Universele achterschokdemper

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Tot hoe ver zijn aftermarket achterschokdempers universeel? Kan ik bijvoorbeeld een nieuwe achterveer voor mijn Suzuki DR800 kopen en die later overzetten naar mijn Yamaha XT600 of andere motor? Dit zou voor mij eventueel een reden zijn er een wel te kopen. Misschien kan ik zelfs bijvoorbeeld een 2e hands KTM demper kopen?

ohlins_46_drs.jpg
 
Als een schokbreker universeel zou zijn dan maakte fabrikanten maar 1model voor alle motoren,helaas is dat niet het geval,oa de lengte ,bevestiging,sterkte van de veer kan verschillen per merk en model.
Nu is niets helemaal onmogelijk en zou een schokbreker die in de buurt komt van
wat er standaard op jou motor hoort wel pas te maken zijn en aan te passen aan je gewicht.
Ik heb dat zelf ook wel gedaan,maar vanzelf gaat het meestal niet,en moet je het nodige verbouwen.
Dan zou je bijvoorbeeld op de site van de schokbreker fabrikant bij de technische gegevens op moeten zoeken welke schokbrekers wat betreft maatvoering overeen komen,de
meeste kans maak je dan bij schokbrekers voor een zelfde serie motoren,zoals bijvoorbeeld
de gsx-r 600,750,1000.
 
Laatst bewerkt:
Een Wilbers achterveer bijvoorbeeld ook niet?
nee. dingen worden voor elk voertuig apart ontworpen. lengte verschil, montage verschilt, beschikbare ruimte verschilt, kracht van de veer verschilt, demper karakteristiek verschilt. maar een tweedehands unit (mits je hem goed blijft onderhouden) verliest eigenlijk geen waarde meer. dus kijk of je een goede tweedehands kan vinden en verkoop hem weer als je de motor verkoopt. dan kost het je alleen onderhoud en revisie in de tijd dat je hem gebruikt.
 
Jammer, ik had gedacht dat ze nog wel enigszins uitwisselbaar waren. Dat er dan misschien een andere veer in moest voor ander gewicht maar zolang je een instelbare demper hebt dat je hem altijd wel af kon stellen voor een specifieke motor. Weer een onduidelijkheid de wereld uit :p

Ik zou toch wel heel graag zoiets als dit willen hebben maar pff 700 euro...
Wilbers Standard mit hydr. Federvorspannung - Dr. Big Shop
 
Laatst bewerkt:
Jammer, ik had gedacht dat ze nog wel enigszins uitwisselbaar waren. Dat er dan misschien een andere veer in moest voor ander gewicht maar zolang je een instelbare demper hebt dat je hem altijd wel af kon stellen voor een specifieke motor. Weer een onduidelijkheid de wereld uit :p

Ik zou toch wel heel graag zoiets als dit willen hebben maar pff 700 euro...
Wilbers Standard mit hydr. Federvorspannung - Dr. Big Shop

Tja wees blij dat het geen öhlins is die kosten veel duurder,en zo zal je ook nog goedkopere
schokbrekers hebben van andere merken,ook verschillen de prijzen voor welke motor
de schokbreker is, ook gebruikt zijn goede schokbrekers niet goedkoop.
Kortom je zal toch je beurs moeten trekken wil je wat fatsoenlijks aan vering aanschaffen.
Dan komt de vraag heeft het nut op een ouwe brik, economisch gezien waarschijnlijk niet,
en met alleen een achter schokbreker ben je er waarschijnlijk ook nog niet,na al die jaren zal
waarschijnlijk op de meeste plekken van het rijwiel gedeelte de nodige speling en slijtage zitten,en dan de antieke voorvork zal ook wel de nodige speling en slijtage hebben.
Kortom 1 ding aanpakken zal wat helpen,maar wil je het goed doen zal je alles op het zelfde niveau moeten maken om profijt van je dure schokbreker te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Jammer, ik had gedacht dat ze nog wel enigszins uitwisselbaar waren. Dat er dan misschien een andere veer in moest voor ander gewicht maar zolang je een instelbare demper hebt dat je hem altijd wel af kon stellen voor een specifieke motor. Weer een onduidelijkheid de wereld uit :p

Ik zou toch wel heel graag zoiets als dit willen hebben maar pff 700 euro...
Wilbers Standard mit hydr. Federvorspannung - Dr. Big Shop
Er zijn wel heel veel schokbrekers uitwisselbaar. Je gelooft het niet maar er zijn maar zoveel manieren om twee gaten en een lengte ertussenin te configureren. Boven is meestal een mannetje (het frame omsluit de shock), onder kan het beiden kanten op. Jouw eerste foto is een vrouwtje, sommige shocks hebben ook daar een mannetje. De boutdiameter is belangrijk (al kun je daar soms mee spelen, en vaak is het toch wel dezelfde maat) en je moet even goed kijken hoe breed de montagepunten zijn, alsmede de totale lengte van de schock.

Het is wel zo dat de combinatie van eigenschappen dan weer goed bij de geometrie en de fiets zelf moet passen en dat maakt dat je toch wel weer bij "het juiste type" uitkomt, maar zeker binnen een merk heb je vaak wel wat opties. Bij de Bandits schroeven we er allemaal GSX-R of Hayabusa schokbrekers onder...
 
Er zijn wel heel veel schokbrekers uitwisselbaar. Je gelooft het niet maar er zijn maar zoveel manieren om twee gaten en een lengte ertussenin te configureren. Boven is meestal een mannetje (het frame omsluit de shock), onder kan het beiden kanten op. Jouw eerste foto is een vrouwtje, sommige shocks hebben ook daar een mannetje. De boutdiameter is belangrijk (al kun je daar soms mee spelen, en vaak is het toch wel dezelfde maat) en je moet even goed kijken hoe breed de montagepunten zijn, alsmede de totale lengte van de schock.

Het is wel zo dat de combinatie van eigenschappen dan weer goed bij de geometrie en de fiets zelf moet passen en dat maakt dat je toch wel weer bij "het juiste type" uitkomt, maar zeker binnen een merk heb je vaak wel wat opties. Bij de Bandits schroeven we er allemaal GSX-R of Hayabusa schokbrekers onder...

Ik had nog een schokdemper van een Kawasaki ZX10R uit 2004 liggen.Maat van mij had een thunderace waarin hij een YZF750 achterbrug in had gezet,bleek de schokdemper van die Kawa 1 op 1 te passen,echt alles klopte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan