Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?

Welke band rijd jij?

  • - Avon

    Stemmen: 3 1,6%
  • - Bridgestone

    Stemmen: 14 7,6%
  • - Continental

    Stemmen: 22 11,9%
  • - Dunlop

    Stemmen: 12 6,5%
  • - Heidenau

    Stemmen: 38 20,5%
  • - Metzeler

    Stemmen: 19 10,3%
  • - Michelin

    Stemmen: 56 30,3%
  • - Pirelli

    Stemmen: 21 11,4%

  • Totaal aantal stemmers
    185
Even een update:

Op mijn BMW F650 (inmiddels verkocht) had ik k60's. (F650 heeft de 130-achterband, de breedste zonder middenstreep, die middenstreep zijn er pas vanaf de 140). Achterband na 5000km bijna profielloos, voorband nog goed. Rijdt goed met lage en hoge bandenspanning. Wel een beetje luidruchtig. Grip overal geweldig, ook met nat weer. Scraping pegs was redelijk makkelijk en de banden geven heel goed aan hoever je kunt gaan.

Heidenau K60
+ Ontzettend goede grip zowel on- als offroad, droog of nat
+ Trekt zich fantastisch door de blubber (voor een band die het zo goed doet op de weg)
+ Fatsoenlijk rijdbaar met hoge en lage bandenspanning.
+ Goede feedback

- Bij mooi weer smelt de band al als je ernaar kijkt
- Luidruchtig met snelwegsnelheden
- Nogmaals: die 130 achterband zonder middenstreep slijt heel hard

Daarna allebei de bandjes vervangen voor Anakee 3, omdat ik teveel onroad reed. Raar genoeg ben ik pas veel gaan offroaden toen ik de Anakee 3s had.

Anakee 3
+ Gaan lang mee, had een dikke 4000 km gereden voor ik de BMW verkocht, en volgens mij gingen ze nog wel een 8000 mee.
+ Verrassend goed offroad, blubber ook alleszins redelijk als je bedenkt waar deze banden voor gemaakt zijn :P Bij een met water verzadigde grond minder prettig :P

- Ontzettend gevoelig voor te lage bandenspanning. Ook off road gewoon lekker opgepompt houden die bandjes.
- Gaf geen goede feedback (voor sommigen is dit een pluspunt).
- Had ook on road minder vertrouwen in deze banden (waarschijnlijk een persoonlijk iets)
- Leken bijna niet op te warmen, zelfs niet in de zomer
 
Even een update:

Op mijn BMW F650 (inmiddels verkocht) had ik k60's. (F650 heeft de 130-achterband, de breedste zonder middenstreep, die middenstreep zijn er pas vanaf de 140). Achterband na 5000km bijna profielloos, voorband nog goed.

Ik rij ook op de 130 brede K60 Scout, maar ik zit regelmatig tegen de 10.000km als ik hem helemaal op rij. In warme omstandigheden gaat het natuurlijk allemaal wat sneller, maar ook dan zit ik ruim boven de 5000.
 
Op de Moto Guzzi na 16500 km de volgende banden laten zetten
full

Het zijn de 4.00-18 K60 M+S SCOUT voor en de 130/80/17 K60 M+S SCOUT achter. Het voorspatbord moest omhoog worden gezet en worden ingekort.
1e ervaring: route gereden in Brabant van de Distelberg naar Liempde over zand paden en modder paden. Ging prima. 1.5 bar druk erin. Goede grip. Terug gereden over asfalt met 1.5 bar. Ging prima.
2e ervaring: Bij endurofun voorjaarsrit gereden door de diepe belgische klei. Ging prima. Geen slippertjes aan de voorzijde. Rij nu met 1,5 bar op asfalt en op klei en zand.
3e ervaring: Met Endurofun in de Vogezen gereden. Via asfaltwegen naar de Vogezen met een druk van 2.2 bar. Op de bospaden met keien en waterlopen met een druk van 1.6 gereden. Ging prima. Geen slippertjes aan de voorzijde.
 
Laatst bewerkt:
3e ervaring: Met Endurofun in de Vogezen gereden. Via asfaltwegen naar de Vogezen met een druk van 2.2 bar. Op de bospaden met keien en waterlopen met een druk van 1.6 gereden. Ging prima. Geen slippertjes aan de voorzijde.
 
Ik rij ook op de 130 brede K60 Scout, maar ik zit regelmatig tegen de 10.000km als ik hem helemaal op rij. In warme omstandigheden gaat het natuurlijk allemaal wat sneller, maar ook dan zit ik ruim boven de 5000.
Het was een warme zomer en ik moest helaas wat meer snelweg rijden ivm met werk dan ik gehoopt had. Ik had misschien nog 250-500km meer eruit kunnen halen maar die paar euro is me dat niet waard :P

Nieuwe ervaring: De Pirelli Scorpion Rally STR (gemonteerd op een 2005 Suzuki V strom 650).

On Road: De beste band die ik tot nu toe gehad heb. Valt heerlijk in de bochten, heeft een hoge speed rating. Voelt qua grip prima, zelfs in de regen en de band maakt na de eerste 50km weinig geluid meer.

Off road: Tot zover goede indrukken. Nog niet heel veel off road kilometers gemaakt. Die wat ik gemaakt heb waren in droge condities op redelijk harde ondergrond. Zachtere/nattere ondergrond ga ik hopelijk binnenkort testen :)

Levensduur: Het rubber is vrij zacht. Tot nu toe een kleine 2700km met de banden gereden. Voor en achter slijt redelijk gelijkmatig, niks van cupping o.i.d. gemerkt. Ik verwacht nog wel een goede 3000km met de set te doen (maar hopelijk meer). Bijgevoegde foto is van vandaag:

Bekijk media item 1327113
EDIT 6-5-2019: Inmiddels op een dikke 5600km met de banden, en ook nu ze niet meer nieuw zijn doen ze het heel behoorlijk off road. Laatst nog door de blubber getrokken :) Verwacht nog een kleine 1500 te kunnen doen met de bandjes.

EDIT2 11-5-2019: De gaten verticale groeven in de blokken zijn weggessleten op de achterband, waardoor dat het nu grote rechthoekige blokken zijn over het midden van de band. Heb ook mijn eerste scare gehad met deze band:
In de regen blokkeerde mijn achterwiel toen ik stevig moest remmen. Ik rijd niet meer zoveel woon werk, dus tot dan toe niks akeligs gemerkt aan de banden. Kan ook aan de weg gelegen hebben (veel vrachtverkeer met zand en grind), aangezien later die dag iemand op een motorscooter onderuit ging op dezelfde weg, zo'n 50 meter verder.

Nog steeds happy met ze, maar ik heb geleerd dat als die groef eruit gesleten is, ik nog wat meer mag anticiperen. Volgend setje worden zeker weer dezelfde :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is de absoluut beste enduro/cross voorband tegenwoordig? Ik ben geinteresserd in iets met veel laterale grip in zachte bodem en die ook in het mid soft terrein ook nog goed presteerd. Slijtage maakt me niet veel uit.
 
Michelin Comp 4 (enduro) of de S12XC (cross) mijn favorieten.
De nieuwste Michelin types (5 / 6) heb ik er nog niet op gehad
 
Michelin Comp 4 (enduro) of de S12XC (cross) mijn favorieten.
De nieuwste Michelin types (5 / 6) heb ik er nog niet op gehad
Volgens mij zijn die nieuwe Michelin enduro modellen weer 2 versies beter dan de comp IV. Er is sowieso sinds een paar jaar weer veel verbeterd aan banden geloof ik.
 
Bye oma :W

Pirelli Scorpion Rally STR
Het wordt weer langzaamaan tijd voor nieuwe banden. Ik heb afgelopen jaar de Pirelli Scorpion Rally STR op mn DL 650 laten leggen. De eerste 5000km niks dan lovende woorden: wat een topband: Stepjes schuren en, in tegenstelling hoe ze eruit zien, ontzettend lekker off road.

Inmiddels 6500km verder. Voor- en achterband slijten nog steeds ongeveer gelijkmatig. Ik verwacht nog een 1000-1500 te kunnen doen. De vraag is echter of ik dit nog wel wil. Hoewel de voorband het nog steeds geweldig doet, begin ik meer en meer mijn twijfels te krijgen over de achterband. Ik schuur nog steeds stepjes, maar zijn goeie kwaliteiten houden op wanneer het weer of de weg iets minder wordt. Veel groeven zijn weggesleten (ik zit dus op de versteviging).
Een gravelpaadje of wat water op de weg en de achterband voelt onzeker. (laagste profieldiepte die ik kon vinden was 3mm).

EDIT: uiteindelijk de motor verkocht na ruim 10.000 km met de banden te doen. Na 10k km niet echt iets meer voor offroad, maar voor op de weg nog prima (profieldiepte 2,5mm op het laagste punt op de achterband ongeveer).

Opvolger: K60 scout, Mitas E-07 of toch weer de Pirelli Scorpion Rally STR?
Ik twijfel momenteel over de nieuwe banden. Hoewel de pirellis het de eerste 6k prima deden, is die achteruitgang toch niet helemaal prettig. (EDIT: oorzaak was iets anders). Nu dus aan het kijken naar de K60 en de E-07. Bij de K60 staat die middenband me wat tegen. Verleden wel K60s gehad (op een andere bike, lees ook eerdere van mijn berichten in dit topic). Niet ontevreden maar ik was snel door de achterband heen. De middenband had die dan niet.

Ik ben first and foremost een straatrijder: ik wil lekker door bochten vegen. Ik doe ook regelmatig gravelpaden en licht off road. Toch wil ik mijn strommetje eens door het zand of de modder kunnen sleuren als ik daar zin in heb, zeker met de mods die ik in petto heb voor mijn machientje. De portemonnee heeft wel ook wat te zeggen: ik wil niet elke 3000km nieuwe banden om laten leggen :P

Iemand die zich herkent in dit beeld qua rijden en mij een leuke band kan aanwijzen?

1396546
Plaatje voor de sfeer :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op Storm, mijn DL650, Bridgestone A41 en ik rijd regelmatig de steps aan de grond, wat me met de Pirelli Scorpion Trail II niet lukte, al waren die in januari toen ik de motor kocht al een 3/4000km oud denk ik. Ik heb er in elk geval zo'n 10dkm mee gereden voor ze vervangen werden nu iets van 3/4 weken geleden.
 
rijdt met heidenau banden
 

Bijlagen

  • IMG_20190105_143614.jpg
    IMG_20190105_143614.jpg
    105,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20190105_143631.jpg
    IMG_20190105_143631.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 27
Bye oma :W

Pirelli Scorpion Rally STR
Het wordt weer langzaamaan tijd voor nieuwe banden. Ik heb afgelopen jaar de Pirelli Scorpion Rally STR op mn DL 650 laten leggen. De eerste 5000km niks dan lovende woorden: wat een topband: Stepjes schuren en, in tegenstelling hoe ze eruit zien, ontzettend lekker off road.

Inmiddels 6500km verder. Voor- en achterband slijten nog steeds ongeveer gelijkmatig. Ik verwacht nog een 1000-1500 te kunnen doen. De vraag is echter of ik dit nog wel wil. Hoewel de voorband het nog steeds geweldig doet, begin ik meer en meer mijn twijfels te krijgen over de achterband. Ik schuur nog steeds stepjes, maar zijn goeie kwaliteiten houden op wanneer het weer of de weg iets minder wordt. Veel groeven zijn weggesleten (ik zit dus op de versteviging).
Een gravelpaadje of wat water op de weg en de achterband voelt onzeker. (laagste profieldiepte die ik kon vinden was 3mm).

Opvolger: K60 scout, Mitas E-07 of toch weer de Pirelli Scorpion Rally STR?
Ik twijfel momenteel over de nieuwe banden. Hoewel de pirellis het de eerste 6k prima deden, is die achteruitgang toch niet helemaal prettig. Nu dus aan het kijken naar de K60 en de E-07. Bij de K60 staat die middenband me wat tegen. Verleden wel K60s gehad (op een andere bike, lees ook eerdere van mijn berichten in dit topic). Niet ontevreden maar ik was snel door de achterband heen. De middenband had die dan niet.

Ik ben first and foremost een straatrijder: ik wil lekker door bochten vegen. Ik doe ook regelmatig gravelpaden en licht off road. Toch wil ik mijn strommetje eens door het zand of de modder kunnen sleuren als ik daar zin in heb, zeker met de mods die ik in petto heb voor mijn machientje. De portemonnee heeft wel ook wat te zeggen: ik wil niet elke 3000km nieuwe banden om laten leggen :P

Iemand die zich herkent in dit beeld qua rijden en mij een leuke band kan aanwijzen?

Ik heb al meerder setjes Heidenau K60 Scout versleten, alhoewel dat slijten erg mee valt. Naar Rusland geweest en na 25.000km pas aan vervanging toe. Voor mij echt de betere band. Op dit moment rij ik op Pirelli Scorpion Rally STR vanwege de snelheidsindex die ze moeten hebben op mijn huidige motor. Ik heb zelfs al een brief geschreven aan Heidenau, of of ze de K60 niet met een hogere snelheidsindex wilden gaan produceren voor de zwaardere machines. Helaas was daar het antwoord negatief op. Volgende band wordt dus iets van de Anakee Wild of zo, om te kijken of ik het zelfde gevoel weer kan krijgen als ik had met de K60.
 
Ik wilde voor de zomer een setje Michelin Anakee Adventures, maar die had bandenkneus niet in mijn maat. Toch maar weer een setje Mefo Super Explorers eronder. Meest 50/50 band die ik ken :)
 
Slechte banden zijn die er nog ? ik geloof er niets van persoonlijke smaak absoluut die is er vandaar ook de div banden soorten.
Ik lees dat iemand met de pirelli scorpian trail ll De steps niet aan de grond krijgt nou geen enkel probleem totaal niet, de band plakt heel goed lees zelfs met 2 personen en beladen het stuur gedrag is super , Ik ben altijd een racer gewend.
Tja of je altijd van een ervaring van 1 persoon uit moet gaan .
Hoe rijd iemand en met welke motor en dan het verslag er erbij.
De opmerking ik rijd heel sportief en dan kijk je naar de band is erop zij geen slijtage te zien.

De band is een compromis wat past dan bij je dat jij je rij plezier er aan hebt slijtage levensduur nat grip drooggrip moddergrip bochten

Ik zou altijd een banden test erbij pakken hier kan heel goed zien waar een bande zwakke punten en sterke punten heeft.
De vering is hier natuurlijk ook goed ingesteld zodat de banden geen afwaardering krijgen omdat die totaal niet correct staat.
Verder wat past dan goed bij je rijstijl en waar heb je geen problemen mee bv slijtage of slecht in de regen.

Zelf hadik graag meer noppen gezien op mijn banden( vind het wel stoer ) helaas is de grip voor mij veel belangrijker omdat ik toch graag flink aan het gassen ben over de bergpassen van bocht naar bocht .
Ach met een 21 inch voor wiel kan je dat toch nog aardig een gravelweg mee pakken zolang de modder er niet is dat is mijn compromis.
 
Ik geef ook maar eens mijn 2 cents.
De slechste band die ik ooit onder mijn KTM gehad heb zijn echt wel de Heidenau K60 scout.
  • Klapband achter gehad terwijl deze nog voldoende profiel had, gebeurde ook gewoon op een normale N weg.
  • Niet de bocht om te krijgen
  • Als het regent geeft de band 0 grip, mijn broer reed met afgesleten anakee 3 en het nergens last van; ik ging bijna rechtdoor de afgrond in de alpen.
  • geeft totaal geen feedback
Pluspunten
  • Als je alleen maar rechtdoor wilt is het een super band
  • Gaat je hele leven mee
Pirelli MT90
  • Voor mij de compromis tussen offroad rijden en nog de stepjes aan de grond krijgen in de alpen.
  • Perfect grip in de regen
Nadeel
  • Prijzig
  • slijt harder door zachter rubber
Shinko 804/805
  • Geeft mij meer vertrouwen dan de Heidenau.
  • Doet het wonderbaarlijk goed op de openbare weg
  • is echt een beest in het zand en modder
  • Gunstig geprijsd
Nadeel
  • Het blijven noppen
Volgende band wordt de Mitas E07+
 
@HummerH1 25.000 goeiedag zeg :o. Hoe beviel die bij regen?

@Hellracer Ja de mitas e07 was ik ook aan het bekijken, maar ik hoor dat ie het aflegt wat betreft bochtengedrag? (Daarin zijn die STRs dus heel erg lekker).

Momenteel overweeg ik de 804/805 van shinko ook nog. Het lijkt qua profiel redelijk sterk op de Pirelli Scorpion Rally STR, alleen zijn de shinkos veel goedkoper
 
Als achterband is de E7 erg goed, de voorband geeft geen vertrouwen in bochten. In combinatie met een TKC80 erg goed. Stepjes aan de grond op asfalt en geen rare uitstapjes in het terrein.
 
@HummerH1 25.000 goeiedag zeg :o. Hoe beviel die bij regen?

@Hellracer Ja de mitas e07 was ik ook aan het bekijken, maar ik hoor dat ie het aflegt wat betreft bochtengedrag? (Daarin zijn die STRs dus heel erg lekker).

Momenteel overweeg ik de 804/805 van shinko ook nog. Het lijkt qua profiel redelijk sterk op de Pirelli Scorpion Rally STR, alleen zijn de shinkos veel goedkoper

Pirelli Rally STR zijn poser banden, echt niks vergeleken met de shinko off road. On road zijn ze wel beter.
Er is een reden waarom die rally STR onder alle scramblers worden geschopt
 
@Twigsterify ik ben dan ook voornamelijk een straatrijder. Modder en zand zijn leuk, maar ze omvatten niet het grootste gedeelte van mijn rijden.

Zelf wel ervaring met de STR? Of alleen met de shinko?

@Hellracer, das jammer van die E7 voorkant.

Sinds kort heb ik ook een auto dus levensduur van de band wordt steeds minder belangrijk.

Karoo 3/STR/805 zijn nog in de race. Op het moment dat ik ze ga vervangen ga ik eens kijken wat de garage die mijn onderhoud doet heeft liggen :P
 
@Twigsterify ik ben dan ook voornamelijk een straatrijder. Modder en zand zijn leuk, maar ze omvatten niet het grootste gedeelte van mijn rijden.

Zelf wel ervaring met de STR? Of alleen met de shinko?

@Hellracer, das jammer van die E7 voorkant.

Sinds kort heb ik ook een auto dus levensduur van de band wordt steeds minder belangrijk.

Karoo 3/STR/805 zijn nog in de race. Op het moment dat ik ze ga vervangen ga ik eens kijken wat de garage die mijn onderhoud doet heeft liggen :P


Alleen nog maar ervaring gehad met de STR toen ik een testritje deed op een scrambler, had er erg veel schik mee. Ik denk dat als je meer op de weg rijdt je ook nog voor de tkc70 kan gaan kijken. De STR slijten wel als een malle als ik dat van kenissen mag horen.
Met de shinko heb ik tot nu toe nergens last van als ik op de weg rijd ook met regen. Tot nu toe heeft de voorband er 5000 kilometer opzitten en de achterband 2400, nog niet echt wat gemerkt qua slijtage
 
Terug
Bovenaan Onderaan