Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
Ooievaarskuitenvet. :Y

ooievaarskuitenvet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de achterkant van je remblokken kun je best een dun laagje kopervet doen.
Als je kopervet op bouten gebruikt bedenk dan wel dat je aanhaalmoment veranderd. In dit draadje is daar al eens over geschreven.
 
Kopervet voor de achterkant van de remblokken, kettingvet voor de ketting, en ik houd de rest gewoon droog, mits in het WPH anders staat omschreven. Ik maak uiteraard wel de de boutjes netjes schoon met een beetje IMAL voordat ik ze er in draai.

Op de achterkant van je remblokken kun je best een dun laagje kopervet doen.
Als je kopervet op bouten gebruikt bedenk dan wel dat je aanhaalmoment veranderd. In dit draadje is daar al eens over geschreven.
Thnx wist ik niet! :}
 
Als ik me niet vergis is keramisch vet de vervanger van kopervet.
Ikzelf gebruik ook keramsch vet voor het nvetten van de bouten voor ik ze ergens indraai.

Voor remzuigers en de achterkant van remblokkn gebruik ik ATE pasta (blauwe tube).
Dit wordt in de automaterialenhandel speciaal verkocht voor dit doeleinde.

Lithiumvet hecht heel 'sterk' aan metaal, en blijft een filmlaag vormen ook onder hoge druk.
Ook is het watervast.
Dit kun je dus prima gebruiken voor assen en bijvoorbeeld het draaipunt van de achterbrug.
 
Als ik me niet vergis is keramisch vet de vervanger van kopervet.
Ikzelf gebruik ook keramsch vet voor het nvetten van de bouten voor ik ze ergens indraai.

Voor remzuigers en de achterkant van remblokkn gebruik ik ATE pasta (blauwe tube).
Dit wordt in de automaterialenhandel speciaal verkocht voor dit doeleinde.



Lithiumvet hecht heel 'sterk' aan metaal, en blijft een filmlaag vormen ook onder hoge druk.
Ook is het watervast.
Dit kun je dus prima gebruiken voor assen en bijvoorbeeld het draaipunt van de achterbrug.

Als je deze tube bedoelt is dit niet om op de achterkant van een remblok te smeren.

http://www.qashqai-cardesign.nl/images/source/all-6430-0001-g.jpg
 
nee, de meeste boutjes. Niet alle.
Wat is de afweging? Die vaak los en vast moeten (i.v.m. onderhoud) of is het bij die juist niet nodig?
en de volgende die kopervet op glijpennen van de rem of de remzuigers doet vermoord ik
Hahaha zo rigoreus zelfs! Wat is er zo erg aan? Mijn voorremmen piepten flink een tijd terug en ik las na zoekwerk ergens hier op het forum de achterkant van de blokken in te smeren met kopervet. Moet zeggen dat dat wel geholpen heeft...
 
Wat is de afweging? Die vaak los en vast moeten (i.v.m. onderhoud) of is het bij die juist niet nodig?Hahaha zo rigoreus zelfs! Wat is er zo erg aan? Mijn voorremmen piepten flink een tijd terug en ik las na zoekwerk ergens hier op het forum de achterkant van de blokken in te smeren met kopervet. Moet zeggen dat dat wel geholpen heeft...

materiaal (er zijn bv ook kunststof boutjes), wphb ( bv wanneer loctite geadviseerd wordt), accu boutjes enz enz.

Voor veel dingen heb je gewoon inzicht nodig.
 
Dit is wat de boze brit erover te zeggen heeft:


Tevens wordt kopervet al vloeibaar bij temperaturen ver onder 200, Ik zou het alleen daarom al laten om kopervet (of welk vet dan ook) ook achterop de remblokken te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat de boze brit erover te zeggen heeft:


Tevens wordt kopervet al vloeibaar bij temperaturen ver onder 200, Ik zou het alleen daarom al laten om kopervet (of welk vet dan ook) ook achterop de remblokken te doen.
Boze brit mist wat.

De glijpennen van de klauw moeten wel gesmeerd en wel met dik siliconenvet
 
Terug
Bovenaan Onderaan