JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Tiktiktiktik. Lagertje defect of begint er aan te komen. Hebben we het al eens over gehad, weet niet meer welke pagina. Blokje is ooit door verstegen gereviseerd, zo heb ik hem gekocht met facturen er bij.
oeh.. trek't hele spul dan maar uit elkaar..
-verstegen- :X
 
De koppelingproblemen van mijn 634 zijn weer opgelost. Op aanraden van een engelse site heb ik de rubber ring van de koppeling vervangen door een lijntje uitgeharde vloeibare pakking (tegen olie bestand) en dat maakt de koppeling heel aangenaam.

Volgende op de lijst is de voorvork, ik heb een complete voorvork van een 638/640 erbij maar die is volgens mij voor een schijfrem bedoeld. De oude vork heb ik net eraf gehaald en die is vrij gaar. Ook zitten er geen veren binnenin, heeft iemand een tekening van een 634 vork? Ik neem aan dat de veren daar wel in horen.
 
De koppelingproblemen van mijn 634 zijn weer opgelost. Op aanraden van een engelse site heb ik de rubber ring van de koppeling vervangen door een lijntje uitgeharde vloeibare pakking (tegen olie bestand) en dat maakt de koppeling heel aangenaam.

Volgende op de lijst is de voorvork, ik heb een complete voorvork van een 638/640 erbij maar die is volgens mij voor een schijfrem bedoeld. De oude vork heb ik net eraf gehaald en die is vrij gaar. Ook zitten er geen veren binnenin, heeft iemand een tekening van een 634 vork? Ik neem aan dat de veren daar wel in horen.
Je kan er ook een schijfremkitje op zetten nu je de poten toch hebt?
 
Dat klopt, maar tenzij er ombouw kitjes bestaan zou ik dan ook een nieuw wiel nodig hebben, rempomp en klauw. Is daar nog een beetje aan te komen?
 
Dat klopt, maar tenzij er ombouw kitjes bestaan zou ik dan ook een nieuw wiel nodig hebben, rempomp en klauw. Is daar nog een beetje aan te komen?
Jawel, zowel nw als tweedehands..(marktplaats, schijfrem zat op de 640 en 641)
Ik kan ook wel eens tussen m'n spullen grutten.. Maar dan moet je 't wel zeker weten..
 
Ik heb nog even wat gepast en gemeten maar dat zou ook betekenen dat ik een ander spatbord/stabilisator moet regelen. Dan is de vraag nog of het dashboard past.. Ik ga liever mijn vork reviseren. Heeft iemand hier info over of is er iemand die mijn nette 638/640 vork wil ruilen voor een goede 634 vork?
 
Argh.. er word me een pannonia tlf aangeboden voor weinig.. netjes lopend..
Maar zonder (6V) dynamo...
Vraag me af.. zou er iets van een klein universeel 12V dynamo'tje zijn(ik bedoel geen vape kit) om er op te knutselen?
 
Argh.. er word me een pannonia tlf aangeboden voor weinig.. netjes lopend..
Maar zonder (6V) dynamo...
Vraag me af.. zou er iets van een klein universeel 12V dynamo'tje zijn(ik bedoel geen vape kit) om er op te knutselen?

Nee, vergeet het maar. Onbegonnen werk.


Waar staat ie? :+
 
Argh.. er word me een pannonia tlf aangeboden voor weinig.. netjes lopend..
Maar zonder (6V) dynamo...
Vraag me af.. zou er iets van een klein universeel 12V dynamo'tje zijn(ik bedoel geen vape kit) om er op te knutselen?
Meeste Oost Europese motoren hebben van elkaar gekopieerd.
Best kans dat het van een Jawa 1 cilinder past.
Paste zelfs op een IHS jupiter 350 twin.
pannonia is toch uit Polen 1 cilinder twee takt.
 
Meeste Oost Europese motoren hebben van elkaar gekopieerd.
Best kans dat het van een Jawa 1 cilinder past.
Paste zelfs op een IHS jupiter 350 twin.
Pannonia is toch uit Polen 1 cilinder twee takt.
Pannonia is een verwijzing naar een gebied wat nu in Hongarije ligt. ;)
Ze hebben 1 pitters en (hele sportieve) twins gemaakt.

Wil je een Poolse motor kom je op Junak(4 takt), Sokol, of WSK..
 
De koppelingproblemen van mijn 634 zijn weer opgelost. Op aanraden van een engelse site heb ik de rubber ring van de koppeling vervangen door een lijntje uitgeharde vloeibare pakking (tegen olie bestand) en dat maakt de koppeling heel aangenaam.

Volgende op de lijst is de voorvork, ik heb een complete voorvork van een 638/640 erbij maar die is volgens mij voor een schijfrem bedoeld. De oude vork heb ik net eraf gehaald en die is vrij gaar. Ook zitten er geen veren binnenin, heeft iemand een tekening van een 634 vork? Ik neem aan dat de veren daar wel in horen.

Een 634 heeft de veren aan de buitenkant zitten, die worden geklemd tussen de onderste kroonplaat en de bovenkant van de buitenpoten.
op deze manier, maar dan zitten er beschermhulzen omheen:
_vyrn_1771DSCN3540.jpg


Een 638 vork zal vast passen als je hem overzet inc T-stuk en kroonplaat, losse 638 poten geef ik weinig kans..

Een snelle blik op jawaparts zegt me dat de veren voor de 634 er niet meer nieuw zijn.

Maar, volgens mij hebben de latere 634 modellen met dubbele tellers andere vorken, daarvan zie ik wel eens foto's met harmonica rubbers om de voorvork..
 
Leuke motor hoor. Sebas, ik heb inderdaad dat latere type en een van de twee veren is een keer afgebroken bij de vorige eigenaar. Ik heb dus zeg maar een halve lengte en een volle... Ik heb de 638 vork verder compleet. Nou heb ik ook 638 modellen gezien met een trommelrem, waar de trommel een andere pasvorm heeft die wel een uitsparing heeft voor deze vork.

http://www.jawa.ee/images/63822veebr 019.jpg

Als iemand zo'n trommel heeft houd ik me ook aanbevolen.
 
Ben er vandaag achter gekomen wat het blijven hangen van mn schakelpookje op de 634 veroorzaakte...
Afgebroken lipje op dit onderdeel van 1euro..

_vyr_48154185--Kopirovat.jpg


@hooijer, ik zal eens op zolder kijken
 
Mooi dat 't opgelost is. Ik heb wel eens een schakelveertje gebroken, kost ook weinig, maar is best even een klusje om hem te vervangen.

Het gaat niet hard met mn oudste Jawa, maar ik ben weer een stapje verder:
full

full

Het laatste plaatwerk is ook besteld.

Nu opzoek naar een spuiter.
 
Ik heb de gebruikte weg gedaan Sammie , ik heb deze verkeerd besteld , wel ingebouwd en gestart maar dezelfde dag weer eruit gehaald dus de boven kant is ietsje verkleurd dat is het enigste.
De maat is 58,22 dus als je je cilinders uit hoond zijn deze wel bruikbaar.
Piston pen is 15mm
 
Hallo heren,

Mijn naam is Jos, en ik ben nieuw hier. Zelf rij ik al 41 jaar motor, en sleutel ik er aan. Al diverse motoren gehad Harley BMW Suzuki en natuurlijk Jawa. De laatste heeft altijd een vast patroon gehad in mijn motor verleden, er was altijd wel een Jawa. Een aantal 634 en 638 modellen.
Momenteel dus weer een 638 met velorex 700, gerestaureerd en gereviseerd en bijna klaar.
Ik hoop dat we wat ervaringen en tips kunnen uitwisselen.
 
Hoi Jos,
Welkom hier.. Hoe ver ben je met de revisie en wat heb je er aan gedaan/verbetert?
 
Terug
Bovenaan Onderaan