Welk motorolie zit er nu in mijn motor?

leroy84

Die hard MF'er
20 jun 2017
281
3
Harfsen
Ik kan het antwoord zo even snel niet vinden; niet via google en niet via de zoekfunctie.

Mijn vriendin haar motor, een er-6f uit 2006 had een grote beurt gehad bij aflevering en garantie.

Net een stuk gereden en even gekeken, maar ze heeft amper 2 tanken benzine gereden. ketting is totaal niet op spanning, en oliepeil zit onder de min streep.

Omdat de motorzaak niet heel dichtbij is zou ik zelf de motor olie willen aanvullen maar hoe kom ik er nu achter wat er bij moet?

Anders gevraagd, zit er nu 5W40 of 10W40 in
* Zijn hier test strips voor?
* Stel het is Merk A 10W40, kan ik er dan merkB 10W40 aanvullen?

Of is de enige mogelijkheid verversen?
 
Dank voor de reacties! Bellen is zeker een optie, de vraag of ze dat nog weten?

In manual staat dat er voor bepaalde temperatuur bereiken andere olie gebruikt is vandaag mijn vraag.

Motor rechtopgezet, en geconstateerd in het kijkglas dat niveauw 'te' laag is.

Antwoord is duidelijk, gewoon bijvullen dus.

Dank!
 
Laatst bewerkt:
De motorzaak heeft wss geen afleverbeurt gedaan, dus die kan je niet helpen.

Daarnaast mag je alle merken mengen. En ook de viscositeiten.

Vul bij met 10w40 motorfiets olie, dan zit ze altijd goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En check gelijk even hoeveel speling die ketting moet hebben. Een ketting hoort behoorlijk slap te staan, zeker als er niemand op zit. En al helemaal als je die spanning bekijkt met de motor op de middenbok.
 
Ik zou gaan klagen bij die motorzaak waar hij gekocht is,als dat tenminste niet lang geleden is dat de motor is afgeleverd,de olie hoort zo kort na een beurt gewoon nog op peil te staan ,kortom of ze hebben de boel belazerd en niks aan die motor gedaan,of je moet je heel ernstig zorgen gaan maken over het olieverbruik van die motor.
Maar het kan ook dat de monteur zijn werk niet goed gedaan heeft en het oliepeil niet gecontroleerd heeft na een proefrit.Verder is het mooiste het zelfde merk olie te gebruiken wat er in zit,maar een ander merk kan eventueel ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan klagen bij die motorzaak waar hij gekocht is,als dat tenminste niet lang geleden is dat de motor is afgeleverd,de olie hoort zo kort na een beurt gewoon nog op peil te staan ,kortom of ze hebben de boel belazerd en niks aan die motor gedaan,of je moet je heel ernstig zorgen gaan maken over het olieverbruik van die motor.
Maar het kan ook dat de monteur zijn werk niet goed gedaan heeft en het oliepeil niet gecontroleerd heeft na een proefrit.Verder is het mooiste het zelfde merk olie te gebruiken wat er in zit,maar een ander merk kan eventueel ook.

Dit was ook mijn vermoeden.

De tip voor de middenbok, de motor staat op de paddock en zie al makkelijk 8cm speling. Ik heb daarom inderdaad mijn twijfels, er zijn meer kleine dingetjes mis.

Vriendin lief heeft iets met garantie afgesproken als seizoen alweer begint. dus heb haar dringend geadviseerd even contact met ze te leggen.
 
"Vriendin lief heeft iets met garantie afgesproken als seizoen alweer begint."
Dat is best een vage afspraak. Staat er ook iets op papier?

"iets met garantie" 1 dag / 1 week / 3 maanden / 6 maanden / bepaald aantal kilometers / stoepgarantie / Bovag ?

"als het seizoen alweer begint" 1 maart / begin van de lente / 1 april / st Juttemis ?
 
"Vriendin lief heeft iets met garantie afgesproken als seizoen alweer begint. dus heb haar dringend geadviseerd even contact met ze te leggen."

Seizoen is nog niet begonnen, dus valt het buiten de garantie. :+

Even zonder flauwe grappen. Ik had ook in het najaar mijn motor gekocht (rijd er al 5 jaar op) en 6 maanden Bovag garantie vastgelegd met ingang van 1e dag rijden in het nieuwe jaar. Dag voordat ik ging rijden er heen en we hebben de ingangsdatum van de garantie op aankoopbewijs ingevuld en ondertekent.
Dat was achteraf bezien voor nop, want er mankeerde helemaal niets aan die motor. :}
 
Laatst bewerkt:
Afspraak was dat de garantie in zou gaan per 1 maart, maar als er tussentijds wat is was het geen probleem.

We nemen contact op met ze en zien vanaf daar wel weer verder..
 
Motor net gestart of afgezet bij peilen olie? Mooiste is warmrijden, op middenbok zetten, 10 minuten wachten en dan naar peilglas kijken.

Alle olie "verdwijnt uit het peilglas" als de motor loopt.

Ketting kan je goed zelf controleren, gewoon motor op de grond, duimstok er bij en in het midden van de ketting meten. Vaak is het rond de 5cm speling die je moet hebben.

Maar download ook zeker even een service manual, daar staan zowel methode als speling in beschreven.

Je kan er ook op gaan zitten, de ketting mag dan absoluut niet strak staan.
 
Laatst bewerkt:
Ketting kan je goed zelf controleren, gewoon motor op de grond, duimstok er bij en in het midden van de ketting meten. Vaak is het rond de 5cm speling die je moet hebben.

Dat hangt echt van de motor af. Op mijn Transalp moet je de spanning bijvoorbeeld meten als er iemand op de motor zet. Ga je hem onbelast spannen dan komt de ketting veel te strak te staan zodat de ketting de grote klappen van de vering op gaat vangen in plaats van de schokdemper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan