Welk vet

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende vetten, lithium vet, zilver vet, grafiet vet, keramisch vet, koper vet, molynogwat vet...

Wat is nou het meest handige voor motoren om op de achterkant van remblokken en op schroefdraad van bouten enzovoort te smeren? En zijn er nog specifieke merken die je moet mijden of juist niet?
 
Op de rubbers. Niet zozeer de glijpennen.

zo lees ik de tekening/instructie. Rubbertjes smeren met siliconenvet (logisch, want het is rubber).

De glijpennen zelf, met name waar de metalen delen van de blokken op hangen, zou ik niet met siliconen doen.

Daar waar de glijpennen het rubber raken, zal er wel siliconen op komen, van het rubberke. Maar ik zie hier niet dat de glijpennen met siliconen gesmeerd moeten worden. Geen lijntje of pijltje op de tekening.

ik vermoed dat er een spraakverwarring is wat glijpennen zijn.

een remblokmontageset bevestigd de remblokken, wat je daar op smeert boeit niet zo.
de glijpennen die de remklauw op de houder bevestigen en waar de hele klauw op beweegt lijkt me volgens de tekening van Zot door siliconen gesmeerd de worden, wat hij ook aangeeft.

die rubbers aan de buitenkant smeren is niet logisch want trekt troep aan , er binnenin siliconenvet smeren en dan een ander vet erbij is ook niet logisch.
 
ik vermoed dat er een spraakverwarring is wat glijpennen zijn.

een remblokmontageset bevestigd de remblokken, wat je daar op smeert boeit niet zo.
de glijpennen die de remklauw op de houder bevestigen en waar de hele klauw op beweegt lijkt me volgens de tekening van Zot door siliconen gesmeerd de worden, wat hij ook aangeeft.

die rubbers aan de buitenkant smeren is niet logisch want trekt troep aan , er binnenin siliconenvet smeren en dan een ander vet erbij is ook niet logisch.

ok, ik ben gerust gesteld. Was bijna moordzuchtig naar fucking Tilburg gereden @#$%
 
Spraakverwarring, moordneigingen of whatever........ _O-

Check de exploded view. Gaat overduidelijk om een metaal - kunststofcombinatie. Dat is de ENIGE reden waarom een vet met een siliconen olie wordt gebruikt.

Dan gaat er nu natuurlijk een discussie onstaan: Ja, maar als het op het rubber komt dan ook de as. En dat klopt. Maar in beginsel is een siliconenvet ongeschikt voor metaal op metaal contact.

Typisch gevalletje van een compromis. Geen siliconenvet? --> Gaan de rubbers kapot of op z'n minst loopt die combi stroef na verloop van tijd. Wel een siliconenvet om de rubbers te beschermen? --> Geef relatief weinig metaal-op-metaal bescherming.

En dat gelul dat een niet siliconensmeermiddel niet gebruikt kan worden (even los van de rubber-metaal combinatie) omdat het weg zou spoelen, verharden, er af loopt omdat het dun wordt als de temp omhoog bla bla bla.....Laat je gewoon goed informeren. Er zijn zat middelen in de handel die de omstandigheden op ons motorfietsje makkelijk aan kunnen. Maar dan moet je iets verder zoeken dan de Gamma om de hoek.
 
En dat gelul dat een niet siliconensmeermiddel niet gebruikt kan worden (even los van de rubber-metaal combinatie) omdat het weg zou spoelen, verharden, er af loopt omdat het dun wordt als de temp omhoog bla bla bla.....
wie doet dat gelul? want ik ben nog op oorlogspad.
 
Check de exploded view. Gaat overduidelijk om een metaal - kunststofcombinatie. Dat is de ENIGE reden waarom een vet met een siliconen olie wordt gebruikt.

Ik vind het ook fijn op oude rubbers waar kuipdelen en of zij schildjes in gedrukt worden. Sloop je een stuk minder van die fijne kunststof paddenstoeltjes door. Natuurlijk hoor je dan een nieuw vers rubbertje te gebruiken, maar wie doet dat bij oude brikken?
 
ik vermoed dat er een spraakverwarring is wat glijpennen zijn.

een remblokmontageset bevestigd de remblokken, wat je daar op smeert boeit niet zo.
de glijpennen die de remklauw op de houder bevestigen en waar de hele klauw op beweegt lijkt me volgens de tekening van Zot door siliconen gesmeerd de worden, wat hij ook aangeeft.

die rubbers aan de buitenkant smeren is niet logisch want trekt troep aan , er binnenin siliconenvet smeren en dan een ander vet erbij is ook niet logisch.
AH, idd.

De beugel vd klauw zit ook met 'pennen' in de rubbers :t Silicon en daar dus.

De andere pennen zijn die je los haalt bij vervangen blokken en waar de blokken op glijden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan