Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hey allemaal,
Ik ben op zoek maar een nieuwe motor gezien mijn huidige teveel kuren heeft gehad.
Nu heb ik mijn oog op o.a. de Zero laten vallen maar ik zou graag willen weten hoe die het doet tegen pekel gezien ik door weer en wind rij.
Zijn er ook andere kwetsbare onderdelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Hoe gaat het onderhoud bijvoorbeeld?
Zijn er mensen die al een met pech gestaan hebben?
 
Tja, goede vraag....

Ik rijd dus op een Zero S; woon-werk, zomer en winter, door weer en wind.

Elektrische aandrijving is ideaal voor dat soort werk, dat gaat dan ook prima maar de uitvoering van deze specifieke motorfiets overtuigt me voor dit doel iets minder. Ik zal het uitleggen.

Ten eerste is het een naked bike, met regen en andere nattigheid krijg je de volle laag maar ja, dat hoort daar bij... Verder heb ik op de blote aluminium delen twee spuitbussen siliconenspray en blanke tectyl leeggespoten omdat het er niet erg winterbestendig uitziet.
Maar dat neemt niet weg dat ie gewoon z’n werk doet, hij is tot nu toe betrouwbaar en de laatste keer dat ik hem schoonspoelde zag alles er nog goed uit.

Onderhoud stelt niet veel voor, banden, remblokjes en heel soms de riemspanning checken.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan weer minder.
Wil of doet zero niets ?
Je verwacht toch wel reparatie van zero.
neem aan dat er nog garantie op zit

Een nieuwe motor verwacht je normaal niet.
Dat de dealer dit doet erg bijzonder.
omdat ik niet alles weet, hou ik het even bij de feiten. Geen speculatie van mijn kant.
 
Dan speculeer ik wel ff :P
Zero levert motorfiets die volgens hun voldoet aan de zelf gestelde specificaties met 68 controlestickers aangaande kwaliteit ondertekend door 40 man door de hele keten heen aan de dealer.
Deze verkoopt de fiets, past op een later tijdstip een upgrade toe, de fiets vliegt een tijdje later in de fik vanuit de upgrade module.

Dealer naar zero: 'Dude wtf?'.
Zero naar dealer: 'Ja,gast.. Jij hebt er voor het laatst aan lopen pielen.'
 
Tja, goede vraag....

Ik rijd dus op een Zero S; woon-werk, zomer en winter, door weer en wind.

Elektrische aandrijving is ideaal voor dat soort werk, dat gaat dan ook prima maar de uitvoering van deze specifieke motorfiets overtuigt me voor dit doel iets minder. Ik zal het uitleggen.

Ten eerste is het een naked bike, met regen en andere nattigheid krijg je de volle laag maar ja, dat hoort daar bij... Verder heb ik op de blote aluminium delen twee spuitbussen siliconenspray en blanke tectyl leeggespoten omdat het er niet erg winterbestendig uitziet.
Maar dat neemt niet weg dat ie gewoon z’n werk doet, hij is tot nu toe betrouwbaar en de laatste keer dat ik hem schoonspoelde zag alles er nog goed uit.

Onderhoud stelt niet veel voor, banden, remblokjes en heel soms de riemspanning checken.
:^ Ik ook. Ik heb niks ingespoten; zie straks in de lente wel weer wat er is aangetast; ik vind dat niet zo belangrijk. Dit is mijn tweede winter op de Zero, en het bevalt nog altijd uitstekend :) Ik breng de Zero eens per jaar weg om gewoon eens te laten checken.
 
Dan speculeer ik wel ff :P
Zero levert motorfiets die volgens hun voldoet aan de zelf gestelde specificaties met 68 controlestickers aangaande kwaliteit ondertekend door 40 man door de hele keten heen aan de dealer.
Deze verkoopt de fiets, past op een later tijdstip een upgrade toe, de fiets vliegt een tijdje later in de fik vanuit de upgrade module.

Dealer naar zero: 'Dude wtf?'.
Zero naar dealer: 'Ja,gast.. Jij hebt er voor het laatst aan lopen pielen.'
Nice :P
 
Nog zo’n fabrikant.

Porsche stond van oudsher bekend om handgeschakelde sportwagens met luchtgekoelde 6 cilinder boxer benzinemotoren achterin. Iets anders kon niet volgens sommigen, dan was het geen Porsche....

Nou, de motor kreeg vloeistofkoeling, toen kwam de motor voorin, toen kwam er een V motor, toen een automaat, toen kwamen ze met een SUV en zelfs met een diesel. Heiligschennis, volgens puristen.

Nu zijn ze volop bezig met een vol elektrische sportwagen inclusief laad infrastructuur. De Mission E moet volgend jaar te koop zijn.
Op de site van Porsche staat een heel verhaal over de voordelen van elektrische aandrijving.... Laat de puristen het maar niet lezen...

Porsche over elektrische aandrijving.
 
Die puristen met hun opgesoepte keverblokjes kunnen wellicht nog even mooi naar je zwaaien in de spiegels als je ze voorbij stuift.
 
Nog zo’n fabrikant.

Porsche stond van oudsher bekend om handgeschakelde sportwagens met luchtgekoelde 6 cilinder boxer benzinemotoren achterin. Iets anders kon niet volgens sommigen, dan was het geen Porsche....

Nou, de motor kreeg vloeistofkoeling, toen kwam de motor voorin, toen kwam er een V motor, toen een automaat, toen kwamen ze met een SUV en zelfs met een diesel. Heiligschennis, volgens puristen.

Nu zijn ze volop bezig met een vol elektrische sportwagen inclusief laad infrastructuur. De Mission E moet volgend jaar te koop zijn.
Op de site van Porsche staat een heel verhaal over de voordelen van elektrische aandrijving.... Laat de puristen het maar niet lezen...

Porsche over elektrische aandrijving.
Porsche is ooit, honderdachtien jaar geleden begonnen met een Elektrische auto. De benzine auto's kwamen pas later. Lohner-Porsche electric vehicle, 1900 – Technical Museum Vienna
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de Lohner Porsche van 1900; de eerste hybride meen ik, met naafmotoren.
Destijds kon het nog alle kanten op met de automobiel; eigenlijk zo’n beetje net als nu...

Tja, ik vraag me wel eens af wat nu eigenlijk de drijfveer is achter verandering...
 
Klopt, de Lohner Porsche van 1900; de eerste hybride meen ik, met naafmotoren.
Destijds kon het nog alle kanten op met de automobiel; eigenlijk zo’n beetje net als nu...

Tja, ik vraag me wel eens af wat nu eigenlijk de drijfveer is achter verandering...

Gemak en geld.
 
....Gemak en geld....
Dat zijn juist de redenen om alles te laten zoals het is....

Wat ik bedoel is dit; is het de vraag, het aanbod of nog iets anders dat verandering bewerkstelligt ?

Ik heb al langer de indruk dat veel fabrikanten eigenlijk helemaal geen zin hebben om over te gaan op elektrische aandrijving. Hun hele bedrijf en al hun toeleveranciers zijn ingericht op verbrandingsmotoren en alles wat daar bij hoort, nu moeten ze dat ineens allemaal omgooien. Nu moeten ze allerlei dingen gaan doen waar ze helemaal geen verstand van hebben of ze moeten de spullen inkopen en dat gaat ten koste van de winst...
Traditionele motorenfabrikanten zijn naar mijn idee net zo. Ze wachten net zo lang tot ze er niet meer onderuit kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn juist de redenen om alles te laten zoals het is....

Wat ik bedoel is dit; is het de vraag, het aanbod of nog iets anders dat verandering bewerkstelligt ?

Ik heb al langer de indruk dat veel fabrikanten eigenlijk helemaal geen zin hebben om over te gaan op elektrische aandrijving. Hun hele bedrijf en al hun toeleveranciers zijn ingericht op verbrandingsmotoren en alles wat daar bij hoort, nu moeten ze dat ineens allemaal omgooien. Nu moeten ze allerlei dingen gaan doen waar ze helemaal geen verstand van hebben of ze moeten de spullen inkopen en dat gaat ten koste van de winst...
Traditionele motorenfabrikanten zijn naar mijn idee net zo. Ze wachten net zo lang tot ze er niet meer onderuit kunnen.

In de tijd van de eerste Porsche was elektriciteit moeilijk te krijgen en erg kostbaar. Krachtcentrales draaiden nog maar net boven atmosferisch, de ketels waren bijkans nog van koper. Elektriciteitsnetten nog praktisch niet bestaand.

Benzine was al een luxe dingetje maar elektriciteit al helemaal. Toen eenmaal de eerste commerciële olie-> benzinekraker uitgevonden en gebouwd was (1936) was de race voorlopig wel gelopen.
Ongeveer tot op het moment dat Li-ion accu's enigszins in de buurt konden komen qua gewicht en energieopslag van een brandstoftank+motor+aandrijvings combinatie. (10 jaar terug ofzo?)

Elk automerk maakte elke zoveel jaar wel eens een E-auto studie. Hell, Alfa Romeo heeft een elektrische 33 als prototype gebouwd begin jaren 90.
Dat was zo'n enorme flop dat het niet eens fatsoenlijk te googlen is!

Tegenwoordig begint elektrisch levensvatbaar te worden, maar wat is een kenmerk van deze moderne tijd? Er bestaan bijna alleen nog grote concerns. En wat zijn grote bedrijven in de regel? Net kleine overheden, log, bureaucratisch, voorzichtig, berekenend.
Vernieuwing zal dus grotendeels van kleinere spelers moeten komen die het risico van nieuwe technieken durven te nemen.

Die kleinere spelers nemen de gok, soms boren ze een nieuwe markt aan. Meestal gaan ze roemloos ten onder.
 
Ergens eind jaren ‘70, begin ‘80 werden in de VS auto’s omgebouwd naar elektrisch, sommige rijden nog.
Maar toen konden ze inderdaad nog lang niet wedijveren met benzine, nu wel.

Nog geen 10 jaar geleden kwamen de Mitsubishi iMiev, de Citroën C zero en de Peugeot Ion op de markt, dat was de visie van die grote fabrikanten op elektrisch rijden.

Vlak daarna kwam Tesla met de Model S. Die auto’s werden zo ongeveer tegelijk ontwikkeld maar een groter verschil is bijna niet denkbaar.

Ik weet heus dat ze in compleet verschillende prijsklassen vallen, totaal verschillende gebruiksdoelen hebben maar zeg nu zelf, wie had er visie ? Wie pakt de elektrificering goed aan ?
Inmiddels zijn de eerste 2 stuks Tesla model 3 in Duitsland alwaar de grote fabrikanten de kunst nu afkijken van de startup.

Waarom kan een kleine startup in Californië het wel en grote machtige internationale miljardenconcerns niet ?

Ik denk dat ze zeer onaangenaam verrast waren door de Model S, eerst hoopten ze dat Tesla de mist in zou gaan en dat het wel weer zou overwaaien, toen dat niet gebeurde moesten ze als de weerlicht zelf aan de gang en dat valt niet mee voor grote logge organisaties.
 
Laatst bewerkt:
Naja, de roadster was het eerste probeersel van Tesla motors en de eerste auto met Li-ion accu's.

Daarvoor en nog totdat de S eens op de markt kwam was het beste wat je elektrisch kon krijgen bij een andere firma een soort opgevoerde bejaardenwagen.
En vergis je niet, die roadster was ook gewoon 100duizend eu/dollar.

Voordat een gewone autobouwer daarop komt moet er al een hele kamer aan CEO's etc met een kronkel in hun kop in de kamer komen. De aandeelhouders akkoord, de R&D afdeling omgebouwd, vakbonden aan boord toeleveranciers gewijzigd. Het houdt nogal wat in.

Voor dat soort radicale wijzigingen heb je een buitenstaander nodig, iemand die al een self-made billionaire is die zegt: F*ck it.

Dat of enorme wijzigingen/ verbeteringen komen uit puur toeval.
Het super en hyperfilter voor waterzuivering zijn ontstaan omdat de man die de opvolger van de CD aan het uitvinden was en niet in de markt kreeg aan dezelfde tafel in de bedrijfskantine zat bij Philips als de man die een nieuwe vorm van waterzuivering zocht maar geen omweg wist te bedenken om het gebruik van chemicaliën. Ze zaten allebei klem en gingen bij elkaar kijken.

De nieuwe vorm CD had microscopisch kleine gaatjes, groot genoeg om watermoleculen door te persen, klein genoeg om al het andere tegen te houden.
 
Goedemorgen e-collega’s,

Binnenkort zal ik een Zero S gaan rijden. De zaak leased de motor en ik als werknemer zal hier zakelijk, maar ook privé mee rijden.

De bijtelling werkt natuurlijk op de werkelijk gereden privé km. Weten jullie of ik als particulier/werknemer de bijtelling per jaar op mijn aangifte zelf kan aangeven? Ik las namelijk iets dat op een particuliere aangifte, daar geen plaats voor is. Dit is alleen mogelijk bij ondernemers (zzp, freelance, e.d.)
Of kan ik de bijtelling van mijn privé km als particulier alleen via de zaak afstaan?

Thanks :)
 
Geen motorfietsen maar wel iets wat ik tekenend vind voor hoe het allemaal gaat.

Hier een artikel over Tesla in het AD.

Nu heb ik toevallig het relaas van de bestuurder zelf gelezen en ik vind zijn toon toch heel erg anders.


....I read that Tesla’s are one of the safest cars on the road today. They are right! The car is totaled but I am fine, my right ankle is swollen from hitting the gas pedal but I can still walk fine. Had this been a regular ICE vehicle I would be dead or in a lot worse condition. Everyone from the paramedics to the tow truck driver said that people don’t usually walk away from this. I already put in another model 3 reservation.

My only complaint about this car is that during the crash my passenger’s arm hit the screen and shattered it which prevented me from opening the glove box w/ title and insurance. Needs a manual option. Also my passenger got a pretty big cut on her arm. Maybe add a screen airbag. All in all it is a phenomenal car and I owe my life to Tesla.....

In een andere auto was de bestuurder naar eigen zeggen waarschijnlijk zwaar gewond geweest en dan komt men hier met zo'n commentaar...


Bron: Electrek.
 
Laatst bewerkt:
Geen motorfietsen maar wel iets wat ik tekenend vind voor hoe het allemaal gaat.

Hier een artikel over Tesla in het AD.

Nu heb ik toevallig het relaas van de bestuurder zelf gelezen en ik vind zijn toon toch heel erg anders.In een andere auto was de bestuurder naar eigen zeggen waarschijnlijk zwaar gewond geweest en dan komt men hier met zo'n commentaar...


Bron: Electrek.
Wel grappige bewerking inderdaad... kans om dat naar het AD te sturen?

Overigens gaan mijn haren altijd lichtelijk overeind staan van opmerkingen als "in een andere auto was ik zéker dood geweest".. totaal onwetenschappelijk, niet te controleren, niet te bewijzen.. stomme borrelpraat.
 
Och. Op het xantiaclub-forum waren ook verhalen van mensen die na een frontale botsing ongedeerd uit de auto stapten en daarna een nieuwe bestelde omdat 'ie zo veilig was.

Het <1998-model was een van de slechtst scorende auto's bij de introductie van de NCAP crashtests in 1997...
 
Terug
Bovenaan Onderaan