Motorzaak marge op banden

Is gewoon een vicieuze cirkel :Y

Jij verdient minder, dus geef je minder uit, dus de motorzaak verdient minder, waardoor de monteur minder verdient, waardoor de monteur minder uitgeeft bij de bakker, waardoor de bakker weer minder uitgeeft in de techniek, waardoor jij minder verdient etc etc etc


Jep, exact het juiste woord, vicieuze cirkel.

De mensen die tijdens de crisis ontslag hebben gekregen en nu werken via een uitzendbureau annex slavenhandelaar, die hoef je dit echt niet meer te vertellen.
De rest die nog een vaste baan heeft weet wel wat er ongeveer speelt, maar steekt de kop in het zand.
Dit was trouwens al gaande voor 2008, maar de crisis heeft het versneld.

Nee, we glijden hier helemaal af in dit land met het regerings annex UWV beleid.
Boven de 40 word een vaste baan al moeilijk en na je 50ste kun je het helemaal vergeten. Contractje hier, contractje daar of gewoon lekker een 0 urencontract bij dat uitzendbureau /slavenhandelaar.
Of dan word je toch lekker ZZPer, dan is de Nederlandse staat eindelijk helemaal van je verlost. Nouja hooguit nog bijstand.

De hele Nederlandse economie draait voornamelijk op de binnenlandse uitgaven, zonder baanzekerheid geen uitgaven.
Maar dat snappen ze daar in den Haag niet. Alleen maar verkondigen in de media dat het met de werkgelegenheid weer geweldig gaat.
40, 50 en 60+ kunnen het bloed van mongool annex Pinokkio Rutte wel drinken.
Ik wacht met spanning af wat er straks gebeurt als meneer een andere baan krijgt en zijn bewaking wegvalt :P
 
Vrijwel alleen de betere bedrijven kunnen dynamisch balanceren. Ik ken tenminste geen enkele consument die een dynamisch balanceerstation van een paar duizend Euro thuis heeft staan.
En het verschil tussen statisch en dynamisch balanceren kan behoorlijk groot zijn.
Zie ook de reactie van Mechanism hierboven.

En voor jouw informatie: wielen van een straaljager worden totaal niet gebalanceerd.

Hihi, ik bedoel het niet negatief, ik vraag het uit interesse.
Bij mijn vorige werkgever heb ik veel rotors en ventilatoren gebalanceerd met een mobiel balanceerapparaat, een Vibro 2000 van Schenck.
Wij waren er in de werkplaats altijd heel secuur aan, rotors werden op een bank op 0,01 mm/s nauwkeurig uitgebalanceerd.
Dynamisch aan 2 kanten. Schenck vond dit zelf wel wat overdreven, ze hebben het een keer straaljager kwaliteit genoemd.
Maar we deden dit omdat de rotor op de bank maar 380 t/min draait, bij de klant in bedrijf op 1500 toeren.
En dat ding weegt nogal een beetje, iets boven de 500 kg (lag ook wel aan het type machine, hoe hoger de capaciteit van de machine, hoe breder en zwaarder de rotor was. De standaard type V was 500 breed, de VI was 660 mm breed bij een diameter van 960 mm)

Ventilatoren deden we aan de werkplaats meestal op een bokje.
Bij de klant met het mobiele balanceerapparaat. Ik heb het ooit al eens een paar keer geprobeerd om meerdere ventilatoren dynamisch op 2 plane's dynamisch te balanceren, maar de computer die erbij zit, geeft gewoon een foutmelding en meld dat 1 plane genoeg is.
Dit komt omdat de as van een ventilator meestal aan 1 kant gelagerd is en dat geeft een hefboomeffect.
Je krijgt een verkeerde meting omdat je de trilling op 2 bijna naast elkaar liggende lagers meet. En dat heeft de computer gewoon door, omdat de 2 meetwaarden met elkaar niet kloppen, zoals bij een rotor van bijv 500 mm breed.

Schenck noemde 0,01 mm/s straaljagerkwaliteit. Vanaf welke waarde is het bij jouw foute boel?
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je met een balanceer bokje of je onbalans op de hartlijn, linker of rechter kant velg zit? Zelfs een spaakwiel met een slag er in kan vaak trillingsvrij gebalanceerd worden (door de juiste persoon met de juiste spullen).


Wat heeft een slag in het wiel met onbalans te maken?
Twee verschillende dingen.
 
Hoe weet je met een balanceer bokje of je onbalans op de hartlijn, linker of rechter kant velg zit? Zelfs een spaakwiel met een slag er in kan vaak trillingsvrij gebalanceerd worden (door de juiste persoon met de juiste spullen).


Ik weet niet hoe het met een wiel zit, maar bij een ventilator is dat in de meeste gevallen niet belangrijk.
Of ik het corrigeergewicht er nu aan de linkerkant of de rechterkant van de fan vast las of plak, dat maakt meestal geen verschil om de waarde binnen de norm te krijgen.
Een slag is wat anders. Zo af en toe zat er wel een hele vervelende fan tussen.
1 keer had ik een hele smalle fan met in verhouding een hele grote diameter, en ook nog van wappiewappiestaal, dat ding was niet stabiel te krijgen.
Waarschijnlijk vervormde dat rotding tijdens het draaien. (en waarschijnlijk metaalmoeheid)
 
Kun je ook eens anders reageren dan "Onzin" te roepen? Moeilijk als je een andere mening hebt, maar probeer het eens. :Y

Er zit in mijn tekst namelijk geen woord onzin ALS je tenminste snapt hoe het werkt om een winkel/shop/bedrijf te runnen. (Economie was klaarblijkelijk niet jouw sterkste vak op school). En het woord MEER, als in meer betalen, heb ik nergens genoemd toch?


P.H.C. Ritzen benoemd het mooi :t


Volgens mij is de basis van economie nog steeds vraag en aanbod hoor.
 
Ik weet niet hoe het met een wiel zit, maar bij een ventilator is dat in de meeste gevallen niet belangrijk.
Of ik het corrigeergewicht er nu aan de linkerkant of de rechterkant van de fan vast las of plak, dat maakt meestal geen verschil om de waarde binnen de norm te krijgen.
Een slag is wat anders. Zo af en toe zat er wel een hele vervelende fan tussen.
1 keer had ik een hele smalle fan met in verhouding een hele grote diameter, en ook nog van wappiewappiestaal, dat ding was niet stabiel te krijgen.
Waarschijnlijk vervormde dat rotding tijdens het draaien. (en waarschijnlijk metaalmoeheid)
En dat is precies de dynamische onbalans, die je ook oplost door een gewichtje op een x plek vd velg te plaatsen. Itt statisch balanceren, at altijd in het hart vd velgrand gebeurt.
 
Wat heeft een slag in het wiel met onbalans te maken?
Twee verschillende dingen.
Een slag veroorzaakt dynamische onbalans.
Je kunt dat oplossen op een (goede) balanceermachine, je neemt er natuurlijk de slag zelf niet mee weg :)

Wel apart dat we in de hele wereld al tientalen jaren autowielen dynamisch balanceren, en als het op motorfietswielen aankomt, men opeens doet alsof het apart is :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dat is precies de dynamische onbalans, die je ook oplost door een gewichtje op een x plek vd velg te plaatsen. Itt statisch balanceren, at altijd in het hart vd velgrand gebeurt.

Je hebt wel gelijk.

Het is een vak apart, ervaring.
De mensen bij Schenck die balanceerden, gaven ook curcussen.
Turbines van centrales krijgen op meerdere plaatsen op de x en y as een balanceergewicht.
Verschilt per turbine en onbalans, af en toe kwam zo'n turbine ongeveer naar "buiten" lopen. Klant had van te voren het idee dat dit nooit meer goed kon komen.
Na een dagje diverse keren opstarten en balanceren liep het apparaat weer als nieuw.
 
Je hebt wel gelijk.

Het is een vak apart, ervaring.
De mensen bij Schenck die balanceerden, gaven ook curcussen.
Turbines van centrales krijgen op meerdere plaatsen op de x en y as een balanceergewicht.
Verschilt per turbine en onbalans, af en toe kwam zo'n turbine ongeveer naar "buiten" lopen. Klant had van te voren het idee dat dit nooit meer goed kon komen.
Na een dagje diverse keren opstarten en balanceren liep het apparaat weer als nieuw.
Tis basis natuurkunde, alles is in balans te krijgen.
 
Machines is anders dan wielen.
Het kan ook aan de fundering liggen of aan de aandrijving. Resonantie van de constructie. Enz.
In de zin dus dat je eenvoudiger een wiel van jouw motor of auto kunt demonteren, ipv dat je een complete machine moet demonteren en dan is het nog de vraag of er een bank is waarop je de rotor of waaier kunt balanceren.

Kosten dus. Ter plekke in de machine balanceren is goedkoper dan dat hele ding uit elkaar slopen.
Mijn oom heeft al wel eens een nieuwe auto gehad met 1 lichtmetalen wiel die niet trillingsvrij te krijgen was.
Tig keren is het wiel gebalanceerd en na een hoop getouwtrek werd het garantie door een produktiefout.
Dat was trouwens al wel een jaartje of 20 geleden, nu zal de apparatuur wel een stuk beter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maar, ik wil nog graag antwoord op de vraag, wat is de grens bij een wiel uitbalanceren?
Geeft de display alleen aan dat het goed is?
Of geeft de display alleen waardes weer, en mag je zelf bepalen wat goed genoeg is?
 
Is gewoon een vicieuze cirkel :Y

Jij verdient minder, dus geef je minder uit, dus de motorzaak verdient minder, waardoor de monteur minder verdient, waardoor de monteur minder uitgeeft bij de bakker, waardoor de bakker weer minder uitgeeft in de techniek, waardoor jij minder verdient etc etc etc


En dan het krenterig vinden als mensen eerst shoppen/zoeken voor een betere prijs,
in plaats van het blind naar de eerste middenstander met een lekker wijf achter de
balie omdat je ze ook wat gunt :)

( ok, wat kort door de bocht.. maar het komt er wel op neer )

Ok, ik woon.. 15ish kilometer van de grens ( belgië )
Uiteraard, tank ik in Belgenland wegens de zeer gunstige prijs tegenover die bij
de Nederlandse pomp ( woon.. 1km van een pomp )
Scheelt me 28 cent de liter..
Haal meestal 120 liter per keer ( scheelt me 33 euro )
Kost me 20 minuten..
Tja.. dat verdien ik niet per uur.. dus rij ik naar "de buren"...


Dus, ben ik dan een zuinige krent, dat ik die besparing pak.. en in Belgenland tank..
Of gebruik ik de mogelijkheden ?

Zo bekijk ik ( en vele ) het ook met aanschaffen van producten / diensten.. of
de keuze tussen zelf doen of uitbesteden.

Vind het eerder dom als je het niet doet, of je -bent zo rijk- dat het je niet boeit.
( nette positie , goed bezig )
 
Ik herinner me iets van zoveel gram restonbalans wat je kunt berekenen, maar bij ons balanceerapparaat hielden we altijd mm/sec aan.
Er waren wel groepen wat de hoogste grens van mm/sec bepaalde. Simpele machines waar alleen iets in ronddraaide.
Of machines in de zware industrie die iets moesten vermalen of breken. Enz.
 
Maar, ik wil nog graag antwoord op de vraag, wat is de grens bij een wiel uitbalanceren?
Geeft de display alleen aan dat het goed is?
Of geeft de display alleen waardes weer, en mag je zelf bepalen wat goed genoeg is?
Een balanceermachine is een meetinstrument. Die geeft meetwaardes aan (lokatie en gewicht).

Praktisch gezien bepaalt de monteur wanneer het goed is. Dat zou 'waarde: nul onbalans' moeten zijn.

e machine geeft aan hoeveel en waar gewicht bijgeplaatst mag worden, om 'nul' te bereiken.
Zelf blijven nadenken is altijd goed, zoals met alles :)

Overigens ronden de meeste machine af op 5 gram. Die ik had deed het op 1 gram. Heb je in de praktijk niks aan, want balanceergewichten gaan per 5 gram :').

Maar het is leuk om te zien hoeveel nou precies(er).
Met rijden zal 5 gram onbalans te verwaarlozen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan het krenterig vinden als mensen eerst shoppen/zoeken voor een betere prijs,
in plaats van het blind naar de eerste middenstander met een lekker wijf achter de
balie omdat je ze ook wat gunt :)

( ok, wat kort door de bocht.. maar het komt er wel op neer )

Ok, ik woon.. 15ish kilometer van de grens ( belgië )
Uiteraard, tank ik in Belgenland wegens de zeer gunstige prijs tegenover die bij
de Nederlandse pomp ( woon.. 1km van een pomp )
Scheelt me 28 cent de liter..
Haal meestal 120 liter per keer ( scheelt me 33 euro )
Kost me 20 minuten..
Tja.. dat verdien ik niet per uur.. dus rij ik naar "de buren"...


Dus, ben ik dan een zuinige krent, dat ik die besparing pak.. en in Belgenland tank..
Of gebruik ik de mogelijkheden ?

Zo bekijk ik ( en vele ) het ook met aanschaffen van producten / diensten.. of
de keuze tussen zelf doen of uitbesteden.

Vind het eerder dom als je het niet doet, of je -bent zo rijk- dat het je niet boeit.
( nette positie , goed bezig )


Je hebt ook wel weer een punt.
Vroeger waren de prijzen veel minder transparant.

Mijn schoonvader zei altijd, als de middenstanders in de buurt het goed hebben, dan heb jij het ook goed.
Maarja, hij had een schildersbedrijf en hij bleef dus ook in de regio.
Hij was er wel heel strikt in. Feestjes werden verdeeld onder de plaatselijke horeca, enz.
Het geld moest in de regio blijven, dat was goed :Y
 
Je hebt ook wel weer een punt.
Vroeger waren de prijzen veel minder transparant.

Mijn schoonvader zei altijd, als de middenstanders in de buurt het goed hebben, dan heb jij het ook goed.
Maarja, hij had een schildersbedrijf en hij bleef dus ook in de regio.
Hij was er wel heel strikt in. Feestjes werden verdeeld onder de plaatselijke horeca, enz.
Het geld moest in de regio blijven, dat was goed :Y

Heeft ie een punt, in zijn positie ( zelfstandig ) , en zoals het hier in de regio werkt.
"ze gunnen het elkaar onderling".
Van buiten, word er onder de middenstanders , alleen ingehuurd als het lokaal niet kan.
( of, zoals wel vaker.. er ergens ruzie is :P )

Heb zelf deze belangen niet , werk bij een landelijk bedrijf in een uitvoerende functie.
( lees, het boeit niemand waar ik m'n boodschappen doe ;p )
Ga ik bij de lokale alleen nog shoppen, gaan ze echt niet overstappen naar "mijn bedrijf".
En zelfs zouden ze dat doen, verdien er dan nog niks extra mee..

Ofwel.. mijn motivatie om lokaal boodschappen te doen, is er niet..
( waarom zou ik? krijg zeker geen tegenorders )
Dus beoordeel op prijs/kwaliteit .. en dan word de kiesgroep, met het huidige internet..
Wereldwijd..
 
Laatst bewerkt:
Een slag veroorzaakt dynamische onbalans.
Je kunt dat oplossen op een (goede) balanceermachine, je neemt er natuurlijk de slag zelf niet mee weg :)

Wel apart dat we in de hele wereld al tientalen jaren autowielen dynamisch balanceren, en als het op motorfietswielen aankomt, men opeens doet alsof het apart is :)

Het is geen onbalans, het voelt misschien wel zo.
Als een wiel van zichzelf perfect in balans zou zijn, en je zou er een slag in de velg drukken veranderd er niks aan het in balans zijn.

Die slag ben je niet kwijt idd maar als je stapvoets of iets sneller gaat rijden is de slag nog steeds te voelen.
Vroeger altijd ouwe barrels gereden, sommige met een flinke slag in het wiel, op snelheid niks van te merken maar als je in de file terecht kwam was het net of het autootje blij was.
Lekker kwispelen. :+

Inderdaad. (mbt tot het Dynamisch balanceren)
 
En dan het krenterig vinden als mensen eerst shoppen/zoeken voor een betere prijs,
in plaats van het blind naar de eerste middenstander met een lekker wijf achter de
balie omdat je ze ook wat gunt :)

( ok, wat kort door de bocht.. maar het komt er wel op neer )

Ok, ik woon.. 15ish kilometer van de grens ( belgië )
Uiteraard, tank ik in Belgenland wegens de zeer gunstige prijs tegenover die bij
de Nederlandse pomp ( woon.. 1km van een pomp )
Scheelt me 28 cent de liter..
Haal meestal 120 liter per keer ( scheelt me 33 euro )
Kost me 20 minuten..
Tja.. dat verdien ik niet per uur.. dus rij ik naar "de buren"...


Dus, ben ik dan een zuinige krent, dat ik die besparing pak.. en in Belgenland tank..
Of gebruik ik de mogelijkheden ?

Zo bekijk ik ( en vele ) het ook met aanschaffen van producten / diensten.. of
de keuze tussen zelf doen of uitbesteden.

Vind het eerder dom als je het niet doet, of je -bent zo rijk- dat het je niet boeit.
( nette positie , goed bezig )


Nee, je bent gewoon een kniert. :+

Ik doe het vaak zelf ook hoor, behalve op vakantie dan moet ik vaak gewoon tanken. (SP1, die komt niet zo ver op een tank :+ )
Maar voordat we aan de eigenlijke rit beginnen tanken we altijd vol bij de Tango, ook altijd met de auto.
Het stomme is, datzelfde doe ik ook met mijn bedrijfswagen, ik vind het een beetje schijnheilig om zelf de goedkoopste te zoeken en voor het bedrijf de Shell op te zoeken.
 
Heeft ie een punt, in zijn positie ( zelfstandig ) , en zoals het hier in de regio werkt.
"ze gunnen het elkaar onderling".
Van buiten, word er onder de middenstanders , alleen ingehuurd als het lokaal niet kan.
( of, zoals wel vaker.. er ergens ruzie is :P )

Heb zelf deze belangen niet , werk bij een landelijk bedrijf in een uitvoerende functie.
( lees, het boeit niemand waar ik m'n boodschappen doe ;p )
Ga ik bij de lokale alleen nog shoppen, gaan ze echt niet overstappen naar "mijn bedrijf".
En zelfs zouden ze dat doen, verdien er dan nog niks extra mee..

Ofwel.. mijn motivatie om lokaal boodschappen te doen, is er niet..
( waarom zou ik? krijg zeker geen tegenorders )
Dus beoordeel op prijs/kwaliteit .. en dan word de kiesgroep, met het huidige internet..
Wereldwijd..


Leefbaarheid van jouw regio?
Ik doe het wel, de laatste super in het dorp sponsoren.
Als die er niet meer is, moet ik minimaal 6 km rijden.

Maar ik hoor het wel. Je bent niet echt betrokken bij je woonomgeving. Dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook wel weer een punt.
Vroeger waren de prijzen veel minder transparant.

Mijn schoonvader zei altijd, als de middenstanders in de buurt het goed hebben, dan heb jij het ook goed.
Maarja, hij had een schildersbedrijf en hij bleef dus ook in de regio.
Hij was er wel heel strikt in. Feestjes werden verdeeld onder de plaatselijke horeca, enz.
Het geld moest in de regio blijven, dat was goed :Y
Ik vind dat een beetje bekrompen. Tuurlijk snap ik wel dat je de buurman wat gunt. Maar per saldo maakt het geen bal uit als iedereen bij de buurman koopt of juist niet, de hoeveelheid geld wordt er niet meer of minder van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan