Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Vanaf as dinsdag ook weer eigenaar van een CB500 uit 1996. Mijn zus is van A2 naar onbeperkt gegaan en heeft een mooie Intruder 800 gescoord. TDM is mijn ergste miskoop ooit geweest en nu weer terug naar een vertrouwde motor :]
Door de eigenaar voor mijn zus is er ooit een aftermarket kuip opgezet, maar zij heeft hem weer terug naar een naked gemaakt. Binnenkort de 35kw begrenzing eraf halen, is op het gas begrensd en ze reed met een uitdraai, dus hoef niet te keuren. Zal binnenkort weer eens de OP opschonen *D
Lekker genieten!
 
Een algemene vraag, wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Met mn cbf 500 kom ik nu telkens op 1 op 15, wat ik bij een constante snelheid van 100-110 km/u vrij fors vind voor zo'n lichte motor.

Zijn er specifieke zaken waar dit in kan zitten? :?
 
Mijn CB 500 varieert tussen de 1:19 in de winter tot 1:21 in de zomer. Ik ken de CBF niet erg goed, en weet niet op welke punten die anders is dan de CB.
 
CBF is hetzelfde blok, alleen in een ander frame. Zou in theorie ook ongeveer 1 op 20 moeten doen, denk dat carburateurs eens goed schoonmaken en afstellen al zal helpen. Staat genoeg info op dit forum over een te hoog verbruik en wat daar aan te doen, gebruik de zoekfunctie maar eens.
 
Laatst bewerkt:
Nu 2 dagen op de cb en wat een heerlijk gevoel weer. Na 3 jaar geen cb, gewoon direct vertrouwd. Wel wennen dat deze versie 35 kw is, ruim 30 pk minder dan de TDM. Moet nu serieus terugschakelen voor een snelle inhaalactie :+
 
Laatst bewerkt:
Nu 2 dagen op de cb en wat een heerlijk gevoel weer. Na 3 jaar geen cb, gewoon direct vertrouwd. Wel wennen dat deze versie 35 kw is, ruim 30 pk minder dan de TDM. Moet nu serieus terugschakelen voor een snelle inhaalactie :+

De standaard CB heeft zo'n 58PK / 41.6 kW en de TDM heeft zo'n 8oPK.
De CB500 heeft gewoon 22 PK minder maar niet omdat het een 35kW versie is toch?

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
 
Laatst bewerkt:
Mijn zusje heeft hem voor de verzekering op de testbank gehad, ivm bewijs afvoeren aangezien Honda geen 35 kw setjes maakt voor oudere motoren. Toen kwam ze niet verder dan 50 pk, dus die 30 klopt. Gelukkig is het op papier nog een 43 kw motor, dus ik haal binnenkort dat setje eraf.
 
Leuk hans89 dat jij weer op een cb500 rijdt. Dankzij jouw reisverhalen met de rode cb500, heb ik ook een cb500 gekocht (naast mijn africatwin750). De cb is een superleuke motor. De cb is zogenaamd voor mijn vrouw, maar die rijdt maar een paar keer per jaar.... Ik rij er regelmatig mee naar mijn werk (staat startklaar onder de carport) en dankzij de topkoffer ideaal voor een boodschap.
We gaan een paar per jaar een weekend naar Luxemburg, ik overweeg om een keer met de cb te gaan (wiltz-kautenbach).
 
Mijn zusje heeft hem voor de verzekering op de testbank gehad, ivm bewijs afvoeren aangezien Honda geen 35 kw setjes maakt voor oudere motoren. Toen kwam ze niet verder dan 50 pk, dus die 30 klopt. Gelukkig is het op papier nog een 43 kw motor, dus ik haal binnenkort dat setje eraf.

Ah, op die fiets :t
 
Zojuist in Garderen een stuurverhogerset 25mm gekocht. Ben benieuwd. Ik hoop dat de kabels dat halen.
Ik zag dat er een "standaard Puig-ruitje" is wat er op past. Behoorlijk low-profile.
Iemand ervaring ?. (Nr Luxemburg is ca 3uur snelweg vanuit ons huis...).
 
Die ruitjes die op de koplamp geplaatst worden halen wel de druk van je torso, maar zorgde bij mij voor turbulentie rond de helm. Dus dan is de vraag wat je liever hebt :+
 
Bij mij precies hetzelfde. Even er op gehad, maar vrij snel weer verwijderd. Je zit echt lekkerder op de motor bij 120+ km/uur, maar het zorgt voor (te)veel extra herrie.
 
Oke. Dank voor het delen van jullie ervaringen. Dan maar geen scherm !. Budget gaat dan naar een nieuw zadelovertrek: er zitten scheuren in.
 
Vorig weekend stuurverhogers van 25mm gemonteerd. Dit gaat zonder verlenging van de originele kabels. Wel heb ik de kabels beter geleid:
- de koppelingskabel uit het 'vastgelaste oog' gehaald rechtersonder bij het frame. De kabel ligt er nu langs (tyre-rap) zodat de kabel meer ruimte heeft. Ook heb ik deze kabel beter geleid achter koplamp, de kabel zat namelijk tegen de hoofdkabelboom aan te schuren;
- de gaskabels heb ik ook meer ruimte gegeven: die gaan nu tussen de rechtervoorvorkpoot en het kuipdeel rechts. En niet meer aan de linkerkant van de rechtervoorvorkpoot langs. (snap je het nog...)
Ziet er fraai uit !. Ben benieuwd hoe het rijdt, nog niet gedaan ivm koude en zout......

full

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, dus ik dacht me even voor te stellen :)

Sinds juli in het bezit van (vol) rijbewijs en sindsdien 2 keer een motor gehuurd; een kawasaki ninja (kinderdroom) en een fazer600. Allebei leuk, maar ik ben 1.90m en vond de Kawa niet ideaal en de fazer is niet in mijn prijsklasse om te kopen.
Nu ben ik aan het kijken naar de CB500 en ben ik benieuwd of mensen van mijn lengte goede of slechte ervaringen hebben met een lange zit op de CB500 (bouwjaar 1995)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook 1,90 m en ik kan me prima vinden op de CB. Had persoonlijk ook geen problemen met lange afstanden maken, haalde soms tot 1000km op een dag. Ik had op mijn eerste cb wel mijn zadel aan laten passen en een ander stuur, dit kwam het rijcomfort wel te goede.



P8021363.JPG
 
Toen mijn zusje hem kocht zat er een aftermarket kuip op, deze is na omvallen op de parkeerplaats vervangen voor de originele naked setting. Zijkapjes waren een andere kleur, maar zijn door mijn vader gespoten in de juiste kleur. Motor komt uit de buurt van Eindhoven.
 
Beugels en spiegels en uiteraard de kleurstelling zijn wel hetzelfde, maar zat geen kuip op. De mf-sticker zat er nog op toen de motor verkocht werd. :+
Motor is met 90000km verkocht aan een pool. Deze nam ze hele bus(ja, echt waar) vol motoren mee om te verkopen in Polen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan