Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
Kopervet is niet meer van deze tijd had k begrepen. Wat is daar de vervanger voor?
M.a.w. Wat smeren wij nu op de achterkant van de blokken?
keramisch vet heeft de meeste overlap met kopervet.

Ik wil nog niet dood, dus ga niet zeggen dat je dat spul ook kunt gebruiken voor achterop de blokken. Voor zover dat nut heeft.

Ik gebruik het iig als spul om vastrotten van metalen delen op elkaar, tegen te gaan.
 
Siliconenvet is geen olie product en dus gaan de rubbers die het vet binnen en vuil buiten houden niet zwellen, zodat het vet binnen blijft en het vuil buiten, zodat ze niet vast gaan zitten, waardoor je remmen niet gaan koken.
ik ben wel blij dat je de moeite hebt genomen om het toe te lichten, ben toe aan nieuwe remblokken en heb dus niet het juiste in huis.
 
Mijn bescheiden mening dan maar geven....je hebt idd zoals zot al aangeeft speciaal remmenvet wat je op de geleide vlakken van remblokken kunt doen.
Voor wat betreft koper/keramisch vet:

Ze kunnen beide niet tegen CONSTANTE hoge temperaturen!. Ze kunnen piektemperaturen hebben van bv 1500 graden maar constant max 120/130 graden. Er zit namelijk gewoon vet in naast bv koper wat boven die temperaturen vloeibaar wordt en dus wegloopt.
Keramisch vet heeft als eigenschap neutraal te zijn maar ook isolerend (geleiding) wat makkelijk kan zijn als je bv rvs in alu draaide. Daarentegen dikt het sneller in dan kopervet en wordt het dan een harde korst waardoor het wel eens vast kan gaan zitten.
Kopervet geleid veel beter en dikt minder snel in als keramisch vet. Als nadeel heeft het dat je er koper er voor kan zorgen dat metalen sneller oxideren. Dus zeker niet gebruiken bij combi rvs/alu.
Men vette er vroeger vaak de naven van auto's mee in en ondanks die dikke laag vet zaten die alu velgen na de winter een partij vastgerot op die stalen naven wat puur kwam door het koper bestanddeel.

Waarom zou je dan dit soort vet gebruiken?. Ze hebben namelijk een verschrikkelijk hoog drukpunt tot wanneer ze blijven smeren tov gewoon vet en dat puur door de toegevoegde bestandsdelen.
Maar 9 vd 10 keer wordt dit vet niet specifiek daarvoor gepakt maar omdat het zo "goed" schijnt te zijn😉
 
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?


Met vet op schroefdraad van bouten moet je heel erg mee oppassen, in het geval het bouten zijn die je vastzet met een aanhaalmoment. Die klopt dan niet meer omdat het vet op schroefdraad ervoor zorgt dat je minder kracht nodig hebt om hetzelfde aanhaalmoment te bereiken waardoor de bout dus de ver doordraait bij vastzetten en afknapt.
 
Heb ik gelezen dus, maar jij doet dus geen advies welk vet er wel voor te gebruiken!
Aangezien vet plakt, en het argument was dat er harde vuildeeltjes in het vet gaan plakken waardoor een schurende werking ontstaat, kan ik niet anders dan concluderen dat die pennen droog gemonteerd moeten worden.
 
Mijn bescheiden mening dan maar geven....je hebt idd zoals zot al aangeeft speciaal remmenvet wat je op de geleide vlakken van remblokken kunt doen.
Voor wat betreft koper/keramisch vet:

Ze kunnen beide niet tegen CONSTANTE hoge temperaturen!. Ze kunnen piektemperaturen hebben van bv 1500 graden maar constant max 120/130 graden. Er zit namelijk gewoon vet in naast bv koper wat boven die temperaturen vloeibaar wordt en dus wegloopt.
Keramisch vet heeft als eigenschap neutraal te zijn maar ook isolerend (geleiding) wat makkelijk kan zijn als je bv rvs in alu draaide. Daarentegen dikt het sneller in dan kopervet en wordt het dan een harde korst waardoor het wel eens vast kan gaan zitten.
Kopervet geleid veel beter en dikt minder snel in als keramisch vet. Als nadeel heeft het dat je er koper er voor kan zorgen dat metalen sneller oxideren. Dus zeker niet gebruiken bij combi rvs/alu.
Men vette er vroeger vaak de naven van auto's mee in en ondanks die dikke laag vet zaten die alu velgen na de winter een partij vastgerot op die stalen naven wat puur kwam door het koper bestanddeel.

Waarom zou je dan dit soort vet gebruiken?. Ze hebben namelijk een verschrikkelijk hoog drukpunt tot wanneer ze blijven smeren tov gewoon vet en dat puur door de toegevoegde bestandsdelen.
Maar 9 vd 10 keer wordt dit vet niet specifiek daarvoor gepakt maar omdat het zo "goed" schijnt te zijn😉

Niet persoonlijk als reactie, maar wel de laatste waar deze onzin weer geschreven wordt...

Er is net als in smeerolie/kruipolie/elke olie een grote variatie aan producten te koop, en iedere producent van smeerproducten wil graag een graantje meepikken van de hype markten, en zo ook met copperslib .....
De ene is nog beter dan de andere, en de ene belooft nog meer dan de andere....
Nu de ECHTE COPPERSLIB, zoals die gebruikt wordt in b.v. de stoomketels en verbrandingsovens...
Daar zit dus geen vet in wat er uit kan lopen/smelten, het basisbestanddeel van copperslib is .....tada...hier komt het KLEI(bentone) en koper.....en geloof me, een oven waar jaren agressief afval in is verbrand moet je ook nog uit elkaar kunnen halen voor revisie en onderhoud, en daarvoor werkt copperslib prima, en voor het voorkomen van electrolitische reactie's , heb je diezelfde samenstelling ook nog in zilver en goud, alhoewel die laatste amper gebruikt wordt, maar zilver heb ik hier ook staan....

Dan weer terug naar wat de gemiddelde hier gebruiikt, zijn waarschijnlijk om het beter smeerbaar/hechtend te maken aangelengd met een soort van vet, maar dat is een kwestie van waar heb je het voor nodig, wat wil je er voor betalen, en ook hier geld weer kopervet is geen kopervet, net zoals olie geen olie is
 
@totl dit is precies wat jij bedoelt.
Gemiddelde garage kopervet zit wat vet bij om het beter te laten plakken cq om het goedkoper te kunnen produceren.

Dan weer terug naar wat de gemiddelde hier gebruikt, zijn waarschijnlijk om het beter smeerbaar/hechtend te maken aangelengd met een soort van vet, maar dat is een kwestie van waar heb je het voor nodig, wat wil je er voor betalen, en ook hier geld weer kopervet is geen kopervet, net zoals olie geen olie is
 
Even teruggrijpend op de boze brit.


Zelfs een gerenommeerd (en duur) merk als loctite die een soort pritt stift 'kopervet' heeft wordt nog week als je er warmte in stopt.

Weet niet hoeveel k@w@ dan betaalt voor zijn koperklei :+
 
Okey dan, ben blij dat ik deze vraag stelde alvorens een dure pot grafiet vet te kopen. Kogellager vet heb ik namelijk gewoon al liggen.
En achterzijde remmenblokken niet invetten is goed dat ik dat nu weet. Zelfs op how-to video's van gerenomeerde bedrijven wordt dat namelijk gemeld, geen verrassing dus dan velen van ons (waaronder ik) denken dat dit moet/verstandig is.

Zie bijv. deze video van Motozoom:
https://youtu.be/sm-iX7uH_7o?t=3m37s

De reden dat ik dit vroeg komt voornamelijk doordat ik de afgelopen week zo'n pakweg 8 uur bezig ben geweest alleen met het verwijderen van de verroeste tapeinden uit de cilinder en dat voor de toekomst graag wil voorkomen. Is het verstandig die taps toch in te vetten met een vet wat tegen hitte kan? Zag bijv. dat Griffon siliconenvet ook tegen 290C kan?
Of is ondanks de mogelijke problemen bij het verwijderen droog toch beter?
 
Laatst bewerkt:
Okey dan, ben blij dat ik deze vraag stelde alvorens een dure pot grafiet vet te kopen. Kogellager vet heb ik namelijk gewoon al liggen.
En achterzijde remmenblokken niet invetten is goed dat ik dat nu weet. Zelfs op how-to video's van gerenomeerde bedrijven wordt dat namelijk gemeld, geen verrassing dus dan velen van ons (waaronder ik) denken dat dit moet/verstandig is.

Zie bijv. deze video van Motozoom:
https://youtu.be/sm-iX7uH_7o?t=3m37s

De reden dat ik dit vroeg komt voornamelijk doordat ik de afgelopen week zo'n pakweg 8 uur bezig ben geweest alleen met het verwijderen van de verroeste tapeinden uit de cilinder en dat voor de toekomst graag wil voorkomen. Is het verstandig die taps toch in te vetten met een vet wat tegen hitte kan? Of is ondanks de mogelijke probelemen bij het verwijderen droog toch beter?

Messing/koper moertjes gebruiken voor je uitlaat, roest nooit vast.

Tapeinden kun je wat keramisch vet aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan