Engelse klassiekers

Ik kan je niet helpen helaas. Ik heb die van mij ook moeten oplappen omdat 2hands niet te vinden was. Ebay misschien?
Er lag een set in de kraam van een stel Duitsers op de beurs in Wormer. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.
 
De oliewissel liep een beetje uit de hand. .075mm speling op de krukaslagerschalen. Dat is te veel. Ik was er op tijd bij en de krukas is gelukkig ongeschonden uit de strijd gekomen. Lagerschalen vervangen was voldoende.
Inmiddels zitten krukas, drijfstangen en versnellingsbak weer op hun plek maar daar heb ik natuurlijk weer geen foto van. Te druk met het wegpoetsen van verschrikkelijk hardnekkige siliconen pakking. Een trident heeft nogal wat pasvlakken.....
Omdat de koppelingsplaat ook versleten is wordt deze vervangen door een gesinterde AP Racing plaat.

full
 
Het begint langzaam aan weer op een motorblok te lijken.
full
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Ton, maar hoe kom je aan die grote lagerspeling?
Heb zelf net een trialfiets klaar voor de pre65 klasse.
Het complete frame, zadel, uitlaat, tank, olietank,kettingkast etc. heb ik zelf gemaakt.
full
 
Mooi werk Ton, maar hoe kom je aan die grote lagerspeling?
Heb zelf net een trialfiets klaar voor de pre65 klasse.
Het complete frame, zadel, uitlaat, tank, olietank,kettingkast etc. heb ik zelf gemaakt.
full
 
Mooi werk Ton, maar hoe kom je aan die grote lagerspeling?
Heb zelf net een trialfiets klaar voor de pre65 klasse.
Het complete frame, zadel, uitlaat, tank, olietank,kettingkast etc. heb ik zelf gemaakt.
[afbeelding]

Dat is een hele goede vraag. De kans is groot dat ik een paar jaar terug van Engeland naar huis ben gereden met benzine in het carter met deze schade als gevolg. De motor liep na deze trip ook duidelijk minder en bouwde moeilijker oliedruk op. Ook bleef ik na een oliewissel die benzine in de olietank ruiken. Ik heb uit voorzorg een oliedrukmeter gemonteerd en die bevestigde helaas mijn angst.
Hoe die benzine in de olie is gekomen blijft een beetje gissen. De benzinekranen van de tank sluiten in ieder geval goed af. Wel vond ik bij het demonteren een gebroken zuigerveer in de zuiger aan de timingkant.

Het babbit van de main bearings was nog goed maar ze hadden allemaal wat lichte plekken aan de kant waar ze in de lagerkap lagen. Vreemd.
Ik heb de diameter van beide lagerhuizen opgemeten en daar werd ik niet heel vrolijk van. Eigenlijk moet het blok gelijnboord worden maar bij een Trident blok is dit een heel bewerkelijk proces. Dit komt omdat er na het lijnboren krukaslagers van een auto op maat gemaakt moeten worden en de krukas naar de maat van deze nieuwe lagers moet worden geslepen en moet worden genitreerd. Dat kost serieus geld.

Ik heb verschillende merken nieuwe lagerschalen met plastigauge gemonteerd, met elkaar vergeleken en heb de beste (Harris in dit geval) gemonteerd. De speling is nu ongeveer 0.040. Niet perfect maar binnen toleranties.
Je moet jezelf de vraag stellen in hoeverre je een al matig ontworpen blok van 50 jaar oud perfect wil maken, welke kosten je daar voor over hebt en hoe lang het na deze ingreep goed blijft.

Ik gooi er dezelfde volsynthetische 20w60 in als in mijn racer, ga rijden en kijk wel waar het schip strandt. Met een beetje mazzel gaat het redelijk lang goed. Die olie is in ieder geval perfect. Een vriend van me heeft vorig jaar met deze olie in zijn Rob North BSA Rocket 3 met een in open stand vastzittende pressure relief valve op Spa geraced zonder zijn blok op te blazen. 0 pond op de oliedrukmeter!

Het kost me nu alleen een pakkingset en een paar lagerschaaltjes. Als blijkt dat de oliedruk weer snel minder wordt ga ik waarschijnlijk op zoek naar een beter carter.
 
Mooi werk Ton, maar hoe kom je aan die grote lagerspeling?
Heb zelf net een trialfiets klaar voor de pre65 klasse.
Het complete frame, zadel, uitlaat, tank, olietank,kettingkast etc. heb ik zelf gemaakt.
[afbeelding]

Even wat anders. Wat een schitterende Matchless!!!
 
Bedankt voor de complimenten.
En ja, het kan soms flink tegen zitten. Ik ben nu bezig met mijn AJS 500 om de krukas uit te lijnen. Linker astap krijg ik de slingering op nul maar de rechter astap heeft dan 0,07 mm slingering. En dat is best veel en resulteert in zwaar draaien.
Terwijl beide afstappen nieuw zijn???
 
Bedankt voor de complimenten.
En ja, het kan soms flink tegen zitten. Ik ben nu bezig met mijn AJS 500 om de krukas uit te lijnen. Linker astap krijg ik de slingering op nul maar de rechter astap heeft dan 0,07 mm slingering. En dat is best veel en resulteert in zwaar draaien.
Terwijl beide afstappen nieuw zijn???

Wat doen we onszelf eigenlijk aan hè? 😉
 
Dat is een hele goede vraag. De kans is groot dat ik een paar jaar terug van Engeland naar huis ben gereden met benzine in het carter met deze schade als gevolg. De motor liep na deze trip ook duidelijk minder en bouwde moeilijker oliedruk op. Ook bleef ik na een oliewissel die benzine in de olietank ruiken. Ik heb uit voorzorg een oliedrukmeter gemonteerd en die bevestigde helaas mijn angst.
Hoe die benzine in de olie is gekomen blijft een beetje gissen. De benzinekranen van de tank sluiten in ieder geval goed af. Wel vond ik bij het demonteren een gebroken zuigerveer in de zuiger aan de timingkant.

Het babbit van de main bearings was nog goed maar ze hadden allemaal wat lichte plekken aan de kant waar ze in de lagerkap lagen. Vreemd.
Ik heb de diameter van beide lagerhuizen opgemeten en daar werd ik niet heel vrolijk van. Eigenlijk moet het blok gelijnboord worden maar bij een Trident blok is dit een heel bewerkelijk proces. Dit komt omdat er na het lijnboren krukaslagers van een auto op maat gemaakt moeten worden en de krukas naar de maat van deze nieuwe lagers moet worden geslepen en moet worden genitreerd. Dat kost serieus geld.

Ik heb verschillende merken nieuwe lagerschalen met plastigauge gemonteerd, met elkaar vergeleken en heb de beste (Harris in dit geval) gemonteerd. De speling is nu ongeveer 0.040. Niet perfect maar binnen toleranties.
Je moet jezelf de vraag stellen in hoeverre je een al matig ontworpen blok van 50 jaar oud perfect wil maken, welke kosten je daar voor over hebt en hoe lang het na deze ingreep goed blijft.

Ik gooi er dezelfde volsynthetische 20w60
Deze ?
in als in mijn racer, ga rijden en kijk wel waar het schip strandt. Met een beetje mazzel gaat het redelijk lang goed. Die olie is in ieder geval perfect. Een vriend van me heeft vorig jaar met deze olie in zijn Rob North BSA Rocket 3 met een in open stand vastzittende pressure relief valve op Spa geraced zonder zijn blok op te blazen. 0 pond op de oliedrukmeter!

Het kost me nu alleen een pakkingset en een paar lagerschaaltjes. Als blijkt dat de oliedruk weer snel minder wordt ga ik waarschijnlijk op zoek naar een beter carter.
full
 
Het heeft niet zozeer met toeren te maken. De oliefilm kraakt minder snel onder extreme belasting.
Het spul hecht ontzettend goed aan metaal, smeert als een malle (ook als de olie vervuild raakt door benzine) en geeft onder alle omstandigheden een erg goede oliedruk. Dat is voor mij het belangrijkste.

Het blok zit weer in elkaar.

Nu verder met de bovenkant. Die werkt helaas niet helemaal mee. Uitgelubberd schroefdraad in de kop en schade aan een zitvlak van een klepveerschotel. Waarschijnlijk door een versleten klepveer die heeft zitten stuiteren. Dat wordt weer meten.


full
 
Gebouwd door Fred, dus een Fredder. Heerlijk droog.
 
De Trident zit alweer een tijdje in elkaar en heeft alweer een paar duizend kilometer op de teller staan waaronder een solo trip naar Engeland.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan