Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Mooie kleur toch? :+

lekker druk geweest met kloten...
Remklauw teruggezet met nieuwe rvs zuigertjes, rubbertjes en wat nog. Tijdens het ontluchten bleef er telkens wat lucht ontsnappen dus ik zet dat ontluchtingsboutje wat strakker en... pats. die ging er vandoor. De ene helft dan. De ander helft zit er nog in. Maar er zijn geen luchtbellen meer... :|

Volgende dag uitlaten er weer op, starten, kijken of het lekker remt kom ik erachter dat de koppeling niet meer goed ontkoppelt. Bij het inhouden van de koppelingshendel en met de achterrem remmen viel de motor gewoon uit.

Alles nagegaan (van koppelingshendel, motorblok links naar koppelingshuis)... waren de koppelingsplaten aan elkaar geplakt. Die kon je als één geheel zo eruit schuiven. Tja, volgens bronnen po het internet had ik dat ook met een warme motor los kunnen krijgen, maargoed... weer boutjes erin draaien en... pats

zonder kracht te zetten ging ook die ervan door &#$^!@3

boutje eruit geboord, nieuwe erin gezet. Dit was echter niet zo'n 'bijzonder' boutje. Die in het koppelingshuis moeten hebben zo'n ring erin die je er niet uit kan halen. Nu deze toch al vernaggeld was heb ik het gaatje iets groter geboord zodat een normaal boutje gebruikt kon worden met hetzelfde ringetje.

Alles weer in elkaar gezet en nu loopt het weer als vanoudst. Ondertussen was het alweer donker en had ik geen zin meer in een proefritje. TJA

alleen nog de toeterknop fixen want als ik wat gas geef dan vindt ie het nodig om uit zichzelf te toeteren...

full

full

full
 
Mooie remklauw geworden hoor!
Maar nu pas weer te ontluchten als je het ontluchtnippeltje eruit gaat links tappen?
Je hebt een andere motor waarbij je dat ook een speciale manier moet doen toch?
Kan dat ook met de Z1000 klauw?
 
Leuk geschreven kawakarel! En zo herkenbaar... Altijd bij het laatste of een na laatste boutje dat je aan het aandraaien ben, is het moment dat het schroefdraad de geest geeft. Maar fijn dat het weer gefixt is (grotendeels)
 
mooi prijsje voor een complete set!

ik weet niet precies wat de speciale manier is die je bedoeld. ga het gewoon eruit boren met een klein gaatje en dan met schroevendraaier proberen los te draaien... zien wel.
En anders gaat die remklauw gewoon weer los, ondertussen zo vaak gedaan dat dat piece-of-cake is.

en het was inderdaad laatste boutje - typisch - :+

trouwens, voor de Z900RS liefhebbers, dat 4-4 setje uitlaten is te koop...voor een schamele 2400 dollars
35200_01.jpg

maar ziet er wel gaaf uit! als je dan toch geld wil uitgeven....!
 
Ja heel gaaf. :Y
Dat 4-4 uitlaatsetje is gewoon van de einddempers gemaakt die jij op jouw z1000 hebt hoor. ;)
Wel met smaak gedaan, met gebruikmaking van originele Kawa-delen.
 
35200_06.jpg

ziet er toch net iets anders uit hoor... IETSJES

er zijn ook doremi racepijpjes voor de z1/900/1000 met dezelfde prijs, weet niet precies wat er anders is dan de chromenpijpjes
 
[afbeelding]
ziet er toch net iets anders uit hoor... IETSJES

er zijn ook doremi racepijpjes voor de z1/900/1000 met dezelfde prijs, weet niet precies wat er anders is dan de chromenpijpjes

Niets ori Kawa aan die Doremi pijpen hoor. De chromen zijn zo geconstrueerd dat ze de 3 verschillende types kunnen vervangen (qua demper). De zwarte hebben racedempers en liggen een stuk hoger. Er worden er een stuk minder van gemaakt dan de chrome uitvoering en daarom zijn ze duurder. Kwestie van de mallen terugverdienen..
 
Weet iemand van jullie wat het benzine niveau moet zijn in de vlotterbakjes van een z1000j (BS34 CV carbs)
Ik heb een opstelling gemaakt met transparante benzine slangetjes om dit af te kunnen lezen, maar het juiste niveau schijnt best nauwkeurig te komen...
 
Tja vind dat zwarte ook wel wat hebben, maar met 1500 euro verschil is de keuze wat mij betreft snel gemaakt - dan ben ik duidelijk de markt er niet voor.

@Bas, vlotterhoogte voor die carbs zijn 18.6mm
 
Tja vind dat zwarte ook wel wat hebben, maar met 1500 euro verschil is de keuze wat mij betreft snel gemaakt - dan ben ik duidelijk de markt er niet voor.

@Bas, vlotterhoogte voor die carbs zijn 18.6mm
Gelijk heb je, €1500 is een smak geld.

18,6mm vlotterhoogte, dank je, maar deze meet je onderste boven ten opzichte van de vlotterbak zitting. En de vlotters hebben wat speling als je meet. Nu heb ik dus de andere opstelling om het brandstofniveau te meten met de doorzichtige slangetjes. Mijn ervaring is dat dit een stuk nauwkeuriger werkt. Maar dan meet je het verschil tussen het brandstofpijl in de slangetjes en de bovenzijde van je vlotterbak als ik me niet vergis... Enig idee wat dat moet zijn?
 
Ah sorry dat was inderdaad niet wat je vroeg :+

volgens het boek staat er 1-3mm vanaf de onderkant van het carbhuis... dus super nauwkeurig moet dat zijn

maar als dat dus niet klopt moet je weer naar je vlotterhoogte kijken... Welke zojuist gegeven is :t
 
Ah sorry dat was inderdaad niet wat je vroeg :+

volgens het boek staat er 1-3mm vanaf de onderkant van het carbhuis... dus super nauwkeurig moet dat zijn

maar als dat dus niet klopt moet je weer naar je vlotterhoogte kijken... Welke zojuist gegeven is :t
Top! Goed boek! Op het grote WEB kon ik dit niet terug vinden en het werkplaats handboek van mij zegt alleen iets over de VM26ss carbs...
Dan stel ik ze in op 2mm, lijkt me een mooi gemiddelde.
Bedankt KawaKarel!
 
En gelukt?

Vandaag was het mooi weer -wel fris- maar mooi.
full


Dus aan de slag, even kijken wat er met de toeter aan de hand is en dan wellicht rondje rijden. Stuurschakelaar opengemaakt, zat allemaal lekker vast. Dus contactspray erbij gepakt en schoongeschrobt. Zitten er opeens 3 draadjes wel wat los, die horen natuurlijk op de hazardswitch-printplaat te zitten...
full

full


Nou alles zat zo strak als maar kon dus even de motor verplaatst naar onder het afdakje, dichtbij een tafel... Koplamp los om de kabel wat ruimte te geven, kom je dit tegen:

Ohja, dat was met de vakantie gebeurd, aangereden en op het knipperlicht terecht gekomen. Geen wonder dat het zo scheef staat.
full

full

En zo hoort het eruit te zien
full



Maargoed, dat was het probleem niet. Zoek ik die kabel op, schijnt die helemaal niet in het koplamphuis te zitten. Daar gaan slechts een dikke kabel heen voor de lampjes in het dashboard en voor de aan/uit schakelaar. En voor de koplamp en knipperlichten. De kabels voor de schakelaar gaan gewoon naar de hoofdboom... onder de tank.

Nou in dat geval maar het stuur tegen de stuuraanslag gezet zodat er zoveel mogelijk kabel strak kan staan, met beetje lomp geweld de kabel er zodanig uitgetrokken dat ik er bij kon.

Wezen solderen... eerste keer dat ik het er weer in probeerde te duwen in de stuurschakelaar ging ie al los.

Weer solderen... iets minder bruusk het erin proppen en jawel, alles kon weer dicht.

full


toeter testen, doet het
knipperlichten, doen het
hazardlights, doen het
algemeen licht aan...doet het... maar waarom gaan de knipperlichten opeens uit?

En als ik de fitting van de H4 eraf haal gaan de knipperlichten weer aan?
En het achterlicht knippert enigszins ook mee?
En als ik de Stop Engine switch op uit zet, gaat het knipperlicht het beter doen?...

Oh wat leuk, een massaprobleem.

Alles in het koplamphuis maar nagegaan, fitting van de H4 gecontroleerd, schema's opgezocht ditjes en datjes. Alles schoongemaakt maar niets mocht baten.

Zegt pa 'wellicht is een van je dashboard lampjes kapot, als dan een draadje doorverbonden wordt in dat lampje trekt ie alleen maar meer stroom'.
Dat is makkelijk te controleren, want dan haal je de grootste stekker los in het koplamphuis, vierkant en die met 9 draden erin.
Maar nee, dat was het ook niet.

Moet dan toch helaas de tank eraf en die hele boom nagaan.

Ondertussen alweer pikdonker dus...

lekker gereden :+
 
Ja, dit is inderdaad zo'n klusje waar je niet op zit te wachten. Je gaat het zeker oplossen, maar kan wel een zoektocht zijn. ik heb ooit lang gezocht naar iets vergelijkbaars bij mijn Gilera. Het bleek kortsluiting te zijn in een knipperlichtlampje. Heel vaag. Het zou in jpuw geval zo kunnen zijn dat de knipperlichten zelf geen goede massa maken, maar dat de stroom via een van de draden van de H4 lamp (als deze uit is) terugloopt naar massa. Dat merk je niet aan de lamp, want de stroom die door de knippers loopt is daar te laag voor (het zaakje staat in feite in serie), dus de koplamp gaat niet branden/knipperen op die 21 W, of de knipperpuls is te kort om de dikke gloeidraad op te laten gloeien. De geleiding van de koplamp is hier wel hoog genoeg voor. Voor testen zou ik de knipperautomaat even omzeilen door 'm kort te sluiten, dan kun je die uitsluiten. De beruchte plaats voor kabelbreuk is waar de kabelboom knikt bij sturen net links tussen tank en frame. Die van mij heeft daar ook een keer een gebroken draad gehad. Heel veel succes met het vinden en fixen van die probleem. Ik hoop dat het geen zoektocht van een dag gaat worden...
 
~
En gelukt?

Eerste ronde gedaan... Niveau staat veel te laag, daar mag nog wel een mm of 2-3 bij! Nu eerst alle vlotters op 18,6mm gezet (ongeveer het gemiddelde van de linker- en de rechterzijde van de vlotter)
Vanavond maar eens kijken wat er gaat gebeuren als de kamers weer vollopen.

Wat een K-werk dat Electra! Is de ene weer goed, dan zit er een breuk in de andere. Dat is de rede dat ik een paar jaar terug alles opnieuw heb aangelegd. Hoop draadjes met heel veel verschillende kleurtjes, weinig verstand van Electra, maar wel met een schema die bijna klopte...
Heel veel succes!
 
Wat ook altijd werkt voor een massaprobleem waarvan je weet niet waar je het moet zoeken:
Pak een lange geïsoleerde draad, trip één kant en schroef 'm ergens aan het frame / minpool van de accu, zodat je zeker weet dat het massacontact maakt. Ga vervolgens met het andere einde contact maken met het gedeelte waaraan te twijfelt of het wel contact maakt met de massa via de origineel daar voor aangebrachte kabel of de metaalgeleiding van het frame. Als het dan op een gegeven moment wel werkt heb je het euvel gevonden. Daarna de kabel via de oude 'doortrekken' door de kabelboom, en als dat niet lukt gewoon een extra parallel aanleggen....
Zelf heb ik miet mijn Z ook een probleempje gehad wb kabelbreuk naar een knipperlicht. Bleek in het gedeelte te zitten wat ik gisteren noemde. Doordat het uitvallen van het lampie afhankelijk was van de stand van het stuur had ik het vrij snel gevonden ...
 
Laatst bewerkt:
Yes! De Zed rijd weer!
En de marving uitlaat geeft wel een mooi geluid, een stuk beter dan wat ik had... Lekker donker, ietsje rustiger en iets sportiever. *O*
Nog even in het donker een kiekje gemaakt, beetje wazig helaas. -O-
full
 
Nieuwe (replica) kabelboom kost niet de hele wereld en geeft een hoop rust de komende jaren :Y
En gelijk heb je! Ik zou ook niet nog eens zelf een kabelboom maken... En bij een nieuwe boom zijn de stekkers dan ook weer nieuw, de draden weer flexibel en ben je minder zenuwachtig wanneer er weer iets laat afweten. En het scheelt nog al wat werk!
 
@Bas zit je nou de buurt wakker te bléren met die pijp?

Tja, 180 euries - dan ga ik wel even kijken of ik wat kan vinden in die bende. En als de oude kabelboom er toch uit moet... :-)

Een naked Z :o
full


Dit ziet eruit als een zooitje, maar het werkt wel allemaal naar behoren...
full


Morgen maar eens hier het probleem zoeken, bij de kabels voor de twee schakelaars...
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan