Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
@padde 990; Thanks voor je snelle reactie. Maar als ik de ketting dus hoor tijdens het rijden zou dat een signaal kunnen zijn.. Thanks voor de tip!

Ja het is wel moeilijk om achter de gebruikservaringen te komen van dit model.. nog niet zoveel mensen tegengekomen en gehoord ober Tuono 2011 aprc

Problemen met de schakelbak zijn jou verder ook onbekend (hoop ik?)

Kan overigens nergens terugvinden of er überhaupt een verschil zit in dit 2011 en het 2012 aprc model... je hoort mensen weleens dat ze niet de ‘eerste typen’ van een nieuwe generatie willen kopen..

Alweer bedankt
 
Lees ff een paar pagina`s terug. Staat genoeg!
Maar wat padde zegt de V4 kan geluid maken stationair is vaak de ketting en hij moet in alle versnellingen met de QS in de versnellingen gaan! Zonder happering of knal anders is een van de zoveel tandwielen in je bak versleten en dan kun je hem vervangen(1000)
Kijk ook even na of die al zijn updates heeft gehad! 2011 heeft er best wel een hoop gehad.
Verder zijn het echte super motoren de beste die ik heb mogen berijden alleen 1 is er beter in mijn ogen en dat is de 1100 factory.

Mijn tip probeer als je portemonnee het toelaat een 2014 ABS te kopen, die zijn kinderziektes vrij! Nadeel alleen te koop in het Matt wit en zwart. En je kunt ze niet zonder ABS kopen.
 
Ok mannen, goeie tips...SUPER BEDANKT

Ben overigens alle pagina's aan 't doorlezen... zit nu op 33 (haha)...

Dus, de tips:

- bij stationair lopen opletten of er geen 'abnormale geluiden' te horen zijn.
- bij een testrit de Quickshift controleren waarbij de quickshift alle versnellingen moet kunnen bereiken.

Wat betreft verdere updates... geen idee hoe ik dat kan checken? Heb wel van de betreffende motor een chassis nummer gekregen. Als ik dan check op recalls geeft Aprilia dit aan:

Het verzonden VIN-nummer is: ZD4TY0004BS000195

Het verzoek werd doorgestuurd. Resultaat van het verzoek:
GEEN lopende recallcampagnes voor dit voertuig
TUONO V4 APRC MY'11 NERO COMPETITION
Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze klantendienst


Tenslotte; natuurlijk zou ik liever het 2014 ABS model kopen... alleen is er nog een gapend gat tussen de prijzen van de 2011/2012 modellen en de 2014...

Wellicht toch kijken voor een Duitse/importeren...?

Nogmaals dank voor de tips
 
mijn tuono van 2014 heeft 13000 km gelopen , voor de RDW keuring na kijken en aanpassen
hoorde via fora dat de kleppen snel te strak staan officieel met 20000 km kleppen stellen
bij deze staat de helft al op de grens van te strak
 
.
full
 
Ok mannen, goeie tips...SUPER BEDANKT

Ben overigens alle pagina's aan 't doorlezen... zit nu op 33 (haha)...

Dus, de tips:

- bij stationair lopen opletten of er geen 'abnormale geluiden' te horen zijn.
- bij een testrit de Quickshift controleren waarbij de quickshift alle versnellingen moet kunnen bereiken.

Wat betreft verdere updates... geen idee hoe ik dat kan checken? Heb wel van de betreffende motor een chassis nummer gekregen. Als ik dan check op recalls geeft Aprilia dit aan:

Het verzonden VIN-nummer is: ZD4TY0004BS000195

Het verzoek werd doorgestuurd. Resultaat van het verzoek:
GEEN lopende recallcampagnes voor dit voertuig
TUONO V4 APRC MY'11 NERO COMPETITION
Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze klantendienst


Tenslotte; natuurlijk zou ik liever het 2014 ABS model kopen... alleen is er nog een gapend gat tussen de prijzen van de 2011/2012 modellen en de 2014...

Wellicht toch kijken voor een Duitse/importeren...?

Nogmaals dank voor de tips

Wellicht je PB aanzetten ?
 
De opties voor persoonlijk berichten, kan je aanzetten bij je profiel, kan iemand je een persoonlijk bericht sturen.
Je kan dat zo instellen dat je dan een mailtje krijgt als iemand je een bericht stuurt. Kan je voorkomen dat het hele topic vervuild raakt.
 
Toch wel frappant dat NIWA al adverteert net de 2018 modellen inclusief officiële foto's en dat de Appie-site nog niet bijgewerkt is...

Paar maanden geleden al op pad geweest voor de Tuono Factory maar nergens stond iets en ook de verkoop-interesse bij de dealers is tam. Schrikbarende berichten over serieuze technische tekortkomingen bij een aantal pre 2014-modellen en de categorische garantie afwijzing van Aprilia hiervoor doen mij toch erg afvragen of dit wel een verstandige aanschaf zou zijn...
 
Toch wel frappant dat NIWA al adverteert net de 2018 modellen inclusief officiële foto's en dat de Appie-site nog niet bijgewerkt is...

Paar maanden geleden al op pad geweest voor de Tuono Factory maar nergens stond iets en ook de verkoop-interesse bij de dealers is tam. Schrikbarende berichten over serieuze technische tekortkomingen bij een aantal pre 2014-modellen en de categorische garantie afwijzing van Aprilia hiervoor doen mij toch erg afvragen of dit wel een verstandige aanschaf zou zijn...

Tja... ik heb het al vele malen geschreven.
Ruim 40.000 km op een nieuwe APRC 2012 gezet.....zonder enige problemen.
Gewoon z'n beurtjes op tijd even..... en rustig aan doen O-) O-) O-) O-) O-)
 
Tja... ik heb het al vele malen geschreven.
Ruim 40.000 km op een nieuwe APRC 2012 gezet.....zonder enige problemen.
Gewoon z'n beurtjes op tijd even..... en rustig aan doen O-) O-) O-) O-) O-)

Ik weet het maar er zijn ook zat verhalen van mensen die er net zo zuinig mee omspringen en toch grote motorische schade oplopen. Kan natuurlijk altijd gebeuren en alle merken en/of modellen hebben wellicht iets maar dat hardnekkig afwijzen van garantie is bizar.
 
Schrikbarende berichten over serieuze technische tekortkomingen bij een aantal pre 2014-modellen en de categorische garantie afwijzing van Aprilia hiervoor doen mij toch erg afvragen of dit wel een verstandige aanschaf zou zijn...

Dit is echt compleet overtrokken (en dat is niet omdat ik er 1 heb). Vergeet niet dat je op fora voornamelijk de negatieve ervaringen ziet, want dat is immers wat mensen snel van zich af schrijven (of advies over zoeken). De mensen die met een smile van oor tot oor rond rijden hoor je weinig over. Ik heb met een monteur gesproken van Roke (en die doen veel RSV4's en Tuono V4's) en die kon bevestigen dat wat je op fora leest helemaal niet zo is in de praktijk. Het enige dat hij kon bevestigen is dat de kleppen af fabriek vaak niet goed afgesteld zijn, maar dat is simpel op te lossen door de kleppen eerder te laten controleren (en eventueel te stellen). Al het andere zoals in de soep lopende blokken, pitting op de nokkenassen, klepstelen die afbreken etc. had hij nog nooit gezien. Dat Aprilia niet de makkelijkste is met garantie heb ik ook gehoord en gelezen, maar dat waren dan wel allemaal gevallen waar aardig aan de motor gesleuteld was. Overal waar de motor nagenoeg standaard was is gewoon garantie verleend.

Los van bovenstaand, de 2014+ modellen hebben een grotere tank, ABS en standaard APRC, wat gewoon leuke features zijn. Persoonlijk zou ik mijn keuze daar op baseren, niet op een aantal negatieve berichten op fora. Deze motor komt niet voor niets ook al sinds 2012 elk jaar als beste uit de verschillende supernaked tests. Als mijn V4 vandaag kapot zou gaan zou ik morgen een nieuwe halen, zonder twijfel.
 
Laatst bewerkt:
Het is een wat kortere demper inderdaad. Maar niet zo kort als een gp demper, ik schat hem op 35cm.
Het is een systeem met 2 DB killers, een kegel in de linkpijp en een ring in het eindtuitje.
Er zit een Forza eprom in die passend is gemaakt voor de EVO titanium.

Zonder db-killers loopt hij er goed op, maar daar koop je geen e-keur voor.

De furore? Net even plaatjes zitten googelen,maar met beide killers erin wordt de motor behoorlijk gesmoord zeg...is de E-keur pas van kracht wanneer ze er allebei in zitten of is een vd twee voldoende?
 
Dit is echt compleet overtrokken (en dat is niet omdat ik er 1 heb). Vergeet niet dat je op fora voornamelijk de negatieve ervaringen ziet, want dat is immers wat mensen snel van zich af schrijven (of advies over zoeken). De mensen die met een smile van oor tot oor rond rijden hoor je weinig over. Ik heb met een monteur gesproken van Roke (en die doen veel RSV4's en Tuono V4's) en die kon bevestigen dat wat je op fora leest helemaal niet zo is in de praktijk. Het enige dat hij kon bevestigen is dat de kleppen af fabriek vaak niet goed afgesteld zijn, maar dat is simpel op te lossen door de kleppen eerder te laten controleren (en eventueel te stellen). Al het andere zoals in de soep lopende blokken, pitting op de nokkenassen, klepstelen die afbreken etc. had hij nog nooit gezien. Dat Aprilia niet de makkelijkste is met garantie heb ik ook gehoord en gelezen, maar dat waren dan wel allemaal gevallen waar aardig aan de motor gesleuteld was. Overal waar de motor nagenoeg standaard was is gewoon garantie verleend.

Los van bovenstaand, de 2014+ modellen hebben een grotere tank, ABS en standaard APRC, wat gewoon leuke features zijn. Persoonlijk zou ik mijn keuze daar op baseren, niet op een aantal negatieve berichten op fora. Deze motor komt niet voor niets ook al sinds 2012 elk jaar als beste uit de verschillende supernaked tests. Als mijn V4 vandaag kapot zou gaan zou ik morgen een nieuwe halen, zonder twijfel.


Volledig met Daanzzzz eens :Y .
Ik heb sinds afgelopen zomer een V4 uit 2012 aangeschaft. Zonder grotere tank, ABS en APRC. Ook zonder deze features nog altijd een geweldige fiets. Alleen de wat kleinere tank die ik heb is wel een minpuntje. Ik kan er ongeveer 150km mee rijden en dat vind ik net wat weinig. De quickshifter lijkt me ook wel praktisch op het moment dat je het gas eens flink wil opengooien. Het is dan namelijk wel fijn dat je gewoon je handvaten goed kan vasthouden ipv ook nog de koppelingshendel. Ik was bij m'n voorgaande motoren namelijk nog niet gewend aan deze hoeveelheid pony's
 
Dit is echt compleet overtrokken (en dat is niet omdat ik er 1 heb). Vergeet niet dat je op fora voornamelijk de negatieve ervaringen ziet, want dat is immers wat mensen snel van zich af schrijven (of advies over zoeken). De mensen die met een smile van oor tot oor rond rijden hoor je weinig over. Ik heb met een monteur gesproken van Roke (en die doen veel RSV4's en Tuono V4's) en die kon bevestigen dat wat je op fora leest helemaal niet zo is in de praktijk. Het enige dat hij kon bevestigen is dat de kleppen af fabriek vaak niet goed afgesteld zijn, maar dat is simpel op te lossen door de kleppen eerder te laten controleren (en eventueel te stellen). Al het andere zoals in de soep lopende blokken, pitting op de nokkenassen, klepstelen die afbreken etc. had hij nog nooit gezien. Dat Aprilia niet de makkelijkste is met garantie heb ik ook gehoord en gelezen, maar dat waren dan wel allemaal gevallen waar aardig aan de motor gesleuteld was. Overal waar de motor nagenoeg standaard was is gewoon garantie verleend.

Los van bovenstaand, de 2014+ modellen hebben een grotere tank, ABS en standaard APRC, wat gewoon leuke features zijn. Persoonlijk zou ik mijn keuze daar op baseren, niet op een aantal negatieve berichten op fora. Deze motor komt niet voor niets ook al sinds 2012 elk jaar als beste uit de verschillende supernaked tests. Als mijn V4 vandaag kapot zou gaan zou ik morgen een nieuwe halen, zonder twijfel.


Dat kan iemand uit dit topic alvast ontkrachten als hij dat wil.

Verder wil ik helemaal geen afbreuk doen aan jullie keuzes, sterker nog; ik ben er zelf ook erg van gecharmeerd maar ik maak me toch zorgen voor het moment dat je dan toch nét die pechvogel bent die met een kostbaar probleem komt te staan...
 
Dat kan iemand uit dit topic alvast ontkrachten als hij dat wil.

Verder wil ik helemaal geen afbreuk doen aan jullie keuzes, sterker nog; ik ben er zelf ook erg van gecharmeerd maar ik maak me toch zorgen voor het moment dat je dan toch nét die pechvogel bent die met een kostbaar probleem komt te staan...


Ik lees wel wat over een nokkenaslager kapot 2 jaar buiten de garantie, maar niets over pitting. Ik durf te wedden dat ik dergelijke problemen ook kan vinden in het S1000RR topic.

Overigens kun je met je BMW ook net die pechvogel zijn, of met een Honda voor mijn part. Van jouw BMW kan ook ieder moment een lager kapot gaan of een klep afbreken en heb je ook een dure reparatie (duurdere motor = duurdere reparatie over het algemeen). Eigenlijk zou je willen weten hoe veel procent van de motoren per merk (of per type zelfs) daadwerkelijk dergelijke problemen heeft om een goede vergelijking te kunnen maken. Mijn gevoel zegt dat het bij alle merken voor komt en dat Aprilia geen uitschieter is, maar wie weet, zonder onderbouwing lastig met zekerheid te zeggen.

Mijn persoonlijke ervaring is in ieder geval top en ik zou niet anders meer willen. Succes met je keuze :-)
 
Ik lees wel wat over een nokkenaslager kapot 2 jaar buiten de garantie, maar niets over pitting. Ik durf te wedden dat ik dergelijke problemen ook kan vinden in het S1000RR topic.

Overigens kun je met je BMW ook net die pechvogel zijn, of met een Honda voor mijn part. Van jouw BMW kan ook ieder moment een lager kapot gaan of een klep afbreken en heb je ook een dure reparatie (duurdere motor = duurdere reparatie over het algemeen). Eigenlijk zou je willen weten hoe veel procent van de motoren per merk (of per type zelfs) daadwerkelijk dergelijke problemen heeft om een goede vergelijking te kunnen maken. Mijn gevoel zegt dat het bij alle merken voor komt en dat Aprilia geen uitschieter is, maar wie weet, zonder onderbouwing lastig met zekerheid te zeggen.

Mijn persoonlijke ervaring is in ieder geval top en ik zou niet anders meer willen. Succes met je keuze :-)

Oh nee, BMW is zeker niet heilig en van mijn type en de RR zijn ook de nodige problemen terug te vinden maar vrijwel nooit in combinatie met geen gehoor krijgen bij de leverancier...

Zal me eens goed laten informeren op de motorbeurs op de Appie-stand ;)

En btw dat van die smile daar twijfel ik geen moment aan :t
 
Ik denk dat elk merk wel wat heeft! En de after sales bij aprilia is niet best maar word wel beter.
Ik zou na je overweging ook gaan proefrijden, Die motor is echt bizar goed.
 
Dit is echt compleet overtrokken (en dat is niet omdat ik er 1 heb). Vergeet niet dat je op fora voornamelijk de negatieve ervaringen ziet, want dat is immers wat mensen snel van zich af schrijven (of advies over zoeken). De mensen die met een smile van oor tot oor rond rijden hoor je weinig over. Ik heb met een monteur gesproken van Roke (en die doen veel RSV4's en Tuono V4's) en die kon bevestigen dat wat je op fora leest helemaal niet zo is in de praktijk. Het enige dat hij kon bevestigen is dat de kleppen af fabriek vaak niet goed afgesteld zijn, maar dat is simpel op te lossen door de kleppen eerder te laten controleren (en eventueel te stellen). Al het andere zoals in de soep lopende blokken, pitting op de nokkenassen, klepstelen die afbreken etc. had hij nog nooit gezien. Dat Aprilia niet de makkelijkste is met garantie heb ik ook gehoord en gelezen, maar dat waren dan wel allemaal gevallen waar aardig aan de motor gesleuteld was. Overal waar de motor nagenoeg standaard was is gewoon garantie verleend.

Los van bovenstaand, de 2014+ modellen hebben een grotere tank, ABS en standaard APRC, wat gewoon leuke features zijn. Persoonlijk zou ik mijn keuze daar op baseren, niet op een aantal negatieve berichten op fora. Deze motor komt niet voor niets ook al sinds 2012 elk jaar als beste uit de verschillende supernaked tests. Als mijn V4 vandaag kapot zou gaan zou ik morgen een nieuwe halen, zonder twijfel.
Tjaaa, bij Roke alle vertouwen in hun kunde, maar bij mij was bij kleppen stellen bij de 20.0000 beurt.... was dus mooi te laat, nieuwe kop benodigd. Goed opgelost door hun, 2014 motor in 2017 maar de Importeur/Paigio gaf niet thuis... een plus voor Roke voor hun afhadeling, maar voor Piagio een dikke MIN

P.S. Motor was door hun nieuw verkocht, in onderhoud geweest en door de vorige eigenaar ingeruild toen de garantie over was (bij 15.000 km), die jongen was wijs O-)
Ik had dus 5000 km later dus dikke pech....
Ik zal verder mijn mond houden, maar 1 belangrijke tip "BEZIND EER GIJ AAN EEN V4 BEGINT"
 
Laatst bewerkt:
De furore? Net even plaatjes zitten googelen,maar met beide killers erin wordt de motor behoorlijk gesmoord zeg...is de E-keur pas van kracht wanneer ze er allebei in zitten of is een vd twee voldoende?


Het is deze, de titanium ovale:
Uitlaat GPR TITANIUM OVALE kit met slip-on demper met e-keur - TUONO - RSV R 1000 2002/05

Volgens mij moeten beide Killers er in, vooral die kegel in de linkpijp smoort de motor inderdaad helemaal af, als ik die er uit haal loopt hij prima.
(Naar aanleiding van je vorige reactie even aan het uitproberen geweest)

De achterste killer is alleen een ring die de diameter verkleind.

Ik ga eens uitzoeken of 1 killer ook voldoende is.

Thanks :)
 
@Padde990: dank je voor de tip.. volgens mij heb ik het nu correct ingesteld.

Ben vandaag voor een testrit naar Motorcenter Venlo geweest. Heb daar dus de V4 uit 2012 getest. Stond er te koop voor 9890 euro's. Zat echter geen enkel boekje bij of rekening. Kon dus niks controleren wat onderhoud betreft.

Daarop een testrit gemaakt. Lekker weer trouwens (stromende regen..). Wel goed kunnen testen wat jullie met hebben getipt.. opschakelen met de quickshifter.. Nu gebeurde er iets vreemds, en ik weet niet of dat een 'motorisch probleem' met de bak was of niet; maar bij het opschakelen met de quickshifter sprong de motor in de laatste versnelling 'upshift' in een soort vrij... Verder motorisch weinig gemerkt, maar toen ik in de 3e versnelling mijn handjes losliet en 'rechtdoor' testje deed had ik een klein beetje het gevoel dat de motor naar rechts stuurde...

Op de brug was er overigens geen krasje te vinden en de olie zag er verder ook schoon uit...

Maar niet zo heel tevreden over dat schakel momentje... maar kan dit er niet wellicht ook aan hebben gelegen dat ik naar de hoogste versnelling 'upshifte' terwijl ik maar 80 reed..?

Weet het niet.. maar ben toch maar stiekem mijn aandacht aan het verleggen naar de V41100 RR..

Wel nogmaals bedankt voor de tips mede MF'ers..
 
@Padde990: dank je voor de tip.. volgens mij heb ik het nu correct ingesteld.

Ben vandaag voor een testrit naar Motorcenter Venlo geweest. Heb daar dus de V4 uit 2012 getest. Stond er te koop voor 9890 euro's. Zat echter geen enkel boekje bij of rekening. Kon dus niks controleren wat onderhoud betreft.

Daarop een testrit gemaakt. Lekker weer trouwens (stromende regen..). Wel goed kunnen testen wat jullie met hebben getipt.. opschakelen met de quickshifter.. Nu gebeurde er iets vreemds, en ik weet niet of dat een 'motorisch probleem' met de bak was of niet; maar bij het opschakelen met de quickshifter sprong de motor in de laatste versnelling 'upshift' in een soort vrij... Verder motorisch weinig gemerkt, maar toen ik in de 3e versnelling mijn handjes losliet en 'rechtdoor' testje deed had ik een klein beetje het gevoel dat de motor naar rechts stuurde...

Op de brug was er overigens geen krasje te vinden en de olie zag er verder ook schoon uit...

Maar niet zo heel tevreden over dat schakel momentje... maar kan dit er niet wellicht ook aan hebben gelegen dat ik naar de hoogste versnelling 'upshifte' terwijl ik maar 80 reed..?

Hij hoort niet uit de versnelling te schieten, ook niet bij 80 in z'n 5, maar de quickshifter is gemaakt om met gas vol open te gebruiken. Met 80 in z'n 50 zit je ook onderin de toeren, en eigenlijk hoor je hem dan niet te gebruiken (maar het kan wel). Ik *denk* dat je hem niet goed doorgetrapt hebt bij het upshiften of misschien per ongeluk een beetje de koppeling er bij gepakt hebt; dan doet de quickshifter niets en als je dan "normaal" trapt schiet hij er oko uit. Het is zorgelijker als hij uit de versnelling schiet bij het gas open trekken. Het blijft gokken natuurlijk. Zeker weten = beter testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan