Heavy Duties koffers

Een topic over deze mooie dozen en geen plaatje?

_DSC5848.jpg


Ziet er niet slecht uit. Maar die givi's lijken mij ook wel iets.
 
Hier nog een stukje over de heavy duties:
Heavy Duties

Heb zelf een set H&B op de tiger (885i) en zou bij een nieuwe motor niet snel meer voor koffers gaan. Vind het vrij lomp allemaal. Een set tassen is een stuk minder lomp en zwaar.
Dit hangt er natuurlijk ook erg vanaf waarvoor je ze gebruikt. Voor boodschappen is het ideaal, vakantie minder (vind ik)
 
Die Heavy Duties als op foto hierboven zijn zeker heel erg mooi!
't Kost wat, maar dan heb je ook wat!

EvN stelt voor, om tassen te nemen ipv koffers ivm zwaar.
Juist voor vakantie, heb ik veel ruimte nodig! Een kg extra neem ik dan maar voor lief!

Ik heb nu pas sinds kort zijkoffers. BBH rekken kunnen ook in een handomdraai op en af de motor worden geschroefd. Een topkoffer had ik al langer. Dat is door het jaar heen, ook voor een keer een weekend naar de Eiffel voldoende.
Voor een lange vakantie met kampeerspul naar oorden met minder goed weer, verwacht ik veel nut te hebben van een toegevoegde set zijkoffers. Als ik thuis kom, gaan de koffers eraf, maar ook het ijzerwerk wat daarbij hoort. In 10 min is het weer een 'normale' motor!
 
Laatst bewerkt:
Dat is het mooie, ieder heeft z'n eigen wensen en voorkeuren. Met beide kan je hetzelfde bereiken wat betreft volume. het handige aan koffers is, is dat ze wat makkelijker af te sluiten zijn dan tassen.
 
het is dat deze nog niet beschikbaar waren toen ik mijn setje Traxx koffers kocht maar nu zou ik zeker voor deze koffers gaan. Ik had eerst van die ronde schalen koffers (origineel suzuki) maar dat is een ramp. Er gaat niets boven bovenladers. Op de Vespa natuurlijk lekker roltasjes.
 
full


Fotootje dabei., zoals je ziet heb ik ook de bovenlussen bijgenomen welke zeer handig zijn soms. En daarstraks vlug even naar de bouwmarkt geweest om egalise te kopen dus 25kg per koffer kan perfect. Heb deze namelijk in de koffers vervoerd wegens geen auto.
 
Mijn topkoffer is volgens de ingeplakte sticker ook slechts geschikt tot 120km/h :?
Bij aanmerkelijk hogere snelheden nooit 1 centje pijn...................
Ook de inhoud 10kg die max is toegestaan, heb ik me nog nooit aan gestoord.

Soms maken ze je gewoon een beetje te bang.......... Gas d'r op :]
 
Inderdaad, dat dacht ik ook... met een flinke rempartij en uitwijkende andere motoren achter mij omdat die kutkoffer (standaard Suzuki Kappa koffer) was losgebroken bij een vaartje van zo'n 120 km/uur! Boutjes waren gewoon doorgebroken!

Koffer stuiterde over de weg heen inclusief mijn bagage.. Nooit meer een topkoffer!
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het nu dat de boutjes kunnen afbreken. Zitten die vast met M4-tjes van pisbakkenijzer?

Mijn Givi-rek zit met 4 bouten vast aan 'dikke ogen' op het subframe van de motor.
Mijn inschatting is dat eerder de buis van het subframe zal verbuigen dan dat bout breekt.

Ik kan er wel een hele berekening op loslaten maar kort door de bocht het volgende....
(ik was in mijn werkzame leven constructeur wtb)

De afschuifkracht voor 1 bout M8 (8.8) is ca 175 kgf. (elasticiteitsgrens/ dus dan breekt ie nog NIET) De achterste bouten van de bevestiging pakken dubbele belasting, maar aan 2 zijden is er een draagarm daarom de kracht van een halve kofferbelasting. Dus al weegt de koffer 30kg en je rijdt net door een diep gat dan nog ga je die 175kgf nooit halen.
 
Laatst bewerkt:
De topkoffer zat vast aan zo'n stalen onderdeel wat maar met 2 boutjes vast hoorde te zitten. Dit is altijd goed aangedraaid geweest echter of losgebroken of losgetrild tijdens het rijden. Het rek zelf zat wel vast maar het stalen onderdeel wat in je koffer klikt vanuit de beugel dat brak los. Heeft ook misschien met het offroaden te maken maar dan nog...
Erg leuk die berekening van je maar toch is het gebeurt. Voor mij geen topkoffers meer.
 
De topkoffer zat vast aan zo'n stalen onderdeel wat maar met 2 boutjes vast hoorde te zitten. Dit is altijd goed aangedraaid geweest echter of losgebroken of losgetrild tijdens het rijden. Het rek zelf zat wel vast maar het stalen onderdeel wat in je koffer klikt vanuit de beugel dat brak los. Heeft ook misschien met het offroaden te maken maar dan nog...
Erg leuk die berekening van je maar toch is het gebeurt. Voor mij geen topkoffers meer.
Offroad zegtie..............nah, met offroad krijgen de koffers wel zoveel op hun donder.
Ga maar eens offroad achter iemand rijden die zo'n topkoffer heeft en kijk eens hoeveel dat stuitert.

Met 160 durf ik gerust over de snelweg met 3 koffers, maar offroad en koffers is een hele andere belasting.
 
Laatst bewerkt:
Voor off-road kan ik niet spreken. Daar zal een koffer natuurlijk extra harde en veelvuldige klappen krijgen. Uiteindelijk kan dan ook vermoeiing in het staal optreden en dan toch afbreken. Maar dan is de verbinding al een flink tijdje mank geweest.

Voor mezelf weet ik nog van vorig jaar, tijdens mijn vakantie naar de Picos, dat ik ineens onderweg steeds geknerp hoorde. Kon het eerst niet thuis brengen. Bleek dat 1 van de achterste bouten van de koffersteun was verdwenen. Net die bout die het meeste werk moest doen. Ondanks een gewicht van de koffer van (ik schat) 25kg geen probleem. In Andorra bij een garage een nieuwe bout geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
...want? Je wilt weten of er een rek komt/is voor de Zero?

Is er niet en de kans dat deze op korte termijn wordt ontwikkeld is zéér klein.
Ook, en of wellicht de standaard Givi rekken makkelijk zijn aan te passen.

10-05960.jpg


En anders kan ik altijd nog de HD rekken pas laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Tja...aanpassen kan natuurlijk altijd. Je zou dan alle onnodige palletjes en plaatjes van de GIVI's af moeten slijpen, zodat je een 'gladde' buis overhoudt.

Maar aangezien de GIVI-rekken iets van 16mm buis gemaakt zijn, kun je geen gebruik maken van het Heavy Duties Easy Fix koffer-bevestigingssysteem, aangezien deze geschikt is voor 17.2-19 mm buis. Dan heb je dus geen goede vergrendeling.

Blijven dan nog 2 opties over:
* een kofferbevestigingssysteem gebruiken dat is gemaakt voor deze (GIVI) buisdiameter
* op de plekken waar het kofferbevestigingssysteem komt (op de koffers) de buis dusdanig 'opdikken' dat je het Easy Fix systeem kunt gebruiken

Koffers zijn ook te koop zonder (aangebracht) Easy Fix systeem, dus ben je vrij om welk bevestigingssysteem dan ook te gebruiken en ook zelf te bepalen wáár op de koffer je dat wil gaan aanbrengen (ivm de 'vorm' van het rek).

Let wel'; alleen met de combinatie Heavy Duties koffers, Heavy Duties Easy Fix systeem én Heavy Duties kofferrekken kan een belading van 15kg per koffer worden gegarandeerd. Op het moment dat 1 van deze 3 wordt veranderd gaat dat dus niet op (maar goed, die discussie hebben we net gehad ;) ).
 
Hier de koffersteunen van een geheel andere motor, nu geschikt voor mijn FZ.
Het resultaat na wat las- en slijpwerk en net uit de moffeloven...............
360.jpg

Set is klaar voor een grote trip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan