Vastgeroeste & afgesleten uitlaatmoer verwijderen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ben momenteel bezig mijn uitlaatsysteem te vervangen, helaas een kleine tegenslag: 1 van de moertjes waar de uitlaatbuis mee aan de cilinder vastzit is zo gaan roesten dat ik hem niet meer loskrijg.
De buitenste laag van de moer brokkelde er vanaf en wat over is, is een moer waar niets meer op pakt. Door de beperkte ruimte (is de achterste van de 2 moeren) kan ik er ook eigenlijk alleen een dopsleutel opzetten.
Ben er 2 uur mee bezig geweest zonder succes. Nu royaal ingesmeerd met ACF-50 en morgen maar opnieuw proberen, maar ik sta open voor handige suggesties om het los te krijgen.


IMG_0057.jpg
 
Ben momenteel bezig mijn uitlaatsysteem te vervangen, helaas een kleine tegenslag: 1 van de moertjes waar de uitlaatbuis mee aan de cilinder vastzit is zo gaan roesten dat ik hem niet meer loskrijg.
De buitenste laag van de moer brokkelde er vanaf en wat over is, is een moer waar niets meer op pakt. Door de beperkte ruimte (is de achterste van de 2 moeren) kan ik er ook eigenlijk alleen een dopsleutel opzetten.
Ben er 2 uur mee bezig geweest zonder succes. Nu royaal ingesmeerd met ACF-50 en morgen maar opnieuw proberen, maar ik sta open voor handige suggesties om het los te krijgen.


[afbeelding]


Wat doe jij toch steeds met die Guzzi van jou?

Imal erop spuiten, warm stoken, Dremel erop en doorslijpen. Allemaal mogelijk
 
Pas iig op dat je tapeind niet afbreekt. Zou die overigens ook vervangen zoals ie er nu uit ziet.

Indien er ruimte is kun je er een grotere moer overheen leggen en deze met een paar puntjes vast lassen.
 
Ja inderdaad, niet echt zin om die tap uit te moeten boren, ook omdat er geen boor past dus dan zou ik eerst de uitlaatbuis weg moeten slijpen.

Lassen gaat hem niet worden daar ik geen lasapparaat heb. Daarbij kan ik ook niet lassen.
 
Wat is dat, dop 10?
Dop 8 met een verlengstuk(eventueel verlengen met een ander verlengstukje), en de moer even goed smeer geven (met beleid) met een goeie grote hamer :Y
 
Laatst bewerkt:
inspuiten,
warm stoken.
weer inspuiten/ laten schrikken
een tik er op

en dan met een griptang losdraaien.
mocht dit niet lukken met een kleine beitel,schroevendraaier de moer los tikken
 
Was een drama. Zelfs de moer horizontaal doorslijpen werkte niet, was één samengefuseerde massa. Uiteindelijk vrijwel de hele moer er afgeslepen (dus met een stuk bout) en vervolgens met een klein schroevendraaiertje en hamer gedurende een uur ofzo de rand van de moer die nog over was er vanaf kunnen tikken. Ben uiteindelijk zo'n 4 uur zoet geweest, wat een frustratie. Heb wel een centimeter meer baard (en overal spierpijn) gekregen toen het er eindelijk afging.

Nu alleen de bout nog verwijderen, maar dat ga ik heel voorzichtig doen ook omdat er een breuklijn inzit. Eerst een paar dagen weken in ACF-50, dan 2 moeren erop en hopelijk gaat dat dan werken.



 
Zo zeg mooi dat het gelukt is..
Die bout ziet er idd niet uit.. hoop niet dat ie breekt tijdens het loshalen..

Misschien is het gelijk beter, mits het past, om er een tapeind uitdraaier op te zetten...
maar dat is een forse dop, ik dacht qua grootte wel iets van drop 22/24 ofzo..

Ik heb er 1 van tengtools.. had toen in een 50cc bromsnor (uiteraard) een afgebroken m6 tapeind (omdat die *@#! italianen chinezen zonodig verchroomd staal in een alu kop moesten monteren en te beroerd waren om een vorm van anti invreet vet toe te passen) welke ik dus met zo'n tapeind verwijderaar heb kunnen uitdraaien.. de griptang had echt 0 grip meer op de bout.... hier een foto van een HBM setje.. Zal elkaar niet veel ontlopen gok ik. Dit is een van de betere soorten gereedschap om een tapeind uit te draaien..

En ik zou het flink heet stoken alvorens uit te draaien.. de kans dat je met dit verroeste boutje verschut gaat is behoorlijk groot.

hbm-034-13.jpg-1920x1080-3a70b37c8d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb even een flashback naar het moment dat ik mijn uitlaat eraf haalde... Tapeind brak helaas af en loshalen met twee moertjes lukte niet. Heb er uiteindelijk een moer op moeten lassen, en op de moer een dop vastgelast, toen pas ging die eraf |( Overigens m'n buurmans werk, ik had destijds nog geen lasapparaat. Wel eentje aangeschaft na dit incident, altijd goed om eentje is huis te hebben.

iVr0fhm.jpg
 
Ja; een moer oplassen is ook een zeer goed methode; door het lassen komt er ineens een enorme hoeveelheid hitte in een zeer korte tijd in de bout; dan wil hij vaak ook wel loskomen. Maar TS gaf eerder aan geen lasapparaat te hebben ;(
 
Laatst bewerkt:
Karakterfietsje,...


Ik heb zelf ook zo,n ding maar die van jou is toch wel erg heet geworden door dat eerder mankement lijkt me, wat ziet dat eruit man bij de jouwe
 
Terug
Bovenaan Onderaan