Gereedschap vervangen balhoofdlager

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Ik krijg de binnenste schaal van het bovenste balhoofdlager niet van de conische stuuras(?) af... heb hem al flink verhit en probeer met een schroevendraaier/hamer de schaal naar beneden te slaan maar krijg er echt geen beweging in. Heb ook niet veel vlees om op te slaan dus schroevendraaier schiet er steeds af of ik moet in een veel te grote hoek slaan... Schiet niet echt op dus ik denk dat ik van de week even naar een motorgarage rij om te vragen of ze het daar kunnen doen.

Een veel beter alternatief lijkt het me om het juiste gereedschap hiervoor te kopen maar vrees dat dit te duur gaat worden. Weten jullie waar ik het best naar kan kijken? Hoe heet het gereedschap wat hiervoor bedoeld is?

Dank

Zoiets bedoel ik dus maar dit ding kost 150 euro
08-0544.jpg


Misschien dat er trouwens iemand in de regio Rotterdam woont en mij evne wilt helpen met dit probleem?
 
Laatst bewerkt:
De binnenschaal van het bovenste lager? Dan krijg je dus het T-stuk niet uit het balhoofd.
Raar dat dat zo vast zit. Kan je niet boven op de pen slaan?
Om wat voor motor gaat het?
 
Wel oppassen bij het splijten, iemand een keer flink zien bloeden, omdat hij z'n vingers openhaalde aan de lagerschaal, dat geharde staal kan vlijmscherp worden als het breekt.

Drepel is idd de manier en anders met een 1 mm schijf op een kleine flex inslijpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje geleden met succes de schaal van mijn balhoofdpen af kunnen rammelen door m een nacht in de vriezer te leggen. (Het gehele Tstuk bedoel ik dan dus) na het vriezen kon ik m voorzichtig met een drevel/doorslag van de pen af slaan.

Was wel een alu pen waar de stalen schaal op zat. Dat zal allicht nog wel verschil maken tov een stalen pen/ stalen schaal... :)
 
Laatst bewerkt:
Excuus, ik bedoel het onderste lager en de binnenschaal. De schaal dus die op het T-stuk geperst zit.

De motor is een Suzuki DR800 uit 1990

Dan is het tooltje uit de OP idd ‘zoals het heurt’. Maar er zijn zat alternatieve manieren om het te doen. Sommige vorkbruggen hebben twee gaatjes onderin die precies onder het lager uitkomen. Met een lange dunne drevel kan je dan de lagerschaal er netjes af krijgen. Alternatieven zijn ook gegeven, oa lasrups er op en dat gebruiken als punt om je drevel of beitel tegenaan te zetten. Soms is het lager groot genoeg en de zitting smal genoeg dat je zonder kunst- en vliegwerk al ‘bij’ het lager kunt en in de goede richting kunt tikken. Daarbij de vorkbrug met iets geschikts beschermen.

De meeste van dit soort oplossingen geven wel meer kans op schade aan de vorkbrug danwel de lagerzitting. Afhankelijk van de vorkbrug en het lager schiet je makkelijk uit. Beschadigingen aan de lagerzitting en de vorkbrug heb je zo, en hoewel dat wel weer netjes te krijgen is scoor je wel meteen een -6 op de schaal van netjes werken. En voorkomen is beter dan genezen.

Het mooiste is een lagertrekker, maar vanwege de manier waarop eea ontworpen is heb je daar een speciale voor nodig, en zoals je zelf al achter bent gekomen zijn die effe wat duurder dan een ‘gewone’ lagertrekker.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat wist ik niet, maar waar maak jij uit op dat het om de buitenschaal gaat?

Door logisch na te denken... Je hebt vast ook al meerdere malen dit klusje gedaan dus als je de openingspost leest, begrijp je wel wat ie bedoelt en wat zijn moeilijkheden zijn ermee.

Je loopt hier op eierschalen soms als je een topic opent in techniek, op geen enkel ander fora wordt er zo neerbuigend gereageerd als hier.

@ ts, ondertussen is de oplossing al gegeven, ik snij ook kleine sneetjes in met een dremel in de schaal als die niet mee wilt werken. dan een tik met een beitel zodat de schaal barst, dan haal je die er makkelijk uit.
 
Soms is alleen een lasrups op het lager leggen al genoeg. T-stuk op zijn kop zetten en eventueel nog een natte lap in de pen duwen.
Bij mij viel het lager er een aantal keren zo vanaf, maar ook genoeg keren niet.
 
Door logisch na te denken... Je hebt vast ook al meerdere malen dit klusje gedaan dus als je de openingspost leest, begrijp je wel wat ie bedoelt en wat zijn moeilijkheden zijn ermee.

Je loopt hier op eierschalen soms als je een topic opent in techniek, op geen enkel ander fora wordt er zo neerbuigend gereageerd als hier.

@ ts, ondertussen is de oplossing al gegeven, ik snij ook kleine sneetjes in met een dremel in de schaal als die niet mee wilt werken. dan een tik met een beitel zodat de schaal barst, dan haal je die er makkelijk uit.
Met dat logisch denken van jou zat je er ook naast.
Ik ging er niet vanuit dat TS de verkeerde lager benoemde, al vond ik het wel raar dat de bovenste binnenlager zo vast zou zitten.
Als ts zich heeft vergist is dat volgens mij aan TS om het te verbeteren.
 
Jij zit toch in de vloeren, dacht ik? |(
Ja, dan snap ik het wel...... :+


Shit auto correctie. Google en Apple hebben veel te veel zelflerende software, kan niets fatsoenlijks meer schrijven, zonder de auto correctie te moeten corrigeren.


Maar als je met een massief eiken drempel hard genoeg slaat, komt de lagerschaal er ook wel af. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan