Yamaha r6 2003 (nieuwer model) 4e cilinder blijft koud

Bosna93

Rookie
7 feb 2018
25
0
Almere
Hallo bikers!

Ik ben nieuw hier en heb een vraag voor jullie
Yamaha r6 2003 injectie 32xxx op teller

Ik heb het volgende probleem, de bike loopt op 3 poten!
Met water heb ik de 4 uitlaat pijpen besproeid en ik heb gemerkt dat de 4e helemaal niet warm word. De 3e word wel warm maar wat langzamer dan 1 en 2.

Ik heb het volgende al geprobeerd, bobine van de (koude nr4) gewisseld met bobine nr3. Probleem bleef bestaan en het lijkt nu of ik 3 nu ook gemolt heb
Heb ze alle 4 getest en de bobines laten de bougies vonken! Ook heb ik bij cilinder 4 gewoon een nieuwe bougie erin gedaan.
Als de motor aanstaat flikkert het gas voor 1 seconde zelf omhoog en dat een aantal keer. Mischien dat de 4e af en toe ontsteekt? Dus de motor heeft stroom en vonkt dus als er nog benzine bij komt moet de cilinder 4 eigelijk gaan werken of zit ik fout? Wat kan het zijn iemand idee , alvast bedankt !!
 
Even kijken, Yamaha R6, 22 en google:

11 Cylinder identification sensor failure
12 Crankshaft position sensor failure
13 Intake pressure sensor failure
14 Intake pressure sensor pipeline failure
15 Throttle position sensor wire disconnected or short-circuited
16 Throttle position sensor stuck
21 Water temperature sensor failure
22 Intake temperature sensor failure
23 Atmospheric pressure sensor failure
24 Oxygen sensor failure
30 Lean angle cut-off switch activated
31 Maximum allowable Oxygen sensor correction level exceeded
32 Oxygen sensor correction level too low
41 Lean angle cut-off switch disconnected or short-circuited
42 Vehicle speed sensor or neutral switch failure
43 Monitor voltage -- less than 3v
44 ECU failure

Als je een error code 22 voorbij zag komen, dan lijkt het erop dat er iets mis is met de sensor voor inlaattemperatuur. Recentelijk aan je motor gesleuteld, bijvoorbeeld de kuip eraf gehad? Als ja, dat zou het kunnen dat je vergeten bent een stekkertje (goed) aan te sluiten, of mss de sensor verkeerd hebt terug gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Even kijken, Yamaha R6, 22 en google:

11 Cylinder identification sensor failure
12 Crankshaft position sensor failure
13 Intake pressure sensor failure
14 Intake pressure sensor pipeline failure
15 Throttle position sensor wire disconnected or short-circuited
16 Throttle position sensor stuck
21 Water temperature sensor failure
22 Intake temperature sensor failure
23 Atmospheric pressure sensor failure
24 Oxygen sensor failure
30 Lean angle cut-off switch activated
31 Maximum allowable Oxygen sensor correction level exceeded
32 Oxygen sensor correction level too low
41 Lean angle cut-off switch disconnected or short-circuited
42 Vehicle speed sensor or neutral switch failure
43 Monitor voltage -- less than 3v
44 ECU failure

Als je een error code 22 voorbij zag komen, dan lijkt het erop dat er iets mis is met de sensor voor inlaattemperatuur. Recentelijk aan je motor gesleuteld, bijvoorbeeld de kuip eraf gehad? Als ja, dat zou het kunnen dat je vergeten bent een stekkertje (goed) aan te sluiten, of mss de sensor verkeerd hebt terug gemonteerd.

Heeft inlaattemperatuur dan zo een grote invloed op cilinder nummer 4 🤔 ik had hem wel even gestart zonder luchtbuizen terug te monteren
 
Heeft inlaattemperatuur dan zo een grote invloed op cilinder nummer 4 🤔 ik had hem wel even gestart zonder luchtbuizen terug te monteren
Weet ik niet, moderne motoren kunnen soms de gekste dingen doen, ik verbaas me nergens meer over. Je had het zelf over een nummer 22 op het dashboard. Kan geen kwaad om even te kijken hoe het zit met dat stekkertje ergens onder je km teller: is-ie schoon (geen corrossie), zit-ie goed vast? Even lostrekken, kijken en weer vastmaken. ben je hooguit 2 minuten van je leven mee bezig en kost verder niks, mss lost het iets op, dat kan. Als niet, dan geldt:

Blijft lastig om een diagnose te stellen op afstand :X
 
Weet ik niet, moderne motoren kunnen soms de gekste dingen doen, ik verbaas me nergens meer over. Je had het zelf over een nummer 22 op het dashboard. Kan geen kwaad om even te kijken hoe het zit met dat stekkertje ergens onder je km teller: is-ie schoon (geen corrossie), zit-ie goed vast? Even lostrekken, kijken en weer vastmaken. ben je hooguit 2 minuten van je leven mee bezig en kost verder niks, mss lost het iets op, dat kan. Als niet, dan geldt:

Blijft zeker lastig.. daarom als er iemand echt verstand heeft en het probleem ook een keer had wil ik best betalen om het te laten fiksen .. maarja cilinder 4 werkt dus gewoon niet mee.. iedereen heeft het over bougies maar bij 4 heb ik een nieuwe gekocht en erin gedaan
 
Blijft zeker lastig.. daarom als er iemand echt verstand heeft en het probleem ook een keer had wil ik best betalen om het te laten fiksen .. maarja cilinder 4 werkt dus gewoon niet mee.. iedereen heeft het over bougies maar bij 4 heb ik een nieuwe gekocht en erin gedaan
Als je op iedereen-forum.nl je vraag al hebt uitstaan... :X

Oftewel, hier heeft niemand het over een bougie gehad, behalve jij :)

Als het idd zo is dat 1 cilinder t niet doet, zijn er maar drie mogelijkheden:
ccompressie niet goed
vonk niet goed
mengsel niet goed

Kun je bijvoorbeeld bougies van 1 en 4 omwisselen, en nog eens testen? En weer terug en testen?. Dan weet je wat over bougie (onderdeel van vonk, niet alles mbt vonk)

Ken je iemand met compressiemeter? Zo ja, inprikken op nr 4. En de rest ook maar meteen even.
Dan wete je iets over compressie

Injectors zijn zelf bijna niet te testen. Behalve: doet iets, of doet niets. Maar of ze het doen conform eisen....
 
Als je op iedereen-forum.nl je vraag al hebt uitstaan... :X

Oftewel, hier heeft niemand het over een bougie gehad, behalve jij :)

Als het idd zo is dat 1 cilinder t niet doet, zijn er maar drie mogelijkheden:
ccompressie niet goed
vonk niet goed
mengsel niet goed

Kun je bijvoorbeeld bougies van 1 en 4 omwisselen, en nog eens testen? En weer terug en testen?. Dan weet je wat over bougie (onderdeel van vonk, niet alles mbt vonk)

Ken je iemand met compressiemeter? Zo ja, inprikken op nr 4. En de rest ook maar meteen even.
Dan wete je iets over compressie

Injectors zijn zelf bijna niet te testen. Behalve: doet iets, of doet niets. Maar of ze het doen conform eisen....

Heb het bericht ook op fb staan ze zeggen allemaal bobine of bougie. Maar iig ik heb de bobines van 3 en 4 met elkaar gewisseld. Maar 4 blijft alsnog koud
Of moet ik per se 1 en 4 met elkaar wisselen?
Heb de bobines nu zo gelaten 3 en 4 geswitcht niet meer omgezet
 
zelfs zonder compressiemeter kan je een idee krijgen of er druk wordt opgebouwd : duw schroevendraaier ofzo met het handvat tegen het bougiegat, en vergelijk de druk die je erop voelt met die van een werkende cylinder.

andere test : luchtfilterkast er af en remmreiniger/startpilot/... direct in de throttle body van nr 4 spuiten. doet hij dan wel mee heb je een brandstofprobleem in nr 4.
 
zelfs zonder compressiemeter kan je een idee krijgen of er druk wordt opgebouwd : duw schroevendraaier ofzo met het handvat tegen het bougiegat, en vergelijk de druk die je erop voelt met die van een werkende cylinder.

andere test : luchtfilterkast er af en remmreiniger/startpilot/... direct in de throttle body van nr 4 spuiten. doet hij dan wel mee heb je een brandstofprobleem in nr 4.

Dus gewoon even de filterbak eraf halen compleet en dan gas vol open houden en remreiniger erin spuiten ? Ik neem aan eerst remreiniger en dan starten? Gaat de boel niet fikken 😅? Dan kan ik idd even checken of cilinder 4 gaat ontbranden
 
Heb het bericht ook op fb staan ze zeggen allemaal bobine of bougie. Maar iig ik heb de bobines van 3 en 4 met elkaar gewisseld. Maar 4 blijft alsnog koud
Of moet ik per se 1 en 4 met elkaar wisselen?
Heb de bobines nu zo gelaten 3 en 4 geswitcht niet meer omgezet


Daarom vraag ik nooit iets op een forum.
Iedereen heeft er verstand van en weet het beste :X
 
foutcode 22 , intake temperature.

Zonder de inlaattemperatuur kan dat ding misschien niet de juiste hoeveelheid benzine bepalen voor de juiste vermenging. Misschien dat die daarom niets inspuit of misschien te arm. Misschien gaat die wel in een veilige modus door niets te ontbranden.

Stekkertjes in en uit halen, of van cilinders wisselen lijkt mij het eerst om te doen.
anders met een nieuwe inlaat temp sensor proberen. Kost misschien een 10tje online.

succes ermee!
 
foutcode 22 , intake temperature.

Zonder de inlaattemperatuur kan dat ding misschien niet de juiste hoeveelheid benzine bepalen voor de juiste vermenging. Misschien dat die daarom niets inspuit of misschien te arm. Misschien gaat die wel in een veilige modus door niets te ontbranden.

Stekkertjes in en uit halen, of van cilinders wisselen lijkt mij het eerst om te doen.
anders met een nieuwe inlaat temp sensor proberen. Kost misschien een 10tje online.

succes ermee!

Zou je denken? Hoort die dan niet bij alle 4 cilinders weinig benzine te geven.. ipv alleen op 4
Kan ik niets wissen in zn modus of hoe dat ook werkt
 
vonkende bougies zegt niet zoveel. Je moet een vonk van ongeveer een cm kunnen maken met die bobine.

:^ in het werkplaatshandboek word ook vermeld dat je dit met apparatuur kan meten.

als je de bobines verwisseld hebt en 3 het dus ook minder lijkt te doen kan dit duiden op slijtage van je bobines.
nieuwe zijn 120 euro het stuk dus misschien beter even zoeken op ebay ofzo als je die wilt gaan vervangen.
 
Ik zou als ik jou was de tip van de remmenreiniger van Janbros eerst maar eens proberen,
en die direct in de inlaat van cilinder 4 spuiten,voor brand hoeft je niet bang te zijn als je het
met beleid doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan