Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.776
9.120
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Door het gepraat over Fluke multimeters in het aldi/lidl/gamma topic heb ik mijn multimeter er eens bijgepakt. Deze blijkt helaas slechts CAT 2 te zijn. Niet echt geschikt dus om straks aan de 380V automaten te hangen in de zekeringkast.

Nu heb ik deze gevonden. Is dit setje wat? Verschil tussen een 17B en 18B lijkt mij alleen de mogelijkheid om LED-jes te testen?

Let op dat je de “duitsland” verzend locatie kiest, dat kost 5 euro porto maar bespaart je de douane kosten die , ik gok, veel hoger zijn, en je hebt hem in 4 dagen thuis ipv 4 weken.
Niet iedere verkoper heeft deze optie, dus goed opletten welke verkoper je kiest, storeinfinity (uit je link) werkt goed en snel.

De ampere tang is alleen AC wisselstroom , behoorlijk grof/onnauwkeurig (400 amp!) en miz alleen handig voor een industriele monteur die 30 KW motoren wil meten, voor een motorfiets heb je meer aan een DC tang maar vooral dc tangen zijn duur door de Hall effect sensor die er in moet zitten die bovendien voor ieder gebruik gecalibreert moet worden op 0 (nul), een Hall effect sensor is gevoelig voor het aard magnetisch veld en de positie en lokatie vd tang laat de 0 verlopen.
Wellicht heb je wel een goed doel voor een zware ac tang maar ik zou er niet te veel van verwachten, dan kan het alleen maar meevallen als je hem in je handen hebt :+

Deze verkoper heeft ook de 17b+ met een DC gelijkstroom en die is iig nutteloos want ook veel te grof en onnauwkeurig en heeft bovendien geeneens een nul-instel knop wat al weggeeft hoe de nauwkeurigheid (toleranties) is die ook nergens vermeld worden wat de tweede weggever is. (Ik heb de dc tang en die is iig brandhout)

Een knappe stroom tang kost een paar honderd en een echt goede richting de duizend, je kunt je dus wel ongeveer voorstellen wat je voor 8-15 euro koopt, niet veel soeps en je geld niet echt waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een micrometer om shims op te kunnen meten.

Nu valt het mij op dat de prijzen zoals gewoonlijk bij gereedschap nogal uiteenlopen.

Ik wil dit setje graag halen, omdat er meer in zit dan een micrometer (niet dat ik het nodig hebt, maar goed)

Meetset Kraftwerk 2980


Nu zegt iemand tegen mij dat ik beter geen micrometer van Kraftwerk kan kopen omdat het misschien niet nauwkeurig is wat je bij shims meten wel wilt.

Moet je daar nu echt opletten? Mijn gevoel zegt bullshit, maar in het geval van shims meten durf ik het niet aan om op mijn gevoel af te gaan.
 
Die set kan je beter laten voor wat het is , mijn ervaring is de bij de elektronische schijfmaten altijd de batterij leeg is als je hem zondags nodig hebt .
Ga voor een wat bekende mechanische schuifmaat en micrometer .
En neem bij het kopen een setje voelermaten mee dan kan je meten of de micrometer de voelermaat goed meet wat dikte aangaat dan heb je een controle
 
Ikzelf heb een BGS 1935. Bevalt mij prima. Of hij naukeurig is weet ik niet; er zit geen ijkrapport bij maar ik verwacht dat het behoorlijk is. Het is in ieder geval een stuk naukeuriger dan alleen een goede schuifmaat. En hij zal er misschien dan een paar 100ste naast zitten maar dat lijkt mij genoeg.

Deze heb ik dus:
1935.jpg
 
Die set kan je beter laten voor wat het is , mijn ervaring is de bij de elektronische schijfmaten altijd de batterij leeg is als je hem zondags nodig hebt .
Ga voor een wat bekende mechanische schuifmaat en micrometer .
En neem bij het kopen een setje voelermaten mee dan kan je meten of de micrometer de voelermaat goed meet wat dikte aangaat dan heb je een controle

Voelermaatjes zou ik er inderdaad bij halen want die heb ik niet.

Wat een goed idee om deze op te meten.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb een BGS 1935. Bevalt mij prima. Of hij naukeurig is weet ik niet; er zit geen ijkrapport bij maar ik verwacht dat het behoorlijk is. Het is in ieder geval een stuk naukeuriger dan alleen een goede schuifmaat. En hij zal er misschien dan een paar 100ste naast zitten maar dat lijkt mij genoeg.

Deze heb ik dus:
[afbeelding]

Ik heb het merk BGS gezien. Volgens mij is het een soort Mannesman.

Ik dacht dat Kraftwerk iets duurder was. Ik ga nog eens kijken en het nameten zoals met de voelermaatjes.

Bedankt voor de vlotte info beide!

Ben alweer op weg *D
 
Laatst bewerkt:
Ahja. Ik zou idd kunnen nameten met mijn voelermaatjes of de micrometer de overeenkomstige maat weergeeft.. al hoewel ik dan wel weer moet vertrouwen of mijn voelermaatjes goed zijn...

Al bedenk ik me nu tijdens dit schrijven dat ik ze ooit van een speciaal merk heb gekocht juist omdat ik goeie voelermaatjes wilde.. zal straks even kijken :9
 
Ah. Nee. Mijn geheugen liet me even in de steek.
Ik heb 2 setjes voelermaatjes; 1 van BGS en 1 van "Yinghua"

Die laatste zou zogenaamd professioneel moeten zijn volgens de verkoper destijds (en dus ook in mijn gedachte) maar nee; ik heb deze ooit eens gekocht omdat hier de maten 0,01 tot en met 0,10 in zitten in stapjes van 0,01.
Ik moest ooit eens een maat opnemen van 0,07 ofzo.. zoiets..

Anyway. De BGS voelermaatjes zijn echt spot-on in de BGS micrometer..
Opgelet met het aandraaien dat je de micrometer niet "vast" draait want dan heb je meteen een afwijking uiteraard. De grotere maten van de Yinghua zijn niet zo naukeurig, deze zelfde maten zitten ook in mijn BGS voelertjes dus kon ik mooi vergelijken. Gelukkig waren de kleine maten wel goed (waar ik hem dus ooit voor gekocht heb)

Doe er je voordeel mee :) :t
 
Laatst bewerkt:
Let op dat je de “duitsland” verzend locatie kiest, dat kost 5 euro porto maar bespaart je de douane kosten die , ik gok, veel hoger zijn, en je hebt hem in 4 dagen thuis ipv 4 weken.
Niet iedere verkoper heeft deze optie, dus goed opletten welke verkoper je kiest, storeinfinity (uit je link) werkt goed en snel.

De ampere tang is alleen AC wisselstroom , behoorlijk grof/onnauwkeurig (400 amp!) en miz alleen handig voor een industriele monteur die 30 KW motoren wil meten, voor een motorfiets heb je meer aan een DC tang maar vooral dc tangen zijn duur door de Hall effect sensor die er in moet zitten die bovendien voor ieder gebruik gecalibreert moet worden op 0 (nul), een Hall effect sensor is gevoelig voor het aard magnetisch veld en de positie en lokatie vd tang laat de 0 verlopen.
Wellicht heb je wel een goed doel voor een zware ac tang maar ik zou er niet te veel van verwachten, dan kan het alleen maar meevallen als je hem in je handen hebt :+

Deze verkoper heeft ook de 17b+ met een DC gelijkstroom en die is iig nutteloos want ook veel te grof en onnauwkeurig en heeft bovendien geeneens een nul-instel knop wat al weggeeft hoe de nauwkeurigheid (toleranties) is die ook nergens vermeld worden wat de tweede weggever is. (Ik heb de dc tang en die is iig brandhout)

Een knappe stroom tang kost een paar honderd en een echt goede richting de duizend, je kunt je dus wel ongeveer voorstellen wat je voor 8-15 euro koopt, niet veel soeps en je geld niet echt waard.

Bedankt voor jullie reactie. Ik laat hem inderdaad uit Duitsland komen ivm eventuele kosten en snelheid. Het is uiteindelijk deze geworden. Een 17B met pouch, meetpennen en temperatuurmeter. :t die stroomtang had ik mijn twijfels al over en die werden bevestigd.
 
Schroefmaat draai je met de kleine knop aan en dan drie klikken, dan drukt ie precies goed aan om de maat te nemen.
Met die grote knop draai je m groter of kleiner.
En denk er om dat je hem alleen vastpakt op de kunststof beschermplaat waar het logo op staat. Dit om uitzetting te voorkomen door je warme vingers. En ja, dat kan echt een paar honderdsten millimeters schelen. Officieel moet je in een geconditioneerde ruimte meten, maar als je er voor zorgt dat de schroefmaat/micrometer dezelfde omgevingstemperatuur heeft als het te meten object ben je meestal al nauwkeurig genoeg.
 
Tijdje geleden een fatsoenlijke krimptang gekocht omdat de oude niet prettig werkt.
Maar ik zit even te vioolen met de amp stekkers.
De grote krimpconnector is geen probleem. De middelste en kleine wel. De tang krimpt de middelste wel, maar niet hard genoeg om de kabel goed te klemmen.
Is hier weer een speciale tang voor nodig? Valt er nog iets te stellen aan de tang?
Of zijn er bekken te krijgen hiervoor
Voor de kleinste connector is de tang gewoon te groot.
O9DvcKb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je foto is een beetje blurry dus niet echt goed te zien maar de bekken moeten zoals deze zijn: AT22218 Terminal krimptang VAT CRIMPER OPEN VAT voor AMP DELPHI Waterdichte Elektrische Draad Connector Verzegelde terminals in AT22218 Terminal krimptang VAT CRIMPER OPEN VAT voor AMP DELPHI Waterdichte Elektrische Draad Connector Verzegelde terminals van Tangen op AliExpress.com | Alibaba Groep
Zoom in om te zien hoe de holtes in de bek vd tang er uit zien, zeg maar in de vorm van een E of een 3.

De bedoeling is dat de twee lipjes tegen elkaar vouwen en met de punt in de koperdraad drukken, lastig uit te leggen, het is iig niet de bedoeling dat de lipjes simpel over elkaar heen vouwen , en dat geld meestal voor beide set lipjes, de draad connector en de trekontlasting maar afhankelijk van het soort connector en trekontlasting vd connector kunnen deze ook over elkaar gevouwen worden.

Maw, ik meen in je foto te zien dat je de connector verkeerd om in de tang doet en de krimp niet juist is, 180 graden ronddraaien zou het probleem dan oplossen.

Beetje langdradig maar laat het duidelijk zien:

Ik heb ooit dezelfde fout gemaakt, de connector heeft twee “vleugeltjes” die om moeten buigen om de draad vast te grijpen, de vleugeltjes staan onder een lichte hoek als een V en daardoor passen de vleugeltjes kwa vorm perfect in de tang maar dan zit de connector dus 180 graden verkeerd om in de tang, als je doet wat je intuïtie zegt doe je het juist verkeerd :+

Mooie tang btw :9~ , merk? Type?
 
Laatst bewerkt:
Ja zo heb ik bij conrad ook een mooie ampseal gekocht voor mijn verlichting; ik had origineel 2x H4 55watt op de SV. Gewoon standaard. destijds H4 HID’s geplaatst. Ging allemaal prima, maar ik was niet tevreden over het lichtbeeld. Teveel strooilicht. Vervolgens projectoren in de koplampbehuizing geplaatst met 2x nieuwe H1 HID’s en 2 nieuwe ballasten. Perfect lichtbeeld. Alleen bij contact inschakelen knipperen de lampen; er ging teveel stroom over de standaard bedrading met die setup.

Dus ik moest een relais harnas plaatsen; dus gedaan maar ik dacht toen das leuk zo; maar dat spul moet wel los kunnen. Kabels kwamen nu immers rechtstreeks van de accu.

Dus toen een mooie ampseal connector uitgezocht.
Maar geen tang heh? Dacht dat kon wel met mijn kabelschoentang.
Niet dus. Uiteindelijk met een punttangentje wezen buigen en doen en de zooi dichtgevouwen. Vervolgens met soldeer gevuld. Pinnetjes pasten nog gewoon in de connector en t zit nu al een heel poosje zo.

Moraal; veel te lang aan het klieren geweest. De volgende keer bestel ik een tang mee ;)

Ik heb Ampseal16 connectors gebruikt van TE Connectivity.
Niet goedkoop, ook niet extreem duur, hun tang daarintegen wel; 90 euro.

Mooie uitleg van hoe te knijpen;
 
Laatst bewerkt:
Ja zo heb ik bij conrad ook een mooie ampseal gekocht voor mijn verlichting; ik had origineel 2x H4 55watt op de SV. Gewoon standaard. destijds H4 HID’s geplaatst. Ging allemaal prima, maar ik was niet tevreden over het lichtbeeld. Teveel strooilicht. Vervolgens projectoren in de koplampbehuizing geplaatst met 2x nieuwe H1 HID’s en 2 nieuwe ballasten. Perfect lichtbeeld. Alleen bij contact inschakelen knipperen de lampen; er ging teveel stroom over de standaard bedrading met die setup.

Dus ik moest een relais harnas plaatsen; dus gedaan maar ik dacht toen das leuk zo; maar dat spul moet wel los kunnen. Kabels kwamen nu immers rechtstreeks van de accu.

Dus toen een mooie ampseal connector uitgezocht.
Maar geen tang heh? Dacht dat kon wel met mijn kabelschoentang.
Niet dus. Uiteindelijk met een punttangentje wezen buigen en doen en de zooi dichtgevouwen. Vervolgens met soldeer gevuld. Pinnetjes pasten nog gewoon in de connector en t zit nu al een heel poosje zo.

Moraal; veel te lang aan het klieren geweest. De volgende keer bestel ik een tang mee ;)

Ik heb Ampseal16 connectors gebruikt van TE Connectivity.
Niet goedkoop, ook niet extreem duur, hun tang daarintegen wel; 90 euro.

Mooie uitleg van hoe te knijpen;
[~[url="https://www.motor-forum.nl/media/1312213/full"]afbeelding~][/url]

Zo duur hoeft het niet te zijn hoor:
Krimptangen

Ik heb de eerste van €37,- en die bevalt voor Honda bullets i.i.g. prima. Superseals heb ik nog niet geprobeerd, maar bij de speciale superseal (=ampseal???) tang staat dat je hem niet perse nodig hebt :t
 
Ik heb vandaag toevallig mijn wurth krimptang binnen gekregen , stond op marktplaats nieuw
Voor ongesorteerde , had een paar weken geleden al een knipex voor geïsoleerde gevonden op marktplaats ook nieuw. Totale uitgave 85€
 
Ah. Nee. Mijn geheugen liet me even in de steek.
Ik heb 2 setjes voelermaatjes; 1 van BGS en 1 van "Yinghua"

Die laatste zou zogenaamd professioneel moeten zijn volgens de verkoper destijds (en dus ook in mijn gedachte) maar nee; ik heb deze ooit eens gekocht omdat hier de maten 0,01 tot en met 0,10 in zitten in stapjes van 0,01.
Ik moest ooit eens een maat opnemen van 0,07 ofzo.. zoiets..

Anyway. De BGS voelermaatjes zijn echt spot-on in de BGS micrometer..
Opgelet met het aandraaien dat je de micrometer niet "vast" draait want dan heb je meteen een afwijking uiteraard. De grotere maten van de Yinghua zijn niet zo naukeurig, deze zelfde maten zitten ook in mijn BGS voelertjes dus kon ik mooi vergelijken. Gelukkig waren de kleine maten wel goed (waar ik hem dus ooit voor gekocht heb)

Doe er je voordeel mee :) :t

Bedankt voor de info (allen)!

:} :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan