Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Als je boekt via een organisatie betaal je wel de hoofdprijs.
Maar hoef je zelf weinig te regelen.
Zelf routes maken en hotels e.d uitzoeken vindt ik een belangrijk deel van de voorpret.
Ik heb evt wel een route voor zuid Noorwegen.
 
Hallo mannen.

Ik wil net als een paar andere naar Noorwegen toe op de motor met de vrouw achterop.
We willen ons beperken tot de onderste helft van Noorwegen en daarin een rondje maken zodat we de fjorden zien maar ook het binnenland.

Dit word mijn eerste toer vakantie en ik heb er weinig ervaring meer. Ik rij eigenlijk alleen maar met mooi weer en heb wel een motor regenpak maar verder hebben we beide alleen een 2 delig leren pak. Ik las al dat het daar rond juni nog pittig koud kan zijn dus een beetje goede onderkleding zou top zijn maar hebben jullie nog meer tips voor een toer beginner?

Ik ga trouwens een andere fiets huren ........ omwille van mijn billen :)

.........Kijk eens op onze website, daar staan routes, beschrijving en veel film en fotomateriaal
Je wil een andere fiets huren vanwege pijn aan het zitvlak.
Wie gaat weten dat je op dat andere zadel wel goed gaat zitten. Mss zit dat nog veel beroerder.....?

Als tip voor een beginnende toerder zou ik zeggen kies een andere bestemming. Noorwegen kan mss hoog op verlanglijstje staan, maar is het niet slimmer om eerst eens dichter bij huis te beginnen of een bestemming kiezen meer zuidwaarts met beter weer en betere temperaturen. (Corsica? Ook zee en bergen, maar wel 15° warmer.) Kan je gelijk zien of het allemaal een beetje lukt met de bagage en met je duo achterop. In het zuiden heb je aanmerkelijk minder spul mee te nemen als dat je noordwaarts gaat.
Met deze ervaringen kan je vlgd jaar altijd nog naar N.

Blijf je toch bij Norge, dan heeft MajorFear al een goed voorbeeld voor je op genoemde website.......
 
Laatst bewerkt:
Voor het geld dat een motor huren voor 2 weken en 4000km kost.
Kan je een héél mooi comfortabel zadel laten maken.

De bagage mogelijkheden op zo'n hyper lijken wel beperkt?
 
Als je boekt via een organisatie betaal je wel de hoofdprijs.
Maar hoef je zelf weinig te regelen.
Zelf routes maken en hotels e.d uitzoeken vindt ik een belangrijk deel van de voorpret.
Ik heb evt wel een route voor zuid Noorwegen.

Dat valt wel me qua kosten, wij hebben het bij motortours.nl geboekt in 2016, en als je dan uitrekent wat alles kost als je het zelf moet boeken is het na genoeg gelijk. En alles is geregeld.

De tijdrovende klus om zelf route's uit te zetten kan mij gestolen worden. Daar zit voor mij geen seconde voorpret bij.
 
Laatst bewerkt:
ieder zijn ding ..

Met een georganiseerde reis zit je vast aan een tijdframe en bepaalde plaatsen die je moet halen.

Zelf kan je een strakke route plannen of wat minder strak en zie wel waar je uit komt die dag.
 
ieder zijn ding ..

Met een georganiseerde reis zit je vast aan een tijdframe en bepaalde plaatsen die je moet halen.

Zelf kan je een strakke route plannen of wat minder strak en zie wel waar je uit komt die dag.

Ik ben precies hetzelfde. Ik heb een lijstje met dingen die ik graag wil zien, waar ik gereden wil hebben. Maar een tijdlijn is er niet echt, het geeft me meer vrijheidsgevoel.
 
Als je nog nooit ergens bent geweest is alles mooi dus is zo'n georganiseerde reis absoluut geen straf.
Ik heb er zelf ook meerdere in verschillende landen gedaan.
De enige verplichting die ik ervaar is dat ik 's-avond om 19 uur weer in het (volgende) hotel moet zijn voor het eten.
 
De tijdrovende klus om zelf route's uit te zetten kan mij gestolen worden. Daar zit voor mij geen seconde voorpret bij.
Ieder ziet dat blijkbaar anders.
Als ik thuis een reisroute aan het maken ben, dan ben ik al half op vakantie!
Voor mij is onderweg de reisroute slechts een leidraad. Als ik adviezen krijg van andere motoristen of locals, dan pas ik mijn route net zo makkelijk aan. Een dag later pak ik dan gewoon weer de eigen route weer op.
Als je nog nooit ergens bent geweest is alles mooi dus is .............

De enige verplichting die ik ervaar is dat ik om 19 uur weer in het hotel moet zijn......
Soms doe ik nog wel eens een stedentrip. Met bus. Het is idd de eerste keer in een stad dat het heel makkelijk is dat je alle highlights zo krijgt voorgeschoteld. Je hoeft niets te doen en je wordt vanzelf langs al het moois geleid. Echter de 2e keer dan wil je juist zelf je weg bepalen en niet op de standaard-plekken komen.

Motorreis en verplichting, dat vind ik nu juist helemaal niks.
Vakantie is voor mij Vrijheid-Blijheid. Ik zie wel waar ik uitkom!
 
Vakantie is voor mij Vrijheid-Blijheid. Ik zie wel waar ik uitkom!
Zeker mee eens maar wij (vrouw en ik) vinden het uiterst prettig om na een dag rijden in gespreid bedje terecht te komen. Wij houden gewoon erg van gemak. Onderweg zien we wel waar we stoppen voor ons natje en droogje. Vandaar dat de groepsreizen zoals wij deze gedaan hebben ons erg goed bevallen zijn en we er dit ook weer 2 van gaan doen.

Ieder zijn ding en goed dat die mogelijkheden er zijn.
 
En zoals voor alle landen geldt, vermijd de snelwegen, dan zit je al snel goed. Ik heb zo veel moois gezien in Noorwegen dat ik zelf geen tips kan geven waar je langs moet gaan.

Er zijn uiteraard de "verplichte" dingen zoals Geiranger, Trollstigen en de Lysevegen maar er is nog zo veel meer moois.

Zelf vond ik het stuk vanuit Loen naar boven richting de Dalsnibba een erg mooi stuk. Een dage Trondheim heb ik ook van genoten. Toen wij daar waren was het een strakblauwe lucht en 25 graden
 
Snelwegen vermijden is in Scandinavië niet zo moeilijk gelukkig, snelwegen zoeken kost meer moeite :+
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik in Noorwegen gemerkt. Ik zat op een gegeven moment op een stukje snelweg en toch mocht ik nog steeds nog maar 80 km/u
 
Dat heb ik in Noorwegen gemerkt. Ik zat op een gegeven moment op een stukje snelweg en toch mocht ik nog steeds nog maar 80 km/u

En regelmatig trajectcontrole, die ik eens gemist heb.
Het is dat ik toch maar besloot even te wachten op de rest, onbewust van het gegeven dat er 300mtr verderop camera's van de trajectcontrole stonden. _O-
Was anders een heeeeeele dure vakantie geworden..
 
Knippen die camera's in Noorwegen nu van voren of van achteren ? In Zweden staan veel camera's langs de weg, maar die knippen je van voren zodat je er geen last van hebt. ( Ook een reden waartom veel Zweden met de zonneklep naar beneden rijden omdat de wet voorschrijft dat de bestuurder herkenbaar moet zijn, dat terzijde )



En regelmatig trajectcontrole, die ik eens gemist heb.
Het is dat ik toch maar besloot even te wachten op de rest, onbewust van het gegeven dat er 300mtr verderop camera's van de trajectcontrole stonden. _O-
Was anders een heeeeeele dure vakantie geworden..
 
Bedankt voor de waarschuwing !

In Zweden hebben ze nog een truc. De eerste laser en controle en daarna aanhouding wordt na 1 kilometer gevolgd door nog een lasercontrole, en ook weer een aanhouding, en dat nog een keertje.
Doel is om de gefrustreerde overtreder die na de eerste aanhouding gas geeft, nog een keer te betrappen, en dan nog eens.
Zo loop je zomaar tegen 1000 euri aan boete aan ! Misschien ook even uitkijken in Noorwegen !
 
Ik heb in 4 weken tijd in Noorwegen 3 politieauto's gezien, en die laatste was gelijk een hele dure.... Op de laatste dag nog wel, vlakbij Kristiansand. Omgerekend 320 euro, voor 15km te hard. En dan had ik nog geluk dat ik niet 1km harder reed, want dan had ik nog een schaal hoger gezeten en was het tegen de 500 geweest.

Je hoeft als buitenlander trouwens niet direct te betalen in Noorwegen, maar je krijgt hem wel thuis.
 
Ik heb ook weinig politie gezien. Ze schijnen ook graag met de lasergun vanuit de bossen langs de weg te willen controleren. Die zie je dus absoluut niet.

De kans dat je gepakt wordt, blijkt niet zo groot te zijn maar als ze je pakken ben je wel het haasje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook weinig politie gezien. Ze schijnen ook graag met de lasergun vanuit de bossen langs de weg te willen controleren. Die zie je dus absoluut niet.

Precies zo dus. Even verderop stond de politieauto, die zag ik natuurlijk wel, maar toen was het kwaad al geschied. Ik vond het ook wel een beetje kinderachtig eerlijk gezegd, kaarsrechte weg, ruim te overzien en niet in een dorp ofzo. Ik kwam heuvel af en liet de motor gewoon uitrollen. Maargoed, te hard is te hard. Was ook niet enige trouwens, hij kon het amper bijhouden met opschrijven.
 
Je hoeft als buitenlander trouwens niet direct te betalen in Noorwegen, maar je krijgt hem wel thuis.

25 jaar geleden gepakt in Norge en ik kon direct aftikken bij de mobiele betaalterminal. American Express welcome !!
Waren trouwens allemaal buitenlanders die daar geschoren werden. Ik heb het onder toeristenbelasting weggeboekt..
 
Denk dat ik destijds ook heel veel mazzel gehad heb na een inhaal maneuvre van een stapvoets rijdende vrachtwagen op een doorgaande weg met een max. snelheid van 60 kmh...
Na de bewuste inhaalaktie met veel vroem viel me op dat de auto achter mij wel heel veel pogingen deed om achter me aan te komen. Dat kon niet en na de eerstvolgende bocht kon ik snel een soort van parkeerplaats met stuga's oprijden, tussen die huisjes gaan staan en wachten.
En jahoor.. 2 dienders zaten dus in die auto mét allerhande apparatuur, op zoek naar mij ongetwijfeld.
Even peuk gedaan en toen weer op pad met de juiste snelheid.
 
Hoi allen,

ik zit er aan te denken om in de meivakantie (vanaf Koningsdag) een weekje naar Noorwegen te gaan. Ooit via Rusland en Finland op de Noordkaap geweest, maar nog nooit in het zuiden van Noorwegen.
Mijn vraag is: zijn de wegen eind april al sneeuwvrij? Of is dat echt jaarafhankelijk? Als het even meezit wil ik natuurlijk graag de bergpassen tot ongeveer aan Geiranger rijden.

Verdere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

groet Joep
 
Terug
Bovenaan Onderaan