BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

vindt alleen de zitpositie erg laag en uitgestrekt...ik zag er laatst bij MR motoren eentje
vertrekken, was wel een vrij lange kerel, maar hij zat wel erg ongemakkelijk en geforceerd
was wel bezig met een hoger zadel ....maar zelfs dat zag er niet hoopvol uit.
Dat valt reuze mee, wel een kwestie van het juiste zadel kiezen. Er zijn origineel verschillende zadels te te verkrijgen waarmee de zithoogte varieert van 76 cm tot 84 cm. Ik heb hiervoor 40K op een R1200R en 80K op een R1200S gereden, maar de RS met het sportzadel past met mijn 1.90 meter het best.
 
Vanochtend een geel uitroepteken in de BC en de tekst LAMP.
Ik zag al snel dat het dimlicht voor defect was.

Wat doe je dan:
Even omkeren en het lampje thuis vervangen zag ik eigenlijk niet zo zitten, dus toch maar met het stadslichtje op pad gegaan.
Gelukkig bij het nemen van de 2de rotonde ging het lampje weer branden, dus viel dat achteraf gelukkig mee en kon ik veiliger mijn weg vervolgen.

Bij thuiskomst de koplamp rand en de reflector gedemonteerd en het H11 lampje vervangen.
Ik was enigszins verrast dat bij H11 je alles vervangt tot aan de stekker.
h11-edit-750.jpg


Nu is het mijn eerste lampje in 7 jaar (75000km) dus zal het voorlopig wel weer heel blijven.
Toch vroeg ik mij af, hebben jullie ervaring in vervanging door bv LED H11 en gaat dit dan ook passen en wat moet je dan kiezen qua kleurtemperatuur.

Niet onbelangrijk, wat vind de CANBUS er van ?
 
Ik heb in mijn jan 2007 R1200R direct een xenonlamp gemonteerd als dimlicht, kleur 4300K, dat hele witte vind ik niet mooi.
Lampje zit er nog steeds in bij km stand 120.000.
Mijn andere fiets, R1200GS LC heeft volledige LED verlichting, gloeilampjes zijn exit.
 
Donderdagavond bij thuiskomst direct de lamp gedemonteerd en de H11 vervangen.
Ik had er ooit een gekregen van een MFer hier, misschien was Viking het wel :+

Die stekkertjes gaan toch altijd best lastig los.
Op een of andere manier knijp je altijd op de verkeerde plekken.

Als het dan eenmaal los is, gaat het eigenlijk weer heel makkelijk vast ook :+

Ik houd het voorlopig maar weer even op halogeen.
Lichtbeeld was trouwens weer een stuk beter en scherper afgetekend.
Het oude lampje had duidelijk zijn beste tijd gehad.
 
Bijzonder mooie fiets.....zeker in deze kleurstelling
vindt alleen de zitpositie erg laag en uitgestrekt...ik zag er laatst bij MR motoren eentje
vertrekken, was wel een vrij lange kerel, maar hij zat wel erg ongemakkelijk en geforceerd
was wel bezig met een hoger zadel ....maar zelfs dat zag er niet hoopvol uit.
--------------------------------------------------------------------------------------
Net thuis van een weekje Eifel met mijn oude R.. en consorten, kreeg wel als commentaar
wanneer die oude tractor nu eens ingeruild wordt.
pak mijn Multistrada nou eens ff ...je weet niet wat je mist
een mooie Pikes Peak...echt wat voor jou (ja vast wel)
By The Way ...heb jij wat ruimte om wat mee te nemen....
Je bedoelt op die oude tractor. Ja Ja :)
Op het Duitse forum hebben verschillende RS rijders het stuur van de R gemonteerd. Waarschijnlijk dan ook met de kroonplaat van de R. Dat schijnt probleemloos te gaan en dan zal je ook ongeveer zitten zoals op de R.
 
Voor de klussers:

Als je nog wat wilt poetsen, heb ik nog een plekje gevonden
Ik had hier al eens eerder wat aandacht aan besteed, maar het blijft bij veel motors met een slot op de tankdop een zorgenkindje.
Zo ook bij de BMW R1200R (tenminste mijn model)

Helaas had ik net mijn tank volgegooid, dus kon ik nog niet de opening dichtproppen en de boel roestvrij maken.
Dus eerst maar wat roest weggehaald en even een beetje in het vet gezet.
(nog niet zichtbaar op de foto)

full
 
Ik heb een , nog niet elders bevestigd maar aannemelijk, bericht gehoord dat je voor led een andere reflector zou moeten hebben omdat het niet rondom schijnt,er zijn 4-6 sets die elk in een richting schijnen dus elke richting krijgt maar 1/3e ,
waardoor de effectieve lichtopbrengst aanzienlijk minder is dan zou moeten. als in een kwart tot een derde van een halogeen. : Dus vanaf de 6-8K lumen begint dan de theoretische winst pas.


Sowieso is het raar dat het meeste licht van de lamp in de eerste 50 meter voor je valt, dat is net het gebied waarin je vanaf 70 ongeveer machteloos bent.
Ik wil mijn licht eigenlijk 4-5 rij-seconden voor me, bij 80 is dat dus 80-100 meter. Grootlicht dus.. dat heeft weer een nadelige invloed op de vriendelijkheid van de tegenliggers.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we toch in het donkere jaargetijde zitten, nog maar een verlichting berichtje.

Vandaag weer melding: "LAMP" in de BC. met zo'n mooi oranje driehoek lampje erbij:+
Ik dacht daar gaat mijn dimlicht weer, of is nu het achterlicht aan de beurt.

Bij thuiskomst even gecheckt:
Wederom het 5W steeklampje van het stadslicht vervangen.
Gloeidraadje was redelijk verdampt en op binnenkant van het lampje neergeslagen.
Het zal wel een incidenteel slecht lampje geweest zijn.
 
Ik heb wat vraagjes over de R1200R DOHC , ik heb een R850R en moet zeggen zo'n boxer is zoveel leuker en meer karakter dan m'n F800GS 2008 die ik verkocht heb.
Alleen mijn R850R heeft steeds problemen en ik wil hem terug brengen waar ik hem gekocht heb, nu staat daar een R1200R 2011 met 124 K op de klok, ben nog niet wezen kijken maar afgaan de op de foto's lijkt het me een net ding.

zou ook een R11x0R kunnen kopen, maar ik heb me laten vertellen dat zo'n DOHC het mooiste loopt van alle lucht/olie blokken, en niet meer dat gemier met gaskabels die steeds uitrekken en injectie systemen die in het geval van de 1100 slecht uit te lezen zijn als je wat heb.

en de bak die na 2008 gemonteerd werd is zoveel fijner dan de oudere bakken, vind het nieuwe dasboard lekker compleet met een tankmeter en temperatuur ,, en een BC.

heb ik toch wat vraagjes:

de kleppen worden door vulplaatjes gesteld, maar hoef vaak moet er wat aan gepast worden ? dan alleen meten ?? .
hoelang gaat de koppeling mee ,, in geval van gewoon gebruik , geen gejanker of zo
hoelang gaan de remschijven mee ?

wat is het verbruik bij gemiddeld/rustig gebruik ?

ben een rustige rijder, hou van om op koppel te rijden, mijd snelwegen, dan alleen als een kort verbinding stuk, woon in Twente daar kan je heerlijk toeren, ga ook wel de grens over .

als het even kan doe ik zoveel mogelijk zelf, dus als ik ergens GS-911 op de kop kan tikken zou dat leuk zijn.
 
Ik heb wat vraagjes over de R1200R DOHC: nu staat daar een R1200R 2011 met 124 K op de klok,zou ook een R11x0R kunnen kopen, maar ik heb me laten vertellen dat zo'n DOHC het mooiste loopt van alle lucht/olie blokken, en niet meer dat gemier met gaskabels die steeds uitrekken en injectie systemen die in het geval van de 1100 slecht uit te lezen zijn als je wat heb.

en de bak die na 2008 gemonteerd werd is zoveel fijner dan de oudere bakken, vind het nieuwe dasboard lekker compleet met een tankmeter en temperatuur ,, en een BC.

heb ik toch wat vraagjes:

de kleppen worden door vulplaatjes gesteld, maar hoef vaak moet er wat aan gepast worden ? dan alleen meten ?? .
hoelang gaat de koppeling mee ,, in geval van gewoon gebruik , geen gejanker of zo
hoelang gaan de remschijven mee ?

wat is het verbruik bij gemiddeld/rustig gebruik ?

als het even kan doe ik zoveel mogelijk zelf, dus als ik ergens GS-911 op de kop kan tikken zou dat leuk zijn.
Dion,
Antwoord op je vragen:
  • DOHC blok loopt inderdaad mooi
  • Niet alle uitvoeringen hebben een BC; die met een BC hebben een meetlint in de tank voor het brandstofniveua en dat lint is een zwak punt.
  • Gaskabels / synchroniseren: het zijn nog steeds bowdenkabel en verstellen snel. Alleen afstellen is een fluitje van een cent bij een R omdat je geen plasic hoeft te verwijderen.
  • Klepstelplaatjes: meten iedere 10K voor kontrole; corrigeren niet vaak; zeg om de 40K km.
  • Koppeling is geen probleempunt, maar 124 K km, dan is de toestand sterk van de vorige berijder afhankelijk.
  • Remschijven: ook sterk afhankelijk van de berijder en wel of niet onder vieze omstandigheden op de weg. De schijven hebben uit m'n hoofd 0,5 mm toelaatbare slijtage tolerantie. Dus als je gaat kijken/kopen de schijven opmeten en eventueel nieuwe bedingen
  • Brandstofverbruik: 1:20 is goed mogelijk (of beter...)
  • GS911 is nodig voor uitlezen van het motormanagement.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
thx Roelof,

ah ,, ik dacht dat er een andere vlotter inzat , bij een 850 R heb je zo'n traditionele vlotter en de RT heeft zo'n buis met lint die vaak kapot gaat, er zijn mensen die ze ombouwen.

oke duidelijk,, thx
 
Januari is bij mij altijd beetje klusmaand.
Vandaag de voorkant van de R weer een beetje onder handen genomen.
Voorwiel eruit.
Velg en schijven grondig gereinigd en na het drogen de velg en spaken in de Turtle Wax gezet. Hiermee hoop ik dat remstof minder grip heeft en dat ik ze dan makkelijker kan reinigen.

De remklauwen zijn er dus ook af geweest en de remblokken gereinigd en lichtjes opgeschuurd. Ook de groefjes natuurlijk even leeg gehaald.
Daarna voorwiel weer gemonteerd en de wiellagers voorzien van wat kogellagervet.

Alles weer met het juiste aandraaimoment vast gezet en nu staat ook de voorkant er weer netjes bij qua remmerij.
Minimale dikte van de schijven is nog lang niet in zicht, dus dat scheelt ook weer in de portemonnee.
 
heb ik toch wat vraagjes:

de kleppen worden door vulplaatjes gesteld, maar hoef vaak moet er wat aan gepast worden ?
dan alleen meten ?? .
Als ik mij er ook iets tegenaan mag bemoeien... ;)

Heb een DOHC RT staan, en daar zijn bij 55.000 km voor de eerste keer 2 kleppen weer op de juiste speling gesteld.
Heb hier ook een DOHC GSA staan, en daar zijn bij 36.700 km toevallig ook 2 van de 8 kleppen iets nagesteld met dus die halfbolvormige vul 'plaatjes'

M.a.w., ook daar kun je dus weer nix van zeggen, van die interval... ;)

Maar een feit is, dat je echt niet bij elke beurt de boel hoeft na te stellen.
Vaak is het van : klepdeksel er af, controle, klepdeksel er gauw weer op... ;)

En idd, een fijn blok.

Heb de R80, de R1100, de R1150, de 'hexhead' R1200, en de DOHC-1200 boxer gehad, of nog staan, en stiekem vind ik het wel een heel prettig blok.


Hier de plaatjes bij de nastelpraatjes : klik !
 
Laatst bewerkt:
V E R K O C H T

Binnenkort in de verkoop:

Voor- en achterwiel van een R1200S of HP2 sport
Zwart glanzend, met enige gebruikssporen door ietwat onhandig banden vervangen.
Lagers zijn goed, banden gebruikt maar nog niet op. 120/70-17 en 180/55-17 Bridgestone T30
Wielen hebben +/- 58 miljoen omwentelingen gedraaid :+
ZONDER schijven!
Eventueel ook de voorvorkdelen te koop.

Deze wielen passen ook zuigend in de R1200R.

Reden: ombouw naar zijspan.


36 31 7 692 256
full


36 31 7 692 260
full
 
Laatst bewerkt:
Als ik mij er ook iets tegenaan mag bemoeien... ;)

Heb een DOHC RT staan, en daar zijn bij 55.000 km voor de eerste keer 2 kleppen weer op de juiste speling gesteld.
Heb hier ook een DOHC GSA staan, en daar zijn bij 36.700 km toevallig ook 2 van de 8 kleppen iets nagesteld met dus die halfbolvormige vul 'plaatjes'

M.a.w., ook daar kun je dus weer nix van zeggen, van die interval... ;)

Maar een feit is, dat je echt niet bij elke beurt de boel hoeft na te stellen.
Vaak is het van : klepdeksel er af, controle, klepdeksel er gauw weer op... ;)

En idd, een fijn blok.

Heb de R80, de R1100, de R1150, de 'hexhead' R1200, en de DOHC-1200 boxer gehad, of nog staan, en stiekem vind ik het wel een heel prettig blok.


Hier de plaatjes bij de nastelpraatjes : klik !


thx, voor de info ,, dat is ook geen rocket science om ze te vervangen
 
Dag allemaal,

Ik ben na jaar 21 GS rijden (1100/1150/1200/1200DOHC) sinds kort ook in het bezit van een 2013 R1200R (90 jaar uitvoering) en heb dit Forum natuurlijk doorplozen met zinvolle bijdragen.
Ik was op zich erg tevreden met mijn 1200GS DOHC (modeljaar 2011), maar ik wilde nu eens wat anders en had al langer mijn zinnen gezet op zo'n DOHC R1200R vanwege de tijdloze klassieke looks.

Wat mij opviel is dat bij mijn type (6-2013) het brandstof meetlint ontbreekt. Ik dacht eerst aan een defect, maar het schijnt dat vanaf 3-2013 dit meetlint niet meer gemonteerd wordt. ik zie ook geen motortemperatuur trouwens. Ik weet niet of dit ook normaal is voor deze latere uitvoering, maar ik heb garantie (pas 3 weken in bezit).

Verder nog niet echt veel mee gereden, maar vond hem direct prima rijden. Iets lichter sturend dan een GS en ook gek genoeg wat stiller.

Er zit nu een Airflow windscherm van Givi op, maar dat ga ik binnenkort vervangen voor een originele sportruit. Dat vind ik veel mooier. Met de GS'en heb ik zo'n 300.00 km gereden en nu is er een nieuwe tijd aangebroken voor de R.

Met een GS rijdt je niet uniek meer, maar net een R wel. Een echte tijdloze klassieker en ook nog eens goed sturend.
In ieder geval hoop ik mijn ervaringen (en eventueel mindere) hier af en toe neer te zetten, alhoewel ik wel zie dat inmiddels de rek van dit Forum eruit begint te raken ten opzichte van de voorgaande edities, maar wie weet :-)

GRTZ GeRard
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Ik ben na jaar 21 GS rijden (1100/1150/1200/1200DOHC) sinds kort ook in het bezit van een 2013 R1200R (90 jaar uitvoering) en heb dit Forum natuurlijk doorplozen met zinvolle bijdragen.
Ik was op zich erg tevreden met mijn 1200GS DOHC (modeljaar 2011), maar ik wilde nu eens wat anders en had al langer mijn zinnen gezet op zo'n DOHC R1200R vanwege de tijdloze klassieke looks.

Wat mij opviel is dat bij mijn type (6-2013) het brandstof meetlint ontbreekt. Ik dacht eerst aan een defect, maar het schijnt dat vanaf 3-2013 dit meetlint niet meer gemonteerd wordt. ik zie ook geen motortemperatuur trouwens. Ik weet niet of dit ook normaal is voor deze latere uitvoering, maar ik heb garantie (pas 3 weken in bezit).


GRTZ GeRard

Heb je wel een boardcomputer? Volgens mij hebben de uitvoeringen zonder BC geen meetlint.

Roelof.
 
Jazeker Roelof, maar wat ik wel kan zien is gemiddeld verbruik, actueel verbruik, buitentemperatuur klok, ESA instellingen, trip/totaal standen, maar geen balkjes met brandstof niveau en motor temperatuur.
Op Realoem BMW via onderstaande link zie je ook dat een bepaalde brandstofpomp na 02-2013 niet meer gebruikt wordt en ook het meetlint dat nog wel afgebeeld staat met een lichtgrijze 8 is dus vervallen.
RealOEM.com - Online BMW Onderdelen Catalogus

Voor mij was het nieuw trouwens. Hebben andere latere oliegekoelde exemplaren bezitters na )3-2013 dit ook? Ik ben benieuwd.

GRTZ GeRard
 
Laatst bewerkt:
Welkom Gerard,

Wat je al aangaf: De rek is er hier soms een beetje uit.
Ik verwacht dat de komende jaren toch wel weer wat meer mensen dit topic gaan bezoeken, omdat in de 2de hands markt de R1200R nu toch wat vaker van eigenaar gaat wisselen en dan komen vanzelf de vragen...

Ik rijd een R1200R van 2007, dus kan ik je niet echt helpen met je vraag.
Bij mijn R was de BC nog een extra optie en dan waren sommige zaken gewoon niet zichtbaar op je dashboard. Welke weet ik niet exact meer.

Veel plezier met je R1200R90. Leuk dat je na de GS toch de stap heb gemaakt naar iets meer exclusiefs :+

groetjes,
Ted
 
Bedankt Ted, exclusiever is die R1200R zeker. Met een GS rij je zeker niet meer uniek (in Europa). Vandaag nog een stukje wezen rijden, maar tot nu toe zeer tevreden met de overstap en qua model vind ik de R mooier dan de GS alhoewel deze ook niet slecht rijdt. Anders had ik er niet 21 jaar voor gekozen.

GRTZ GeRard
 
Jazeker Roelof, maar wat ik wel kan zien is gemiddeld verbruik, actueel verbruik, buitentemperatuur klok, ESA instellingen, trip/totaal standen, maar geen balkjes met brandstof niveau en motor temperatuur.
Op Realoem BMW via onderstaande link zie je ook dat een bepaalde brandstofpomp na 02-2013 niet meer gebruikt wordt en ook het meetlint dat nog wel afgebeeld staat met een lichtgrijze 8 is dus vervallen.
RealOEM.com - Online BMW Onderdelen Catalogus

Voor mij was het nieuw trouwens. Hebben andere latere oliegekoelde exemplaren bezitters na )3-2013 dit ook? Ik ben benieuwd.

GRTZ GeRard

Ik had een R1200R classic gebouwd in november 2011 en die had dus het meetlint...

Na een gesprek met de directeur van BMW Motorrad Nederland, die ik toevallig ontmoette, is een vervanging van het meetlint onder coulance uitgevoerd, maar niet zonder moeite...

Ik wist overigens niet dat later het meetlint is vervangen door een ander systeem.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan