zelf een bandschuur machine maken

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
natuurlijk geen motor vraag.
maar hier zit een hoop technische kennis dus ik waag het er op om het gewoon hier te posten.

ik wil zelf een bandschuur machine gaan maken om voornamelijk ijzer te slijpen.
hij moet dus degelijk en sterk zijn.

ik heb al op internet rond zitten zoeken en heb een mooi apparaat gevonden om als "voorbeeld" te gebruiken.
de e-motor kom ik wel een keer op het werk tegen dus dat is 1 ding minder om uit te zoeken.
ik zit te denken om te beginnen met een stappen schakelaar maar als ik toevallig een frequentie regelaar tegen kom is dat natuurlijk perfect.
alleen er zijn een paar dingen die ik nog goed moet uitzoeken

wat voor metaal kan ik het best gebruiken (ik wil dus eigenlijk geen aluminium of rvs dat is namelijk vrij zacht materiaal en dat kan ik zelf niet lassen O-) ).
waar zou ik dikke stukken metaal kunnen krijgen voor een zacht prijsje.

en de draaiende onderdelen moeten natuurlijk goede lagers hebben wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.

en ja ik kan er ook gewoon 1 kopen maar ten eerste lijkt het me leuk om zoiets zelf te bouwen en ten tweede als ik een degelijk apparaat wil kopen zit ik zo rond de 6 a 700 euro volgens mij kan ik voor de helft een heel mooi ding zelf bouwen.

dus als iemand goede tips heeft zijn die zeer welkom :)
full
 
Voor metaal kun je terecht bij een metaalverwerkingsbedrijf, of een sloper misschien.
Of een ijzerhandel.

Misschien kun je een draaibank als uitgangspunt nemen,
en daarop een constructie maken die de band in bedwang houdt.
 
De bandschuurmachine op de foto is voor mij wel een apart geval. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Heeft het een reden dat het zo "futuristisch" ontworpen is?
(ik ken dus alleen simpele zware machines voor in de metaalindustrie :+ )
 
Laatst bewerkt:
De onderdelen op de voorbeeldfoto zien er allemaal nogal bewerkelijk uit.
Ik neem aan dat jouw ontwerp simpelder word? (Je hebt het ook over lassen, dus ik denk dat je zelf ook het ontwerp simpelder wilt maken?)
 
Inderdaad wil ik het ontwerp wat simpeler maken.
Het voorste stuk wil ik wel op die manier maken zodat ik een stuk heb waar de band naar beneden loopt.waar ik langere delen in 1x kan slijpen.

Die veer die je ziet is om de band te spannen dit is gemakelijk als je regelmatig van korel wilt wisselen voor het zelfde werkstuk.

Ook is dit apparaat in lengt instelbaar zodat je niet aan 1 maat band vast zit. Het lijkt dus heel futuristies maar alles heeft wel redelijk een functie.
Ik denk trouwens wel dat de plaat dikten die hier gebruikt worden flinke overkill zijn.
 
Inderdaad wil ik het ontwerp wat simpeler maken.
Het voorste stuk wil ik wel op die manier maken zodat ik een stuk heb waar de band naar beneden loopt.waar ik langere delen in 1x kan slijpen.

Die veer die je ziet is om de band te spannen dit is gemakelijk als je regelmatig van korel wilt wisselen voor het zelfde werkstuk.

Ook is dit apparaat in lengt instelbaar zodat je niet aan 1 maat band vast zit. Het lijkt dus heel futuristies maar alles heeft wel redelijk een functie.
Ik denk trouwens wel dat de plaat dikten die hier gebruikt worden flinke overkill zijn.

Ahh oke, nu snap ik het over het rechte stuk aan de voorkant.
Normaal gesproken heb je een ondersteunende plaat op het rechte stuk aan de bovenkant.
Je klapt de klep die hierboven zit los, en dan kan je lange rechte stukken schuren.
 
mijn broer werkt bij een verspanings-bedrijf dus die zou eventueel iets kunnen draaien/frezen.

waar ik vooral mee zit is het soort metaal.
en wat voor lagers ik het best kan gebruiken
 
Dom simpel en zwaar staal?

daar zat ik eerst ook aan te denken maar er zitten de nodige scharnier punten waar ik waarschijnlijk regelmatig verstellingen in zet. dus ik moet metaal hebben waar ik een draad in kan tappen die lang meegaat. en niet naar 20 keer aantrekken dol begint te worden.
 
Laatst bewerkt:
daar zat ik eerst ook aan te denken maar er zitten de nodige scharnier punten waar ik waarschijnlijk regelmatig verstellingen in zet. dus ik moet metaal hebben waar ik een draad in kan tappen die lang meegaat. en niet naar 20 keer aantrekken dol begint te worden.

Je voorbeeld ziet er uit alsof de fabrikant niet vele meer in huis heeft als 10 en 15 mm staal en wat massief staf gecombineerd met een water of lasersnijder.

In eerste instantie gewoon draad tappen en bij falen een helicoil zetten of met boutje moertje werken waar je misschien het moertje vastpikt met een lasapparaat. Als je die dan verrot draait dan sla je hem er af en zet je er een nieuwe achter.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zqbY...TF03003-M10-Vrouwelijke-Klemhendel-Oranje.jpg

Als er vaak mee gaat verstellen.

Precies, ff bij je broer in de afvalbak kijken en beter te zwaar dan te licht.

Lagers; onderhoudsvrije enkelrijige kogellagers, dus tweezijdig afgedicht (-2RS). Zo groot mogelijk als in je rollen past).

Of de rollen gewoon niet maken en een rijtje lagers gebruiken ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Je voorbeeld ziet er uit alsof de fabrikant niet vele meer in huis heeft als 10 en 15 mm staal en wat massief staf gecombineerd met een water of lasersnijder.

In eerste instantie gewoon draad tappen en bij falen een helicoil zetten of met boutje moertje werken waar je misschien het moertje vastpikt met een lasapparaat. Als je die dan verrot draait dan sla je hem er af en zet je er een nieuwe achter.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zqbY...TF03003-M10-Vrouwelijke-Klemhendel-Oranje.jpg

Als er vaak mee gaat verstellen.Of de rollen gewoon niet maken en een rijtje lagers gebruiken ;)

db
Hoe zorg je ervoor dat je riem mooi in het midden blijft als je lagers gebruikt ipv rollen?
Veel geluk topic starter, ik heb het gevoel dat je nog enkele boeken over metaalbewerking en metaalurgie zou moeten lezen voor je hieraan begint.
 
Hoe zorg je ervoor dat je riem mooi in het midden blijft als je lagers gebruikt ipv rollen?
Veel geluk topic starter, ik heb het gevoel dat je nog enkele boeken over metaalbewerking en metaalurgie zou moeten lezen voor je hieraan begint.

verklaar je nader dit is wel even interessant denk ik nog niet bij nagedacht.

ik wou die lagers in de rollen stoppen. of kan ik beter gewoon een soort passing maken en dan zonder lagers werken ?

dit is namelijk het gedeelte waar mijn kennis te kort schiet :) en tips hierin of een schop de goede richting in wordt gewaardeerd
 
de rollen zouden gebombeerd moeten zijn en dan nog een stelmechanisme om hem naar links en rechts te kunnen stellen.

Wat doe je anders als de riem eraf loopt? Daar moet je iets in kunnen afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan