Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
materiaal (er zijn bv ook kunststof boutjes), wphb ( bv wanneer loctite geadviseerd wordt), accu boutjes enz enz.

Voor veel dingen heb je gewoon inzicht nodig.
ja ok, logisch!
Dit is wat de boze brit erover te zeggen heeft:


Tevens wordt kopervet al vloeibaar bij temperaturen ver onder 200, Ik zou het alleen daarom al laten om kopervet (of welk vet dan ook) ook achterop de remblokken te doen.
Haha mooi filmpje, heeft wel erg veel woorden nodig om zijn verhaal over te brengen maar wel duidelijk :Y
 
Wat voegt siliconenvet toe tov kopervet?
Ik kan bv nergens vinden dat dat wel hittebestendig zou zijn.
Zoals die Brit met ADHD bedoelt uit te leggen.

Fuckerthefuckfuckfuckfuck.

Hoezo hittebestendig? Hoe hitte bestendig is remvloeistof? Als dat gaat koken heb je echte problemen.

Siliconenvet is geen olie product en dus gaan de rubbers die het vet binnen en vuil buiten houden niet zwellen, zodat het vet binnen blijft en het vuil buiten, zodat ze niet vast gaan zitten, waardoor je remmen niet gaan koken. Moet ik @#$% nou weer alles gaan uitleggen? Ben best tevreden met het huidige onderschrift @#$%
 
Aan de pennen/busjes van de remklauw smeer ik altijd een beetje dun vet meestal br2+ van molycote.
Soms moet je ze eerst nog schoonmaken van oud vet dat verzeept is en vuil of zelfs roest.
Het is wel fijn dat alles goed werkt van je remmen, een jaarlijkse inspectie en dan alles schoonmaken en opnieuw met dat vet insmeren.

Ik had een Goldwing 1500 zijspan met kleine wielen en daar zitten de remklauwen goed weg geborgen en dan komt er veel regenwater en vuil langs die dingen.
Dan was inspectie wel zeker 3 x per jaar nodig anders zaten de remmen vast.
 
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
elk doel zijn eigen vet. je gooit dingen voor heel verschillend gebruik op een hoop.
je hebt een groep anti seize die bedoeld is om te zorgen dat verbindingen na een tijd weer los willen doordat ze bijvoorbeeld galvanische corrosie voorkomen of beperken. (voorbeelden zilver vet, koper vet)
dan is er een groep speciale vetten die bijvoorbeeld heel goed blijft smeren bij dingen die regelmatig een beetje bewegen onder druk. (voorbeelden molybdeendisulfide vet en keramisch vet)
en zo zijn er nog veel meer groepen vet. soms is het vet werkelijk een smeermiddel (zoals bij lagervet) maar in veel gevallen is het vet niet meer als een plakkerige drager die de werkzame stoffen op zijn plek houdt. zo werkt molybdeendisulfide poeder prima als smeermiddel in veel gevallen maar het blijft niet op zijn plek zitten zonder het vet. en een fijn koperpoeder werkt bij metalen verbindingen prima als anti seize door galvanische corrosie van de belangrijke metalen voorkomen maar zorg maar eens dat het op de schroefdraad blijft zitten tijdens montage, daarom doen ze het in vet zodat het koper wordt weggevreten door de galvanisch corrosie in plaats van de schroefraad van de bout of moer.
bepaal dus je doel en omstandigheden en zoek daar een vet bij. zo kan het doel zijn het buitenhouden van vocht en vuil met een lichte smerende werking en het mag de rubber sealt niet beïnvloeden en er komt veel water en straatvuil onder druk langs (bij glijpennen van remmen) en zoek daar het juiste vet bij. er bestaat niet 1 vet voor alles.
 
Laatst bewerkt:
iets met chargeren


Is het geen opladeren in het vads zoen lijk nedrlandts ?

9200000085939069.jpg
 
Elk ander vet of zelf vetloos geprobeerd dan zaten ze vrijwel direct vast.
Met br2+ ging dat weer beter, maar wel vaak controleren of de pennen gangbaar waren.
Door dat er kleine wielen in zaten was er erg weinig ruimte meer over voor afvoer van het water en straatvuil.
heb je gelezen wat ik wat eerder geschreven heb?
 
Als ik me niet vergis is keramisch vet de vervanger van kopervet.
Ikzelf gebruik ook keramsch vet voor het nvetten van de bouten voor ik ze ergens indraai.

Voor remzuigers en de achterkant van remblokkn gebruik ik ATE pasta (blauwe tube).
Dit wordt in de automaterialenhandel speciaal verkocht voor dit doeleinde.

Lithiumvet hecht heel 'sterk' aan metaal, en blijft een filmlaag vormen ook onder hoge druk.
Ook is het watervast.
Dit kun je dus prima gebruiken voor assen en bijvoorbeeld het draaipunt van de achterbrug.
ATE is voor gebruik in een remklauw. Niet voor achterop de blokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan