Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
Hmm een topic over vet, vooruit ik heb een vraag. Gisteren bij de XL500 uit 82 iets moeten doen waarvoor de vork er even uit moest (stuuraanslag aanpassen). Heb ik hem half los, donderen er een stuk of 30 kogeltjes op de grond :') in klompjes van 4-5, door het vet, dat wel.

Had ik niet echt rekening mee gehouden, dus had geen lagervet voor handen. In de categorie ‘alles beter dan geen vet’ heb ik de boel schoongemaakt, vast kettingvet gepakt (forte, groene pot) en de boel daarmee flink dicht gestopt en weer in elkaar gelego’t toen ik klaar was. Proefrit was goed, boel loopt soepel.

Heb ik hier een doodzonde begaan of kan dit wel even op een mooiweerklassiekertje?
Ik ken mensen die meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt hebben om een smeernippel op het balhoofd te zetten. Af en toe een paar kneepjes met de vetspuit. En het liep er niet uit bij warmte.
 
Nouja, ik zou effe checken of er een dood punt in het midden zit, zo ja goed excuus voor wat nieuwers.
Mwah een dood punt was er niet, loopt echt verbazend soepel voor zoiets primitiefs. Het is wel direct op het lijstje "volgende keer vervangen" gegaan :')

Toch echt eerst de draadboom opnieuw aanleggen, die is nog veel lachwekkender B|
 
Laatst bewerkt:
Mwah een dood punt was er niet, loopt echt verbazend soepel voor zoiets primitiefs. Het is wel direct op het lijstje "volgende keer vervangen" gegaan :')

waarom? losse kogels zijn het beste. Veel meer kogels per lager dan met een kooitje en een kooitje geeft ook weerstand, dus zolang het heel is lekker laten zitten.
 
Tijd om wat bekeuringen uit te delen :+ en wat uitleg te geven want de mythes, spraakverwarring en misverstanden vliegen door dit topic _O-

Als allereerste siliconenvet ALLEEN gebruiken als er sprake is van rubber op rubber of rubber op metaalcontact. Bij metaal op metaal contact GEEN siliconen gebruiken. Siliconen is chemisch inert en heel moeilijk te verwijderen. Eenmaal aangebracht in (b.v.) een lager zal iedere andere olie op een niet siliconenbasis niet meer hechten. Daarbij kan een vet met een siliconenolie een lage tot middelmatige belasting verdragen en zeker geen hoge belastingen. Als lagervet of vet in draaipunten op de motorfiets totaal ongeschikt!

Ook wordt er gesproken over koperpasta. Dit valt onder de categorie montagepasta’s. Deze mix van een basisolie, verdikker, additieven en een vaste smeerstof (dit kan dus keramiek, koper of aluminium zijn) vormen een montagepasta. Het werkingsprincipe van een montagepasta is dat de basisolie verdampt en dat er een vaste smeerstof achterblijft die de oppervlakten van elkaar geheel of gedeeltelijk scheidt. Het zacht of vloeibaar worden van een pasta met een simpele test (wat als niet goed wordt ervaren) is juist de bedoeling. Een montagepasta zit ingeklemd tussen twee vlakken waar de olie juist tussen vandaan moet verdampen.

Ook wordt boornitride als vaste stof in montagepaste gebruikt als alternatief voor koperpasta. Koperpasta werkt op zich prima, maar ligt redelijk onder vuur vanwege de gezondheidsrisico’s en bijbehorende labeling op het veiligheidsdatablad.

Ook wordt er gesteld dat montagepasta’s maar kortstondig werken. De slechte kwaliteit daargelaten werken montagepasta’s over het algemeen prima. Een montagepasta valt uit elkaar na langdurig gebruik en alleen de vaste smeerstof blijft achter. Vaak wordt dit fenomeen verward met het feit dat een montagepasta niet werkt. Maar als dan de vraag gesteld wordt of de objecten met een loshaalmoment konden worden gedemonteerd binnen de normale toleranties krijg ik vaak het antwoord: ‘ja, dat wel’. Deze perceptie dat een montagepasta altijd een vettige structuur moet hebben zorgt niet zelden voor misverstanden.

Een montagepaste met Cu, Al of BN is NIET geschikt als smeermiddel in bewegende onderdelen. Dit zal binnen een korte tijd een schurende werking geven.

Een andere categorie vaste smeerstof is MoS2, grafiet en Teflon. Deze vaste smeerstoffen worden gebruikt in smeervetten om voor loopvlakscheiding te zorgen indien de aanwezige olie dit (om wat voor reden dan ook) niet kan. Vaak veroorzaakt door een gebrek aan snelheid of simpelweg een te hoge belasting.

Even voor de record: “kun je het beste "siliconenpasta" ofwel silicon paste gebruiken”

Verwar hier a.u.b. niet het element Si (Silicon in het engels) en siliconen (Silicone) in het engels.


Gemiddeld kogellagervet = lithiumvet

Er zijn veel verschillende verdikkers voor vetten. Geschikte verdikkers voor waar wij het voor op de motorfiets gebruiken:
Alu-complex, Barium-complex (niet zo milieuvriendelijk), Calcium/Lithium (complex), Calcium Sulfonate. Lithiumvet is een veel gebruikte term maar zegt niks over de eigenschappen. En Lithium en Lithium-complex vetten zijn niet de enige watervaste vetten.


“het basisbestanddeel van copperslib is .....tada...hier komt het KLEI(bentone) en koper.....en geloof me….”

Geloven doe ik je zeker niet want de uitzonderingen daargelaten hebben montagepasta’s geen Bentoniet als verdikker. Bentoniet wordt vaak gebruikt bij hoge temp lagervetten en niet voor montagepasta’s.


“De glijpennen van de klauw moeten wel gesmeerd en wel met dik siliconenvet”

Welke fabrikant schrijft dit specifiek voor?


“Wat voegt siliconenvet toe tov kopervet?”

Behalve voor metaal op kunststof combi's HELEMAAL NIKS. Ok, het is over het algemeen ook wat veiliger om mee te werken op basis van de inhoudsstoffen. Technisch gezien is siliconen een zeer beperkt smeermiddel.
 
full
 
Op de rubbers. Niet zozeer de glijpennen.

zo lees ik de tekening/instructie. Rubbertjes smeren met siliconenvet (logisch, want het is rubber).

De glijpennen zelf, met name waar de metalen delen van de blokken op hangen, zou ik niet met siliconen doen.

Daar waar de glijpennen het rubber raken, zal er wel siliconen op komen, van het rubberke. Maar ik zie hier niet dat de glijpennen met siliconen gesmeerd moeten worden. Geen lijntje of pijltje op de tekening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de rubbers. Niet zozeer de glijpennen.

zo lees ik de tekening/instructie. Rubbertjes smeren met siliconenvet (logisch, want het is rubber).

De glijpennen zelf, met name waar de metalen delen van de blokken op hangen, zou ik niet met siliconen doen.

Daar waar de glijpennen het rubber raken, zal er wel siliconen op komen, van het rubberke. Maar ik zie hier niet dat de glijpennen met siliconen gesmeerd moeten worden. Geen lijntje of pijltje op de tekening.

Glijpennen moet je weldegelijk smeren. Ik wens je ook vooral geen remklauw toe waarvan de pennen niet, te zuinig of met het verkeerde spul ingevet zijn.

Siliconenvet is wat dat betreft ideaal omdat het niet noemenswaardig van viscositeit verandert onder bedrijfsomstandigheden. Het enige wat ik heb geprobeerd wat in de buurt kwam was lithiumvet.
 
Zou kopervet dan toch niet zo slecht zijn? ;)

Edit: ik smeer de pennen waar de blokken aan hangen ermee in. Deze steken in de klauwen en maken alleen metaal op metaal contact waarbij ik begrijp en ervaren heb dat dit volstaat en een toegevoegde waarde heeft boven het niet smeren van die pennen :Y
 
Laatst bewerkt:
Glijpennen moet je weldegelijk smeren. Ik wens je ook vooral geen remklauw toe waarvan de pennen niet, te zuinig of met het verkeerde spul ingevet zijn.

Siliconenvet is wat dat betreft ideaal omdat het niet noemenswaardig van viscositeit verandert onder bedrijfsomstandigheden. Het enige wat ik heb geprobeerd wat in de buurt kwam was lithiumvet.
Natuurlijk moet je die smeren.

Maar daar heb ik het ook niet over.

Zot geeft een afbeelding van Honda, omdat daar uit zou blijken dat Honda voorschrijft die pennen met siliconenspul in te smeren. Daar reageer ik op :)

Ik doe een laagje keramisch vet op de pennen.. Om reden uitgelegd enige posts terug.
 
Zou kopervet dan toch niet zo slecht zijn? ;)

Edit: ik smeer de pennen waar de blokken aan hangen ermee in. Deze steken in de klauwen en maken alleen metaal op metaal contact waarbij ik begrijp en ervaren heb dat dit volstaat en een toegevoegde waarde heeft boven het niet smeren van die pennen :Y
Slecht voor milieu en gezondheid. Als middel voor de toepassing kan het erg geschikt zijn.
 
Natuurlijk moet je die smeren.

Maar daar heb ik het ook niet over.

Zot geeft een afbeelding van Honda, omdat daar uit zou blijken dat Honda voorschrijft die pennen met siliconenspul in te smeren. Daar reageer ik op :)

Ik doe een laagje keramisch vet op de pennen.. Om reden uitgelegd enige posts terug.
Doe nou niet. Honda smeert zelf de pennen ook met siliconenvet. De ene gaat vol in het rubber met siliconenvet, de andere gaat door een rubber met siliconenvet. Dan komt er dus siliconenvet op die pen, die jij smeert met keramisch vet en komt er keramisch vet op het rubber. WAAROM???????

Waarom in godsnaam keramisch vet?????????? Vanwege temeratuur???????????????

Echt?????????
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan