BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Als je op duurdere olie gaat rijden zou je dat kunnen overwegen, maar ik denk niet dat iemand je het gaat aanraden om meer tussen de beurten te rijden.

Hoe rijdt je normaal? Controleer je regelmatig olie/kloelvloeistof/remblokken/schijven/banden en dergelijke?

Hoe ik normaal rijd? Ik trek weinig de gashendel maximaal open, comfortabel overkomen is prio.
Mijn check bestaat uit het visueel inspecteren van banden (spanning), schijven, blokjes eens per maand of er nog wat remvlees op zit. Olie check is eens per 2 maanden, afgelopen 30k leerde mij dat het blok 100cl per 10k lust.
Punt is denk ik meer dat de motor van de 2000km 1900km minimaal snelweg ziet.

En schoonmaken doe ik regelmatig, behalve tussen herfst en lente! Dan heb ik mijn visuele check ook al te pakken.
 
Of het 'de beste' is weet ik niet, maar ik zweer al dik 7 jaar bij dezelfde Odyssey PC680 accu.

Accu zelf omgezet van de vorige, naar de huidige (toen) nieuwe fiets.

Al dik 7 jaar en 165.000 km's verder heb ik nog steeds de originele accu erin zitten. Valt me helemaal niet tegen. Al heb ik wel heel soms dat bij het starten de display even helemaal stroomloos is.... ;-) Dus denk wel dat er een nwe zit aan te komen :Y ;)
 
MotoBatt bevalt mij ook wel goed.
Hogere capaciteit in hetzelfde jasje én scherp geprijsd.
Ik heb er zelfs voor gekozen om een iets hogere uitvoering te kiezen en het beugeltje daarop aan te passen.

Er zal wel verschil zitten tussen RT en R accu qua capaciteit en ruimte.
Even de oude opmeten en de ruimte bekijken die je hebt, daarmee kun je gaan shoppen en vergelijken.
Bij Odyssey moet er soms ook wat afgezaagd worden, om het pas te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag de velg afgeleverd bij Van der Wouden. Ik had een goed gevoel bij dit bedrijf :t en de kosten vallen me reuze mee, zeker ten opzichte van een nieuwe velg. En een 2e hands velg...tja, je weet niet wat daar mee gebeurd is... :/
Nu nog 2 weekjes wachten voordat ik 'm weer kan ophalen.
Gisteren de velg weer opgehaald en vandaag even lekker schoon gemaakt. Ziet er keurig uit, geen lakschade. Zeer tevreden met het resultaat, echte vakmensen. Er zijn maar weinig bedrijven die motorvelgen richten begreep ik van hen.
Morgen wegbrengen naar Motoport, dan is de RT weer compleet.
Op naar het seizoen! (eerst de pekel weg...)
 
Zou mijn niets verbazen als de eigenaar hem als gestolen heeft gemeld.

Iemand ervaring met het verlengen van de km's tussen een beurt?
Huidige tempo is plusminus 2000km ww per 4 weken, exclusief de plezier ritten.
Zit te denken aan verlenging richting 12 tot 15 duizend. En dan bijvoorbeeld eens per jaar de remvloeistof te laten vervangen.
De 20k (wat ieder jaar een grote beurt is) zou dan iedere 10 maanden plaats moeten vinden. Lijkt mij dat bepaalde delen (zoals olie) best wel een paar km langer mee moeten kunnen gaan.

Verlenging naar 12 of 15K zou ik geen moeite mee hebben, mits je de "dagelijkse" kontrole maar doet als oliepeil en remblok dikte
1 x paar jaar een grote beurt is ook geen probleem, mits die maar volledig en vakkundig wordt uitgevoerd en klepspeling kontrole wordt uitgevoerd en zo nodig klepspeling wordt afgesteld (klepstelplaatjes - bolletjes - nodig). En ik zou kiezen voor een volsynthetische olie die aan BMW specificatie voldoet.
Het synchroniseren van de gaskleppen daarentegen kun best wel eens vaker laten doen, in ieder geval zodra je merkt dat de motor niet meer goed oppakt.
De remvloeistof verversen is volgens mij tijd gebaseerd en niet km's en is volgens mij per 2 jaar.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Verlenging naar 12 of 15K zou ik geen moeite mee hebben, mits je de "dagelijkse" kontrole maar doet als oliepeil en remblok dikte
1 x paar jaar een grote beurt is ook geen probleem, mits die maar volledig en vakkundig wordt uitgevoerd en klepspeling kontrole wordt uitgevoerd en klepspeling wordt afgesteld (klepstelplaatjes - bolletjes - nodig).
Het synchroniseren van de gaskleppen daarentegen kun best wel eens vaker laten doen, in ieder geval zodra je merkt dat de motor niet meer goed oppakt.
De remvloeistof verversen is volgens mij tijd gebaseerd en niet km's en is volgens mij per 2 jaar.

Roelof.

Klepspeling/synchroniseren waag ik mij niet aan, evenals afstellen van het geheel.
Olie vervangen zou ik daar en tegen nog best durven/kunnen doen.
Ik meende dat remvloeistof ook eens in de 2 jaar was, echter hoorde ik bij de dealer dat het wisselen hiervan bij de grote beurt inbegrepen zit.
Maar geld dit dan ook voor cardan/versnellingsbak olie?
 
Klepspeling/synchroniseren waag ik mij niet aan, evenals afstellen van het geheel.
Olie vervangen zou ik daar en tegen nog best durven/kunnen doen.
Ik meende dat remvloeistof ook eens in de 2 jaar was, echter hoorde ik bij de dealer dat het wisselen hiervan bij de grote beurt inbegrepen zit.
Maar geld dit dan ook voor cardan/versnellingsbak olie?

Heb je dan geen user manual? Kun je hem hier downloaden: BMW Motorrad International

Roelof.

Edit: zie dat de onhoudstermijnen er niet in staan...

-Motorolie verversen met filter: Jaarlijks of elke 10.000 km
-Olie verversen van de cardan: elke twee jaar of elke 20.000 km
-Klepspeling controleren: elke 10.000 km
-Verversing versnellingsbakolie: eerste maal na een jaar, dan iedere twee jaar of elke 40.000 km
-Alle bougies vervangen: elke 20.000 km
-Luchtfilterelement vervangen: elke 20.000 km
-Riem van dynamo vervangen: elke zes jaar of elke 40.000 km
-Remvloeistof voor en achter verversen: eerste maal na een jaar, dan iedere twee jaar
-Motorsynchronisatie instellen: elke 10.000 km
 
Laatst bewerkt:
Accu's slijten juist wel bij weinig gebruik.
De Oddysey van Ron zal wel aan de druppels zijn.

Mijn Oddysey was na 5 jaar echt wel keduuk.

Lijkt mij een mooi alternatief.
Nu alleen nog een dealer in de buurt (Groot Amsterdam) zien te vinden.
Tips zijn welkom.

Of online bestellen ;)
 
Laatst bewerkt:
Levensduur accu: het kan ook zijn dat de spanningsregelaar niet goed staat afgesteld en/of niet goed regelt. Met b.v.b. een te hoge boordspanning wordt de accu "opgeblazen" en gaat minder lang mee.

Roelof.
 
Nope.

Je 'gooit' m (bij de RT) zo op de originele plek.
Accu is fractioneel lager, en dus 'moet' dat stalen beugelklemmetje iets opgevuld worden. Heb er daarom een stukje rubber slang onder geklemd.

En dat zit het 'als een huis'.



[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]



Hier nog in de RodeToerer, in de huidige PolaRT uiteraard op dezelfde manier gemonteerd.
Duszzz..., nix geen gezaag... ;)




.

Mooi dat het voor de RT allemaal past zonder "gezaag"
Dan was ik in de war met de R1200R, die heeft vast wat minder ruimte gekregen om een accu op te bergen :+
 
Mooi dat het voor de RT allemaal past zonder "gezaag"
Dan was ik in de war met de R1200R, die heeft vast wat minder ruimte gekregen om een accu op te bergen :+

Bij de DOHC R1200R past het inderdaad niet...

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Telefoontje van de dealer, mijn accu is aan vervanging toe. Mag best, was nog de originele accu die er bijna 8 jaar op heeft zitten. Snel moeten beslissen dus toch maar een originele laten monteren. En dan thuis weer aan de druppellader...
 
Nou ik toch hier weer ben... })

Het lijkt me best mooi/handig/leuk om de lampjes van de richtingaanwijzers en eventueel het achterlicht te vervangen door led's. Heb wel even gezocht op MF maar ik denk dat het nogal merk- en eventueel type-afhankelijk is.
Zeker met onze elektronisch bus en de boordcomputer die alle hierop aangesloten modules controleert.
Heeft iemand dit al eens gedaan? Ervaringen, tips, links altijd welkom!
Mijn BMW is een R1200RT OHDC van 2010...
 
Nou ik toch hier weer ben... })

Het lijkt me best mooi/handig/leuk om de lampjes van de richtingaanwijzers en eventueel het achterlicht te vervangen door led's. Heb wel even gezocht op MF maar ik denk dat het nogal merk- en eventueel type-afhankelijk is.
Zeker met onze elektronisch bus en de boordcomputer die alle hierop aangesloten modules controleert.
Heeft iemand dit al eens gedaan? Ervaringen, tips, links altijd welkom!
Mijn BMW is een R1200RT OHDC van 2010...


Op de makkelijke manier: koop lampjes met LED’s die dezelfde fitting hebben als de originele gloeipitjes, canbus-geschikt. Heb ik ook in mijn auto, ook van het Beierse merk, zonder foutmelding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan