goed uit :')

Staat het niet in het werkplaats handbooek kan je makkelijk zelf volgensmij
 
Heb het ff opgezicht in wphb staan een paar paginas over die klep best wel ingewikkeld vind ik.
Maar ik denk dat men speling vrij goed is de klep moet een rotatie maken van 41° (+-7° ).
Zou er toch nog even een expert willen laten naar kijken heb er een filmpje van gemaakt :)
 
O jeej krijgen we dat weer. Hoe belangrijk is het dat die retainers preventief vervangen moeten worden?
Nu net 3 weken terug heb ik mijn kleppen gesteld. Ik kon me niet hierinneren dat er scheuren in de retainers van de uitlaatkleppen zaten.Maar ik heb alleen de uitlaatkleppen moeten stellen omdat de klepspeling van de inlaatkleppen in orde waren. Dus die retainers weet ik niet hoe ze er aan toe zijn

Mijn kmstand is 29k.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel ok uit! Ander ruitje zit erop, tail-tidy..
Hij is alleen niet groen :+
(die van mij ook niet (meer (tijdelijk)) trouwens... '( )
 
Groen moet ik écht niet
Black all the way 8-)

Vind de km-stand wat aan de hoge kant, maar wel geloofwaardig ipv een 04 model met 13500 op de teller..
 
Groen moet ik écht niet
Black all the way 8-)

Vind de km-stand wat aan de hoge kant, maar wel geloofwaardig ipv een 04 model met 13500 op de teller..
Mwua - kilometerstand zou ik niet echt wakker om liggen. Het is zoals je zegt een geloofwaardige kilometerstand. Als hij maar goed is onderhouden. Die van mij heb ik ook met soortgelijke kilometerstand gekocht :)
 
Even een winterfotootje

21ake1f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan