Vastgeroeste & afgesleten uitlaatmoer verwijderen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ben momenteel bezig mijn uitlaatsysteem te vervangen, helaas een kleine tegenslag: 1 van de moertjes waar de uitlaatbuis mee aan de cilinder vastzit is zo gaan roesten dat ik hem niet meer loskrijg.
De buitenste laag van de moer brokkelde er vanaf en wat over is, is een moer waar niets meer op pakt. Door de beperkte ruimte (is de achterste van de 2 moeren) kan ik er ook eigenlijk alleen een dopsleutel opzetten.
Ben er 2 uur mee bezig geweest zonder succes. Nu royaal ingesmeerd met ACF-50 en morgen maar opnieuw proberen, maar ik sta open voor handige suggesties om het los te krijgen.


IMG_0057.jpg
 
Helaas heeft niet iedereen een goed uitgeruste garage. Ik woon bij het centrum van Amsterdam op 4 hoog, zonder tuin, schuur of garage. Ik heb geen lasapparaat, waardoor de bovengenoemde methode al afvalt. Dan blijft over voor honderden euro's aan gereedschap kopen, of toch een andere methode proberen, of het ergens laten doen. In het laatste geval was ik (een paar) honderd euro lichter geweest, en was ik het euforische gevoel misgelopen toen ik dat klote tapeinde er eindelijk uit had. Dat is ook wat waard.

Maar we dwalen af, alles is gelukt en ik heb weer wat geleerd dankzij de reacties hier. :t
 
Laatst bewerkt:
Helaas heeft niet iedereen een goed uitgeruste garage. Ik woon bij het centrum van Amsterdam op 4 hoog, zonder tuin, schuur of garage. Ik heb geen lasapparaat, waardoor de bovengenoemde methode al afvalt. Dan blijft over voor honderden euro's aan gereedschap kopen, of toch een andere methode proberen, of het ergens laten doen. In het laatste geval was ik (een paar) honderd euro lichter geweest, en was ik het euforische gevoel misgelopen toen ik dat klote tapeinde er eindelijk uit had. Dat is ook wat waard.

Maar we dwalen af, alles is gelukt en ik heb weer wat geleerd dankzij de reacties hier. :t
Lasapparaat kost tientjes, moertje op laten lassen nog minder.
 
Kijk, je hebt nou je spullen en dan kun je het zaakje weer netjes in mekaar steken.
Denk je nou ik wil het toch ff aan een deskundige laten zien en het zou niet afdoende zijn dan is het zaakje nog eens gauw losgemaakt en kun je het dan evt. aanpassen.
Maar als ik zo begrijp dat je al dat gekloot met dat tapeind toch maar gefixt heb met dan mss minimale middelen denk ik dat je dit wel tot een goed eind brengt.
😉👌🏼
 
En als je het spul weer monteert, gebruik je dan moeren van messing? Zitten op de betere klassieke automotoren als de Jaguar XK en de Citroen DS en die krijg je altijd weer zonder moeite los.
 
Kan alleen mijn ervaring melden, tapeinde zat zo vast dat het onderste moertje na eerst wel weerstand te geven op een gegeven moment begon te draaien. De moertjes strakker tegen elkaar aan zetten ging vervolgens ook niet meer, ze draaiden gewoon eindeloos door.
Met hoe strak ik de griptang op het tapeind had ingesteld (had een andere tang nodig om hem weer te ontgrendelen) betwijfel ik of daar minder kracht op kan dan 2 moertjes.


Ik wil het niet beter weten want ik heb het nooit echt zo slim bij de hakken gehad met een uitlaat.

Maar ik denk dat je zelf al het goeie antwoord geeft :


Geplaatst op zaterdag 03 februari 2018 17:41CiteerFavoriet

Nog niet, moest wachten op nieuwe tapeinden. Zijn net bezorgd dus ga het morgen doen (mits droog).

Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.

Een brander is al diverse keren genoemd.
Volgende keer eerst 2 dikkere moeren erop, met beleid een gasbrander erop tot het draadeind kersenrood is, tijdje af laten koelen en dan met een afgeslepen/afgedraaide dop of gewoon een sleutel erop.

Elk geval is een gevalletje apart, een vast stappenplan is er niet.
Gewoon ter plekke beslissen, alleen in gedachten houden dat het de eerste keer gelijk goed moet, anders kom je daarna oneindig aan het kloten. Je valt van het ene probleem in het andere.
Geen goed gereedschap, kappen en eerst het goeie spul regelen of wegbrengen naar een motorzaak.
Dat is mijn tip voor de volgende keer :? :o :+

Het is ook allemaal niet erg, iederéén is in het begin zo op de bek gegaan, ik ook.
 
Laatst bewerkt:
Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.
En toen je handen verbranden omdat je griptang ook heet was geworden? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan