trike

Ik weet niet hoe streng ze daarop zijn. Ik ken alleen de discussies en zoektochten uit eerdere topics waarin mensen zelf een zijspanplatform wilde bouwen.
Enigma heeft volgens mij recent een frame laten keuren, die zou het moeten weten.
 
word er mooier van, maar zeker niet beter of sterker natuurlijk :N
als je kijkt naar de bovenste draag arm bij de verstelbus, daar zit eigenlijk veel laslengte op een klein plek dat er eigenlijk moeilijk een mooie las te leggen is.
 
klopt, die heb ik ook een. maar Mig werkt wat makkelijker op plekken die "minder" in het zicht zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad net een trike frame laten schouwen en een nummer in slaan. Belangrijk is dat het frame kaal staal is en NIET GESTRAALD! Ook buizen niet over grote stukken slijpen. Want "je zou eens een oud framenummer weg slijpen", en dat is in het verleden te vaak gebeurd met gerecycelde Harley's. Lassen weg slijpen is op zich niet zo'n probleem, ik heb hier en daar ook de lassen wat bijgewerkt. Want na Mig werk willen er wel eens spetters achterblijven. Maar het moet wel goed zichtbaar zijn dat het goed laswerk is.
Waar ze het meeste tijd aan besteed hebben was het opzoeken van het blok- en versnellingsbaknummer en het registreren daarvan. Had ik al gezegd dat je het motorblok en versnellingsbak ook moet meenemen? :+
Er zijn trouwens maar 4 RDW locaties waar dit kan.
 
oma....opzouten :)

momenteel druk bezig om een veranda te bouwen, maar gisteren omdat er sneeuw lag toch nog iets kunnen doen. een beveiligingskap om de as tussen de versnellingsbak en het diff. dit om te voorkomen wanneer deze as breekt hij in de rondt gaat slaan, tegen de accu en minstens zo beangrijk, tegen mijn zitvlak.
een heel gepas en gemeet, er is werkelijk waar niets recht, alles is in elke as schuin. nog nadenken over hoe ik hem optisch kan verbeteren. al zie je er straks niets meer van.
koppelmoer moet nog afgelast worden.

20180303_163941.jpg
 
Laatst bewerkt:
tering al weer 3 maanden geleden, waar blijft de tijd ?

achter ophanging van vering voorzien, hier moest ik eerst alles aflassen achter om te kunnen testen. want er komen best grote krachten op tijdens het veren.
de veerpoten blijken veels te zwak te zijn, hij zakt gewoon "door zijn poten". ik heb deze veerpoten op caferaceronderdelen.nl besteld, en zijn dus bedoeld voor een achter brug van een niet al te zware motorfiets. ik moet hier toch echt iets van een lichte auto toepassen. weten julie toevalig wat er geschikt voor zou kunnen zijn ? en graag de vering en demping in een.
wat foto's gemaakt, velgen en banden zijn tijdelijk om te passen.

20180608_155917.jpg


20180608_155939.jpg


20180608_155825.jpg


20180608_155745.jpg
 
Laatst bewerkt:
bevestigingspunt onder aan de draagarm veel verder naar buiten brengen of aan de asdrager bevestigen als dat gaat. wordt de verhouding beter
 
maar die is weer niet progresief.

hyperpro vragen.... die hebben heeeel veel verschillende veren op voorraad voor vele verschillende schokbrekers.
Ook kunnen ze veren op maat maken als je iets nodig hebt wat evt nog sterker moet zijn.
 
als ik je goed begrijp, dan komt de veerpoot schuiner te staan ?

evt, misschien kan ie boven ook naar buiten. doordat hij op de onderste draagarm bevestigd zit is de verhouding: lg draagarmscharnierpunten tot bout veerpoot/ binnenstedraagarmbout. hoe groter de afstand hoe meer de veerpoot rechtstreeks afsteund op het wiel. kijk maar naar een raceophanging van een F1 of engelse sportauto
 
Er zijn ook monoshocks die wel progressief zijn, oa voor BMW K100 / K1100.
Je zou ook even kunnen meten (met een weegschaal ofzo) hoeveel gewicht er op het wiel staat. Dan kan je kracht x arm uitrekenen hoeveel kracht er op de veer komt te staan. En dan een veer er bij zoeken....
 
Laatst bewerkt:
K1100 veren zijn er genoeg en ze zijn niet duur over het algemeen.

Edit: zoek 1100rs veren. Dat zijn progressieve Bilsteins.
 
Laatst bewerkt:
ik heb even mijn eigen veer v/d k1100 er langs gehouden, die overigens progresief is.
ziet er een stuk solider uit, wel moet hij wat schuiner, maar dat is op zich wel gunstig omdat het bevestigings punt dan dichter bij het frame komt te liggen.
ik twijfel echter of deze wel vodoende sterk zijn ? je kan de veer voorspaning volgens mijn ook niet afstellen ?

onderste foto is om het verschil tussen de 2 veerpoten beter te kunnen zien.

20180611_185233.jpg


20180611_185556.jpg
 
je ziet inderdaad de gaatjes voor de haaksleutel op de foto zitten, maar ik dacht dat de schroefdraad niet zo lang was.
 
vandaag gepast met de k1100 vering, en het past er mooi in. weet nog niet of hij voldoende sterk is, daar kom ik pas achter als beide veringen zijn geplaatst en volledig zijn afgelast. maar het ziet er voor als nog goed uit.
nu kan ik het bovenst bevestigings punt voor de veer nog bepalen (onderste is klaar), dicht bij het frame waardoor de veer schuin komt, of verder van het frame af zodat de veer rechter komt. mijn gevoel zegt, hoe rechter de veer hoe beter.
klopt dat ook ? of kan hij ook te recht staan. kan me voorstellen dat wanneer je vanuit het draaipunt v/d onderarm een denkbeeldige cirkel trekt dat op die cirkel het idiaale punt zit, maar kan dat niet onderbouwen.

en wie heeft er nog een gelijke veerpoot liggen die ik kan/mag overnemen ?

20180616_141436.jpg


20180616_141640.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan