Motorzaak marge op banden

Hoe bedoel je dit? Als nieuwe band meteen laten controleren, of bij vervanging na 10k km nog even nagekeken en toen kwam onbalans naar voren?

Ik geloof namelijk niet dat een band die nieuw gemonteerd, mooi in balans in gebracht, dit bij vervanging (door slijtage) nog steeds is als je zou nameten. Maar das onderbuikgevoel en dat kan hier vast bevestigd/ontkrachtigd worden.
Ik neem aan dat hij het merkte toen hij zijn velgen in zijn motor monteerde en ging rijden.

Een enkel keertje meet ik een oude band wel eens na op de balanceermachine als een klant klaagt over onbalans voordat de band versleten is. Soms meet ik dan wel een verschil, maar soms ook (bijna) niets. Maar als er wel verschil is, dan kan dat ook zijn doordat er een gewichtje vanaf is gekomen, of dat de band op de velg is gaan roteren (zie je wel eens als er met vet i.p.v. zeep gemonteerd wordt).

Maar zelfs als een band onregelmatig zou afslijten en dus onbalans zou geven, dan nog is het geen reden om te zeggen dat je niet hoeft te balanceren. Dan is het namelijk nog erger.....
Of heb je een andere reden om aan balancering te twijfelen?
 
Hoe bedoel je dit? Als nieuwe band meteen laten controleren, of bij vervanging na 10k km nog even nagekeken en toen kwam onbalans naar voren?

Ik geloof namelijk niet dat een band die nieuw gemonteerd, mooi in balans in gebracht, dit bij vervanging (door slijtage) nog steeds is als je zou nameten. Maar das onderbuikgevoel en dat kan hier vast bevestigd/ontkrachtigd worden.

Bij wegrijden trillend stuur. Nadat hij elders opnieuw gebalanceerd was, was de trilling weg.
De "dealer" had ook veel te veel gewichtjes gebruikt. Dat blijkt niet nodig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat hij het merkte toen hij zijn velgen in zijn motor monteerde en ging rijden.

Een enkel keertje meet ik een oude band wel eens na op de balanceermachine als een klant klaagt over onbalans voordat de band versleten is. Soms meet ik dan wel een verschil, maar soms ook (bijna) niets. Maar als er wel verschil is, dan kan dat ook zijn doordat er een gewichtje vanaf is gekomen, of dat de band op de velg is gaan roteren (zie je wel eens als er met vet i.p.v. zeep gemonteerd wordt).

Maar zelfs als een band onregelmatig zou afslijten en dus onbalans zou geven, dan nog is het geen reden om te zeggen dat je niet hoeft te balanceren. Dan is het namelijk nog erger.....
Of heb je een andere reden om aan balancering te twijfelen?

Ik twijfel niet aan het nut van balanceren, zeker bij een voorband.

Waar ik op doelde was, stel dat een band bij vervanging nog even wordt nagemeten, want 'hij reed toch wat trillerig, nu we de boel toch uit elkaar hebben' en er wordt op dat moment een onbalans gemeten, dan ben ik er niet van overtuigd dat deze onbalans er bij montage ook per se heeft gezeten.
Vandaar mijn vraag, wanneer de band was nagemeten. Voortijdig nameten komt, naar ik aanneem, altijd door klachten
 
Ik twijfel niet aan het nut van balanceren, zeker bij een voorband.

Waar ik op doelde was, stel dat een band bij vervanging nog even wordt nagemeten, want 'hij reed toch wat trillerig, nu we de boel toch uit elkaar hebben' en er wordt op dat moment een onbalans gemeten, dan ben ik er niet van overtuigd dat deze onbalans er bij montage ook per se heeft gezeten.
Vandaar mijn vraag, wanneer de band was nagemeten. Voortijdig nameten komt, naar ik aanneem, altijd door klachten

Nee, voor de vervanging reed hij prima, zonder trillingen. Maar we dwalen af: Waar het op neer komt, is dat ik gewoonweg slechte ervaringen heb met de zogenaamde dealers die op de site van Pneus staan. En daarom breng ik mijn motor sindsdien weer weg naar de reguliere motorzaken / bandenleveranciers die alles in 1x goed doen. En die gun ik dan ook een redelijke marge.
 
Nee, voor de vervanging reed hij prima, zonder trillingen. Maar we dwalen af: Waar het op neer komt, is dat ik gewoonweg slechte ervaringen heb met de zogenaamde dealers die op de site van Pneus staan. En daarom breng ik mijn motor sindsdien weer weg naar de reguliere motorzaken / bandenleveranciers die alles in 1x goed doen. En die gun ik dan ook een redelijke marge.

Ik snap je, vertrouwen qua banden moet 100% zijn. Dat begint al bij kiezen waar/wat je bestelt. Eenmaal een fijne plek gevonden is dat soms goud waard en dat mag wat kosten.

Wilde alleen ff checken wanneer je de foute montage opmerkte. In jouw geval, klare zaak
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je, vertrouwen qua banden moet 100% zijn. Dat begint al bij kiezen waar/wat je bestelt. Eenmaal een fijne plek gevonden is dat soms goud waard en dat mag wat kosten.

Wilde alleen ff checken wanneer je de foute montage opmerkte. In jouw geval, klare zaak

:t

En het klopt, als je toevallig de eerste keer bij een dergelijke dealer terecht komt die wel liefde voor motoren heeft. En die schijnen er wel degelijk te zijn. Dan kom je bij de volgende set banden gewoon weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen met mooi weer en op pliot roads rijdt, dan ben je zeker pas om de 2-3 jaar aan de beurt voor nieuwe banden. En maken die paar centen meer of minder niet uit.

Voor iemand die racet of veel sportief rijdt worden banden kostenpost nummer 1, en is het logisch dat je gaat kijken hoe je dit enigszins betaalbaar kunt houden.

Er zit hier een MF-held die zich elke maand een nieuwe band á 340 euro kan permitteren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Leer dan eerst eens lezen, want dat staat er namelijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je dit? Als nieuwe band meteen laten controleren, of bij vervanging na 10k km nog even nagekeken en toen kwam onbalans naar voren?

Ik geloof namelijk niet dat een band die nieuw gemonteerd, mooi in balans in gebracht, dit bij vervanging (door slijtage) nog steeds is als je zou nameten. Maar das onderbuikgevoel en dat kan hier vast bevestigd/ontkrachtigd worden.

Niet alle super-budget China balanceerapparaten zijn even nauwkeurig ;)
 
Ik zoek ook wel uit waar mn banden het goedkoopst zijn, maar dan wel inclusief montage.

Ik ga niet naar een bandenboer die zelf ook banden verkoopt om even te vragen of hij mijn ergens anders gekochte banden wilt monteren, ik zou me schamen, ondanks dat mijn bandenboer dat wel op zijn site heeft staan.

Maar zo veel mensen zoveel meningen 😉

Ik doe dat wel.

De laatste keer met de auto. Vervolgens bij navraag van te voren gaf de zaak aan voor dezelfde prijs ook die banden te kunnen leveren. Toen uiteraard daar besteld.

Prijzen liepen uiteen van 150 per stuk tot ruim 200 Euro per stuk. Ik hoefde er nu maar 2, maar voor hetzelfde geldt moet je er 4. Ik vind 200 euro op het totaal nogal wat. Dat is een hele maand woon \ werk benzine in mijn geval.

Ik ben dan heel makkelijk. Als een zaak deze niet wilt monteren dan zijn er 10 andere die dat wel willen.

Het is niet zo dat je daar aan komt met jouw banden om vervolgens deze er gratis om te laten leggen toch? Zij verdienen gewoon geld aan jou.
 
Laatst bewerkt:
Die bestaan niet. Iedereen maakt wel eens een foutje.
Zelfs ik maak ook wel eens een foutje..... |(

:+

Je redeneert vanuit je eigen vakkunde.

Ik ken bijvoorbeeld iemand hier uit de buurt die alle klanten die hij in 2 weken tijd had geholpen terug moest zien te roepen omdat zijn AliExpress ventielen in bleken te scheuren bij snelweg gebruik _O-
 
Gewoon zelf die banden monteren. Ik balanceer mijn banden beter dan de dealer omdat ik het voor mezelf doe en dus doe het erg zorgvuldig. En nu heb ik banden met een binnenband, ze zijn veel soepeler dan die tubeless dingen. Kan dus heel makkelijk in de garage. Als je dat niet zelf doet, dan moet je altijd bij die gasten komen zuren. O, het trilt een beetje, het doet dit, het doet dat. Ik ben het echt zat.
 
Je banden niet naar de monteur durven brengen omdat je je schaamt is echt het meest idiote wat ik gehoord heb.
Je betaald 15-20euro per wiel voor iets wat in totaal 10 minuten kost. Dat is een keurig inkomen waar je als monteur zijnde (vrijwel) niks aan kwijt bent qua kosten.

En als je meer dan dat moet betalen dan lacht de monteur zich dood, en hoef je je al helemaal niet te schamen, of ja eigenlijk wel omdat je jezelf moedwillig van je geld beroofd :+
 
Je banden niet naar de monteur durven brengen omdat je je schaamt is echt het meest idiote wat ik gehoord heb.
Je betaald 15-20euro per wiel voor iets wat in totaal 10 minuten kost. Dat is een keurig inkomen waar je als monteur zijnde (vrijwel) niks aan kwijt bent qua kosten.

En als je meer dan dat moet betalen dan lacht de monteur zich dood, en hoef je je al helemaal niet te schamen, of ja eigenlijk wel omdat je jezelf moedwillig van je geld



Edit : laat ook maar :+
 
Laatst bewerkt:
Je banden niet naar de monteur durven brengen omdat je je schaamt is echt het meest idiote wat ik gehoord heb.
Je betaald 15-20euro per wiel voor iets wat in totaal 10 minuten kost. Dat is een keurig inkomen waar je als monteur zijnde (vrijwel) niks aan kwijt bent qua kosten.

En als je meer dan dat moet betalen dan lacht de monteur zich dood, en hoef je je al helemaal niet te schamen, of ja eigenlijk wel omdat je jezelf moedwillig van je geld beroofd :+

Ook wat voor te zeggen.
Tis nu ook weer niet zo dat alle mensen die met losse banden komen aanzetten 'knieperds' zijn en daarmee moeilijke klanten zijn.

Zo zijn er toch ook mensen die de volle prijs bij de dealer betalen en daarna wekelijks komen zeuren, omdat ze door het betalen van de volle prijs zichzelf extra 'servicerechten' toe eigenen.

De bandenzaak bepaalt toch zelf of hij losse montage wel of niet doet? Als het te veel gezeur/ te weinig knaken ofzo oplevert, waarom doe je het dan.
 
Je banden niet naar de monteur durven brengen omdat je je schaamt is echt het meest idiote wat ik gehoord heb.
Je betaald 15-20euro per wiel voor iets wat in totaal 10 minuten kost. Dat is een keurig inkomen waar je als monteur zijnde (vrijwel) niks aan kwijt bent qua kosten.

En als je meer dan dat moet betalen dan lacht de monteur zich dood, en hoef je je al helemaal niet te schamen, of ja eigenlijk wel omdat je jezelf moedwillig van je geld beroofd :+


Ik ben vreselijk benieuwd wat jij voor werk doet.
Gezien je reactie zal het te zot voor woorden zijn als een werkgever jou meer dan 900 euro per maand gaat betalen.
Dan zal ik even gaan bepalen wat een ander mag verdienen.
Jouw reactie is eigenlijk de meest idiote wat ik hier heb gelezen.
 
Ik ben vreselijk benieuwd wat jij voor werk doet.
Gezien je reactie zal het te zot voor woorden zijn als een werkgever jou meer dan 900 euro per maand gaat betalen.
Dan zal ik even gaan bepalen wat een ander mag verdienen.
Jouw reactie is eigenlijk de meest idiote wat ik hier heb gelezen.


En is dat dan bruto of netto?
 
Ik ben vreselijk benieuwd wat jij voor werk doet.
Gezien je reactie zal het te zot voor woorden zijn als een werkgever jou meer dan 900 euro per maand gaat betalen.
Dan zal ik even gaan bepalen wat een ander mag verdienen.
Jouw reactie is eigenlijk de meest idiote wat ik hier heb gelezen.

Dus de getallen kloppen niet..
So what, strekking vh verhaal zit wat in toch?

(De laatste keer dat ik een losse velg bracht betaalde ik ook iets meer dan 10-20 euro en was de monteur idd iets langer dan 10 minuten bezig.)
 
Dus de getallen kloppen niet..
So what, strekking vh verhaal zit wat in toch?

(De laatste keer dat ik een losse velg bracht betaalde ik ook iets meer dan 10-20 euro en was de monteur idd iets langer dan 10 minuten bezig.)
Natuurlijk! In het ZAC topic las ik laatst zelfs dat de bandenboeren op het circuit 10e vragen per bandwissel. Ga je naar een motorzaakje wordt dat logischerwijs iets meer (de prijzen die jij bv. ook aangeeft). Gezien de tijd en moeite is dat een prima ROI :)
 
Als ik het zo allemaal lees wordt er in een motorzaak helemaal niets verdiend. De motorzaak legt er eigenlijk nog op toe als je er iets koopt, laat monteren of repareren.
Nu begrijp ik ook hoe het kan dat mijn dealer in een Jaguar rijdt: die Jaguar dealer verdient ook helemaal niets! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan