Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
@ kawa: wat betreft die copperslib zul je wellicht gelijk hebben hoor maar om nou mijn hele verhaal als onzin te bestempelen is wat overdreven😉.

Ik heb voor mijn werk zoveel in die rotzooi gezeten en de ene fabrikant beweerd het of mooier als de ander.
Maar wat altijd opvalt is dat er altijd met koeienletters wordt beweerd dat het tegen wel bv 1500graden bestand is en 99 vd 100 keer is dat maar voor heel even!.
 
@ kawa: wat betreft die copperslib zul je wellicht gelijk hebben hoor maar om nou mijn hele verhaal als onzin te bestempelen is wat overdreven😉.

Ik heb voor mijn werk zoveel in die rotzooi gezeten en de ene fabrikant beweerd het of mooier als de ander.
Maar wat altijd opvalt is dat er altijd met koeienletters wordt beweerd dat het tegen wel bv 1500graden bestand is en 99 vd 100 keer is dat maar voor heel even!.
Ik kan mijn hand ook even heel snel door een vlam halen zonder deze te verbranden.
 

Bedankt voor je antwoord.
Kranenvet ga ik er niet aansmeren, ik blijf gewoon bij Mn BR2+ van molycote.
Het achterwiel moet er toch zeker 3 keer per jaar uit om de vertanding van de cardan/ achterwiel in te vetten en de vertanding van de aandrijfas dat is wel een halve dag werk dus kunnen de paar pennen/ busjes vd de remklauw er ook wel bij.
Alles moet dan los ook de remklauw om er bij te kunnen komen.
Je ziet het niet, alles is verborgen achter koffers maar ook daar achter zit onderhoud.
Hier zit er dan ook nog een zijspan aan en staat de gw op kleine wielen.
 
@ kawa: wat betreft die copperslib zul je wellicht gelijk hebben hoor maar om nou mijn hele verhaal als onzin te bestempelen is wat overdreven😉.

Ik heb voor mijn werk zoveel in die rotzooi gezeten en de ene fabrikant beweerd het of mooier als de ander.
Maar wat altijd opvalt is dat er altijd met koeienletters wordt beweerd dat het tegen wel bv 1500graden bestand is en 99 vd 100 keer is dat maar voor heel even!.

ik wilde jouw verhaal niet ontkrachten, alleen het feit dat er door iedereen maar wat geroepen wordt over koperpasta als ware er maar een soort met een soort van eigenschappen, en dat is beslist niet zo...
Eigenlijk is het een zwaar chemisch goedje , en net zoals loodmenie niet meer beschikbaar is voor de "gewone consument" , en round up, is dit hetzelfde met menig smeermiddel, het is er wel, maar je moet weten hoe je er aan kunt komen....
Wel eens een open haard gemetseld, wel eens gezien wat voor chemische troep er in de echte haardspecie zit....

En daar maakt menig fabrikant gebruik van, koop "ons product " maar , dat is minstens net zo goed, en dat is dus niet zo.....

Ik heb middeltjes uit de tijd dat TNO nog lekker veel testte, en bv een silicone vet uit de ruimtevaart, en als je dat aan je vingers hebt, kun je niets meer vasthouden alles glipt uit je vingers...heeft een kameraad wel eens gebruikt om zijn zelfgemaakte leren zadel waterafstotend mee te maken....kon het zadel weggooien, kon je niet meer op blijven zitten....
 
@kawa: er is ook een puntje milieu....hadden we een prachtig vet op de markt, mocht er een jaar later een bepaald bestanddeel niet meer inzitten....kon je weer opnieuw beginnen met ontwikkelen....maar het werd er zeldzaam beter op.
 
en net zoals loodmenie niet meer beschikbaar is voor de "gewone consument" ,


Voor de niet-zo-gewone-consument, en voor de professionele schilders is loodmenie ook niet meer beschikbaar hoor. De fabrikant kan het wel loodmenie noemen en het en er wel oranje uitzien, maar lood zit er al zeker 25 jaar niet meer in! (en dat is maar goed ook!!)
 
Voor de niet-zo-gewone-consument, en voor de professionele schilders is loodmenie ook niet meer beschikbaar hoor. De fabrikant kan het wel loodmenie noemen en het en er wel oranje uitzien, maar lood zit er al zeker 25 jaar niet meer in! (en dat is maar goed ook!!)

tenco levert nog steeds echte loodmenie aan de proffesionals, en werdol aan de scheepvaart
 
Mijn bescheiden mening dan maar geven....je hebt idd zoals zot al aangeeft speciaal remmenvet wat je op de geleide vlakken van remblokken kunt doen.
Voor wat betreft koper/keramisch vet:

Ze kunnen beide niet tegen CONSTANTE hoge temperaturen!. Ze kunnen piektemperaturen hebben van bv 1500 graden maar constant max 120/130 graden. Er zit namelijk gewoon vet in naast bv koper wat boven die temperaturen vloeibaar wordt en dus wegloopt.
Keramisch vet heeft als eigenschap neutraal te zijn maar ook isolerend (geleiding) wat makkelijk kan zijn als je bv rvs in alu draaide. Daarentegen dikt het sneller in dan kopervet en wordt het dan een harde korst waardoor het wel eens vast kan gaan zitten.
Kopervet geleid veel beter en dikt minder snel in als keramisch vet. Als nadeel heeft het dat je er koper er voor kan zorgen dat metalen sneller oxideren. Dus zeker niet gebruiken bij combi rvs/alu.
Men vette er vroeger vaak de naven van auto's mee in en ondanks die dikke laag vet zaten die alu velgen na de winter een partij vastgerot op die stalen naven wat puur kwam door het koper bestanddeel.

Waarom zou je dan dit soort vet gebruiken?. Ze hebben namelijk een verschrikkelijk hoog drukpunt tot wanneer ze blijven smeren tov gewoon vet en dat puur door de toegevoegde bestandsdelen.
Maar 9 vd 10 keer wordt dit vet niet specifiek daarvoor gepakt maar omdat het zo "goed" schijnt te zijn😉

Ik heb deze staan en gebruik deze met enige regelmaat voor allerlei toepassingen:

OKS 250, 2501 UNIVERSELE PASTA

Weliswaar geen 1500 graden maar wel met een bereik van -40 tot +1400 graden, ik ga er maar even vanuit dat de fabrikant dit bereik niet voor niets opgeeft?
 
Voor de niet-zo-gewone-consument, en voor de professionele schilders is loodmenie ook niet meer beschikbaar hoor. De fabrikant kan het wel loodmenie noemen en het en er wel oranje uitzien, maar lood zit er al zeker 25 jaar niet meer in! (en dat is maar goed ook!!)

Juist voor de consument is er nog steeds veel te krijgen en voor mij als schilder wordt het alleen maar lastiger.Wat ik soms bij bouwmarkten zie staan is voor mij soms niet te krijgen bij leverancier.
 
Binnenkort gaat mijn voorwiel er uit en nu staat in het WPH dat ik bij het terugplaatsen de as moet voorzien van wat vet. Welk vet adviseren de vet-deskundigen uit dit topic mij?

Ik dacht zelf eigenlijk gewoon wat kogellagervet,maar er zijn zoveel verschillende meningen over vet in dit topic, misschien is kogellagervet hartstikke 2017 ;)
(Ik heb er ook nog geen boze-britten-filmpje van kunnen vinden :+ )
 
Binnenkort gaat mijn voorwiel er uit en nu staat in het WPH dat ik bij het terugplaatsen de as moet voorzien van wat vet. Welk vet adviseren de vet-deskundigen uit dit topic mij?

Ik dacht zelf eigenlijk gewoon wat kogellagervet,maar er zijn zoveel verschillende meningen over vet in dit topic, misschien is kogellagervet hartstikke 2017 ;)
(Ik heb er ook nog geen boze-britten-filmpje van kunnen vinden :+ )

Lithiumvet hecht heel 'sterk' aan metaal, en blijft een filmlaag vormen ook onder hoge druk.
Ook is het watervast.
Dit kun je dus prima gebruiken voor assen en bijvoorbeeld het draaipunt van de achterbrug.
 
Hmm een topic over vet, vooruit ik heb een vraag. Gisteren bij de XL500 uit 82 iets moeten doen waarvoor de vork er even uit moest (stuuraanslag aanpassen). Heb ik hem half los, donderen er een stuk of 30 kogeltjes op de grond :') in klompjes van 4-5, door het vet, dat wel.

Had ik niet echt rekening mee gehouden, dus had geen lagervet voor handen. In de categorie ‘alles beter dan geen vet’ heb ik de boel schoongemaakt, vast kettingvet gepakt (forte, groene pot) en de boel daarmee flink dicht gestopt en weer in elkaar gelego’t toen ik klaar was. Proefrit was goed, boel loopt soepel.

Heb ik hier een doodzonde begaan of kan dit wel even op een mooiweerklassiekertje?
 
Hmm een topic over vet, vooruit ik heb een vraag. Gisteren bij de XL500 uit 82 iets moeten doen waarvoor de vork er even uit moest (stuuraanslag aanpassen). Heb ik hem half los, donderen er een stuk of 30 kogeltjes op de grond :') in klompjes van 4-5, door het vet, dat wel.

Had ik niet echt rekening mee gehouden, dus had geen lagervet voor handen. In de categorie ‘alles beter dan geen vet’ heb ik de boel schoongemaakt, vast kettingvet gepakt (forte, groene pot) en de boel daarmee flink dicht gestopt en weer in elkaar gelego’t toen ik klaar was. Proefrit was goed, boel loopt soepel.

Heb ik hier een doodzonde begaan of kan dit wel even op een mooiweerklassiekertje?
ik ken fotre groene pot niet, maar zolang het niet hard wordt zal het wel los lopen.
 
Hmm een topic over vet, vooruit ik heb een vraag. Gisteren bij de XL500 uit 82 iets moeten doen waarvoor de vork er even uit moest (stuuraanslag aanpassen). Heb ik hem half los, donderen er een stuk of 30 kogeltjes op de grond :') in klompjes van 4-5, door het vet, dat wel.

Had ik niet echt rekening mee gehouden, dus had geen lagervet voor handen. In de categorie ‘alles beter dan geen vet’ heb ik de boel schoongemaakt, vast kettingvet gepakt (forte, groene pot) en de boel daarmee flink dicht gestopt en weer in elkaar gelego’t toen ik klaar was. Proefrit was goed, boel loopt soepel.

Heb ik hier een doodzonde begaan of kan dit wel even op een mooiweerklassiekertje?

Dat is geen dood zonde maar een goede oplossing dat vet is behoorlijk watervast en smeer ook voldoende voor je balhoofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan