zelf een bandschuur machine maken

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
natuurlijk geen motor vraag.
maar hier zit een hoop technische kennis dus ik waag het er op om het gewoon hier te posten.

ik wil zelf een bandschuur machine gaan maken om voornamelijk ijzer te slijpen.
hij moet dus degelijk en sterk zijn.

ik heb al op internet rond zitten zoeken en heb een mooi apparaat gevonden om als "voorbeeld" te gebruiken.
de e-motor kom ik wel een keer op het werk tegen dus dat is 1 ding minder om uit te zoeken.
ik zit te denken om te beginnen met een stappen schakelaar maar als ik toevallig een frequentie regelaar tegen kom is dat natuurlijk perfect.
alleen er zijn een paar dingen die ik nog goed moet uitzoeken

wat voor metaal kan ik het best gebruiken (ik wil dus eigenlijk geen aluminium of rvs dat is namelijk vrij zacht materiaal en dat kan ik zelf niet lassen O-) ).
waar zou ik dikke stukken metaal kunnen krijgen voor een zacht prijsje.

en de draaiende onderdelen moeten natuurlijk goede lagers hebben wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.

en ja ik kan er ook gewoon 1 kopen maar ten eerste lijkt het me leuk om zoiets zelf te bouwen en ten tweede als ik een degelijk apparaat wil kopen zit ik zo rond de 6 a 700 euro volgens mij kan ik voor de helft een heel mooi ding zelf bouwen.

dus als iemand goede tips heeft zijn die zeer welkom :)
full
 
Als je goed naar de filmpjes op het net had gekeken dan had je geweten dat de rollen om de band op zijn plaats te houden wat rond zijn op hun loopvlak .
Ik heb ook de indruk uit je openingspost dat je nog een hoop kennis over het te bewerkende materiaal mist zou dan ook wat meer hierover inlezen voordat je daadwerkelijk wat gaat doen
Staal is wat je gaat gebruiken geen ijzer dat laatste is veel te zacht om messen van te maken ook al weet je ze te harden ( dan zijn ze vaak te bros en breken ze erg makkelijk)
En staal is er in vele samenstellingen voor allerlei toepassingen die moet je dus kunnen herkennen om dat soort er tussen uit te halen welke jij kan en wil gebruiken

Succes met je huis smederij want eenmaal bezig is erg leuk om te doen met veel voldoening
 
Ja klopt, De voorste rol is normaal gesproken gevulcaniseerd, en deze moet je inderdaad naar links of naar rechts kunnen verstellen.
De achterste is volgens mij gewoon staal, of deze gebombeerd is, dacht het wel?
 
als een band loopt over rollen die in het midden een grotere diameter hebben dan aan de randen, zal de band zichzelf daarop centreren. maar welke hoek jij nodig hebt ? en of dit geschikt is voor wat jij wil ? en of er dan genoeg spanning zit op de band aan zijn randen ?
bij een gewoon hand bandschuurmachiene moet je de band zelf centreren door de hoek van de voorste rol bij te regelen ( je regelt de "evenwijdigheid" van beide tov elkaar).

tenzij je het perse voor de sport zelf 1 wil maken, zou ik een 2dehands zoeken, gaat uiteindelijk goedkoper zijn.
 
Volgens mij zie ik op de foto 2 stalen of aluminium rollen?
Ik kan het niet goed zien.


Dat apparaat ziet er wel top uit.
(De vraag is alleen, werkt ie
goed? )
 
Laatst bewerkt:
Kan wel staal zo zwaar als ik weet niet wat pakken, maar de zwakste schakel is toch echt dat schuurbandje.

En inderdaad je moet wat kunnen fine-tunen, anders zie je hem 1 kant op lopen en kun je daar niks aan stellen.
 
als een band loopt over rollen die in het midden een grotere diameter hebben dan aan de randen, zal de band zichzelf daarop centreren. maar welke hoek jij nodig hebt ? en of dit geschikt is voor wat jij wil ? en of er dan genoeg spanning zit op de band aan zijn randen ?
Trial and error dus.... en bij erg lange overspanningen werkt dat ook weer niet. Wil je toch bolleren dan zou ik starten met 1% kleinere diameter aan de randen.
bij een gewoon hand bandschuurmachiene moet je de band zelf centreren door de hoek van de voorste rol bij te regelen ( je regelt de "evenwijdigheid" van beide tov elkaar).
Deze sturing zal wel met de geringe tussenafstand te maken hebben i.c.m. de elasticiteit van de band.
tenzij je het perse voor de sport zelf 1 wil maken, zou ik een 2dehands zoeken, gaat uiteindelijk goedkoper zijn.
Helemaal eens met deze laatste regel!
 
verklaar je nader dit is wel even interessant denk ik nog niet bij nagedacht.


ik wou die lagers in de rollen stoppen.
Ja, twee per rol ;)
of kan ik beter gewoon een soort passing maken en dan zonder lagers werken ?
nee
dit is namelijk het gedeelte waar mijn kennis te kort schiet :) en tips hierin of een schop de goede richting in wordt gewaardeerd
 
Trial and error dus.... en bij erg lange overspanningen werkt dat ook weer niet. Wil je toch bolleren dan zou ik starten met 1% kleinere diameter aan de randen.Deze sturing zal wel met de geringe tussenafstand te maken hebben i.c.m. de elasticiteit van de band.Helemaal eens met deze laatste regel!


Ehh, wat denk je van elevatoren die 40 meter omhoog gaan? Daarbij is de bollering minimaal.
Ik ben alleen even vergeten hoeveel er gebolleerd werd op een diameter van bijv 500mm en een breedte van 400 mm.
De bollering mag niet te veel zijn want dan breken de stalen of kunststof bakjes die aan de band gebout zitten. :X
 
Laatst bewerkt:
Ehh, wat denk je van elevatoren die 40 meter omhoog gaan? Daarbij is de bollering minimaal.
Ik ben alleen even vergeten hoeveel er gebolleerd werd op een diameter van bijv 500mm en een breedte van 400 mm.
De bollering mag niet te veel zijn want dan breken de stalen of kunststof bakjes die aan de band gebout zitten. :X

40m zonder stuursnaar o.i.d?
 
Ik vindt het fijn dat jullie dat jullie allemaal crities zijn daar kan ik wat mee namelijk.

Ik zat inderdaad nog met het aflopen van de band ik had zelf bedacht om de rollen te laten draaien met een opstaande rand maar hier had ik al twijfels over.
Die van de rollen die in het midden dikker zijn is een heel nutige tip.

Wat betreft het bijstellen.
Zal dit alleen horizontaal en verticaal nodig zijn of moet ik ook rekening houden met het "kantelen" van de rol.

En qua kennis in de metaal zit het wel redelijk hoor
ik heb op de midelbare school 2 jaar metaal gedaan en dat was heel veel convensioneel draaien en freezen, dat ik toen schijt had aan al die techniesche benamingen voor verschilende metalen baal ik nu wel van maarja het is niet anders he.

Tege woordig zit ik in de service van ketels en luchtbehandeling. En ben ook regelmatig bezig geweest met het uitlijnen van motoren en dergelijk.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik alles weet anders had ik ook geen vragen hoeven stellen.

Ik zit momenteel ook nog egt in de orientatie fase voor dit project. Ik ben namelijk ook nog bezig om mijn smitsvuur te bouwen
 
Als ik morgen de tijd kan vinden kan ik wel bij werkgever slijpband kijken/meten wat de bolling vd bovenste rol is en een fotootje er van maken, de onderste rol is bij deze is iig gevulcaniseerd rubber op een stalen rol en recht/vlak.
En ondanks de bolling heeft ook deze evengoed een soort van stelmechanisme om de bovenste bolle rol te richten zodat de band mooi in het midden loopt.
Dat is overigens een gewone slijpband met twee rollen, die in je foto heeft er drie of vier, ik gok dat je bij zo’n constructie meerdere rollen een bolling moet geven maar wellicht niet allemaal.
Ik weet van De Backer Alup compressoren die draaien met een platte snaar zeg 40 mm breed en 1-2 mm dik dat de kleine rol(+/- 70mm dia)een vrij grote bolling heeft en de grote rol(+/- 180 mm dia) heeft een heel licht bolling, kennelijk zijn diameter
en bolling omgekeerd evenredig aan elkaar...?

De afstand tussen de rollen word gespannen mbv een veer constructie en zelden star, als je dit star/verstelbaar maakt met een boutje moertje oid blijf je aan het stellen want die schuurband blijft maar oprekken.
 
Laatst bewerkt:
De schuurband op de foto is geen standaard apparaat.
Heb je zoiets echt nodig of kan het ook met een standaard huis tuin werkplaats apparaat?

Volgens mij zie ik 4 rollen, dus dat zijn wel extra kosten , met name qua eventueel gevulkaniseerd en/of gebolleerd.
Het zijn allemaal extra kosten en het vraagt meer werk om de band er mooi overeen te laten lopen.
Opzich ben ik wel gecharmeerd over dat rechte instelbare stuk aan de voorkant.

Dit apparaat is trouwens afkeur bij een bedrijf. Niet veilig want de afschermingen ontbreken. Privé lijkt het mij geen probleem.
 
Als ik morgen de tijd kan vinden kan ik wel bij werkgever slijpband kijken/meten wat de bolling vd bovenste rol is en een fotootje er van maken, de onderste rol is bij deze is iig gevulcaniseerd rubber op een stalen rol en recht/vlak.
En ondanks de bolling heeft ook deze evengoed een soort van stelmechanisme om de bovenste bolle rol te richten zodat de band mooi in het midden loopt.
Dat is overigens een gewone slijpband met twee rollen, die in je foto heeft er drie of vier, ik gok dat je bij zo’n constructie meerdere rollen een bolling moet geven maar wellicht niet allemaal.
Ik weet van De Backer Alup compressoren die draaien met een platte snaar zeg 40 mm breed en 1-2 mm dik dat de kleine rol(+/- 70mm dia)een vrij grote bolling heeft en de grote rol(+/- 180 mm dia) heeft een heel licht bolling, kennelijk zijn diameter
en bolling omgekeerd evenredig aan elkaar...?

De afstand tussen de rollen word gespannen mbv een veer constructie en zelden star, als je dit star/verstelbaar maakt met een boutje moertje oid blijf je aan het stellen want die schuurband blijft maar oprekken.


Dat zou wel heel fijn zijn als je dat zou kunnen opmeten.
En ik Wou inderdaad een veer gebruiken om de boel te spannen.
 
Laatst bewerkt:
[messandersage=28614107,noline]Boevie schreef op 01 februari 2018 @ 18:30~[/message]:
.... Privé lijkt het mij geen probleem.

'(

Het deed “privé” toch best wel zeer en hij heeft het daarna toch nooit echt meer zo goed gedaan als toen ie nog nieuw was.

2d8ialu.jpg


Wel een goed punt,denk aan de veiligheid en maak er wat kapjes omheen een noodstop knop en een motor beveiligings schakelaar die afgaat als de belasting te veel word, dan stopt ie tenminste als er iets tussen zit of je kunt zelf op de knop meppen.
 
Laatst bewerkt:
Jep, het word gevaarlijk als een dunnere strip (bijv een mes) vastslaat tussen de schuurband en dat verstelbare bed.
Joepie hand word richting schuurband getrokken, en de 5 vingers dus ook. Kan een hele pijnlijke aanvaring zijn.

Of het stripje word gelanceerd in de richting van jouw hoofd. Met meestal weinig en soms heel veel schade.
Het is belangrijk bij dun materiaal dat het bed zo dicht mogelijk tegen de schuurband staat.
En een schuurband kan knappen en dan krijg je dat ding voor je harses.
 
Laatst bewerkt:
Materiaal frame S355JR en C45 op slijtage gevoelige plekken (assen)
AISI 316(L) werktafeltje zou ook mooi zijn.

Rollen Alu, of ook C45 maar gewicht. Dus goed uithollen dan.(Vliegwiel effect)
1 trommel moet "rond" zijn, de as moet onder hoek verstelbaar zijn.
(Afmetingen trommel mijn Lidl machine 48 breed, dia in het midden 44.5mm en aan de 2 zijkanten 42.5mm)
Lagers, gewoon kogellagers RS zeker?
Lager toleranties: http://www.brammer.nl/Downloads/goodfit.pdf
Schoefdraad, Tja, beter grotere bout en klasse 4.6 dan alle sterkte uit een 12.9, M4 boutje te halen.

Motor vermogen en band snelheid?
Gevulkaniseerde wielen zullen wel beter gaan maar denk niet dat je echt veel vermogen in zo'n smalle schuurbank kunt steken.
240watt is genoeg om een TIG electrode mee te slijpen en dat is het dan.
 
Kijk goed naar je bandsnelheid, eerste filmpje is veel te langzaam, kun je om de haverklap banden vervangen.
Ik heb het geprobeerd met een haakse slijper om te notchen, werkte voor geen meter.
Hoe sneller het gaat , hoe veiliger het is.

@KiteFlupke, tig elektroden moet je gewoon op een diamant schijf doen. mooier kan echt niet.
 
Soms ontploft een rvs koker omdat de opwarmende lucht niet weg kan. Het laatste stukje neergelegde las word weggespuugd, en er hangt zo'n druppel rvs aan de TIG-elektrode.
Die kun je er altijd mooi afjanken aan de schuurband, vind ik.
Daarna fijntunen op de steen of diamant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan