zelf een bandschuur machine maken

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
natuurlijk geen motor vraag.
maar hier zit een hoop technische kennis dus ik waag het er op om het gewoon hier te posten.

ik wil zelf een bandschuur machine gaan maken om voornamelijk ijzer te slijpen.
hij moet dus degelijk en sterk zijn.

ik heb al op internet rond zitten zoeken en heb een mooi apparaat gevonden om als "voorbeeld" te gebruiken.
de e-motor kom ik wel een keer op het werk tegen dus dat is 1 ding minder om uit te zoeken.
ik zit te denken om te beginnen met een stappen schakelaar maar als ik toevallig een frequentie regelaar tegen kom is dat natuurlijk perfect.
alleen er zijn een paar dingen die ik nog goed moet uitzoeken

wat voor metaal kan ik het best gebruiken (ik wil dus eigenlijk geen aluminium of rvs dat is namelijk vrij zacht materiaal en dat kan ik zelf niet lassen O-) ).
waar zou ik dikke stukken metaal kunnen krijgen voor een zacht prijsje.

en de draaiende onderdelen moeten natuurlijk goede lagers hebben wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.

en ja ik kan er ook gewoon 1 kopen maar ten eerste lijkt het me leuk om zoiets zelf te bouwen en ten tweede als ik een degelijk apparaat wil kopen zit ik zo rond de 6 a 700 euro volgens mij kan ik voor de helft een heel mooi ding zelf bouwen.

dus als iemand goede tips heeft zijn die zeer welkom :)
full
 
Materiaal frame S355JR en C45 op slijtage gevoelige plekken (assen)
AISI 316(L) werktafeltje zou ook mooi zijn.

Rollen Alu, of ook C45 maar gewicht. Dus goed uithollen dan.(Vliegwiel effect)
1 trommel moet "rond" zijn, de as moet onder hoek verstelbaar zijn.
(Afmetingen trommel mijn Lidl machine 48 breed, dia in het midden 44.5mm en aan de 2 zijkanten 42.5mm)
Lagers, gewoon kogellagers RS zeker?
Lager toleranties: http://www.brammer.nl/Downloads/goodfit.pdf
Schoefdraad, Tja, beter grotere bout en klasse 4.6 dan alle sterkte uit een 12.9, M4 boutje te halen.

Motor vermogen en band snelheid?
Gevulkaniseerde wielen zullen wel beter gaan maar denk niet dat je echt veel vermogen in zo'n smalle schuurbank kunt steken.
240watt is genoeg om een TIG electrode mee te slijpen en dat is het dan.

Leuk al die benamingen smijten maar daar heeft TS natuurlijk niet zoveel aan... Ook onnodig duur allemaal. S235 pisbakken staal is voldoende voor het frame en de assen zijn stationair t.o.v. het wiel omdat je lagers gebruikt dus waarom zou je C45 nemen...

Ik denk ook niet dat het voorbeeld uit hoge kwaliteit staal gemaakt is gezien de diktes. Of denk je dat je Lidl machine wel gemaakt is uit die materialen?
 
Laatst bewerkt:
Leuk al die benamingen smijten maar daar heeft TS natuurlijk niet zoveel aan... Ook onnodig duur allemaal. S235 pisbakken staal is voldoende voor het frame en de assen zijn stationair t.o.v. het wiel omdat je lagers gebruikt dus waarom zou je C45 nemen...

Ik denk ook niet dat het voorbeeld uit hoge kwaliteit staal gemaakt is gezien de diktes. Of denk je dat je Lidl machine wel gemaakt is uit die materialen?
:^

Rollen zou ik ook gerust Alu doen, maar gewicht lijkt me sowieso niet zo'n probleem. Wellicht juist wel lekker een beetje vliegwieleffect.

En inderdaad; hoge kwaliteit staal is hier niet nodig. Stijfheid gaat hier boven sterkte en daar win je niks in.

Die machine uit filmpje van HCx is wel een mooi ding trouwens!
 
Een geleidesnaar aan de onderkant/binnenzijde van de band.

[afbeelding]

ik kom wel eens op oldtimer tractorshows.
Daar staat dan een dikke 1 cilinder een dorstkast ofzo aan te drijven met een platte riem.
De rollen zitten ongeveer 5 meter van elkaar af en de riem klappert rustig een halve meter op en neer. Het zijn denk ik lagere toerentallen, maar ik vind het toch impossant om te zien en dat die riem er op blijft liggen. De uitlijning is ook maar op het zicht volgens mij.
 
ik kom wel eens op oldtimer tractorshows.
Daar staat dan een dikke 1 cilinder een dorstkast ofzo aan te drijven met een platte riem.
De rollen zitten ongeveer 5 meter van elkaar af en de riem klappert rustig een halve meter op en neer. Het zijn denk ik lagere toerentallen, maar ik vind het toch impossant om te zien en dat die riem er op blijft liggen. De uitlijning is ook maar op het zicht volgens mij.
Als de rollen (of loopwielen) iets bol zijn gedraaid zoekt de band vanzelf het middelpunt (hoogste/langste punt) van die rollen of wielen.
Transportbanden van lengte tot vele honderden meters werken precies zo.
 
ga eens op edge matters forum en bladeforums kijken. Daar ga je veel meer info vinden en bouwplannen, onderdelen etc.
Ik weet niet of het NL messen forum nog bestaat.
 
Ik kom wel eens op oldtimer tractorshows.
Daar staat dan een dikke 1 cilinder een dorstkast ofzo aan te drijven met een platte riem.
De rollen zitten ongeveer 5 meter van elkaar af en de riem klappert rustig een halve meter op en neer. Het zijn denk ik lagere toerentallen, maar ik vind het toch imposant om te zien en dat die riem er op blijft liggen. De uitlijning is ook maar op het zicht volgens mij.
De loopwielen van de band zijn, zoals ze dat noemen, 'gebolleerd'. De rol lijkt wel cilindrisch maar is in feite het topgedeelte van een bol. Een eigenschap van lopende banden is dat ze altijd naar het hoogste punt willen lopen van een rol. Dit principe wordt ook toegepast bij transportbanden.
Dat bolmaken zie je ook oa toegepast bij een bandschuurmachine..................

In het verleden heb ik in een bedrijf gewerkt, waar er een heel lange as draaide in de fabriek met 1 centrale aandrijving, en meerdere loopwielen, waar met riemen (leer!) de betreffende machines werden aangedreven. De leren riemen waren ook nog met een soort nieten eindloos gemaakt. Als dan zo'n 'las' voorbij kwam was het bijna een wonder dat de riem niet van het loopwiel af liep. Heel ouderwetse techniek maar wel betrouwbaar!

----------------------------------------------------------------------------------

Maar, hier bij dit topic waar TS mee start kan je de vraag stellen waarom je al deze problemen op je nek wil halen. Het is gewoon kant en klaar te koop in iedere bouwmarkt. (voor weinig)

Ik gebruik als bandschuurmachine een heel goedkope hand-bandschuurmachine.
Die zet ik, op de kop, klem in de workmate, en de bandschuurmachine is klaar voor gebruik.
Schuurbanden in alle grofheden te koop in iedere bouwmarkt.

................ en klaar ben je!! *O*

Tijdens een verbouwing, in dit geval dus hout, maakte ik exact pas op deze wijze.
Enkel mm's te lang zagen, daarna schuren, passen, schuren tot exact..........
 
Laatst bewerkt:
Misschien helpt dit; een complete cadtekening voor een DIY bandslijpmachine

DIY Knifemaker's Info Center: BG-272 DIY 2 x 72" Belt Grinder

Als zelf bouwen toch te lang duurt, kun je natuurlijk ook nog naar Alkmaar rijden
www.smederijatelieralkmaar.nl


Wow thanks man dit is egt even een hele grote schop in de goeden richting :}
Zo zie je maar weer dat vragen geen kwaad kan.
Ik gok dat ik komende week mijn smits vuur klaar heb dus dan ga ik echt even goed rond kijken naar ijzer voor dit nieuwe project.
 
Heb een band schuurmachine van lidl gekocht was in de aanbieding, zitten twee klemmen bij dat je hem aan je werkbank op zijn kop kan monteren werkt voor mij prima.

voorbeeld:
493415.jpg


deze is het.
server
 
Laatst bewerkt:
Een bandschuurmachine is niet geschikt om stalen messen te slijpen, draait veel te langzaam, daardoor veel te hoge slijtage aan je dure schuurbanden.

Ja daar gaan we weer....
heb je enig idee hoeveel verschillende bandschuurmachines er zijn met hoeveel verschillende vermogens, en dan heb ik het nog niet over de verschillende soorten schuurbanden...
er zijn proffesionele messenmakers die alles op een bandschuurmachine doen, en de hele goede uit de vrije hand
 
Fotos en de maten vd rollen:
Grote rol dia 200mm breedte 50mm.
Kleine rol dia (grootste) 74mm breedte 50mm
Bolling in kleine rol midden:74mm aan de rand 72,5mm, dus een bolling van 0,75 per zijde, met wat trigo kom je dan op een bollings straal van 417mm maar de bolling is voor mijn “gevoel” niet echt een cirkel segment, aan de rand vd rol is er meer bolling dan in het midden, zeg maar parabool vormig, dat is tenminste wat mijn vingers voelen, ik denk dat je met een cirkelsegment wel goed uit zal komen.

1238dwh.jpg


2pyail4.jpg


jp79th.jpg


2usyewy.jpg


Het is een soort bolt-on optie voor een slijpsteen-machine, de onderste rol er af en 1 bout losdraaien en je pakt het hele ding er af en kun je bv een polijst borstel op de machine schroeven, best wel slim systeem.
Het hele apparaat is dus ook te draaien van horizontaal schuren tot verticaal schuren en ik denk zelfs wel op zijn kop :+

Het span mechanisme bij de bovenste stalen bolle rol is een stuk rond as in een pijp met een veer er achter, de hele constructie kan een beetje roteren maar is daarin beperkt door de span handle, doordat de hele kop een klein beetje kan draaien richt deze zich vanzelf, als de schuurband niet exact in het midden van de rol loopt kun je zachtjes tegen de kop duwen en de band ietsje naar links of naar rechts laten lopen waarna hij op deze plek blijft staan.

Je kunt dus ook heel gecontrolleerd de band een klein stukje naast de onderste rubber rol laten lopen, je krijgt zo een dun randje schuurband wat uitsteekt waar je bv de tandjes van een gatzaag op kunt slijpen.
 
Laatst bewerkt:
Fotos en de maten vd rollen:
Grote rol dia 200mm breedte 50mm.
Kleine rol dia (grootste) 74mm breedte 50mm
Bolling in kleine rol midden:74mm aan de rand 72,5mm, dus een bolling van 0,75 per zijde, met wat trigo kom je dan op een bollings straal van 417mm maar de bolling is voor mijn “gevoel” niet echt een cirkel segment, aan de rand vd rol is er meer bolling dan in het midden, zeg maar parabool vormig, dat is tenminste wat mijn vingers voelen, ik denk dat je met een cirkelsegment wel goed uit zal komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is een soort bolt-on optie voor een slijpsteen-machine, de onderste rol er af en 1 bout losdraaien en je pakt het hele ding er af en kun je bv een polijst borstel op de machine schroeven, best wel slim systeem.
Het hele apparaat is dus ook te draaien van horizontaal schuren tot verticaal schuren en ik denk zelfs wel op zijn kop :+

Het span mechanisme bij de bovenste stalen bolle rol is een stuk rond as in een pijp met een veer er achter, de hele constructie kan een beetje roteren maar is daarin beperkt door de span handle, doordat de hele kop een klein beetje kan draaien richt deze zich vanzelf, als de schuurband niet exact in het midden van de rol loopt kun je zachtjes tegen de kop duwen en de band ietsje naar links of naar rechts laten lopen waarna hij op deze plek blijft staan.

Je kunt dus ook heel gecontrolleerd de band een klein stukje naast de onderste rubber rol laten lopen, je krijgt zo een dun randje schuurband wat uitsteekt waar je bv de tandjes van een gatzaag op kunt slijpen.


Ik denk dat jouw gevoel goed is :t maar ik weet het niet 100% zeker.
Waarschijnlijk is dat om te voorkomen dat de slijpband te scherp vervormd word in het midden, waardoor die na een tijdje draaien gaat scheuren.
 
Als je een slijpmachine bouwt om zelfgemaakte messen te slijpen, zou ik eerst kijken of je de gewilde schuurbanden kunt vinden.

De meeste goedkope banden hebben een erg dikke 'lasnaad', wat messen egaal slijpen haast onmogelijk maakt.

Ook kon ik niet de gewenste gritt vinden voor de fijne afwerking.



Een zeer bot mes weer scherp krijgen is geen probleem hoor, maar als je het leuk vindt om zo maximaal scherp mogelijk te gaan (zonder praktisch nut, maar wel leuk) zou ik bij een assortiment whetstones blijven.
Kost uiteindelijk denk ik wel meer dan een machine O-)


edit: besef me dat eigen gemaakte messen waarschijnlijk nog geen echt lemmet hebben. Dan heb je idd een machine nodig, gaat je niet lukken met stenen alleen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan