Vietnam Deel 2

Bouwvakker (2)

…controleert...

full



…regelt...

full



…helpt een handje...

full



…en geniet daarna even van een welverdiende rustpauze.

full
 
Voetbal en vegetarisch eten…

Huh… Zit daar een relatie tussen?

Jazeker.

We hadden afgelopen dinsdagavond in HCM een afspraak voor een etentje. Onze gasten zouden ons met hun eigen auto ophalen en vervolgens ergens aan de haven in district 1 in een Chinees restaurant gaan eten. Er waren een paar hindernissen…

Ze hadden op Google maps gekeken naar de plaats van ons hotel. Helaas, er blijken minstens 2 straten met dezelfde naam in HCM. Ze stonden dus in district 5, van waaruit het toch gauw 3 kwartier rijden is naar ons hotel.

Het tweede probleem was een stuk ernstiger.
Diezelfde middag had het Vietnamese voetbalteam één of andere simpele poulewedstrijd voor één of ander Aziatisch kampioenschap tegen Quatar gewonnen. En dan ontploft het land. Onze receptionist –we zaten in de hal te wachten- liet wat beelden op de pc zien en vertelde, dat hij bij de vorige overwinning niet eens thuis kon komen: hij woont in district 1. Kruispunten zijn geblokkeerd, complete wijken afgesloten met grote hekken en het verkeer is een nog grotere chaos dan normaal door met Vietnamese vlaggen zwaaiende mensen op slingerende motorfietsen (met ongetwijfeld ook nog eens te veel geestrijk vocht op).

Telefonisch overleg van onze gasten met Minh over deze situatie leverde een alternatief op: een vegetarisch restaurant in de buurt van waar ze wonen en altijd al eens hadden willen bezoeken. En wat mij betreft was dat een schot in de roos. Eén van de beste restaurants waar ik hier in Vietnam heb gegeten. Professionele serveersters (in ieder geval die van ons) die goed Engels sprak, blindelings de weg wist in het dikke menu-boek (pakweg 3 cm. dik) en die ook goed advies kon geven. Een mooie plaats in de open lucht. Smaakvolle gerechten. Kortom, genieten…

Na afloop was de traditionele “ruzie” wie zou betalen. Minh had de anderen uitgenodigd en wilde dus betalen (bij het vorige etentje in Singapore een aantal jaren geleden waren wij de gasten). Omdat onze gasten geen Vietnamees spreken won Minh de battle via een onderonsje met de serveerster.

Over 3 maanden moet ik weer terugkomen bij mijn oogarts. Een nieuw etentje staat dus al gepland. Duimen dat er dan geen voetbalwedstrijd is (of dat Vietnam verliest :+ )

Wie het ook eens wil proberen: Hum Vietnam en dan Garden & Restaurant.
 
Voorzichtig!

full

full



Bron: Hardship Posting, Vol. 3, True tales of expat misadventure in Asia, Compiled and edited by Stu Lloyd, pag.191.


Een bekend fenomeen. Heb ik ook meerdere keren gehad, dat mensen in een café of op de boulevard in het Nederlands commentaar leverden als ik met Minh was.
 
Voorzichtig (2)!

Voor wie denkt dat ik wat ongenuanceerd zit te klagen als ik het over Vietnamese chauffeurs heb: zie de film!
TEMPLATE | HOME

Dit is dus de normaalste zaak van de wereld hier. Er wordt ook nauwelijks tegen opgetreden.

full
 
Uber / Grab

Ook dit keer hebben we tijdens ons bezoek aan HCM voor onze taxiritten weer voornamelijk van Uber en Grab gebruik gemaakt. Ze blijken ook goedkoper dan bv. Vinasun.

Als voorbeeld. De laatste keer met Uber van het hotel naar het vliegveld was VND 71.000. Dit keer met Vinasun van het vliegveld naar het hotel was VND 81.000 + VND 10.000 taks om het vliegveld te verlaten = VND 91.000.
 
BTW

Als je in het buitenland woont, kun je de betaalde BTW terugkrijgen. Voor grotere aankopen kan dat aardig aantikken.

Bedrijven hanteren hiervoor vaak een verschillende policy. Sommigen hebben een soort samenwerkingsverband met een speciaal bedrijf, anderen rekenen een bedrag voor administratiekosten. De fotoshop van vorig jaar en een dit jaar benaderd bedrijf vragen hiervoor €25.

Ik ben dit jaar twee uitzonderingen tegengekomen, die dit voor niets doen:
• CameraNu: Camera of spiegelreflexcamera kopen? | CameraNU.nl
Het artikel, dat ik bij hun zou bestellen, wilde ik eerst testen. Helaas, toen ik na de geslaagde test informeerde bleek het niet op voorraad en moest ik noodgedwongen uitwijken naar de €25-concurrent. Dus jammer, ik kan geen ervaringen geven maar verwacht, gezien de e-mails hierover, geen problemen.
• fonQ: Geef je huis wat fonQ
Hier had ik mijn artikel kort voor mijn vertrek naar NL besteld en dat lag al netjes te wachten. Bij mijn vertrek op Schiphol de factuur laten stempelen en door mijn dochter op laten sturen. Na ca. 14 dagen stond de BTW keurig op mijn rekening. Fonq geeft zelf aan dat de factuur binnen 1 maand na afstempelen bij hun moet zijn. Lijkt me geen probleem.

In voorkomende gevallen zal ik zeker weer van hun diensten gebruik maken.
 
Fred, ik lees hier best mee en wil je danken voor de inkijk die je ons geeft in je documentaire-achtige verslagen die je ons geeft.

Ik heb -weer- een vraag voor je..
In Vietnam ben je een allochtoon.
Kun je iets vertellen hoe jij als zodanig word geaccepteerd/gediscrmineerd?
 
Het korte antwoord: volledig/niet.

Ik word hooguit belazerd in winkels etc., maar dat geldt voor alle niet-Vietnamezen. Het punt is ook, dat ik geen Vietnamees spreek. Dus als men al iets over mij zegt versta ik het toch niet. O-)

Het enige, wat ik een enkele keer in onze arme omgeving heb gemerkt (bij ouders van Minh’s leerlingen) dat men mij soms niet durft uit te nodigen omdat men denkt, dat men te arm is of dat ik niet bij anderen wil eten. Men neigt dan naar onderdanigheid. Ik vond dat vreselijk. Gelukkig komt dat nauwelijks meer voor: men kent mij nu. En weet, dat ik overal naar binnen stap en vrijwel alles eet.

Ik moet daar bij zeggen, dat ik mij nergens een allochtoon voel, waar ik ook ben.
 
Dank voor je repliek.
Ik heb van iemand anders gehoord die 'in een aziatisch land was(weet niet meer waar) dat als je blank bent je als een soort supermens word gezien..
Herken je dit? Of eerder dat er op je neer word gekeken zoals de japanners waarschijnlijk zullen doen?
 
Moeilijke vraag. Ik weet niet of het soms wat onderdanige gedrag dit soort ideeën geeft. Ik heb zelf niet het gevoel, dat men mij hier als supermens ziet (hoewel ik dat natuurlijk wel ben O-) ), maar eerder als de arrogante buitenlander die het allemaal beter weet. Punt is dat, als ik zie hoe men hier werkt in vergelijking met bv. Nederland, ik gewoon gelijk heb. Ik kan daar inmiddels een karrenvracht aan voorbeelden van geven. OK, misschien iets voor de komende dagen gezien mijn gebrek aan inspiratie...
 
Karton en blikjes (2)

Ik kwam vorig jaar een dame tegen met op haar fiets een hoog opgestapelde hoeveelheid blikjes en karton. Zie FredVN in "Vietnam Deel 2"
Het was een toevallige passant en ik heb haar daarna niet meer gezien.

Tot gisteren.

Ik reed langs een huis waar een aantal zakken met blikjes lagen. Ik had mijn camera bij me en toen ik aanstalten maakte om daarvan foto’s te maken kwam de dame in kwestie naar buiten. Kan ik haar toch nog een keer de foto’s geven.

full
 
ik kwam een artikel tegen in de consumentenbond reisgids. Ik weet zo niet meer of je het zelf al gepost hebt.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Vietnam heeft afgelopen maand besloten Nederland toe te voegen aan de landen waarvoor deze regeling geldt. Het e-visum voor Vietnam kan worden aangevraagd op de website van de Vietnamese immigratiedienst door het invullen van een aanvraagformulier, en het vooraf betalen van het visum (momenteel USD 25) volgens de instructies op de website. De aanvrager krijgt dan een individuele code om op de website te controleren wat de status van de aanvraag is, en voor het afdrukken van de E-visa wanneer deze is verstrekt.

De Vietnamese immigratiedienst kan een e-visum afgeven voor een verblijf van maximaal 30 dagen met een single entry (enkele binnenkomst). Voor een langer verblijf of een visum voor multiple entry (meerdere binnenkomsten) dienen de visa nog aangevraagd te worden bij de Vietnamese ambassades of consulaten. Het e-visum is geldig voor 28 internationale grensovergangen, waaronder de vliegvelden van Hanoi en Ho Chi Minh City. Bekijk op de website de lijst met de grensovergangen waar je met een e-visum Vietnam kan binnenkomen.

Let op: De Vietnamese autoriteiten zijn verantwoordelijk voor deze procedures en het uitgeven van het visum. Voor eventuele vragen kunt u daarom terecht bij de Vietnamese immigratiedienst of de Vietnamese ambassade in Nederland.
 
Bedankt. Eerlijk gezegd wisten we het nog niet.

Minh heeft het op de officiële websites gecontroleerd en het klopt. Zal een boel tijd besparen: niet meer naar Den Haag en een tijd wachten.

Zoals in het artikel staat, het is een single-entry visum, geldig voor 30 dagen. Dit zal voor bijna iedereen voldoende zijn verwacht ik.
 
Kerk (1)

Al sinds enige tijd ben ik niet meer langs deze kerk gereden. Ik weet dus niet of de tyfoon het gebouw zo zwaar heeft beschadigd of dat de kerk om andere redenen wordt afgebroken.

full

full

full
 
Kerk (2)

Er was helemaal niemand aanwezig, dus ik kon ook niet vragen of de diensten tijdelijk buiten worden gehouden, zoals deze foto’s suggereren.

full

full

full
 
Bloemen en planten (1)

Een paar weken vóór TET krijgen de bedrijfjes, die bloemen en planten verkopen, het druk. Op de velden staan lange rijen met potten met stekjes.

full


full


full


Maar ook al wat grotere planten.

full
 
Ik dacht even : Nu weet ik waarom je daar bent gaan wonen, maar dit zijn toch andere plantjes.... ;-)


(En nu ik het er toch over heb... hoe zit het daar met de wietteelt en de (il-)legale status ervan? just curious)
 
Bloemen en planten (2)

full



Hoe dichter we bij TET komen, hoe kleuriger het wordt. Deze kleine potjes zijn Hoa Vạn Thọ (goudsbloem), dat betekent lang levende bloem. Dus Vietnamezen hebben altijd een paar van die bloemen in huis tijdens TET als wens voor een lang leven.

full



De grote potten zijn Cúc vàng (gele madeliefjes). De bloemen zijn mooi geel, blijven lang goed en staan daarom voor een lang en gelukkig leven. Geel is de kleur van de koning en staat voor goud en dus luxe. Door de kleur staan ze ook mooi in huis met TET.

full

full
 
Ik dacht even : Nu weet ik waarom je daar bent gaan wonen, maar dit zijn toch andere plantjes.... ;-)


(En nu ik het er toch over heb... hoe zit het daar met de wietteelt en de (il-)legale status ervan? just curious)
:+
Ik moet bekennen dat ik deze link nog niet had gelegd. Inderdaad, naïef en onschuldig... O-)

Ik lees en hoor er ook heel weinig over hier. Minh heeft lang geleden opgemerkt dat de straffen voor drugs heel streng zijn hier. Ik zal het vanavond navragen.
 
Hoi Fred!

Hier nog een Nederlander wonend in Vietnam.

Toen ik twee jaar geleden zoals velen anderen op mijn motortje door het noorden van Vietnam aan het reizen was ben ik gevallen voor een Vietnamese dame genaamd Thin.

Ze heeft haar eigen reis bureau en ik organiseer motor en mountainbike reizen in het noorden. Ben nu in Ba Be vanwege het testen van een nieuwe route! Wel een beetje jaloers op de temperatuur waar jij je in begeeft.. Brrr koud man hier

Ik woon in Hanoi dus als je ooit in de buurt ben dan nodig ik je uit voor een bia hoi 🍻
 
Terug
Bovenaan Onderaan