TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
De oude TomTom systemen waren veel meer open en dat leverde ongetwijfeld meer problemen op omdat mensen dan dingen konden verwijderen die niet verwijderd mochten worden.

Denk eerder aan dingen die toegevoegd werden, zoals illegaal verkregen kaarten...
Er was een levendige handel in illegaal kaartmateriaal voor TT, maar die "markt" is inmiddels compleet ingestort.

Het gaat dus niet om medewerkers die alleen aan zichzelf denken, maar zich juist (terecht) zorgen maken over het verdienmodel van het bedrijf.
 
Is geen kwestie van een goede programmeur maar een kwestie van beleid. Een hoge leidinggevend persoon heeft bedacht dat de OS opbouw moest zijn zoals deze nu is. Een gewone programmeur veranderd daar niets aan.
Klopt. Ben ik helemaal met je eens.
De reden dat ik het aanhaalde is dat er hier, maar ook op andere plaatsen, maar al te vaak het excuus wordt gebruikt dat "de goede dingen van de oude Rider" niet op de nieuwere modellen kunnen omdat het OS totaal anders is. En dat is dus pertinent niet waar.
Er kan heel veel, met een goede programmeur.
Het is maar net welke mogelijkheden TT kiest om in zijn toestellen te verwerken, om wat voor reden dan ook.
 
TT heeft geen behoefte aan motorrijders (meer) met een "dedicated" apparaat. Stevige waterdichte smartphones komen eraan en waarom zou je dan nog een TT kopen. De app doet het uitstekend en die is natuurlijk ook voor de motor in te zetten (en zou ook wat probleempjes oplossen). Verder heeft TT niet zo veel met die (veeleisende) gebruikers. Dat staat natuurlijk nergens maar ik meen dat aan een aantal dingen te merken. Soms is iets altijd onhandig en niet afhankelijk van voorkeuren. Ik vind de TT400 nog steeds een prettig apparaat maar ik verwacht niet dat er bij mij ooit nog een nieuwe gaat komen. Daarvoor vind ik de houding van TT niet voldoende gebruikersgericht (lees: ruim onder de maat). En dan heb ik het niet alleen over de software en de openheid over de te verwachten ontwikkelingen. Helaas, helaas.
 
TT heeft geen behoefte aan motorrijders (meer) met een "dedicated" apparaat. Stevige waterdichte smartphones komen eraan en waarom zou je dan nog een TT kopen.

Ik vind de TT400 nog steeds een prettig apparaat maar ik verwacht niet dat er bij mij ooit nog een nieuwe gaat komen. Daarvoor vind ik de houding van TT niet voldoende gebruikersgericht (lees: ruim onder de maat). En dan heb ik het niet alleen over de software en de openheid over de te verwachten ontwikkelingen. Helaas, helaas.
Er blijven motorrijders die voorkeur hebben voor een dedicated toestel dat tegen een stootje kan en met een handige actieve motor-mount.
Geen gedoe met USB stekkertjes, het slechtste wat ze ooit hebben kunnen bedenken, de micro USB

De tegenwoordig in opmars zijnde rugged smartphones biedt al veel meer mogelijkheden, kunnen ook wel tegen een stootje maar het feit dat er geen fatsoenlijke originele actieve motor mounts leverbaar zijn houd mij bij mijn dedicated Rider 400.
Geen geklooi met USB kabeltjes.
Alleen bij de MT500 wordt een actieve motorround meegeleverd.
Helaas zijn de specs van de phone nog niet van deze tijd met Android 4.4. Afwachten of dit nog verbeterd wordt. We blijven het volgen.


Klopt, men is niet bepaald gebruikers gericht.
Als TT de wensen en problemen die op de forums vermeld worden allemaal zouden oplossen of aanpakken, zou de Rider een grote sprong voorwaards maken.
Maar TT beleid en prioriteiten liggen anders en men vind het belangrijker om andere zaken toe te voegen en MyDrive uit te breiden.
Dat ze nieuwe zaken meepakken is op zich positief. Zo houd je een toestel wat bij de tijd blijft.
Maar ik heb het idee dat het vooral marketing technische gronden heeft. Zo kan men telkens weer met mooie "features" op de doos en advertenties, de interesse wekken van potentiële kopers.
Waarom al die wensen bewust genegeerd worden is mij ook een raadsel maar daar snijden ze zichzelf wel mee in de vingers lijkt me.
Ik ben gestopt met het hebben van verwachtingen als het de Riders en de Firmware aangaat.
Dat leidt alleen maar tot frustraties en teleurstelling.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Ben ik helemaal met je eens.
De reden dat ik het aanhaalde is dat er hier, maar ook op andere plaatsen, maar al te vaak het excuus wordt gebruikt dat "de goede dingen van de oude Rider" niet op de nieuwere modellen kunnen omdat het OS totaal anders is. En dat is dus pertinent niet waar.
Er kan heel veel, met een goede programmeur.
Het is maar net welke mogelijkheden TT kiest om in zijn toestellen te verwerken, om wat voor reden dan ook.
Inderdaad, het is TomToms keuze om het zo te doen.
Ik heb indertijd gelezen dat TT hun navigatie systemen moest veranderen omdat Microsoft TomTom gesommeerd had te stoppen met het gebruik van de FAT bestandsindeling (zonder dat er licentiegelden betaald werden of een overeenkomst was)
Vervolgens is er een nieuwe generatie NavCore ontwikkeld.
Toen is men overgestapt naar de Ext3 bestands-indeling en is er ook voor Android gekozen voor de nieuwe te ontwikkelen Firmware.
Waarom Android en niet weer Linux weet ik niet.

De reden die JaVaWa opnoemt zal zeker ook een rol spelen.
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar de voor leken ook begrijpbare onderwerpen, met alle respect voor de kennis van vorige sprekers ( waar ik overigens best jaloers op ben !! )

Bij de nieuwe TT 450 kreeg je een gratis Pro -uitvoering van Tyre cadeau. Mooi.
Maar om nu verbinding te maken met de TT en het internet heb je MyDriveConnect nodig. Is ook prima voor de updates van kaarten etc. die er ook zeer regelmatig te vinden zijn.

Ik vraag me wel af waarom het MyDrive, als navigatiehulpmiddel en om POI's te regelen niet automatisch gekoppeld is aan MyDriveConnect. Nu moeten de 2 programma's apart worden gestart.
Of doe ik nu iets verkeerd ??
 
connect is alleen voor het bijwerken van de kaarten en software updates. Mydrive is voor de routes en poi's.
 
Als je tijdens de installatie van MyDrive Connect nergens naar kijkt, zal MyDrive Connect iedere keer automatisch starten. Het geeft je op deze manier vanzelf de melding dat er nieuwe kaarten zijn. Daarnaast wordt het automatisch geopend als je de Rider aan je computer gekoppeld.

Persoonlijk advies:
Laat Tyre zitten en begin gelijk met MyRoute. Je kan op basis van je Tyre Pro licentie korting krijgen op de Liftime Gold licentie van MyRoute
 
Het zou toch veel handiger zijn als je vanuit MyDrive Connect met 1 klikje naar MyDrive kon gaan .

Voor mij is Tyre best genoeg, afgezien van allerlei details die het gebruik van een programma om routes te maken een tikkeltje handiger maken misschien. Voor mij is geldt hier de wet van het afnemende grensnut.
Het is net als met snelheid, de laatste procent sneller kost minimaal 10% extra, de laatste halve procent kost 20 % extra.
 
Een ieder zou wel een eigen werkwijze hebben, ik zie niet in waarom dat handig zou zijn. MyDrive Connect gebruik ik alleen om de updates binnen te halen. Voor mijn TT 5200 is zelfs dat niet meer nodig.

Van MyDrive gebruik ik alleen nog maar de server, om de routes gemaakt in MyRoute draadloos in de TT 400 te krijgen. Tyre heeft (of had?) hier ook wel mogelijkheden voor, maar dat vond ik niet prettig werken.

Ik denk dat hier geen sprake is van de wet van het afnemende grensnut, maar meer van onwetendheid over de mogelijkheden van MyRoute (Gold) en het verschil met Tyre. Het kost in eerste instanties wat extra, maar dat haal je waarschijnlijk wel weer terug met de kwaliteit van je routes.
 
Voor mij is Tyre best genoeg..
Weet je de verschillen ? Verdiep je je er anders eens even in.

Ook ik wil je adviseren om direct de stap te maken naar MyRouteApp Gold voor €75 Lifetime member vanwege je Tyre licentie korting.
Het is een investering waar je geen dag spijt van gaat hebben.
Vind je de stap toch te groot, kun je ook een jaarabonnement laten starten met een automatische incasso. Dan ben je maar €25 kwijt voor 1 jaar, mits je hem op tijd opzegt of omzet naar LT.
 
Laatst bewerkt:
Het zou toch veel handiger zijn als je vanuit MyDrive Connect met 1 klikje naar MyDrive kon gaan .

Voor mij is Tyre best genoeg, afgezien van allerlei details die het gebruik van een programma om routes te maken een tikkeltje handiger maken misschien. Voor mij is geldt hier de wet van het afnemende grensnut.
Het is net als met snelheid, de laatste procent sneller kost minimaal 10% extra, de laatste halve procent kost 20 % extra.

Kom zelf van mapsource af en ben ook best wel tevreden over Tyre. Het voldoet aan mijn verwachtingen ik kan er (IMHO) mooie routes mee maken waar we van genieten. Die wet van afnemende grensnut houden we erin :+
 
Ik heb Tyre zelf nooit een prettig programma gevonden (ik heb zowel met Mapsource als Basecamp gewerkt). Myroute werkt in mijn ogen veel prettiger en op alle apparaten met een internetbrowser
In MyRoute kan je, via MyDrive, direct je route op je Rider krijgen
In MyRoute kan je werken met TomTom kaarten. Dat levert in combinatie met GPX bestanden en een TomTom Rider 400-serie een groot voordeel op. Met ITN is dit voordeel kleiner.
 
In MyRoute kan je werken met TomTom kaarten. Dat levert in combinatie met GPX bestanden en een TomTom Rider 400-serie een groot voordeel op. Met ITN is dit voordeel kleiner.

Ook al omdat MyDrive helemaal geen ITN export biedt ;).

Maar verder is MyDrive enerzijds wat beperkt qua mogelijkheden maar, mede daardoor, met kop en schouders, het makkelijkst te bedienen routeprogramma.
 
En dat is precies wat tomtom zo uniek maakt denk ik.. de eenvoud waarmee alles te doen is.. Ik gebruik de garmin 595 en de 410 naast elkaar maar de 595 gebruik ik eigenlijk alleen als erbij.. Ik gebruik veel vaker de tomtom. Welkt gewoon net wat intuïtiever. Enige dat ik echt mis is de mogelijkheid om hotelletjes en eetgelegenheden op de kaart weer te geven tijdens het rijden... dat zou echt fijn zijn.

Ik vind myrouteapp enzo ook nodeloos ingewikkeld en vind het niet prettig werken. Dan graag basecamp, of MyDrive (of hier is ie weer: itn-converter :o - daar zweer ik eigenlijk bij om even wat snel te prutsen.. Helemaal nu basecamp/google-earth niet meer schijnt te werken.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,
ook mijn tt 400 gekocht in mei 2016 bij Azerty Raalte had vocht achter het scherm. ook tot 2x toe opgestuurd de eerste keer een refurbished model retour gekregen. echter naar een jaar weer problemen, gemeld in september in jan 2018 opgestuurd naar Azerty en een nieuwe 400 gekregen. Wellicht dat Azerty andere contacten heeft bij TT. Super service!!,

Vocht achter het scherm..
 
Wellicht dat azerty weet hoe je met klanten moet omgaan ;-) Zelf ook via via meermalen ervaring met dit probleem en het lijkt nu ook opgelost te zijn maar het heeft wel errug veul tijd gekost. IMHO Is mede de oorzaak van mijn overtuiging dat TT liever een ander soort klantjes heeft.

edit:
Ik had over september heen gelezen en daar december van gemaakt, dus ook niet zo heel snel
 
Laatst bewerkt:
Ik wil daarmee zeggen dat ze liever data verkopen in het groot en dat ze de gebruikertjes niet meer (zo) belangrijk vinden. Dus daar gaan minder "recourses" heen. En meestal hebben dergelijke zaken een zichzelf versterkend effect. Helaas. En dan verschijnt er op een gegeven moment in de media dat TT stopt met het ontwikkelen van bepaalde apparaten omdat de klant het laat afweten. (Maar wij weten natuurlijk wel beter ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ok. Iemand meldt feitelijk dat hij tevreden is over service-afhandeling en jouw reactie is dat tomtom de gebruikertjes niet meer belangrijk vindt. Ik begrijp het...

Serieus:
- Het is correct dat voor tomtom corporate de telematica-markt inmiddels belangrijker is dan de BtoC markt; de verkoop van navigatietoestellen voor in de auto daalt sterk. Afgelopen kwartaal tov een jaar eerder met maar liefst 40%. Het is niet vreemd dat een bedrijf vervolgens de bakens verzet. Voor de motor is overigens juist sprake van een sterk stijgende lijn, maar het totaalvolume van die markt is vrij marginaal tov de totale markt.
- ofschoon TT besloten heeft de markt van fitness watches en action cams te verlaten zie ik qua motormarkt juist toename van aandacht; de Rider doet het erg goed.
- daarnaast is correct dat er afgelopen zomer/najaar best wat 'struikelingen' zijn geweest rond de garantieafwikkeling van het condensprobleem. Daarover is ook hier geregeld gesproken. Maar inmiddels is dat prima 'onder controle'. Dat blijkt ook uit de reactie van Geis (waarbij die ervaring niet met azerty, maar met de handling door TT te maken heeft).

Enfin, Begrijp dus niet helemaal het nut cq reden van je wat 'zure' opmerking.
 
Zojuist een TomTom Rider 450 besteld. Ik kom van een Zumo 350 LM af. De Zumo 350 werkt nog perfect en is nog steeds een goed navigatie systeem. Ik merkte echter laatst op de motor dat ik de file-informatie miste. Daarnaast verwacht ik dat ik met de TTR450 sneller een korte tour in de omgeving zal doen door de kronkel route optie. Het plannen van een route in de Garmin is prima, maar ik vond het voor mezelf te veel werk om dit te doen voor een klein ritje in de buurt.

Ik zal dit topic nogmaals doorlezen, al gedaan als onderzoek naar de 450, maar nu om in detail te lezen over hoe de 450 omgaat met omleidingen wanneer je een route rijdt.
 
maar nu om in detail te lezen over hoe de 450 omgaat met omleidingen wanneer je een route rijdt.

Dan ben je wel even bezig met lezen, om vervolgens het antwoord niet te vinden. Daarvoor vliegen we hier te veel alle kanten op. Komt ook door de forumstructuur.

In antwoord op je vraag echter:
Als je werkt met een ITN route zal het toestel bij activeren van een route rekening houden met verkeersinfo. Biedt als voordeel dat bijv een afgesloten brug vermeden wordt; biedt als nadeel dat een route fors kan veranderen; als je met een groep rijdt vaak ongewenst. Sowieso is het risico op afwijking met ITN vrij groot.

Rij je echter met het 'moderne' format: de gpx-track dan zal je route 1op1 overgezet worden (behoudens wegen voor bestemmingsverkeer). De route zal echter géén rekening houden met verkeersinfo.

Rij je een door het toestel berekende 'spannende route' dan zullen verkeerbeperkingen vermeden worden.

Qua verkeersinfo zul je merken dat die echt enorm goed is; hetzelfde geldt voor de 'spannende route', zeker in vergelijking met de zumo. Ga je veel plezier van hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan