KTM LC8 950 - KVS probleem en swingarm bout

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Hoi allen,

Ik was vanmiddag bezig het motorblok uit de 950 Adventure te halen en ik heb eigenlijk twee problemen. M'n daadwerkelijke probleem, en ééntje die ik tegenkwam toen ik probeerde probleem 1 op te lossen danwel de oorzaak vast te stellen.


Probleem 1:
Is tijdens laatste vakantie begonnen en eigenlijk verdacht ik een koppakking tot aan vanmiddag, er verdween kvs en bij het starten was er véél witte rook. Sloeg ook lastig aan. Paar keer bijgevuld met demi-water, moest toch ook thuis komen, en zo'n 1000km later stond hij stil in de garage waar hij nu zo'n 3 maanden stil heeft gestaan - heb er nul tijd voor gehad. Er waren in de periode ontdekking t/m garage geen grote witte wolken tijdens het rijden (alléén een beetje bij het starten) maar toch verdacht ik de koppakkingen (althans, 1 van). Toen kwam het moment van de olie aflaten en tadaaa: eerst een half litertje water dat naar buiten wilde. Véél mayo in het onderblok, bovenin grappig genoeg totaal niet. Dat kunnen geen koppakkingen meer zijn dan toch zeker? Misschien de keerring van de waterpomp? Als iemand toevallig weet wat dit bij een LC8 waarschijnlijk is, houd ik me aanbevolen...

Hoe dan ook, probleem 2:
Linksom of rechtsom moet dat blok eruit, schoonmaken/spoelen, waterpomp en pakkingen nakijken/vervangen en wat keerringen vernieuwen. Ja, dat is mega veel gedoe bij een Adventure maar nee, eigenlijk niks gaf hele grote problemen. Op 1 ding na: de bout van de swingarm. Die zit v.l.n.r., door het frame, swingarm, blok, swingarm, frame. Houdt eigenlijk de complete achterste helft bij elkaar zullen we maar zeggen. Op zich fijn dat ie niet los zit, dus. De moer aan de linker kant draai je zo los, geeft je nog wat vertrouwen. Maar dan moet ie er via de andere kant uit... en hij wil echt niet -O- Heb met allerlei tooltjes en opzetstukjes de 1,5kg moker al lekker z'n ding laten doen en ik kom gewoon niet verder dan "vlak" met het frame; de draad waar de moer op zit heb ik door kunnen tikken dus iets van een cm gewonnen denk ik, hij zit nu verder gewoon muurvast. Zal vast door corrosie en dat soort fratsen komen, maar wat nu? Blok zal er toch onderuit moeten en dit is nou niet echt een dingtje dat je dan maar "ff doorslijpt" of zo :P

Tips op 1 of beide vlakken worden zeer gewaardeerd :}
 
Laatst bewerkt:
Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.

:N :N As en achterkant met inbus en platte vlakken is een geheel. Ik heb hier een 990 blok, as en achterbrug los liggen. Ik denk dat de platte vlakken bedoelt zijn om in een frame type (superduke, supermotard of/en adventure) te vallen/passen zodat de as niet kan draaien. Ook heeft de as over de hele lengte dezelfde diameter. KTM wil nog wel eens het midden van een as, waar hij geen lagers draagt, een kleinere diameter toepassen. Als je dan alles niet perfect in lijn houdt met uit elkaar halen, is het echt worstelen soms.
Als je met een zwaardere hamer aan de gang gaat hou wel goed in de gaten dat de as ook door je blok zit, gelukkig zijn KTM carters goed te lassen 8-)
Zit je blok verder nog overal vast? De as is bij de schroefdraad iets dunner qua diameter, en op de foto's zie ik dat je hem er tot zover uit hebt. Mijn punt is dat je blok en achterbrug iets scheef kunnen zitten tov je frame, en daarmee de as dus klemt.
 
Mjah, daar lijkt het inderdaad op. Je kunt er een imbus in doen, heb ik ook liggen en geprobeerd. Wat je ook kunt zien is dat die zijde onrond is, wat je niet kunt zien is dat dit normaal binnen het frame valt en dus voorkomt dat de bout kan draaien. Het is geen los onderdeel (zie de fiche die nampus laat zien) en kan niet los eruit gedraaid worden oid. Hooguit voor de montage, want voordat ik de as er een klein stukje uit kon tikken gaf het misschien 30 graden draaing, meer kon ik niet. Nu kan ik vrij ronddraaien in de bruglagers, maar dat doet verder dus niks -O-Ja ik heb het redden van die as/de lagers eigenlijk al opgegeven...
Als het geen borgmoer is, dan is het de stuit vd as, en zit er een moer aan de andere zijde.
Dan kun je een inbus gebruiken om te voorkomen dat de as gaat draaien bij lossen vd moer.

Of denk ik nou te simpel?
 
Geen idee of het al voorgesteld is maar dergelijkr assen, mits echt los, slagmoersleutel er op, laten draaien en naar buiten tikken mrt een plastic hamer.

Zoals wel al gezegd sla je de bout al snel plat (schroefdraad uiteinde) waardoor het helemaal niet meer los gaat.
 
Ik zou inderdaad alles wat de as zou kunnen klemmen losdraaien. Dus de andere blokbouten los om zo mogelijk wat extra ruimte te creeren. En soms zit er gewoon niks anders meer op dan rammen, as is toch al naar de klote.
 
Goed ik heb vandaag pas weer tijd gehad om naar dat kuthok te kijken :+ Kwamen de afgelopen twee weken een hoop andere dingen tussendoor helaas. Heb wel weer een werkende Bandit en XL500 nu, dat was twee weken geleden dan weer niet zo dus netto ga ik erop vooruit _O-


Geen. Beweging. In. Te. Krijgen. Gewoon nul. Helemaal niks. Ding wil niet voor of achteruit, en ik heb hem een aantal keer in de afgelopen week/dagen ingespoten met kruipolie (daadwerkelijke kruipolie, niet WD40 of zo). De enige vorm van beweging die het ding wil accepteren is verdraaien, maar niet zoals in een schroefdraad. Hij draait gewoon in de achterbruglagers vrolijk in de rondte, dat is alles. Het stomme is dus dat ik hem een cm of 2 door heb kunnen tikken, en nu wil ie niet meer voor of achteruit. De as zelf ziet er ondertussen ook wel wat bijzonder uit en kan zéker niet meer gebruikt worden, maar dat wist ik toch al.


Wat betreft het water-in-olie probleempje heb ik toch ten zeerste het vermoeden dat het probleem in de waterpompas+seal zit. Zoals een aantal keer aangegeven een bekend probleem van de LC8, dus ik heb de fix-dit kit besteld bij de kennert. Die gaat er sowieso in. Bij het verwisselen kijk ik even wat eruit komt, als de huidige inwoners overduidelijk in staat van ontbinding verkeren geloof ik de koppakkingen verder wel even, als ik daar niet echt enorme slijtage zie trek ik de koppen er ook nog af.

Hoe dan ook, met die as moet ik nog wat. Heeft iemand nog geniale ingevingen? Alles wat kan klemmen heb ik los. De achterveer eruit dus de achterbrug wringt niet. Het blok ondersteund dus die trekt er ook niet noemenswaardig aan. Het is puur klemmen wat deze ongein doet... Heeft het zin hem naar een motorzaak te brengen? Het enige wat die kunnen doen is een grotere hamer pakken geloof ik _O- Zat nog te denken of er een constructie met een pers te verzinnen is, een potkrikje kan ik nog wel ergens vinden maar een constructie met twee wanden die die krachten aan kan is een tweede -O-

Indien al het bovenstaande faalt; iemand een ktm kopen? B|
 
Kun je er achter komen welk lager hij op klemt (links of rechts)?

Anders kun je proberen de kooi er uit te trekken, dan de kogels en daarna kun je daar wellicht iets mee omdat hij dan niet meer hangt op de binnenste schaal.
 
Als alles faalt, neem een pneumatisch klinkpistool. Daar kan geen hamer tegenop.
Liefst een zware.

Een gewone compressor redt dat niet; ik heb zo’n ding wel eens aangesloten op een gasfles, kun je de druk nog wat opschroeven.
 
Boor er een gat in, hoe moeilijk kan het zijn...
Begrijp me niet verkeerd, als dat de oplossing is ben ik eeuwig dankbaar maar ik zie hem niet geloof ik :? Waar moet dat gat in komen?




de as doorzagen tussen blok en achterbrug.
dan heb je alleen de bloklagers over waar hij in vast zit.

Helemaal geen raar idee en misschien ook wel haalbaar, maar het zit (bussen meegenomen) allemaal knap strak op elkaar en het is al niet alsof je er hendig bij kunt om eventjes de as door te zagen (zie foto boven) -O-


Als alles faalt, neem een pneumatisch klinkpistool. Daar kan geen hamer tegenop.
Liefst een zware.

Een gewone compressor redt dat niet; ik heb zo’n ding wel eens aangesloten op een gasfles, kun je de druk nog wat opschroeven.

Uhm... iets zelf me dat ik dan gewoon een soort groot uitgevallen klinknagel van die as maak en ik het verder wel kan vergeten :+
 
1 waarschijnlijk is het al een paddenstoel geworden.

2 Als dingen vast gerot zitten is warmte vaak een goed hulpmiddel.

Dus, zooitje in elkaar en dat ding heet rijden, bout weer terug slaan, kopje eraf slijpen en eruit slaan met goed passende ram as en voorhamer.
 
1 waarschijnlijk is het al een paddenstoel geworden.
Denk het nog niet helemaal eigenlijk, het stuk waar je op slaat zit er nog niet dermate ver in dat dit problemen zou opleveren. Misschien is het wel een paddestoel, maar niet in die vorm dat dit nu het probleem is.
2 Als dingen vast gerot zitten is warmte vaak een goed hulpmiddel.

Dus, zooitje in elkaar en dat ding heet rijden, bout weer terug slaan, kopje eraf slijpen en eruit slaan met goed passende ram as en voorhamer.
Dat warmte helpt ben ik met je eens, maar de motor kan niet echt in elkaar om de boel warm te rijden zeg maar... Hij loopt even niet. Maar als het volgens jou peanuts is wil ik wel even langskomen hoor _O-

-O-
 
Denk het nog niet helemaal eigenlijk, het stuk waar je op slaat zit er nog niet dermate ver in dat dit problemen zou opleveren. Misschien is het wel een paddestoel, maar niet in die vorm dat dit nu het probleem is.Dat warmte helpt ben ik met je eens, maar de motor kan niet echt in elkaar om de boel warm te rijden zeg maar... Hij loopt even niet. Maar als het volgens jou peanuts is wil ik wel even langskomen hoor _O-

-O-

Alles is peanuts. Sommige dingen zijn heel veel peanuts.
 
niet alleen het randje kan opstuiken, ook iets verderop kan de as bijeen geklopt zijn zodat de diameter net iets groter is geworden. In combinatie met het reeds heel stroef gaan kan dit genoeg zijn om niet meer te willen bewegen.
als je nu (liefst gecentreerd) de as zo ver als mogelijk hol boort (in diameter en diep), en je klopt dan weer op de as, is hetgeen overblijft dun genoeg om te vervormen en gaat hij er waarschijnlijk wel door.
 
Ik zal het nog 1x proberen. Ik heb hier een 990lc8 blok en achterbrug+as staan/liggen. Hie wil ik zelf een frame voor maken. En schuif de boel regelmatig in elkaar en uit elkaar. Ook met het blok op zijn zijkant op de werkbank. En het is mij ook al gelukt om de as klem vast in de achterbrug en blok te krijgen, alleen omdat de achterbrug iets scheef zit tov het blok.
Je had juist de andere blokbouten vast moeten laten zitten in het frame, dat was naar mijn mening beter geweest als ondersteuning om scheef zaken te voorkomen.
Omdat de achterbrug lagers om de achterbrug as "kunnen" draaien, ontstaan hier groeven. Die weer vast kunnen lopen in je blok als de as er uit probeert te halen. Ook heeft KTM de as niet glad afgewerkt maar hebben ze de laatste draai bewerking laten zitten, dat helpt in jouw geval nu ook niet echt mee.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd, als dat de oplossing is ben ik eeuwig dankbaar maar ik zie hem niet geloof ik :? Waar moet dat gat in komen?

[~[url="http://thumb.ibb.co/j08Nyx/IMG_1136.jpg"]afbeelding~][/url]

In het midden van de de as in de lengte van de as dus vanuit de kant waar je opgeslagen hebt. Neem een boor die wat kleiner is dan de as zodat je verder niet beschadigd als je wat schuin gaat of niet helemaal in het midden zit.
 
Ik zal het nog 1x proberen. Ik heb hier een 990lc8 blok en achterbrug+as staan/liggen. Hie wil ik zelf een frame voor maken. En schuif de boel regelmatig in elkaar en uit elkaar. Ook met het blok op zijn zijkant op de werkbank. En het is mij ook al gelukt om de as klem vast in de achterbrug en blok te krijgen, alleen omdat de achterbrug iets scheef zit tov het blok.
Je had juist de andere blokbouten vast moeten laten zitten in het frame, dat was naar mijn mening beter geweest als ondersteuning om scheef zaken te voorkomen.
Omdat de achterbrug lagers om de achterbrug as "kunnen" draaien, ontstaan hier groeven. Die weer vast kunnen lopen in je blok als de as er uit probeert te halen. Ook heeft KTM de as niet glad afgewerkt maar hebben ze de laatste draai bewerking laten zitten, dat helpt in jouw geval nu ook niet echt mee.
Heb je daar wat foto's van? Weet ik een beetje waar ik naar moet kijken :P



Het blok weer volledig vastschroeven was inderdaad ook in mij opgekomen, heb hem wel ondersteund de vorige keer maar dat is misschien niet genoeg. Aan de andere kant zijn het verder maar 2 bouten geloof ik...
 
Laatst bewerkt:
niet alleen het randje kan opstuiken, ook iets verderop kan de as bijeen geklopt zijn zodat de diameter net iets groter is geworden. In combinatie met het reeds heel stroef gaan kan dit genoeg zijn om niet meer te willen bewegen.
als je nu (liefst gecentreerd) de as zo ver als mogelijk hol boort (in diameter en diep), en je klopt dan weer op de as, is hetgeen overblijft dun genoeg om te vervormen en gaat hij er waarschijnlijk wel door.
Maar je hebt dan ook niet echt meer iets om tegenaan te slaan als het nog wel vast zit...
 
Begrijp me niet verkeerd, als dat de oplossing is ben ik eeuwig dankbaar maar ik zie hem niet geloof ik :? Waar moet dat gat in komen?

[~[url="http://thumb.ibb.co/j08Nyx/IMG_1136.jpg"]afbeelding~][/url]Helemaal geen raar idee en misschien ook wel haalbaar, maar het zit (bussen meegenomen) allemaal knap strak op elkaar en het is al niet alsof je er hendig bij kunt om eventjes de as door te zagen (zie foto boven) -O-Uhm... iets zelf me dat ik dan gewoon een soort groot uitgevallen klinknagel van die as maak en ik het verder wel kan vergeten :+


In de as, daarmee neem je materiaal weg waardoor de ingehamerde spanning grotendeels verdwijnt.
 
Ik heb wel eens een hoop geld en moeite gestopt in dingen die je ook gewoon kan kopen.

Wat kost een as los?
Wat kost een achterbrug compleet met as? Meeste slopers liggen aan de voorkant in elkaar.

Weet je gelijk of je netjes moet gaan boren en heet stoken, of gewoon die as met brug eruit kan slijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan