KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Hier ook een nieuwe eigenaar :] Mijn derde KTM op rij... van de 990 Superduke via een 1190 Adventure weer terug naar de SD GT. Combineert perfect de voordelen van de voorgaande machines :)

990 SD, geweldige stuurfiets, karakter, enigzins behelpen met bagage
full


1190 Adventure, pakezel, comfortabel, rationele keuze
full


1290 SD GT Best of both worlds :)
MijnKTM-2.jpg
 
motor staat altijd in een grote werkplaats waar het altijd min 12 graden is.
gisteren ff naar 2 maanden starten met gewoon standaard accu en niks geen probleem.
ff klein rondje gedaan 1e keer in het nieuwe jaar.
wel koud 6 graden maar wel weer ff lekker. :}
nu vanmiddag geprobeerd de duke aan te krijgen maar nu lukte het bij mij niet na diverse startpogingen.
baal baal.
net ff terug hier gekeken en morgen nog maar eens proberen.
nu hopen dat het droog is .
baal er wel van , vorige keer na bijna 2 maanden lopen en starten en nu 2 weken verder en er geen zin in hebben :(
 
Nog niets gehoord van mijn dealer, maar dat komt goed. Ik rijd de komende weken wel een keer langs voor een nieuwe rempomp.
 
Kan me goed voorstellen dat die Brembo remcilinder op heel veel merken gebruikt is, zal vast niet alleen bij KTM zijn.

Weet iemand wat het typenummer van die Brembo rempomp is?
 
Ik was voor woonwerk op zoek naar een dikke adventure machine.
R1200GS Rallye getest (super), Africa Twin getest (alsof ik er al jaren mee reed), en omdat de super adventure nog niet beschikbaar was voor een test, gisteren de superduke GT.
Holy crap! Als enige zou de SD GT echt 'n motor zijn voor me, geen louter vervoermiddel.
Is het ding leefbaar voor dagelijkse snelweg / filefilterritten?
 
Ik was voor woonwerk op zoek naar een dikke adventure machine.
R1200GS Rallye getest (super), Africa Twin getest (alsof ik er al jaren mee reed), en omdat de super adventure nog niet beschikbaar was voor een test, gisteren de superduke GT.
Holy crap! Als enige zou de SD GT echt 'n motor zijn voor me, geen louter vervoermiddel.
Is het ding leefbaar voor dagelijkse snelweg / filefilterritten?
Ik zou niet weten waarom niet :)
 
Ik was voor woonwerk op zoek naar een dikke adventure machine.
R1200GS Rallye getest (super), Africa Twin getest (alsof ik er al jaren mee reed), en omdat de super adventure nog niet beschikbaar was voor een test, gisteren de superduke GT.
Holy crap! Als enige zou de SD GT echt 'n motor zijn voor me, geen louter vervoermiddel.
Is het ding leefbaar voor dagelijkse snelweg / filefilterritten?
Hallo Hubertje :W vroeg me al af of en wanneer je je hier ging melden ;)

Wat je beschrijft gaat allemaal prima met de SDGT :Y

Hooguit even rekening mee houden dat de achterzijde met zijkoffers (als je die neemt) breder is dan het stuur. Sowieso is de SDGT handzamer dan een (Super) Adventure, zeker in de file. De windbescherming is ietsje minder dan bij zo'n Adventure, maar dat heeft de meesten hiero er nog niet van weerhouden om er dagetappes van om en nabij 1000 km mee te rijden. En een paar pagina's terug is het één en ander geschreven over de praktische eigenschappen.

Nadeeltje is er ook: je wilt niet meer stoppen met rijden, en dat kan onhandig zijn als je afspraken hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik was voor woonwerk op zoek naar een dikke adventure machine.
R1200GS Rallye getest (super), Africa Twin getest (alsof ik er al jaren mee reed), en omdat de super adventure nog niet beschikbaar was voor een test, gisteren de superduke GT.
Holy crap! Als enige zou de SD GT echt 'n motor zijn voor me, geen louter vervoermiddel.
Is het ding leefbaar voor dagelijkse snelweg / filefilterritten?

Hoogte en overzicht zijn minder dan bij een allroad.

De spiegels zitten meer op de hoogte van autospiegels. Per saldo is een allroad een betere woonwerkmotor.
 
Hoogte en overzicht zijn minder dan bij een allroad.

De spiegels zitten meer op de hoogte van autospiegels. Per saldo is een allroad een betere woonwerkmotor.

Dat moet je me uitleggen want ik zie dit niet. Waarom zou een allroad een betere woonwerkmotor zijn? Als je werkt in de polder en je over modderpaden moet, dan begrijp ik het. Mijn buurman op zijn Pan European doet uitsluitend woon-werk (jammer). Al jaren. En een Pan is géén beste allroad.

En wat die spiegels betreft, niet echt een probleem, maar het kan eventueel zoals hieronder.
KTM-spiegel.png
 
Dat moet je me uitleggen want ik zie dit niet. Waarom zou een allroad een betere woonwerkmotor zijn? Als je werkt in de polder en je over modderpaden moet, dan begrijp ik het. Mijn buurman op zijn Pan European doet uitsluitend woon-werk (jammer). Al jaren. En een Pan is géén beste allroad.

En wat die spiegels betreft, niet echt een probleem, maar het kan eventueel zoals hieronder.
[afbeelding]

Wat moet ik uitleggen dan?

Het staat er toch al?

Als je hoger zit heb je een beter overzicht over de auto's.

En door de hoogte van een allroad ga je met de spiegels vrijwel altijd over de spiegels van auto's heen (tenzij bestelbussen), en dat is ook een voordeel als je in de file tussen auto's door wilt rijden.

Ken persoonlijk iemand die zijn SD GT ook om die reden verkocht heeft. Hij reed liever met zijn Adventure 1290R door de files heen. Had beide gelijktijdig in bezit.

Ik zeg nergens dat je om die reden geen SD GT moet kopen voor woonwerk verkeer. Maar een allroad is een fijnere woonwerkmotor dan een SD GT. Is gewoon een feit..
 
Laatst bewerkt:
Wat moet ik uitleggen dan?

Het staat er toch al?

Als je hoger zit heb je een beter overzicht over de auto's.

En door de hoogte van een allroad ga je met de spiegels vrijwel altijd over de spiegels van auto's heen (tenzij bestelbussen), en dat is ook een voordeel als je in de file tussen auto's door wilt rijden.

Ken persoonlijk iemand die zijn SD GT ook om die reden verkocht heeft. Hij reed liever met zijn Adventure 1290R door de files heen. Had beide gelijktijdig in bezit.

Ik zeg nergens dat je om die reden geen SD GT moet kopen voor woonwerk verkeer. Maar een allroad is een fijnere woonwerkmotor dan een SD GT. Is gewoon een feit..
Nee, dat is een mening ;)

Los daarvan, waarom zou je een motor uitzoeken op hoe goed je door een file kunt rijden? Daar ga je toch geen 20K aan uitgeven? Een motor kies je uit op looks, emotie, beleving, handling en dan pas het praktisch nut. Anders ga je maar met de trein ofzo, dan heb je ook geen file :+
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is een mening ;)

Los daarvan, waarom zou je een motor uitzoeken op hoe goed je door een file kunt rijden? Daar ga je toch geen 20K aan uitgeven? Een motor kies je uit op looks, emotie, beleving, handling en dan pas het praktisch nut. Anders ga je maar met de trein ofzo, dan heb je ook geen file :+
Helemaal mee eens, behalve met die trein: een trein is een file, weliswaar een rijdende, maar toch... :+
 
Hallo Hubertje :W vroeg me al af of en wanneer je je hier ging melden ;)

Jah.. Ik doe liever m'n huiswerk goed. Haha.
't Is een vrij groot commitment toch, een dergelijk bedrag. Moet ook gewoon betrouwbaar zijn en goed zitten om alle dagen door weer en wind mee te karren.

Al eh.. Verhitte reacties hier.

Daar ga je toch geen 20K aan uitgeven? Een motor kies je uit op looks, emotie, beleving, handling en dan pas het praktisch nut.

Motoren voor de looks, emotie, handling heb ik al staan. Ik zoek iets met bagagecapaciteit, goede lichten, moderne elektronica, verwarmde handvatten en comfort, dat me helpt vlot door de regen te komen zonder mezelf te vervloeken. Mijn tenere met koffers was op dat vlak super handig, die reed ik bij regen offroad naar 't werk. Nu is het echter 75 km (enkel) soms stilstaande autostrade. De GT ontbreekt de passie niet, maar ik vraag me af of dat karakter in de winter op termijn niet eerder op de zenuwen werkt...
Dat én ketting zonder middenbok.

(In de zomer zou ik met plezier alle dagen op m'n 749S naar't werk snorren, als dat subframe laptops en werkkleding kon dragen.)
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is een mening ;)

Los daarvan, waarom zou je een motor uitzoeken op hoe goed je door een file kunt rijden? Daar ga je toch geen 20K aan uitgeven? Een motor kies je uit op looks, emotie, beleving, handling en dan pas het praktisch nut. Anders ga je maar met de trein ofzo, dan heb je ook geen file :+

Het is een feit dat de Adventure (en zeker de R) meer overzicht biedt
Het is een feit dat de Adventure (en zeker de R) minder last heeft van spiegels van auto's, door zijn hoger geplaatste eigen spiegels.

Dat maakt dat hij meer geschikt is om tussen de file door te rijden.

Je weerlegt enkel mijn stelling dat het een feit is. Zonder argumenten. Altijd jammer zo'n inhoudsloze reply.

En met ' los daarvan', dat is pas een mening :)
De meeste mensen kopen een motor voor al hun ritten. Als daarvan 80% woonwerk is, waarom zou je daar geen rekening mee houden? En waarom zou dat niet de motor van 20K mogen zijn? Bedragen zijn relatief ook. Voor jou veel, voor andere weinig.

Voor mij stopt het hier trouwens. Ieder zijn ' mening'. ;)
 
Het is een feit dat de Adventure (en zeker de R) meer overzicht biedt
Het is een feit dat de Adventure (en zeker de R) minder last heeft van spiegels van auto's, door zijn hoger geplaatste eigen spiegels.

Heb even gegoogled maar ik kan nergens de hoogte van al die spiegels vinden. Ze staan ook niet op de site van KTM. Ik heb dus een detective ingeschakeld, want voordat ik accoord ga wil ik graag harde bewijzen hebben. Hij (het is een hij) gaat ook op zoek naar de definitie van "overzicht". Want ik heb sinds het moment dat ik motor ben gaan rijden (1974) nog nooit een gebrek aan overzicht ervaren. Maar ik geef volmondig toe: als je gaat staan op die steppies (dat hoort op een allroad), dan heb je zeeën van overzicht.

En nog even over die spiegels, dat geldt helaas niet voor mijn SDGT aangezien ik er andere op gezet heb. Nee, niet omdat de spiegels van auto's me in de weg zaten in de file, maar omdat ik die standaarddingen in praktisch alle gevallen gewoon lelijk vind (eigenlijk is dit meer een feit). En mijn nieuwe CNC gefreesde spiegels trillen ook vrijwel niet. Een prettige bijkomstigheid. Ook een feit, trouwens. Want dat kan ik demonstreren.

Nu nog even afwachten waar mijn detective mee komt.

_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan